Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – o tym musisz wiedzieć!

Aktualizacja:
Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – 8 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Chcesz ubezpieczyć samochód zabytkowy? Nie wiesz, czym różni się pojazd historyczny od zabytkowego? Jakie korzyści wynikają z posiadania żółtych tablic rejestracyjnych? Gdzie najtaniej kupić OC dla oldtimera? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!

Ubezpieczenie OC samochodu powyżej 25 lat, czyli kiedy auto staje się zabytkiem?

Jaguar Roadster z 1972 roku jest oczkiem w głowie pana Tadeusza. Zaraz po sprowadzeniu samochodu z zagranicy nowy właściciel postanowił ubrać go w żółte tablice rejestracyjne i z dumą prezentować na zlotach motoryzacyjnych, na których do tej pory był tylko oglądającym. Ubezpieczenie samochodu zabytkowego na szczęście nie było dużym problemem. Dlaczego? Ponieważ w momencie rejestracji Jaguar Roadster miał już ponad 40 lat. Został uznany za pojazd historyczny zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Po kilku tygodniach załatwiania formalności związanych z otrzymaniem statusu pojazdu zabytkowego oraz rejestracją samochodu pan Tadeusz otrzymał wymarzone żółte tablice rejestracyjne i korzyści płynące z ich użytkowania. Są to między innymi: przegląd wieczysty oraz możliwość wykupienia krótkoterminowego OC w myśl zasady: nie jeździsz, nie płacisz.

Ile lat ma auto zabytkowe?

Aby samochód został uznany za zabytkowy, a tym samym spełniał wymagania co do otrzymania żółtych tablic rejestracyjnych, musi spełniać poniższe warunki.

  1. Mieć co najmniej 25 lat (ta granica jest stosowana w przypadku pospolitych pojazdów).
  2. Produkcja tego modelu powinna się zakończyć co najmniej 15 lat temu.
  3. Auto ma minimum 75% zachowanych oryginalnych części.

Istnieją jednak pewne wyjątki. Są to m.in. przypadki, w których auto brało udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne. Wówczas rzeczoznawca samochodowy może uznać pojazd mający co najmniej 25 lat za zabytkowy. Tym samym będzie mógł zostać zarejestrowany na „żółtych blachach”.

Pojazd zabytkowy – ustawa

Art. 2 pkt 39 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym podaje, że pojazd zabytkowy to „pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami”.

Pojazd zabytkowy a pojazd historyczny – różnice

Kiedy natomiast pojazd mechaniczny może stać się pojazdem historycznym?

Art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych podaje, że pojazd historyczny jest:

  • pojazdem mechanicznym będącym pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym;
  • pojazdem mającym minimum 40 lat;
  • pojazdem mającym co najmniej 25 lat i uznanym przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Podstawowa różnica polega na tym, że pojazd uznany wyłącznie za historyczny nie będzie miał przeznaczonych dla aut zabytkowych rejestracji i żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy w rozumieniu ustawy Prawa o ruchu drogowym jest natomiast pojazdem historycznym.

Żółte tablice rejestracyjne – korzyści  

Ustawodawca wyszedł z założenia, że samochód zabytkowy nie służy do częstej jazdy. To pojazd poruszający się raczej sporadycznie. Stanowi atrakcję i najczęściej jeździ tylko, gdy właściciel chce go zaprezentować np. na specjalnym zlocie. Skoro pełni inną funkcję niż maszyny wykorzystywane do codziennej jazdy, jego posiadacz może liczyć na finansowe przywileje.

Po pierwsze auto zabytkowe jest zwolnione z okresowych przeglądów technicznych. Jak już wspominaliśmy – ma tak zwany przegląd wieczysty. Tak więc właściciel jest zobowiązany do zaprowadzenia maszyny sprowadzonej z zagranicy do stacji diagnostycznej tylko raz, przed pierwszą rejestracją w Polsce.

Kolejną kwestią jest brak obowiązku dostosowania auta zabytkowego, pochodzącego z zagranicy do polskich wymagań. Nie musisz na przykład przekładać kierownicy na lewą stronę w aucie sprowadzonym z Wielkiej Brytanii. Jakiekolwiek ingerencje negatywnie wpłynęłyby na jego historyczną wartość.

Po trzecie, jeżdżąc sporadycznie, nie trzeba wykupować rocznego OC. Jeżeli akurat planujesz pojechać gdzieś samochodem zabytkowym – OC krótkoterminowe, wykupione na miesiąc, będzie idealnym rozwiązaniem. 

Kto może skorzystać z krótkoterminowego ubezpieczenia OC?

Zgodnie z ustawą możliwość skorzystania z krótkoterminowego OC na czas krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni mają:

  • osoby prowadzące działalność komisową lub handlową polegającą na kupnie bądź sprzedaży pojazdów mechanicznych;
  • osoby, których pojazd zarejestrowany jest czasowo, czyli w polskich realiach ma tzw. miękki dowód;
  • osoby, których pojazd jest zarejestrowany za granicą i nie posiadają ubezpieczenia OC (Zielonej Karty);
  • posiadacze pojazdów historycznych – jak wspomniany pan Tadeusz.

Warto od razu wspomnieć, że krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie wymaga złożenia wypowiedzenia z Twojej strony i rozwiązuje się wraz z upływem terminu, na jakie zostało zawarte. Teoretycznie pan Tadeusz mógł wykupić OC samochodu zabytkowego na 30 dni w każdym towarzystwie, aby wziąć udział w zlocie oldtimerów. Praktyka okazała się zupełnie inna.

Kalkulator OC/AC – oblicz składkę

Czy pojazd zabytkowy musi mieć OC? Wyjaśniamy przepisy

Jeśli zamierzasz poruszać się samochodem zabytkowym po drogach publicznych, musisz mieć wykupione choćby krótkoterminowe OC. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych  nie ma jednak konieczności zachowania ciągłości polisy ubezpieczeniowej.

Jeśli masz pojazd zarejestrowany jako zabytkowy, którym wyjeżdżasz na drogi tylko raz w roku, np. na zlot, wystarczy, że wykupisz krótkoterminowe OC na 30 dni. Przez pozostałą część roku możesz pozostać bez wykupionego ubezpieczenia. Oczywiście pod warunkiem, że nie wyjedziesz tym autem na drogi publiczne. Tak wygląda ubezpieczenie pojazdu historycznego w naszym kraju.

Ubezpieczenie aut zabytkowych – dlaczego tak trudno o polisę?

W związku z tym, że pan Tadeusz nie miał doświadczenia w ubezpieczaniu samochodów zabytkowych, postanowił tradycyjnie podejść do tematu i poszukać najtańszej oferty OC wśród ubezpieczycieli. Nie okazało się to wcale łatwe, gdyż wiele firm odesłało go z kwitkiem, informując, że nie ubezpieczają zabytków. Inne podawały stawkę, której zadaniem było odstraszenie potencjalnego klienta.

Dlaczego towarzystwa niechętnie ubezpieczają samochody zabytkowe? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na szczęście są na polskim rynku ubezpieczyciele, którzy doceniają weteranów szos.

Czytaj także: PZU wycofało zniżki na ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Gdzie najlepiej wykupić ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?

Jeśli musisz wykupić ubezpieczenie pojazdu zabytkowego, możesz skierować kroki od razu do Compensy, która ma specjalną ofertę skierowaną właśnie dla weteranów szos.

Na czym polega promocja „OC MotoKlasyki”? Każdy samochód – oldtimer i youngtimer, który ma ponad 25 lat, może liczyć na ciekawą ofertę. Im starsze auto – tym wyższa zniżka (oczywiście konieczna jest bezszkodowa historia ubezpieczeniowa). Członkowie Polskiego Związku Motorowego, Clubu Antycznych Automobili i Rajdów, Klubu Pojazdów Zabytkowych oraz Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska otrzymują dodatkową zniżkę.

Ponadto Compensa redukuje składki klientom mającym więcej niż jeden pojazd klasyczny. Zaoszczędzisz jeszcze więcej, jeśli wykupisz ubezpieczenie majątkowe w Compensie. To nie wszystko – ubezpieczenie OC klasyka może zostać rozszerzone o gamę ubezpieczeń dobrowolnych. Klienci Compensy mają do wyboru m.in. assistance, NNW, ubezpieczenie opon, a nawet ubezpieczenie na wypadek utraty zniżki wskutek zgłoszenia szkody.

Kalkulator OC/AC – oblicz składkę

Czy można kupić ubezpieczenie AC dla samochodu zabytkowego?

Pan Tadeusz po kilku dniach poszukiwań ubezpieczyciela zawarł umowę OC w Compensie. Następnie postanowił zapytać o ubezpieczenie AC dla „nowego” jaguara. Niestety ta misja nie zakończyła się pomyślnie. Wykupienie autocasco dla pojazdu zabytkowego na polskim rynku jest dość trudne.

W związku z tym, że AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony. Niestety większość towarzystw w Polsce korzysta z tego przywileju. Tym ciekawsza jest propozycja Warty, która w swoim ubezpieczeniu Warta Klasyki proponuje polisę AC dla pasjonatów aut klasycznych, która jednak wyceniana jest ostatecznie dopiero po oględzinach samochodu. Niemniej jednak ubezpieczenie starego samochodu w ramach autocasco jest jak najbardziej możliwe.

Czy można kupić tanie ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?

Okazuje się, że tak. Wystarczy być cierpliwym i dobrze znać prawo, tak jak Pan Mateusz z Grudziądza, właściciel zabytkowego Cadillaca. Wiedząc o tym, iż ubezpieczyciel nie może odmówić ubezpieczenia OC żadnego zarejestrowanego zgodnie z prawem pojazdu, pan Mateusz sam wystosował do kilku firm pisemną ofertę z dokładnie określonym czasem ubezpieczenia, parametrami samochodu oraz proponowaną składką.

Pan Mateusz nie dostał odpowiedzi na swoją ofertę od jednego z towarzystw. To właśnie z nim zawarł umowę na zaproponowanych przez siebie warunkach. Dlaczego? Zgodnie z prawem zakład ubezpieczeń musi się ustosunkować do takiej korespondencji w ciągu 14 dni. W innym przypadku polisa uznana jest za zawartą na warunkach określonych w ofercie złożonej przez ubezpieczającego. Jak widać, też jest to sposób na ubezpieczenie samochodu zabytkowego. Jeśli masz czas i ochotę, warto sprawdzić tę nietypową formę ubezpieczenia pojazdu.

Kalkulator OC/AC – oblicz składkę

Jak wygląda w Polsce ubezpieczenie 25-letniego auta bez żółtych tablic?

Decydując się na ubezpieczenie OC 25-letniego auta zabytkowego, które nie ma żółtych tablic rejestracyjnych, nie będziesz mieć większego problemu z uzyskaniem korzystnej oferty. Istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Pani Joanna, chcąc ubezpieczyć nowo zakupionego Mercedesa-Benz S Klasa 280 z 1995 roku, skontaktowała się z kilkoma firmami. 

Dane ubezpieczającego: 35 lat, panna, kupuje OC od 6 lat.

Dane pojazdu: wyprodukowany w 1995 r., pojemność silnika 2800 cm3, auto parkowane w garażu, dotychczasowy przebieg 220 000 km, planowany przebieg roczny do 5 km.

Wybrane propozycje ubezpieczeń prezentujemy w tabeli. 

TowarzystwoSkładka rocznaNNWAssistance
Euroins709,09 złTakTak
Trasti1272 złTakNie
Link41449,17 złNieTak
MTU241470 złNieNie
Proama1576 złTakNie
Generali1672 złTakNie
Uniqua1730 złTakTak

Dowiedz się, jak wygląda likwidacja szkód w samochodach zabytkowych w ramach ubezpieczenia

Kluczowa dla posiadaczy samochodów klasycznych jest gwarancja pokrycia realnych kosztów napraw. Tym bardziej że w tym wypadku nie można się posiłkować katalogami cen części czy opierać na standardowych stawkach za robociznę.

Dlatego OC pojazdu zabytkowego to decyzja, którą musisz poważnie przemyśleć i sprawdzić dokładnie wszystkie dostępne opcje. Pomocny będzie w tym kalkulator Punkta.

Sprawdź też: Jak wygląda likwidacja szkód w oldtimerach

Jak wygląda likwidacja szkody pojazdu zabytkowego w Warcie?

Likwidacją szkód z ubezpieczenia Warta Klasyki zajmuje się dedykowany zespół likwidatorów. Ubezpieczyciel ustala odszkodowanie na poziomie odpowiadającym realnym, pełnym kosztom przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody (bez stosowania amortyzacji). Uwzględnia ceny rynkowe stosowane dla usługi i części zamiennych dostępnych dla danego modelu pojazdu.

Chcę kupić OC/AC – oblicz składkę

„Doskonale wiemy, że koszty naprawy oldtimera mogą być znacznie wyższe niż standardowego samochodu” – mówi Rafał Stankiewicz. „Dlatego podwyższyliśmy próg uznania szkody całkowitej, gdy koszty naprawy przekraczają 80%, podczas gdy standard rynkowy to 70%. Jeśli klient, mimo orzeczenia szkody całkowitej, zdecyduje się naprawiać samochód i udokumentuje to, zrefundujemy poniesione koszty nawet do 100% wartości auta” – dodaje Stankiewicz.

Pojazdy historyczne w PZU – indywidualna ocena ryzyka

PZU nie stosuje ograniczeń w ubezpieczeniach AC pojazdów zabytkowych, historycznych czy unikatowych. Jednak w zależności od stanu i wartości konkretnego egzemplarza ubezpieczyciel może zastosować indywidualną ocenę ryzyka. Pojazdy takie często mają dużą wartość kolekcjonerską, którą należy precyzyjnie ustalić.

Innym problemem jest utrudniona dostępność części zamiennych, które mogą być bardzo drogie lub dostępne na indywidualne zamówienie. Dlatego auta mogą wymagać napraw w warsztatach specjalizujących się w serwisowaniu pojazdów zabytkowych. Stąd może zaistnieć konieczność indywidualnego uzgodnienia szczegółów dotyczących sposobu rozliczenia szkody.

Szkody w pojeździe zabytkowym z reguły nie da się wycenić tak, jak robi się to we współczesnych samochodach. Nie mają tu zastosowania systemy takie jak Audatex, czy Eurotax, które byłyby pomocne w wycenie pojazdów współczesnych. PZU bazuje więc na kosztorysie wykonawcy naprawy. W razie problemów ubezpieczyciel powołuje rzeczoznawcę, który wycenia koszty naprawy.

Kupując ubezpieczenie samochodu zabytkowego w PZU, możesz wybrać warsztat lub skorzystać z warsztatu współpracującego z ubezpieczycielem. To, który serwis naprawi auto, nie ma wpływu ani na sposób rozliczenia szkody, ani na wysokość odszkodowania. Nie jest wykluczone, że starszy pojazd uda się naprawić w warsztacie sieci naprawczej PZU. Dlaczego? Często technologie naprawy są podobne, a części – dostępne. Jednak warsztaty współpracujące z PZU zajmują się zwykle naprawami współczesnych pojazdów. Dlatego samodzielny wybór warsztatu staje się często koniecznością.

Kupuję ubezpieczenie samochodu zabytkowego

Czytaj także: Ubezpieczenie zabytkowego motocykla

Pytania i odpowiedzi

Czy warto zarejestrować auto jako zabytek?
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu zabytkowego?
Czy pojazd zabytkowy musi mieć OC?
Kiedy auto jest zabytkowe?

Podsumowanie

  • Samochody zabytkowe jako jedne z nielicznych pojazdów mogą mieć krótkoterminowe ubezpieczenie OC na okres krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni.
  • Ubezpieczyciele, choć nie mogą odmówić ubezpieczenia OC, często odsyłają potencjalnych klientów z kwitkiem, proponując zawyżone składki. 
  • W związku z tym, że AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony. 
  • Jeżeli Twoje auto zabytkowe nie ma żółtych tablic – nie będziesz mieć problemu z kupnem polisy OC. Jednak licz się z bardzo dużymi rozbieżnościami cenowymi pomiędzy towarzystwami.
  • Jeśli zdecydujesz się na żółte tablice rejestracyjne, możesz liczyć na różne przywileje. Najważniejszym jest brak obowiązku posiadania OC (o ile auto nie będzie jeździło po ulicy, a jedynie stało w garażu).

Piotr Jarzynka
Ekspert ds. ubezpieczeń
guest
80 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC luty 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.01.07
Ubezpieczenie domu i mieszkania – na jakie koszty się przygotować?

Ubezpieczenie nieruchomości to nie tylko ochrona przed zagrożeniami czy wydarzeniami losowymi, ale przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa. Wiele osób zastanawia się, ile kosztuje polisa i jakie czynniki wpływają na jej cenę. Przyjrzymy się temu zagadnieniu i postaramy odpowiedzieć na pytanie „ile kosztuje ubezpieczenie domu/mieszkania?”.

Czytaj więcej
2024.01.07  •  Samochód
Ubezpieczenie samochodu powyżej 150 tysięcy – ile kosztuje i czy może stanowić koszt firmowy?

Wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup auta o wartości powyżej 150 tys. złotych. W przypadku samochodu o tak wysokiej wartości, poza ubezpieczeniem OC, warto pomyśleć również o polisie AC. Jednak ubezpieczenie samochodu powyżej 150 tys. złotych może być przedmiotem pewnych ograniczeń podatkowych. Spra.wdź o czym pamiętać

Czytaj więcej
2024.01.07  •  Samochód
Normy emisji spalin dla samochodów osobowych

Normy emisji spalin są kluczowymi regulacjami, które określają dopuszczalne poziomy emisji zanieczyszczeń dla pojazdów samochodowych. W Europie obowiązują normy Euro, które mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko i zdrowie publiczne.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC luty 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Podróże
Czy za granicą trzeba mieć przy sobie prawo jazdy?

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.

Czytaj więcej