Skarga do UOKiK - jak Urząd może Ci pomóc z ubezpieczycielem?

Aktualizacja:
UOKiK

Ukarze nieuczciwego przedsiębiorcę, doradzi klientom, jak walczyć o swoje prawa, zadba o rozwój konkurencji – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od ćwierćwiecza stoi na straży porządku w świecie zdominowanym przez pieniądz. Czy skarga do UOKiK może Ci pomóc w Twoim indywidualnym sporze z ubezpieczycielem?

Ochrona z urzędu – czym zajmuje się UOKiK?

Początki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sięgają 1990 roku – został wtedy powołany organ mający przeciwdziałać praktykom monopolistycznym. W obecnej formie UOKiK działa od 1996 roku, kiedy jego zadania zostały poszerzone o ochronę praw konsumenta.

Do obowiązków UOKiK w zakresie ochrony konsumenta należy m.in.:

  • podejmowanie działań przeciwko praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów,
  • eliminowanie niedozwolonych postanowień umownych, czyli takich zapisów w umowach, które godzą w prawa konsumenta,
  • sprawdzanie bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek oraz monitorowanie systemu kontroli wyrobów, do którego należą m.in. Państwowa Inspekcja Pracy, Inspekcja Handlowa itd.

Skarga do UOKiK – w jakich przypadkach możesz ją zgłosić?

Należy zwrócić uwagę, że UOKiK zajmuje się rozpatrywaniem skarg, które wiążą się ze zbiorowymi interesami konsumentów. Słowo klucz – zbiorowe – oznacza, że jeśli skarga dotyczy zaniżonego odszkodowania w Twoim konkretnym przypadku, sprawa nie nadaje się do rozpatrzenia przez UOKiK. Jeśli natomiast powszechną praktyką danego ubezpieczyciela jest sprzedaż „pustych polis”, które zawierają bzdurne wyłączenia odpowiedzialności, zostają wtedy naruszone interesy wszystkich konsumentów korzystających z  jego usług i sprawę powinien zbadać Urząd.

Nieprawidłowości w działaniu systemu danej firmy, które mogą zagrażać każdemu jej potencjalnemu klientowi, można zgłosić w formie skargi do Prezesa UOKiK. Oto przykłady sytuacji naruszających zbiorowe interesy konsumenta w ubezpieczeniach:

  • w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) znajduje się klauzula niedozwolona (do katalogu takich klauzul na mocy wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta trafił m.in. zapis o wyłączeniu odpowiedzialności ubezpieczyciela w przypadku braku ważnego badania technicznego auta) albo podejrzewasz, że jakieś postanowienie OWU rażąco narusza Twoje interesy
  • ubezpieczyciel stosuje praktykę naruszającą prawa Twoje, ale i innych konsumentów – np. w OC uzależnia zwrot kosztów pojazdu zastępczego od tego, czy poszkodowany prowadzi działalność gospodarczą
  • ubezpieczyciel udziela nierzetelnej, niepełnej lub nieprawdziwej informacji, na przykład w reklamie ubezpieczenia

Skarga powinna zawierać firmy ubezpieczeniowej, opis sytuacji (najlepiej wraz z przepisem ustawy, który jest naruszany) oraz dane teleadresowe składającego wniosek, czyli Twoje.  Skargę możesz wysłać na adres Urzędu lub zgłosić ją osobiście w centrali lub delegaturach UOKiK.

A co się stanie, gdy już zgłosisz skargę? UOKiK ma prawo nakazać ubezpieczycielom zmianę praktyk oraz nakładać kary pieniężne. Prezes Urzędu może też zainicjować postępowanie sądowe, w wyniku którego dane postanowienie umowne zostanie wpisane na listę klauzul niedozwolonych – od tej pory ubezpieczyciel nie będzie mógł takiego zapisu stosować w swoich OWU.

Czytaj także: Tajemniczy Klient z UOKiK

Ubezpieczyciele ukarani przez UOKiK

W 2007 roku uchwalono nową ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, na mocy której Prezes UOKiK dostał możliwość nakładania kar pieniężnych na przedsiębiorców, którzy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów. Od tamtej pory UOKiK ukarał szereg zakładów ubezpieczeń:

  • W 2010 roku na PZU została nałożona kara w wysokości 4 mln zł – umowa ubezpieczenia na życie stosowana przez PZU Życie wykorzystywała definicję zawału serca, która mogła uniemożliwić wypłatę odszkodowania. W 2012 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezesa UOKiK.
  • Generali Życie odmawiało wypłaty odszkodowania, jeśli śmierć ubezpieczonego nastąpiła w związku z uczestnictwem w niebezpiecznych zajęciach sportowych, ale nie określiło w umowie, o jakie sporty chodzi – w 2011 roku UOKiK ustanowił karę w wysokości 190 tys. zł.
  • Przed perspektywą zapłacenia kary w wysokości 5 mln zł stanęło TU Compensa – w 2012 roku Urząd zakwestionował aż 11 klauzul zawartych w umowie ubezpieczenia AC.
  • W 2014 roku Signal Iduna oraz Allianz zostały ukarane za stosowanie klauzul niedozwolonych. Signal Iduna ma zapłacić prawie 85 tys., Allianz – ponad 5 mln zł.

Jedną z wyższych sankcji zostało ukarane PZU. W 2011 roku Prezes UOKiK uznała, że praktyka PZU polegająca na odmowie zwrotu pieniędzy z OC za wynajem samochodu zastępczego po kolizji, narusza prawa konsumenta. Decyzję tę dwa lata później poparł Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W praktyce stosowanej przez PZU zwrot kosztów przysługiwał tylko osobom, które wykazały, że samochód zastępczy jest im niezbędny do codziennego funkcjonowania i nie mają możliwości skorzystania z publicznych środków transportu. UOKiK uznał, że każdemu należy się zwrot kosztów wynajmu samochodu zastępczego po kolizji, ponieważ utrata możliwości korzystania z własnego auta zawsze będzie stanowić szkodę majątkową. Nałożona na PZU kara wyniosła ponad 11 milionów złotych.

Czytaj także: Kara dla Uniqua

Pomoc dla Kowalskiego – rzecznicy konsumentów i Rzecznik Finansowy

Co prawda do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie można wysłać skargi na własne bolączki w walce z ubezpieczycielem, ale nie oznacza to, że UOKiK odwraca wzrok od codziennych, drobnych spraw konsumenckich. Urząd ma za zadanie edukować w zakresie przysługujących uczestnikom rynku praw – podpowiada jak walczyć z nieuczciwym przedsiębiorcą, ale przede wszystkim uczy, na co trzeba zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy i uczula na niedozwolone zapisy.

Czytaj także: Umowy adhezyjne

Poszkodowanym konsumentom, których sprawa nie zagraża zbiorowym interesom, pomagają powołani przez samorządy miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów. Ich obowiązki określone są przez Ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów (art. 42, ust. 1) i należy do nich m.in.:

  • udzielanie bezpłatnych porad osobiście, telefonicznie oraz za pośrednictwem poczty zwykłej lub elektronicznej
  • udzielanie informacji prawnych w zakresie ochrony konsumenta
  • występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów

Rzecznik konsumenta może także reprezentować interesy indywidualnego konsumenta przed sądem, ale nie ma takiego obowiązku. Do takiej sytuacji może dojść w sprawach trudnych, precedensowych lub dotyczących większej liczby poszkodowanych.

O wiele bardziej wyspecjalizowany w sprawach ubezpieczeniowych jest Rzecznik Finansowy – to do niego najczęściej klienci firm ubezpieczeniowych kierują swoje indywidualne skargi.

Co to oznacza w praktyce? Jeśli uważasz, że zostałeś poszkodowany przez ubezpieczyciela, przede wszystkim napisz odwołanie od jego decyzji. Możesz to zrobić samodzielnie lub z pomocą rzecznika konsumenta, który udzieli Ci bezpłatnej porady, pomoże napisać odwołanie lub pozew, skontaktuje się z nieuczciwym ubezpieczycielem, a w szczególnych przypadkach wystąpi przed sądem w Twojej sprawie. Dzięki wyszukiwarce zamieszczonej na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz znaleźć siedziby powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów w swoim regionie. Gdy odwołanie nie przyniesie rezultatu, napisz skargę do Rzecznika Finansowego.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Podsumowanie

  • UOKiK chroni zbiorowe interesy konsumentów - dlatego w Twojej indywidualnej sprawie nie będzie interweniować.
  • Możesz zgłosić skargę do UOKiK np. gdy w warunkach Twojej umowy jest postanowienie naruszające Twoje interesy lub gdy zauważyłeś reklamę wprowadzającą w błąd.
  • UOKiK może nałożyć na ubezpieczyciela karę. Rekordowa sankcja, dla PZU, wynosiła 11 mln zł.
  • W indywidualnej sprawie możesz uzyskać pomoc Rzecznika Ubezpieczonych lub powiatowego rzecznika konsumentów.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej