Twój samochód jeździ na żółtych tablicach rejestracyjnych? Jeśli nie chcesz dorobić się „żółtych papierów”, próbując zakupić ubezpieczenie OC, koniecznie przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz się, gdzie i jak najłatwiej wykupić ubezpieczenie samochodu zabytkowego. Oto 7 rzeczy, które powinien zapamiętać miłośnik oldtimerów.
Ubezpieczenie OC samochodu powyżej 25 lat, czyli kiedy auto staje się zabytkiem?
Jaguar Roadster z 1972 roku jest oczkiem w głowie pana Tadeusza. Zaraz po sprowadzeniu samochodu z zagranicy nowy właściciel postanowił ubrać go w żółte tablice zabytkowe i z dumą prezentować na zlotach motoryzacyjnych, na których do tej pory był tylko oglądającym.
Zarejestrowanie samochodu w Polsce jako pojazdu zabytkowego nie okazało się dużym problemem, gdyż w momencie rejestracji Jaguar Roadster miał już ponad 40 lat. Został uznany za pojazd historyczny zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Po kilku tygodniach załatwiania formalności związanych z otrzymaniem statusu pojazdu zabytkowego oraz rejestracją samochodu pan Tadeusz otrzymał wymarzone żółte tablice rejestracyjne i korzyści płynące z ich użytkowania: przegląd wieczysty oraz możliwość wykupienia krótkoterminowego OC w myśl zasady: nie jeździsz, nie płacisz.
Ile lat ma auto zabytkowe?
Aby samochód został uznany za zabytkowy, a tym samym spełniał wymagania co do otrzymania żółtych tablic rejestracyjnych, musi spełniać poniższe warunki.
- Ma co najmniej 30 lat (ta granica jest stosowana w przypadku pospolitych pojazdów).
- Produkcję tego modelu zakończono co najmniej 15 lat temu.
- Ma minimum 75% zachowanych oryginalnych części.
Istnieją jednak pewne wyjątki. Są to m.in. przypadki, w których auto brało udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne. Wówczas rzeczoznawca samochodowy może uznać pojazd mający co najmniej 25 lat za zabytkowy. Tym samym będzie mógł zostać zarejestrowany na „żółtych blachach”.
Pojazd zabytkowy – ustawa
Art. 2 pkt 39 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.0.450 t.j.) podaje, że pojazd zabytkowy to „pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”.
Pojazd zabytkowy a pojazd historyczny – różnice
Kiedy natomiast pojazd mechaniczny może stać się pojazdem historycznym?
Art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2022.0.621 t.j.) podaje, że pojazd historyczny jest:
- pojazdem mechanicznym będącym pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym,
- pojazdem mającym minimum 40 lat,
- pojazdem mającym co najmniej 25 lat i uznanym przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Podstawowa różnica polega na tym, że pojazd uznany wyłącznie za historyczny nie będzie miał przeznaczonych dla pojazdów zabytkowych rejestracji i żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy w rozumieniu ustawy Prawa o ruchu drogowym jest natomiast pojazdem historycznym.
Kto może skorzystać z krótkoterminowego ubezpieczenia OC?
Zgodnie z ustawą możliwość skorzystania z krótkoterminowego OC na czas krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni mają:
- osoby prowadzące działalność komisową lub handlową polegającą na kupnie bądź sprzedaży pojazdów mechanicznych,
- osoby, których pojazd zarejestrowany jest czasowo, czyli w polskich realiach ma tzw. miękki dowód,
- osoby, których pojazd jest zarejestrowany za granicą i nie posiadająubezpieczenia OC (Zielonej Karty),
- posiadacze pojazdów historycznych – jak wspomniany pan Tadeusz.
Warto od razu wspomnieć, że krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie wymaga złożenia wypowiedzenia z Twojej strony i rozwiązuje się wraz z upływem terminu, na jakie zostało zawarte. Teoretycznie pan Tadeusz mógł wykupić OC pojazdu zabytkowego na 30 dni w każdym towarzystwie, aby wziąć udział w zlocie oldtimerów. Praktyka okazała się zupełnie inna.
Kalkulator OC/AC – oblicz składkę
Czy pojazd zabytkowy musi mieć OC? Wyjaśniamy przepisy
Jeśli zamierzasz poruszać się samochodem zabytkowym po drogach publicznych, musisz mieć wykupione choćby krótkoterminowe OC. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2022.0.621 t.j.) nie ma jednak konieczności zachowania ciągłości polisy ubezpieczeniowej.
Jeśli masz pojazd zarejestrowany jako zabytkowy, którym wyjeżdżasz na drogi tylko raz w roku, np. na zlot, wystarczy, że wykupisz krótkoterminowe OC na 30 dni. Przez pozostałą część roku możesz pozostać bez wykupionego ubezpieczenia. Oczywiście pod warunkiem, że nie wyjedziesz tym autem na drogi publiczne. Tak wygląda ubezpieczenie pojazdu historycznego w naszym kraju.
Ubezpieczenie aut zabytkowych – dlaczego tak trudno o polisę?
W związku z tym, że pan Tadeusz nie miał doświadczenia w ubezpieczaniu samochodów zabytkowych, postanowił tradycyjnie podejść do tematu i poszukać najtańszej oferty OC wśród ubezpieczycieli. Nie okazało się to wcale łatwe, gdyż wiele firm odesłało go z kwitkiem, informując, że nie ubezpieczają zabytków (np. AXA czy Uniqa). Inne podawały stawkę, której zadaniem było odstraszenie potencjalnego klienta (Hestia).
Dlaczego towarzystwa niechętnie ubezpieczają samochody zabytkowe? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na szczęście są na polskim rynku ubezpieczyciele, którzy doceniają weteranów szos.
Gdzie najlepiej wykupić ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?
Jeśli musisz wykupić ubezpieczenie pojazdu zabytkowego, możesz skierować kroki od razu do Compensy, które ma specjalną ofertę skierowaną właśnie dla weteranów szos.
Na czym polega promocja „OC Motoklasyki”? Każdy samochód – oldtimer i youngtimer, który ma ponad 25 lat, może liczyć na zniżkę w wysokości do 70% na ubezpieczenie OC. Członkowie Polskiego Związku Motorowego, Clubu Antycznych Automobili i Rajdów, Klubu Pojazdów Zabytkowych oraz Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska otrzymują dodatkową zniżkę.
Ponadto Compensa redukuje składki klientom mającym więcej niż jeden pojazd klasyczny. Im starszy pojazd, tym większa zniżka się należy, oczywiście poza bezszkodową historią ubezpieczeniową. Zaoszczędzisz jeszcze więcej, jeśli wykupisz ubezpieczenie majątkowe w Compensie.
To nie wszystko – ubezpieczenie OC klasyka może zostać rozszerzone o gamę ubezpieczeń dobrowolnych. Klienci Compensy mają do wyboru m.in. assistance, NNW, ubezpieczenie opon, a nawet ubezpieczenie na wypadek utraty zniżki wskutek zgłoszenia szkody.
W tej chwili jest to najlepsza oferta na rynku. Inne firmy, które proponują takie ubezpieczenia, to m.in.: PZU, Link4 czy Warta. Są one jednak o kilkanaście procent droższe niż we wspomnianej Compensie.
Kalkulator OC/AC – oblicz składkę
Czy można kupić ubezpieczenie AC dla samochodu zabytkowego?
Pan Tadeusz po kilku dniach poszukiwań ubezpieczyciela zawarł umowę OC w Compensie. Następnie postanowił zapytać o ubezpieczenie AC dla „nowego” jaguara. Niestety ta misja nie zakończyła się pomyślnie. Wykupienie autocasco dla pojazdu zabytkowego na polskim rynku graniczy z cudem.
W związku z tym, że AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony. Niestety większość towarzystw w Polsce korzysta z tego przywileju. Wyłącznie Warta w swoim ubezpieczeniu Warta Klasyki proponuje polisę AC dla pasjonatów aut klasycznych, która jednak wyceniana jest ostatecznie dopiero po oględzinach samochodu. Niemniej jednak ubezpieczenie starego samochodu w ramach autocasco jest jak najbardziej możliwe.
Czy można kupić tanie ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?
Okazuje się, że tak. Wystarczy być cierpliwym i dobrze znać prawo, tak jak Pan Mateusz z Grudziądza, właściciel zabytkowego Cadillaca. Wiedząc o tym, iż ubezpieczyciel nie może odmówić ubezpieczenia OC żadnego zarejestrowanego zgodnie z prawem pojazdu, pan Mateusz sam wystosował do kilku firm pisemną ofertę z dokładnie określonym czasem ubezpieczenia, parametrami samochodu oraz proponowaną składką.
Nie otrzymawszy odpowiedzi na swoją ofertę w ciągu 14 dni od jednego z towarzystw, pan Mateusz automatycznie zawarł umowę z opieszałym ubezpieczycielem na zaproponowanych warunkach. Zgodnie z prawem zakład ubezpieczeń musi się ustosunkować do takiej korespondencji w ciągu 14 dni. W innym przypadku polisa uznana jest za zawartą na warunkach określonych w ofercie złożonej przez ubezpieczającego. Jak widać, też jest to sposób na ubezpieczenie pojazdów zabytkowych. Jeśli masz czas i ochotę, warto sprawdzić tę nietypową formę ubezpieczenia pojazdu.
Kalkulator OC/AC – oblicz składkę
Jak wygląda w Polsce ubezpieczenie 25-letniego auta bez żółtych tablic?
Decydując się na ubezpieczenie OC 25-letniego auta zabytkowego, które nie ma żółtych tablic rejestracyjnych, nie będziesz mieć większego problemu z uzyskaniem korzystnej oferty. Istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Pani Joanna, chcąc ubezpieczyć nowo zakupionego Mercedesa-Benz S Klasa 280 z 1995 roku, skontaktowała się z kilkoma firmami. Oto rezultat jej poszukiwań.
Dane ubezpieczającego:
Wiek: 35 lat
Stan cywilny: panna
Zniżki: 60%
Dane pojazdu:
Data produkcji: 1995
Data pierwszej rejestracji: 1995
Kod parkowania pojazdu: 21-413
Dotychczasowy przebieg: 220 000 km
Planowany przebieg roczny: do 5000 km
Rodzaj paliwa: benzyna
Pojemność: 2800 cm3
Moc: 142 kW
Towarzystwo | Proponowana roczna składka za polisę |
Uniqa | 686 zł – OC + NNW + assistance |
MTU | 767 zł – OC |
Proama | 768 zł – OC + NNW |
Generali | 787 zł – OC + NNW + assistance |
Link4 | 824 zł – OC + NNW + assistance |
TUZ | 931 zł – OC + NNW |
Wiener | 1228 zł – OC + NNW + assistance |
BeeSafe | 1533 zł – OC |
Benefia | 1 441 zł – OC + NNW |
Jak wygląda likwidacja szkód w samochodach zabytkowych w ramach ubezpieczenia?
Kluczowa dla posiadaczy samochodów klasycznych jest gwarancja pokrycia realnych kosztów napraw. Tym bardziej, że w tym wypadku nie można się posiłkować katalogami cen części czy opierać na standardowych stawkach za robociznę.
Jak wygląda likwidacja szkody pojazdu zabytkowego w Warcie?
Likwidacją szkód z ubezpieczenia Warta Klasyki zajmuje się dedykowany zespół likwidatorów. Ubezpieczyciel ustala odszkodowanie na poziomie odpowiadającym realnym, pełnym kosztom przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody (bez stosowania amortyzacji). Uwzględnia ceny rynkowe stosowane dla usługi i części zamiennych dostępnych dla danego modelu pojazdu.
„Doskonale wiemy, że koszty naprawy oldtimera mogą być znacznie wyższe niż standardowego samochodu” – mówi Rafał Stankiewicz. „Dlatego podwyższyliśmy próg uznania szkody całkowitej, gdy koszty naprawy przekraczają 80 %, podczas gdy standard rynkowy to 70%. Jeśli klient, mimo orzeczenia szkody całkowitej, zdecyduje się naprawiać samochód i udokumentuje to, zrefundujemy poniesione koszty nawet do 100% wartości auta” – dodaje Stankiewicz.
Pojazdy historyczne w PZU – indywidualna ocena ryzyka
PZU nie stosuje ograniczeń w ubezpieczeniach AC pojazdów zabytkowych, historycznych czy unikatowych. Jednak w zależności od stanu i wartości konkretnego egzemplarza ubezpieczyciel może zastosować indywidualną ocenę ryzyka. Pojazdy takie często mają dużą wartość kolekcjonerską, którą należy precyzyjnie ustalić.
Innym problemem jest utrudniona dostępność części zamiennych, które mogą być bardzo drogie lub dostępne na indywidualne zamówienie. Pojazdy takie mogą wymagać napraw w warsztatach specjalizujących się w serwisowaniu pojazdów zabytkowych. Stąd może zaistnieć konieczność indywidualnego uzgodnienia szczegółów dotyczących sposobu rozliczenia szkody.
Szkody w pojeździe zabytkowym z reguły nie da się wycenić tak, jak robi się to we współczesnych samochodach, nie mają tu zastosowania systemy takie jak Audatex, czy Eurotax, które byłyby pomocne w wycenie pojazdów współczesnych. PZU bazuje więc na kosztorysie wykonawcy naprawy, który z reguły jest w stanie zweryfikować każdy doświadczony rzeczoznawca pracujący dla zakładu ubezpieczeń. W razie problemów ubezpieczyciel powołuje rzeczoznawcę, który wycenia koszty naprawy.
Kupując ubezpieczenie auta zabytkowego w PZU, możesz wybrać warsztat lub skorzystać z warsztatu współpracującego z ubezpieczycielem. To, który serwis naprawi auto, nie ma wpływu ani na sposób rozliczenia szkody, ani na wysokość odszkodowania. Nie jest wykluczone, że starszy pojazd uda się naprawić w warsztacie sieci naprawczej PZU, bo często technologie naprawy są podobne, a części są dostępne. Jednak warsztaty współpracujące z PZU zajmują się zwykle naprawami współczesnych pojazdów. Dlatego samodzielny wybór warsztatu staje się często koniecznością.
Podsumowanie
- Samochody zabytkowe jako jedne z nielicznych pojazdów mogą mieć krótkoterminowe ubezpieczenie OC na okres krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni.
- Ubezpieczyciele, choć nie mogą odmówić ubezpieczenia OC, często odsyłają potencjalnych klientów z kwitkiem, proponując zawyżone składki. Najlepszą ofertą ubezpieczenia OC samochodu zabytkowego wyróżnia się Compensa.
- W związku z tym, że AC jest ubezpieczeniem nieobowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony. Nieliczni, jak np. Warta czy PZU, proponują polisy indywidualne.
- Z wykupieniem ubezpieczenia OC na pojazdy starsze niż 25 lat, ale nie mające „żółtych tablic” nie ma w Polsce większego problemu, istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach.