Samochody zabytkowe są nie tylko pięknymi pojazdami, ale mają też swoją unikalną historię i wartość kulturową. Oprócz oryginalnego wyglądu posiadają jeszcze jedną zaletę – można się nimi poruszać po polskich drogach. Czy samochód zabytkowy trzeba ubezpieczyć? Czy pojazd zabytkowy wymaga takiego samego ubezpieczenia OC jak każde inne auto? Czy można liczyć na ulgi? W tym artykule odpowiemy na te pytania.
Samochód zabytkowy – czym jest?
Zanim przejdziemy do samego ubezpieczenia, warto dowiedzieć się, czym dokładnie jest samochód zabytkowy. Art. 2 pkt 39 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym podaje, że pojazd zabytkowy to „pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”.
Aby samochód mógł być uznany za zabytkowy, musi spełniać określone warunki. Przede wszystkim:
- powinien mieć minimum 25 lat,
- musi być od co najmniej 15 lat wycofany z produkcji.
Istotne jest również, aby samochód posiadał minimum 75% części oryginalnych. W przypadku, gdy auto nie spełnia kryteriów wieku, właściciel musi udowodnić jego unikalność. Wartością może być bardzo mała ilość dostępnych egzemplarzy, ale też towarzyszące produkcji ważne wydarzenia historyczne lub sportowe.
Weryfikację tych warunków przeprowadza wojewódzki konserwator zabytków. To właśnie on decyduje o wpisaniu danego samochodu do rejestru zabytków. Pamiętaj, że ocena pojazdu może być również przeprowadzona przez rzeczoznawcę, specjalizującego się w historii motoryzacji oraz ocenie pojazdów zabytkowych. Wniosek o wpisanie samochodu do rejestru zabytków musisz złożyć samodzielnie. Następnie otrzymasz zaświadczenie potwierdzające wpisanie samochodu do wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie badania technicznego pojazdu zabytkowego. Zasady przeglądu są określone przez okręgową stację kontroli pojazdów. Kontrolerzy sprawdzają, czy samochód spełnia warunki techniczne pojazdu zabytkowego. Jeśli wszystko się zgadza, otrzymasz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu.
Ostatnim etapem jest rejestracja samochodu w wydziale komunikacji. Do wniosku o rejestrację powinieneś dołączyć uwierzytelnioną kopię decyzji w sprawie wpisania pojazdu do rejestru zabytków lub inny dokument, który to potwierdza. Ważne jest również, abyś dołączył zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu oraz protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego. Więcej szczegółów dotyczących rejestracji znajdziesz w odpowiednich przepisach prawnych.
Samochód zabytkowy a pojazd historyczny
Art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje, że pojazd historyczny jest:
- pojazdem mechanicznym będącym pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- pojazdem mającym minimum 40 lat;
- pojazdem mającym co najmniej 25 lat i uznanym przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Podstawowa różnica polega na tym, że pojazd uznany wyłącznie za historyczny nie będzie miał przeznaczonych dla aut zabytkowych rejestracji i żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy w rozumieniu ustawy Prawa o ruchu drogowym jest natomiast pojazdem historycznym.
Rejestracja samochodu zabytkowego – korzyści
Rejestracja samochodu zabytkowego, czyli poruszanie się na tzw. żółtych tablicach, wiąże się z pewnymi przywilejami. Ustawodawca wyszedł z założenia, że samochód zabytkowy nie służy do częstej jazdy. To pojazd poruszający się raczej sporadycznie. Stanowi atrakcję i najczęściej jeździ tylko, gdy właściciel chce go zaprezentować np. na specjalnym zlocie. Skoro pełni inną funkcję niż maszyny wykorzystywane do codziennej jazdy, jego posiadacz może liczyć na finansowe przywileje.
Po pierwsze auto zabytkowe jest zwolnione z okresowych przeglądów technicznych. Zamiast tego ma tzw. przegląd wieczysty. Właściciel jest zobowiązany do zaprowadzenia maszyny sprowadzonej z zagranicy do stacji diagnostycznej tylko raz, przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Kolejną kwestią jest brak obowiązku dostosowania auta zabytkowego, pochodzącego z zagranicy do polskich wymagań. Nie musisz na przykład przekładać kierownicy na lewą stronę w aucie sprowadzonym z Wielkiej Brytanii. Jakiekolwiek ingerencje negatywnie wpłynęłyby na historyczną wartość auta.
Po trzecie, jeżdżąc sporadycznie, nie trzeba posiadać rocznego OC. Jeżeli planujesz pojechać gdzieś samochodem zabytkowym – OC krótkoterminowe, wykupione na miesiąc, będzie idealnym rozwiązaniem.
Czy samochód zabytkowy wymaga ubezpieczenia OC?
Po całym procesie wpisania samochodu do rejestru zabytków i przeprowadzenia badań technicznych pojawia się pytanie o ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej). W Polsce OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla posiadaczy pojazdów mechanicznych – w tym również zabytkowych, jednak w tym przypadku istnieją pewne różnice w stosunku do tradycyjnego OC.
Posiadacze samochodów zabytkowych nie muszą zawierać umowy ubezpieczenia OC na cały rok, jak to ma miejsce w przypadku innych pojazdów. Mają możliwość wykupienia ubezpieczenia krótkoterminowego, które obejmuje minimum 30 dni, ale nie więcej niż 12 miesięcy. Dzięki temu mogą ubezpieczać samochód tylko na czas, kiedy faktycznie z niego korzystają. Na przykład, jeśli samochód zabytkowy jest przechowywany w garażu przez większość roku, właściciel może zawrzeć umowę ubezpieczenia OC tylko na okres, gdy planuje korzystać z auta na drogach publicznych.
Warto jednak pamiętać, że jeśli samochód zabytkowy jest użytkowany w celach zarobkowych, na przykład do zarobkowego transportu drogowego, obowiązuje pełne ubezpieczenie OC jak dla innych pojazdów.
Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – co warto wiedzieć?
Jeśli decydujesz się na ubezpieczenie samochodu zabytkowego, istnieje kilka ważnych informacji, które warto wziąć pod uwagę.
- Wszystkie zakłady ubezpieczeń oferują ubezpieczenia dla samochodów zabytkowych. Jednak nie wszystkie mają dedykowane oferty skierowane do właścicieli takich pojazdów. Warto porównać oferty różnych ubezpieczycieli i znaleźć najlepszą opcję, która spełni Twoje oczekiwania. W tym celu możesz skorzystać z naszego kalkulatora OC/AC i wybrać najlepszą ofertę bez wychodzenia z domu.
- Przy wyborze ubezpieczenia dla samochodu zabytkowego należy zwrócić uwagę na dodatkowe opcje, takie jak ubezpieczenie AC (odszkodowanie za uszkodzenia własnego pojazdu) i ubezpieczenie Assistance. Ubezpieczenie AC może być szczególnie przydatne, ponieważ samochody zabytkowe często mają wysoką wartość historyczną i finansową. Ubezpieczenie Assistance może zapewnić Ci pomoc drogową w przypadku awarii lub innego zdarzenia na drodze.
Podsumowując, samochody zabytkowe są nie tylko pięknymi i unikalnymi pojazdami, lecz także wymagają odpowiedniego ubezpieczenia. Właściciele takich aut mają możliwość wykupienia ubezpieczenia OC na określony czas, zależnie od faktycznego korzystania z pojazdu. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie zapoznać się z ofertami ubezpieczycieli, porównać warunki i znaleźć najlepszą opcję dla swojego samochodu zabytkowego.
Pytania i odpowiedzi
Jeżeli zarejestrujesz pojazd jako zabytek, możesz liczyć na przywileje. Jest wśród nich między innymi tzw. przegląd wieczysty – nie masz obowiązku wykonywania corocznych badań technicznych. Nie musisz także dostosowywać auta, czyli np. przekładać kierownicy na lewą stronę w samochodach sprowadzanych z Wielkiej Brytanii. Ponadto nie masz obowiązku kupowania rocznego OC. Wystarczy doraźny zakup OC krótkoterminowego w przypadku planowanego wyjazdu auta z garażu.
Jeżeli zdecydujesz się na żółte tablice rejestracyjne i auto nie będzie jeździć po drogach – nie musisz kupować polisy OC. Natomiast w przypadku auta zabytkowego, które będzie uczestnikiem ruchu, licz się z polisą w podobnej wysokości, jak w przypadku każdego innego auta lub wyższą. Oferty poszczególnych towarzystw mocno różnią się między sobą. Głównymi czynnikami decydującymi o wysokości ubezpieczenia jest liczba lat Twojej bezwypadkowej jazdy oraz to, od ilu lat masz prawo jazdy.
Pojazd zabytkowy – jeżeli nie jeździ po ulicach, a jedynie stoi w garażu czy pod Twoim domem – nie musi mieć OC.
Pojazd jest uznany za zabytkowy, jeśli ma minimum 25 lat, produkcja tego modelu zakończyła się co najmniej 15 lat temu i samochód ma przynajmniej 75% oryginalnych części.
Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Właściciele samochodów, zarejestrowanych jako zabytki, mogą cieszyć się pewnymi przywilejami. Po pierwsze – nie muszą kupować długoterminowego OC. Ubezpieczenie OC mogą wykupić tylko na okres, w którym samochód będzie rzeczywiście wykorzystywany na polskich drogach publicznych, np. Na miesiąc. Ponadto nie ma obowiązku dostosowywania zabytkowych samochodów do polskich realiów – jeśli sprowadziłeś zabytkowy samochód z Wielkiej Brytanii, nie musisz przekładać kierownicy na lewą stronę. Po trzecie, nie musisz już martwić się corocznym przeglądem technicznym. Wystarczy jednorazowe dopełnienie tego obowiązku, by móc cieszyć się tzw. Przeglądem wieczystym.
Podsumowanie
- Zgodnie z ustawą o ruchu drogowym, samochód zabytkowy to pojazd wpisany do rejestru zabytków lub ewidencji zabytków, albo pojazd wpisany do inwentarza muzealiów. Warunki określają, że samochód musi mieć co najmniej 25 lat i być wycofany z produkcji od co najmniej 15 lat. Istotne jest, aby samochód posiadał minimum 75% części oryginalnych.
- Wpisu do rejestru samochodów zabytkowych dokonuje wojewódzki konserwator zabytków. Możliwa jest ocena przez rzeczoznawcę specjalizującego się w historii motoryzacji. Wniosek o wpisanie do rejestru musi zostać złożony przez właściciela.
- Badanie techniczne pojazdu odbywa się zgodnie z przepisami okręgowej stacji kontroli pojazdów, sporządzonymi dla pojazdów zabytkowych. Dokumentacja z badania oraz decyzja o wpisaniu do rejestru są potrzebne do rejestracji w wydziale komunikacji.
- Pojazd zabytkowy jest jednocześnie pojazdem historycznym. Pojazd musi mieć minimum 40 lat lub minimum 25 lat, ale uznanie za unikatowy przez rzeczoznawcę samochodowego.
- Posiadanie pojazdu zabytkowego to oznacza korzystanie z kilku przywilejów, jak: zwolnienie z okresowych przeglądów technicznych, brak konieczności dostosowywania do polskich wymagań, jeśli auto sprowadzone jest z zagranicy, możliwość wykupienia krótkoterminowego OC zgodnie z faktycznym użytkowaniem.
- Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe, ale istnieje możliwość wykupienia krótkoterminowego, zależnie od rzeczywistego użytkowania. Ubezpieczenie pełne jest konieczne w przypadku użytkowania pojazdu w celach zarobkowych.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
W 2025 roku kierowców w Polsce czekają istotne zmiany w przepisach dotyczących badań technicznych pojazdów. Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie nowych regulacji, które obejmą m.in. podwyżkę opłat za obowiązkowe przeglądy techniczne oraz zaostrzenie procedur ich przeprowadzania.
1 stycznia weszły w życie zmiany dotyczące opodatkowania garaży, które mogą wpłynąć na wysokość podatków płaconych przez tysiące właścicieli nieruchomości w Polsce. Nowe przepisy różnicują sposób naliczania podatku w zależności od rodzaju garażu i jego przeznaczenia. Kto zapłaci mniej, a kto powinien przygotować się na wyższe opłaty? Poznaj najważniejsze zmiany i dowiedz się, jak mogą wpłyną na Twój portfel,
W obliczu diagnozy nowotworu złośliwego, pacjenci często stają przed trudnymi wyborami. Oprócz walki z chorobą mają również prawo do uzyskania odszkodowania oraz korzystania z usług zdrowotnych. Jak uzyskać odszkodowanie w przypadku nowotworu złośliwego? Jakie prawa przysługują pacjentom oraz jakie są obowiązujące procedury?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.