Chcesz ubezpieczyć samochód zabytkowy? Nie wiesz, czym różni się pojazd historyczny od zabytkowego? Jakie korzyści wynikają z posiadania żółtych tablic rejestracyjnych? Gdzie najtaniej kupić OC dla oldtimera? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!
Ubezpieczenie OC samochodu powyżej 25 lat, czyli kiedy auto staje się zabytkiem?
Jaguar Roadster z 1972 roku jest oczkiem w głowie pana Tadeusza. Zaraz po sprowadzeniu samochodu z zagranicy nowy właściciel postanowił ubrać go w żółte tablice rejestracyjne i z dumą prezentować na zlotach motoryzacyjnych, na których do tej pory był tylko oglądającym. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego na szczęście nie było dużym problemem. Dlaczego? Ponieważ w momencie rejestracji Jaguar Roadster miał już ponad 40 lat. Został uznany za pojazd historyczny zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Po kilku tygodniach załatwiania formalności związanych z otrzymaniem statusu pojazdu zabytkowego oraz rejestracją samochodu pan Tadeusz otrzymał wymarzone żółte tablice rejestracyjne i korzyści płynące z ich użytkowania. Są to między innymi: przegląd wieczysty oraz możliwość wykupienia krótkoterminowego OC w myśl zasady: nie jeździsz, nie płacisz.
Ile lat ma auto zabytkowe?
Aby samochód został uznany za zabytkowy, a tym samym spełniał wymagania co do otrzymania żółtych tablic rejestracyjnych, musi spełniać poniższe warunki.
- Mieć co najmniej 25 lat (ta granica jest stosowana w przypadku pospolitych pojazdów).
- Produkcja tego modelu powinna się zakończyć co najmniej 15 lat temu.
- Auto ma minimum 75% zachowanych oryginalnych części.
Istnieją jednak pewne wyjątki. Są to m.in. przypadki, w których auto brało udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne. Wówczas rzeczoznawca samochodowy może uznać pojazd mający co najmniej 25 lat za zabytkowy. Tym samym będzie mógł zostać zarejestrowany na „żółtych blachach”.
Pojazd zabytkowy – ustawa
Art. 2 pkt 39 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym podaje, że pojazd zabytkowy to „pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”.
Pojazd zabytkowy a pojazd historyczny – różnice
Kiedy natomiast pojazd mechaniczny może stać się pojazdem historycznym?
Art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje, że pojazd historyczny jest:
- pojazdem mechanicznym będącym pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym;
- pojazdem mającym minimum 40 lat;
- pojazdem mającym co najmniej 25 lat i uznanym przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Podstawowa różnica polega na tym, że pojazd uznany wyłącznie za historyczny nie będzie miał przeznaczonych dla aut zabytkowych rejestracji i żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy w rozumieniu ustawy Prawa o ruchu drogowym jest natomiast pojazdem historycznym.
Żółte tablice rejestracyjne – korzyści
Ustawodawca wyszedł z założenia, że samochód zabytkowy nie służy do częstej jazdy. To pojazd poruszający się raczej sporadycznie. Stanowi atrakcję i najczęściej jeździ tylko, gdy właściciel chce go zaprezentować np. na specjalnym zlocie. Skoro pełni inną funkcję niż maszyny wykorzystywane do codziennej jazdy, jego posiadacz może liczyć na finansowe przywileje.
Po pierwsze auto zabytkowe jest zwolnione z okresowych przeglądów technicznych. Jak już wspominaliśmy – ma tak zwany przegląd wieczysty. Tak więc właściciel jest zobowiązany do zaprowadzenia maszyny sprowadzonej z zagranicy do stacji diagnostycznej tylko raz, przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Kolejną kwestią jest brak obowiązku dostosowania auta zabytkowego, pochodzącego z zagranicy do polskich wymagań. Nie musisz na przykład przekładać kierownicy na lewą stronę w aucie sprowadzonym z Wielkiej Brytanii. Jakiekolwiek ingerencje negatywnie wpłynęłyby na jego historyczną wartość.
Po trzecie, jeżdżąc sporadycznie, nie trzeba wykupować rocznego OC. Jeżeli akurat planujesz pojechać gdzieś samochodem zabytkowym – OC krótkoterminowe, wykupione na miesiąc, będzie idealnym rozwiązaniem.
Kto może skorzystać z krótkoterminowego ubezpieczenia OC?
Zgodnie z ustawą możliwość skorzystania z krótkoterminowego OC na czas krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni mają:
- osoby prowadzące działalność komisową lub handlową polegającą na kupnie bądź sprzedaży pojazdów mechanicznych;
- osoby, których pojazd zarejestrowany jest czasowo, czyli w polskich realiach ma tzw. miękki dowód;
- osoby, których pojazd jest zarejestrowany za granicą i nie posiadają ubezpieczenia OC (Zielonej Karty);
- posiadacze pojazdów historycznych – jak wspomniany pan Tadeusz.
Warto od razu wspomnieć, że krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie wymaga złożenia wypowiedzenia z Twojej strony i rozwiązuje się wraz z upływem terminu, na jakie zostało zawarte. Teoretycznie pan Tadeusz mógł wykupić OC samochodu zabytkowego na 30 dni w każdym towarzystwie, aby wziąć udział w zlocie oldtimerów. Praktyka okazała się zupełnie inna.
Kalkulator OC/AC – oblicz składkę
Czy pojazd zabytkowy musi mieć OC? Wyjaśniamy przepisy
Jeśli zamierzasz poruszać się samochodem zabytkowym po drogach publicznych, musisz mieć wykupione choćby krótkoterminowe OC. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nie ma jednak konieczności zachowania ciągłości polisy ubezpieczeniowej.
Jeśli masz pojazd zarejestrowany jako zabytkowy, którym wyjeżdżasz na drogi tylko raz w roku, np. na zlot, wystarczy, że wykupisz krótkoterminowe OC na 30 dni. Przez pozostałą część roku możesz pozostać bez wykupionego ubezpieczenia. Oczywiście pod warunkiem, że nie wyjedziesz tym autem na drogi publiczne. Tak wygląda ubezpieczenie pojazdu historycznego w naszym kraju.
Ubezpieczenie aut zabytkowych – dlaczego tak trudno o polisę?
W związku z tym, że pan Tadeusz nie miał doświadczenia w ubezpieczaniu samochodów zabytkowych, postanowił tradycyjnie podejść do tematu i poszukać najtańszej oferty OC wśród ubezpieczycieli. Nie okazało się to wcale łatwe, gdyż wiele firm odesłało go z kwitkiem, informując, że nie ubezpieczają zabytków. Inne podawały stawkę, której zadaniem było odstraszenie potencjalnego klienta.
Dlaczego towarzystwa niechętnie ubezpieczają samochody zabytkowe? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na szczęście są na polskim rynku ubezpieczyciele, którzy doceniają weteranów szos.
Czytaj także: PZU wycofało zniżki na ubezpieczenie samochodu zabytkowego
Gdzie najlepiej wykupić ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?
Jeśli musisz wykupić ubezpieczenie pojazdu zabytkowego, możesz skierować kroki od razu do Compensy, która ma specjalną ofertę skierowaną właśnie dla weteranów szos.
Na czym polega promocja „OC MotoKlasyki”? Każdy samochód – oldtimer i youngtimer, który ma ponad 25 lat, może liczyć na ciekawą ofertę. Im starsze auto – tym wyższa zniżka (oczywiście konieczna jest bezszkodowa historia ubezpieczeniowa). Członkowie Polskiego Związku Motorowego, Clubu Antycznych Automobili i Rajdów, Klubu Pojazdów Zabytkowych oraz Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska otrzymują dodatkową zniżkę.
Ponadto Compensa redukuje składki klientom mającym więcej niż jeden pojazd klasyczny. Zaoszczędzisz jeszcze więcej, jeśli wykupisz ubezpieczenie majątkowe w Compensie. To nie wszystko – ubezpieczenie OC klasyka może zostać rozszerzone o gamę ubezpieczeń dobrowolnych. Klienci Compensy mają do wyboru m.in. assistance, NNW, ubezpieczenie opon, a nawet ubezpieczenie na wypadek utraty zniżki wskutek zgłoszenia szkody.
Kalkulator OC/AC – oblicz składkę
Czy można kupić ubezpieczenie AC dla samochodu zabytkowego?
Pan Tadeusz po kilku dniach poszukiwań ubezpieczyciela zawarł umowę OC w Compensie. Następnie postanowił zapytać o ubezpieczenie AC dla „nowego” jaguara. Niestety ta misja nie zakończyła się pomyślnie. Wykupienie autocasco dla pojazdu zabytkowego na polskim rynku jest dość trudne.
W związku z tym, że AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony. Niestety większość towarzystw w Polsce korzysta z tego przywileju. Tym ciekawsza jest propozycja Warty, która w swoim ubezpieczeniu Warta Klasyki proponuje polisę AC dla pasjonatów aut klasycznych, która jednak wyceniana jest ostatecznie dopiero po oględzinach samochodu. Niemniej jednak ubezpieczenie starego samochodu w ramach autocasco jest jak najbardziej możliwe.
Czy można kupić tanie ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?
Okazuje się, że tak. Wystarczy być cierpliwym i dobrze znać prawo, tak jak Pan Mateusz z Grudziądza, właściciel zabytkowego Cadillaca. Wiedząc o tym, iż ubezpieczyciel nie może odmówić ubezpieczenia OC żadnego zarejestrowanego zgodnie z prawem pojazdu, pan Mateusz sam wystosował do kilku firm pisemną ofertę z dokładnie określonym czasem ubezpieczenia, parametrami samochodu oraz proponowaną składką.
Pan Mateusz nie dostał odpowiedzi na swoją ofertę od jednego z towarzystw. To właśnie z nim zawarł umowę na zaproponowanych przez siebie warunkach. Dlaczego? Zgodnie z prawem zakład ubezpieczeń musi się ustosunkować do takiej korespondencji w ciągu 14 dni. W innym przypadku polisa uznana jest za zawartą na warunkach określonych w ofercie złożonej przez ubezpieczającego. Jak widać, też jest to sposób na ubezpieczenie samochodu zabytkowego. Jeśli masz czas i ochotę, warto sprawdzić tę nietypową formę ubezpieczenia pojazdu.
Kalkulator OC/AC – oblicz składkę
Jak wygląda w Polsce ubezpieczenie 25-letniego auta bez żółtych tablic?
Decydując się na ubezpieczenie OC 25-letniego auta zabytkowego, które nie ma żółtych tablic rejestracyjnych, nie będziesz mieć większego problemu z uzyskaniem korzystnej oferty. Istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Pani Joanna, chcąc ubezpieczyć nowo zakupionego Mercedesa-Benz S Klasa 280 z 1995 roku, skontaktowała się z kilkoma firmami.
Dane ubezpieczającego: 35 lat, panna, kupuje OC od 6 lat.
Dane pojazdu: wyprodukowany w 1995 r., pojemność silnika 2800 cm3, auto parkowane w garażu, dotychczasowy przebieg 220 000 km, planowany przebieg roczny do 5 km.
Wybrane propozycje ubezpieczeń prezentujemy w tabeli.
Towarzystwo | Składka roczna | NNW | Assistance |
---|---|---|---|
Euroins | 709,09 zł | Tak | Tak |
Trasti | 1272 zł | Tak | Nie |
Link4 | 1449,17 zł | Nie | Tak |
MTU24 | 1470 zł | Nie | Nie |
Proama | 1576 zł | Tak | Nie |
Generali | 1672 zł | Tak | Nie |
Uniqua | 1730 zł | Tak | Tak |
Dowiedz się, jak wygląda likwidacja szkód w samochodach zabytkowych w ramach ubezpieczenia
Kluczowa dla posiadaczy samochodów klasycznych jest gwarancja pokrycia realnych kosztów napraw. Tym bardziej że w tym wypadku nie można się posiłkować katalogami cen części czy opierać na standardowych stawkach za robociznę.
Dlatego OC pojazdu zabytkowego to decyzja, którą musisz poważnie przemyśleć i sprawdzić dokładnie wszystkie dostępne opcje. Pomocny będzie w tym kalkulator Punkta.
Sprawdź też: Jak wygląda likwidacja szkód w oldtimerach
Jak wygląda likwidacja szkody pojazdu zabytkowego w Warcie?
Likwidacją szkód z ubezpieczenia Warta Klasyki zajmuje się dedykowany zespół likwidatorów. Ubezpieczyciel ustala odszkodowanie na poziomie odpowiadającym realnym, pełnym kosztom przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody (bez stosowania amortyzacji). Uwzględnia ceny rynkowe stosowane dla usługi i części zamiennych dostępnych dla danego modelu pojazdu.
Chcę kupić OC/AC – oblicz składkę
„Doskonale wiemy, że koszty naprawy oldtimera mogą być znacznie wyższe niż standardowego samochodu” – mówi Rafał Stankiewicz. „Dlatego podwyższyliśmy próg uznania szkody całkowitej, gdy koszty naprawy przekraczają 80%, podczas gdy standard rynkowy to 70%. Jeśli klient, mimo orzeczenia szkody całkowitej, zdecyduje się naprawiać samochód i udokumentuje to, zrefundujemy poniesione koszty nawet do 100% wartości auta” – dodaje Stankiewicz.
Pojazdy historyczne w PZU – indywidualna ocena ryzyka
PZU nie stosuje ograniczeń w ubezpieczeniach AC pojazdów zabytkowych, historycznych czy unikatowych. Jednak w zależności od stanu i wartości konkretnego egzemplarza ubezpieczyciel może zastosować indywidualną ocenę ryzyka. Pojazdy takie często mają dużą wartość kolekcjonerską, którą należy precyzyjnie ustalić.
Innym problemem jest utrudniona dostępność części zamiennych, które mogą być bardzo drogie lub dostępne na indywidualne zamówienie. Dlatego auta mogą wymagać napraw w warsztatach specjalizujących się w serwisowaniu pojazdów zabytkowych. Stąd może zaistnieć konieczność indywidualnego uzgodnienia szczegółów dotyczących sposobu rozliczenia szkody.
Szkody w pojeździe zabytkowym z reguły nie da się wycenić tak, jak robi się to we współczesnych samochodach. Nie mają tu zastosowania systemy takie jak Audatex, czy Eurotax, które byłyby pomocne w wycenie pojazdów współczesnych. PZU bazuje więc na kosztorysie wykonawcy naprawy. W razie problemów ubezpieczyciel powołuje rzeczoznawcę, który wycenia koszty naprawy.
Kupując ubezpieczenie samochodu zabytkowego w PZU, możesz wybrać warsztat lub skorzystać z warsztatu współpracującego z ubezpieczycielem. To, który serwis naprawi auto, nie ma wpływu ani na sposób rozliczenia szkody, ani na wysokość odszkodowania. Nie jest wykluczone, że starszy pojazd uda się naprawić w warsztacie sieci naprawczej PZU. Dlaczego? Często technologie naprawy są podobne, a części – dostępne. Jednak warsztaty współpracujące z PZU zajmują się zwykle naprawami współczesnych pojazdów. Dlatego samodzielny wybór warsztatu staje się często koniecznością.
Kupuję ubezpieczenie samochodu zabytkowego
Czytaj także: Ubezpieczenie zabytkowego motocykla
Pytania i odpowiedzi
Jeżeli zarejestrujesz pojazd jako zabytek, możesz liczyć na przywileje. Jest wśród nich między innymi tzw. przegląd wieczysty – nie masz obowiązku wykonywania corocznych badań technicznych. Nie musisz także dostosowywać auta, czyli np. przekładać kierownicy na lewą stronę w samochodach sprowadzanych z Wielkiej Brytanii. Ponadto nie masz obowiązku kupowania rocznego OC. Wystarczy doraźny zakup OC krótkoterminowego w przypadku planowanego wyjazdu auta z garażu.
Jeżeli zdecydujesz się na żółte tablice rejestracyjne i auto nie będzie jeździć po drogach – nie musisz kupować polisy OC. Natomiast w przypadku auta zabytkowego, które będzie uczestnikiem ruchu, licz się z polisą w podobnej wysokości, jak w przypadku każdego innego auta lub wyższą. Oferty poszczególnych towarzystw mocno różnią się między sobą. Głównymi czynnikami decydującymi o wysokości ubezpieczenia jest liczba lat Twojej bezwypadkowej jazdy oraz to, od ilu lat masz prawo jazdy.
Pojazd zabytkowy – jeżeli nie jeździ po ulicach, a jedynie stoi w garażu czy pod Twoim domem – nie musi mieć OC.
Pojazd jest uznany za zabytkowy, jeśli ma minimum 25 lat, produkcja tego modelu zakończyła się co najmniej 15 lat temu i samochód ma przynajmniej 75% oryginalnych części.
Podsumowanie
- Samochody zabytkowe jako jedne z nielicznych pojazdów mogą mieć krótkoterminowe ubezpieczenie OC na okres krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni.
- Ubezpieczyciele, choć nie mogą odmówić ubezpieczenia OC, często odsyłają potencjalnych klientów z kwitkiem, proponując zawyżone składki.
- W związku z tym, że AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony.
- Jeżeli Twoje auto zabytkowe nie ma żółtych tablic – nie będziesz mieć problemu z kupnem polisy OC. Jednak licz się z bardzo dużymi rozbieżnościami cenowymi pomiędzy towarzystwami.
- Jeśli zdecydujesz się na żółte tablice rejestracyjne, możesz liczyć na różne przywileje. Najważniejszym jest brak obowiązku posiadania OC (o ile auto nie będzie jeździło po ulicy, a jedynie stało w garażu).

Redaktor Punkta
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Najnowsze artykuły

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Jeśli używasz prywatnego samochodu do celów służbowych, prawdopodobnie przysługuje ci kilometrówka. Rozwiązanie pozwala zwrócić pracownikowi wydatki związane z użyciem w pracy swojego auta. Kilometrówkę oblicza się na podstawie stawki za kilometr. Od 17 stycznia 2023 roku doszło do jej podwyższenia. Dowiedz się, jak przebiega rozliczenie kilometrówki samochodu prywatnego w 2023 roku.

Zakup samochodu to powód do radości. Po sfinalizowaniu transakcji nie można jednak zapomnieć o formalnościach, które czekają na nowego właściciela. Niedopełnienie obowiązków może się wiązać z przykrymi konsekwencjami. Sprawdź, jakie formalności przy kupnie samochodu są niezbędne.

Strefa zamieszkania to miejsce, które z założenia ma być obszarem bezpiecznym, gdzie panuje ogólny ład i porządek umożliwiające komfortowe życie mieszkańców okolicznych budynków. Z tych względów obowiązują tam określone przepisy. Sprawdź, czy parkowanie w strefie zamieszkania jest dozwolone.
Najchętniej czytane

Korek. Cenny czas ucieka, a samochody nie jadą. Jedni zmieniają pas ruchu, na siłę wciskając się między auta, drudzy próbują ominąć zator poboczem lub chodnikiem. W takich nerwowych sytuacjach łatwo o stłuczkę, która dodatkowo zablokuje spieszących się kierowców. Ale co dalej? Czy wystarczy spisać oświadczenie sprawcy kolizji, czy lepiej wezwać drogówkę? Odpowiadamy!

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.