Ubezpieczenie samochodu zabytkowego - 7 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Aktualizacja: 30.05.2020
Ubezpieczenie samochodu zabytkowego – 8 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Twój samochód jeździ na żółtych tablicach rejestracyjnych? Jeśli nie chcesz przy próbie ubezpieczenia go dorobić się „żółtych papierów”, koniecznie przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, gdzie i jak najłatwiej wykupić ubezpieczenie samochodu zabytkowego. Oto 7 rzeczy, które powinien zapamiętać miłośnik oldtimerów.

Ubezpieczenie OC samochodu powyżej 25 lat, czyli kiedy auto staje się zabytkiem?

Jaguar Roadster z 1972 roku jest oczkiem w głowie pana Tadeusza. Zaraz po sprowadzeniu samochodu z zagranicy nowy właściciel postanowił ubrać go w żółte tablice zabytkowe i z dumą prezentować na zlotach motoryzacyjnych, na których do tej pory był tylko oglądającym. Zarejestrowanie samochodu w Polsce jako pojazdu zabytkowego nie okazało się dużym problemem, gdyż w momencie rejestracji Jaguar Roadster miał już ponad 40 lat (został więc także uznany za pojazd historyczny zgodnie z Ustawą z 22.05.2003 o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych).

Po kilku tygodniach załatwiania formalności związanych z otrzymaniem statusu pojazdu zabytkowego oraz rejestracją pojazdu pan Tadeusz otrzymał wymarzone żółte tablice rejestracyjne i profity z ich posiadania: przegląd wieczysty oraz możliwość wykupienia krótkoterminowego OC w myśl zasady: nie jeździsz, nie płacisz.

Auto zabytkowe od ilu lat?

Aby samochód został uznany za zabytkowy, a tym samym spełniał wymagania co do otrzymania żółtych tablic rejestracyjnych, musi spełniać poniższe warunki:

  1. Ma co najmniej 25 lat.
  2. Produkcję tego modelu zakończono co najmniej 15 lat temu.
  3. Posiada minimum 75% zachowanych oryginalnych części.

Od powyższych warunków istnieją jednak wyjątki.

Są to m.in. przypadki, w których auto brało udział w ważnych wydarzeniach historycznych lub posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne. Wówczas, bez względu na wiek, lata produkcji czy stosunek oryginalnych części do zamienników, będzie ono również uznane za samochód zabytkowy. Tym samym będzie mogło zostać zarejestrowane na „żółtych blachach”.

Pojazd zabytkowy – ustawa

Zgodnie z ustawą, pojazd historyczny staje się zabytkiem, gdy zostanie wpisany do rejestru zabytków albo zostanie ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury (art. 2 par. 39 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. nr 98 z dnia 19 sierpnia 1997 r.). Jeżeli nie wpiszemy auta do takiego rejestru, pozostanie tylko autem historycznym.

Pojazd zabytkowy a pojazd historyczny – różnice

Kiedy natomiast pojazd mechaniczny może stać się pojazdem historycznym? Wiemy już, że dzieje się tak w przypadku, gdy ma co najmniej 40 lat lub został uznany za pojazd zabytkowy. Status pojazdu historycznego może także uzyskać auto, które ma co najmniej 25 lat i zostało uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za “unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji”.

Podstawowa różnica polega na tym, że pojazd uznany wyłącznie za historyczny nie będzie posiadał dedykowanej pojazdom zabytkowym rejestracji i żółtych tablic. Każdy pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów Prawa o ruchu drogowym jest natomiast pojazdem historycznym.

Kto może skorzystać z krótkoterminowego ubezpieczenia OC?

Zgodnie z ustawą możliwość skorzystania z krótkoterminowego OC na czas krótszy niż 12 miesięcy, ale nie krótszy niż 30 dni mają osoby prowadzące działalność komisową, lub handlową polegającą na kupnie/sprzedaży pojazdów mechanicznych, osoby, których pojazd zarejestrowany jest czasowo, czyli w polskich realiach ma tak zwany miękki dowód, osoby, których pojazd jest zarejestrowany za granicą i nie posiadają ubezpieczenia OC Zielona Karta, oraz posiadacze pojazdów historycznych tak, jak pan Tadeusz.

Warto od razu wspomnieć, że krótkoterminowe ubezpieczenie OC nie wymaga wypowiedzenia z Twojej strony i rozwiązuje się wraz z upływem terminu, na jakie zostało zawarte. W teorii pan Tadeusz mógł w każdym towarzystwie wykupić na swój pojazd zabytkowy 30 dniowe OC, które niezbędne było mu do wzięcia udziału w zlocie oldtimerów. Praktyka okazała się zupełnie inna.

Czy pojazd zabytkowy musi mieć OC? Wyjaśniamy przepisy

Jeśli zamierzasz poruszać się swoim samochodem zabytkowym po drogach publicznych, musisz mieć wykupione choćby krótkoterminowe OC. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 z późn. zm.) nie ma jednak konieczności zachowania ciągłości polisy ubezpieczeniowej.

Dla przykładu, jeśli posiadasz pojazd zarejestrowany jako zabytkowy, którym wyjeżdżasz na drogi tylko raz w roku (np. na zlot), wystarczy, że wykupisz krótkoterminowe OC na 30 dni, a przez resztę roku możesz pozostać bez wykupionego ubezpieczenia. Oczywiście pod warunkiem, że nie wyjedziesz tym autem na drogi publiczne. Tak wygląda ubezpieczenie pojazdu historycznego w naszym kraju.

Ubezpieczenie aut zabytkowych – dlaczego tak trudno o polisę?

W związku z tym, że pan Tadeusz nie miał doświadczenia w ubezpieczaniu samochodów zabytkowych, postanowił tradycyjnie podejść do tematu i poszukać najtańszej oferty OC wśród ubezpieczycieli. Nie okazało się to wcale łatwe, gdyż wielu ubezpieczycieli odesłało go z kwitkiem, informując że nie ubezpieczają zabytków (np. AXA czy Uniqa). Inne podawały stawkę, której zadaniem było odstraszenie potencjalnego klienta (Hestia).

Dlaczego towarzystwa niechętnie ubezpieczają samochody zabytkowe? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na szczęście są na polskim rynku ubezpieczyciele, którzy doceniają weteranów szos.

Gdzie najlepiej wykupić ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego?

Jeśli w przyszłości zmuszony będziesz wykupić ubezpieczenie pojazdu zabytkowego, możesz skierować kroki od razu do Compensy, które posiada specjalną ofertę skierowaną właśnie dla weteranów szos. Dodatkowo od 01.01.2019 roku proponuje członkom Polskiego Związku Motorowego…

Do 70% + 20% zniżki na ubezpieczenie klasyka

Na czym polega promocja “OC Motoklasyki”? Każdy samochód – oldtimer i youngtimer, który ma ponad 25 lat, może liczyć na zniżkę w wysokości do 70% na ubezpieczenie OC. Dla członków Polskiego Związku Motorowego Compensa proponuje także dodatkowe 20% zniżki na OC.

W tej chwili jest to najlepsza oferta na rynku. Inne firmy, które proponują takie ubezpieczenia to między innymi: PZU, Link4 czy Warta. Są one jednak o kilkanaście procent droższe niż we wspomnianej Compensie.

Czy możliwe jest ubezpieczenie samochodu zabytkowego w zakresie AC?

Pan Tadeusz po kilku dniach poszukiwań ubezpieczyciela zawarł umowę OC w Compensie i uskrzydlony tym sukcesem postanowił dowiedzieć się o ubezpieczenie AC swojego „nowego” jaguara. Niestety ta misja nie zakończyła się pomyślnie. Wykupienie autocasco dla pojazdu zabytkowego na polskim rynku graniczy z cudem.

W związku z tym, że AC nie jest ubezpieczeniem obowiązkowym, ubezpieczyciel może odmówić klientowi takiej ochrony i niestety większość towarzystw w Polsce korzysta z tego przywileju. Wyłącznie Warta w swoim ubezpieczeniu Warta Klasyki proponuje polisę AC dla pasjonatów aut klasycznych, która jednak wyceniana jest ostatecznie dopiero po oględzinach samochodu. Niemniej jednak, ubezpieczenie starego samochodu w ramach autocasco jest jak najbardziej możliwe.

Czy istnieje możliwość ubezpieczenia samochodu zabytkowego w OC i to w dodatku po stawce, jaka nam odpowiada?

Okazuje się, że tak. Wystarczy być cierpliwym i dobrze znać prawo, tak jak Pan Mateusz z Grudziądza, właściciel zabytkowego Cadillaca. Wiedząc o tym, iż ubezpieczyciel nie może odmówić ubezpieczenia OC żadnego zarejestrowanego zgodnie z prawem pojazdu, pan Mateusz sam wystosował do kilku firm pisemną ofertę z dokładnie określonym czasem ubezpieczenia, parametrami samochodu oraz proponowaną składką.

Nie otrzymawszy odpowiedzi na swoją ofertę w ciągu 14 dni od jednego z towarzystw, pan Mateusz automatycznie zawarł umowę z opieszałym ubezpieczycielem na warunkach, jakie zaproponował. Zgodnie z prawem bowiem zakład ubezpieczeń w ciągu 14 dni musi ustosunkować się do takiej korespondencji. W innym przypadku polisa uznana jest za zawartą na warunkach określonych w ofercie złożonej przez ubezpieczającego. Jak widać, też jest to sposób na ubezpieczenie pojazdów zabytkowych. Jeśli macie czas i ochotę, warto sprawdzić tę nietypową formę ubezpieczenia pojazdu.

Jak wygląda w Polsce ubezpieczenie 25 letniego auta bez żółtych tablic?

Decydując się na ubezpieczenie OC auta zabytkowego, który ma 25 lat i nie posiada żółtych tablic rejestracyjnych, nie ma z tym w Polsce większego problemu. Istnieją jednak duże rozbieżności cenowe w proponowanych składkach. Pani Joanna, chcąc ubezpieczyć nowo zakupionego Mercedesa S 320 L z 1995 roku, skontaktowała się z kilkoma firmami i oto rezultat jej poszukiwań:

Dane ubezpieczającego:

Wiek: 31 lat

Stan cywilny: panna

Zniżki 60%

Dane pojazdu:

Data produkcji: 1995

Data pierwszej rejestracji: 1995

Kod parkowania pojazdu: 09-410

Dotychczasowy przebieg: 300 tys. km

Planowany przebieg roczny: do 5 tys. km

Masa własna: 1770 kg

Pojemność: 3199 cm3

Moc: 231KM

TowarzystwoProponowana roczna składka za polisę
MTU24795 zł – OC
Link4919 zł – OC + Ass
Euroins951 zł – OC + NNW + Ass
Proama1308 zł – OC + NNW + Ass
TUZ1462 zł – OC + NNW

Jak wygląda likwidacja szkód w samochodach zabytkowych w ramach ubezpieczenia?

Kluczowa dla posiadaczy samochodów klasycznych jest gwarancja pokrycia realnych kosztów napraw. Tym bardziej, że w tym wypadku nie można się posiłkować katalogami cen części czy opierać na standardowych stawkach za robociznę.

Jak wygląda likwidacja szkody pojazdu zabytkowego w Warcie?

Likwidacją szkód z ubezpieczenia Warta Klasyki zajmuje się dedykowany zespół likwidatorów. Ubezpieczyciel ustala odszkodowanie na poziomie odpowiadającym realnym, pełnym kosztom przywrócenia pojazdu do stanu sprzed szkody (bez stosowania tzw. amortyzacji). Uwzględnia ceny rynkowe stosowane dla usługi i części zamiennych dostępnych dla danego modelu pojazdu.

„Doskonale wiemy, że koszty naprawy oldtimera mogą być znacznie wyższe niż standardowego samochodu” – mówi Rafał Stankiewicz. Dlatego podwyższyliśmy próg uznania szkody całkowitej, gdy koszty naprawy przekraczają 80 %, podczas gdy standard rynkowy to 70%. Jeśli klient mimo orzeczenia szkody całkowitej, zdecyduje się naprawiać samochód i udokumentuje to, zrefundujemy poniesione koszty nawet do 100% wartości auta – dodaje Stankiewicz.

Pojazdy historyczne w PZU – indywidualna ocena ryzyka

PZU nie stosuje ograniczeń w ubezpieczeniach AC pojazdów zabytkowych, historycznych czy unikatowych. Jednak w zależności od stanu i wartości konkretnego egzemplarza, ubezpieczyciel może zastosować indywidualną ocenę ryzyka. Pojazdy takie często mają dużą wartość kolekcjonerską, którą należy dokładnie ustalić.

Innym problemem jest utrudniona dostępność części zamiennych, które mogą być bardzo drogie lub dostępne na indywidualne zamówienie. Pojazdy takie mogą wymagać napraw w warsztatach specjalizujących się w serwisowaniu pojazdów zabytkowych. Stąd może zaistnieć konieczność indywidualnego uzgodnienia szczegółów dotyczących sposobu rozliczenia szkody.

Szkody w pojeździe zabytkowym z reguły nie da się wycenić tak, jak robi się to we współczesnych samochodach, nie mają tu zastosowania systemy takie jak Audatex, czy Eurotax, które byłyby pomocne w wycenie pojazdów współczesnych. PZU bazuje więc na kosztorysie wykonawcy naprawy, który z reguły jest w stanie zweryfikować każdy doświadczony rzeczoznawca pracujący dla zakładu ubezpieczeń. W razie problemów ubezpieczyciel powołuje rzeczoznawcę, który wycenia koszty naprawy.

Kupując ubezpieczenie auta zabytkowego w PZU sam możesz wybrać warsztat lub skorzystać z warsztatu współpracującego z ubezpieczycielem. To, który serwis naprawi auto, nie ma wpływu na sposób rozliczenia szkody ani na wysokość odszkodowania. Nie jest wykluczone, że starszy pojazd uda się naprawić w warsztacie sieci naprawczej PZU, bo często technologie naprawy są podobne, a części są dostępne. Jednak warsztaty współpracujące z PZU zajmują się zwykle naprawami współczesnych pojazdów. Dlatego może się zdarzyć, że będziesz musiał samodzielnie wybrać warsztat.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
80 Comments
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
View all comments
A.
A.
7 lat temu

AC w UNIQA do 15 roku eksploatacji.

AFK 4x4
AFK 4x4
7 lat temu

czy to prawda, że jeśli samochód ma więcej niż 40 lat i nie jeździ to zgodnie z polskim prawem nie muszę wykupić ubezpieczenia OC.
Jeśli tak to możecie podać mi ustawę i artykuł, który o tym mówi.

Akademia mfind
7 lat temu
Reply to  AFK 4x4

Dzień dobry,

pozwolimy sobie przytoczyć odpowiedź Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego:

„Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 z późn. zm.) posiadacz pojazdu historycznego (tj. starszego niż 40 lat) jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych przed wprowadzeniem takiego pojazdu do ruchu.

Jeśli pojazd „ukończy” 40 lat, wówczas nie będzie Pan miał obowiązku zachowania ciągłości z tytułu tego ubezpieczenia OC jako jego posiadacz. Jeśli umowa dwunastomiesięczna będzie jeszcze trwała należy poczekać do końca okresu jej obowiązywania i co najmniej na dzień przed jej końcem złożyć wypowiedzenie, aby nie wznowiła się automatycznie. Ukończenie 40 lat (lub więcej) przez pojazd nie skutkuje jednoczesnym rozwiązaniem dotychczas obowiązującej 12-miesięcznej umowy ubezpieczenia. Nie ma obowiązku, aby wiek ukończenia przez pojazd 40 lat był stwierdzony odrębną opinią rzeczoznawcy, aby był on w świetle przepisów ww. ustawy uznany za pojazd historyczny.

Poniżej szczegóły liczenia wieku pojazdu i związanej z tym kwestii, do kiedy winien Pan zachować ciągłość ochrony z tytułu tego ubezpieczenia OC:

1. Jeśli pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w roku jego produkcji, to datą, od której liczy się wiek pojazdu jest data pierwszej rejestracji, (czyli jeśli rok produkcji pojazdu to 1972, data I rejestracji to 30.06.1972 r., to od 01.07.2012 r. pojazd taki jest w świetle przepisów ww. ustawy pojazdem historycznym). Do dnia 30.06.2012 r. jego posiadacz był zobowiązany do zachowania ciągłości ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Po tej dacie może zawierać umowy krótkookresowe.

2. Natomiast jeśli pojazd został wyprodukowany wcześniej niż w roku dokonania I rejestracji, wtedy datą od której liczony jest wiek pojazdu jest dzień 31.12. roku produkcji pojazdu. Jeśli pojazd został wyprodukowany np. w 1972 roku, wtedy od 01.01.2013 jest już pojazdem historycznym.”

Pozdrawiamy serdecznie 🙂

AFK 4x4
AFK 4x4
7 lat temu
Reply to  Akademia mfind

Bardzo dziękuję za pomoc

xxl
xxl
7 lat temu

artykuł sponsorowany przez PZU, podane składki na garbusa to kłamstwo, MTU ma taniej

Dominika Grabek
Dominika Grabek
7 lat temu
Reply to  xxl

Dzień dobry,
podane składki kalkulowane były w maju 2014 r. Ustaliłam na infolinii PZU, że obecnie składka za OC podanego w tekście pojazdu będzie wynosiła 314 zł, czyli niewiele więcej. Różnica może wynikać ze zmiany taryf. Zawarta w tekście kalkulacja nie ma charakteru pełnego raportu o cenach OC zabytkowego pojazdu we wszystkich towarzystwach ubezpieczeń, a jedynie ma za zadanie pokazanie różnic w stawkach za OC w różnych firmach.

Ekspert Link4
Ekspert Link4
6 lat temu

Samochód historyczny lub starszy niż 40 lat możesz ubezpieczyć w pakiecie OC z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony.

Jaromir
Jaromir
6 lat temu

Dzień dobry.
Jestem właścicielem zarejestrowanego, stojącego w garażu skutera Osa z 1958 roku (nie ma aktualnego przeglądu). Opłacam co roku składkę w PZU, które z resztą samo się przypomina. Czy przy najbliższej rocznicy mogę po prostu przestać płacić czy muszę najpierw wymówić?

Agata Ostrowska-Jasik mfind.pl
Reply to  Jaromir

Witam,
Jeżeli nie będzie Pan chciał dalej opłacać rocznej polisy to najpóźniej na 1 dzień przed jej końcem należy złożyć pisemne wypowiedzenie umowy.
Pozdrawiam.

Bogumiła
Bogumiła
5 lat temu

Ubezpieczenie samochodu zabytkowego wiąże się jeszcze z jedną sprawą , otóż jeśli umowa OC na samochód zabytkowy jest zawarta na 12 miesięcy to niestety podlega ona wznowieniu na następny okres ubezpieczenia ( tak jak inne OC na 12 m-cy) i trzeba ta umowę wypowiedzieć .
Sama przerabiałam taki problem. Agent lub inny ubezpieczyciel powinien powiadomić o takiej procedurze. Ponadto brak jest informacji o takich przepisach , wiedzą o tym tylko nieliczni.
Niekiedy ubezpieczenie samochodu zabytkowego jest opłacalne wykupując polisę na cały rok niż np. na 1 lub 3 miesiące. a po roku zaczyna się problem , proszę nie bagatelizować wezwań za OC za samochody zabytkowe, bo może to dużo kosztować nie tylko nerwów.
Można w momencie zawarcia umowy od razu złożyć wypowiedzenie polisy.

Katarzyna Archacka
Katarzyna Archacka
5 lat temu
Reply to  Bogumiła

(Dz.U. 2003 Nr 124 poz. 1152) „Art. 28. 1. Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu 12 miesięcy, na który umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta, nie powiadomi na piśmie zakładu ubezpieczeń o jej wypowiedzeniu, uważa się, że została zawarta następna umowa na kolejne 12 miesięcy”. W tym przypadku w ustawie nie ma zastrzeżeń dot. pojazdów historycznych nie są zatem wyłączone z konieczności wypowiedzenia umowy najpóźniej dzień przed końcem (umowy), jeżeli została zawarta na okres 12 miesięcy.

Pozdrawiam

Sebastian
Sebastian
5 lat temu

Witam,

Czyli, jeśli dobrze zrozumiałem to nie mogę skorzystać z okresowego ubezpieczenia OC ponieważ nie prowadzę działalności związanej z handlem pojazdami? ( jestem pracownikiem fizycznym ) W takiej sytuacji mam płacić ubezpieczenie jak za auto nie będące zabytkiem ?

Planuje kupić auto zabytkowe ale będące jeszcze na zwykłych „blachach”.
Dopuszczam opcję że nawet trzeba będzie wykonać renowacje która może potrwać kilka lat. Czy opcja czasowego ubezpieczania pojazdu dopuszcza tak długi okres postoju auta? Czy w Polsce obowiązują może jakieś inne przepisy na które można się powołać , jeśli chciałoby się zrobić przerwę w płaceniu składek?

Rozumiem że po zakupie takiego auta, udaje się do urzędu, z opinią rzeczoznawcy, zgłaszam fakt kupna auta i chęć zarejestrowania go na siebie jako zabytek. Dostaje „miękki” dowód rejestracyjny i tyle ? Czy w takiej sytuacji podczas rejestracji mogą poprosić o jakieś dokumenty czy polisę z ubezpieczalni ?

Z góry dziękuję za odpowiedź
Seba.

Piotr
Piotr
5 lat temu
Reply to  Sebastian

Jestem w podobnej sytuacji. Ciekawe czy autorzy odpowiedzą na pytanie.

Maciej Putrzyński
Maciej Putrzyński(@maciej-putrzynski)
5 lat temu
Reply to  Piotr

Witam 😉

odpowiedź powyżej.

Pozdrawiam

Maciej Putrzyński
Maciej Putrzyński(@maciej-putrzynski)
5 lat temu
Reply to  Sebastian

Witam 😉

Dopiero gdy auto jest zabytkowe(„żółte tablice”) to jako właściciel takiego pojazdu,ma Pan prawo do zakupu krótkoterminowego OC. Nie ma niestety innej możliwości. W wydziale komunikacji, chcąc zarejestrować auto jako zabytkowe musi Pan również mieć ze sobą dowód ubezpieczenia. Więc do momentu rejestracji musi Pan opłacać normalne, roczne OC.
Później ma Pan prawo wykupić polisę co najmniej 30-dniową np. na czas zlotu czy zwykłej przejażdżki a maksymalnie roczną, pamiętając o tym, ze roczną trzeba wypowiedzieć, jeśli nie chce się jej kontynuować. Przy krótkookresowych polisach nie ma takiej konieczności.

Pozdrawiam

Mariusz
Mariusz
5 lat temu

Witam
Niestety większość naszych ekspertów i urzędników nie zna ustawy o ubezpieczeniach w ramach, której funkcjonują, nagminne jest mylenie pojazdów zabytkowych i historycznych. Pojazdy historyczne, czyli takie, które mają wiecej niż 40 lat, nie muszą być ubezpieczone ciągle. Jeśli kupujemy pojazd starszy niz 40 lat i zarejestrowany jest on na białych blachach, to nie musimy go ubezpieczać, w momencie przerejestrowania i zezwala na to ustawa. Niestety urzędnicy słabo znają tą ustawę i trzeba trochę powalczyć. Ja dałem panu w urzędzie fragment ustawy do poczytania, a i tak prosił mnie o napisanie oświadczenia, że nie zamierzam ubezpieczac pojazdu, bo mam do tego prawo. Odsyłam wszystkich do poczytania ustawy, pojazd historyczny i zabytkowy to nie to samo, ale mają takie same przywileje w kwestii ubezpieczeń w świetle ustawy.

Pozdrawiam i życzę powodzenia.

Dariusz
Dariusz
5 lat temu
Reply to  Mariusz

Mariusz , proszę o kontakt !
Mam zamiar kupić pojazd z 1957 roku. Ma on więciej niż 40 lat.
Jakie są więc procedury związane z rejestracją ?
Czy muszę brać rzeczoznawcę i rejestrować go w Rejestrze zabytków ?
Czy może wystarczy sam wiek i to, że w 100% jest oryginalny ?
Przeraża mnie ta papierkowa robota i nie mam na nią czasu .
Napisz na : darogie@interia.pl

Kondrot Michał
Kondrot Michał
4 lat temu
Reply to  Dariusz

Jak pojazd ma 40. Nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Idziesz do wydziału komunikacji i rejestrujesz auto. Dostajesz czarne normalne tablice. A pojazd ubezpieczasz w momencie gdy wprowadzasz go do ruchu.

Do uznania pojazdu jako pojazd Historyczny musi być spełniony wymóg wieku. Nie ma wymogu Oryginalności części.

Pozdrawiam

Adrian
Adrian
5 lat temu

Witam. Mam 27 letniego passata b3 i chciałbym go zarejestrować jako zabytek bo jestem młodym kierowcą i ubezpieczenie jest kosmiczne lecz w tym kierunku potrzebowałbym pomocy kogoś kto już tak zrobił i mógłby pomóc

Maciej Putrzyński
Maciej Putrzyński(@maciej-putrzynski)
5 lat temu
Reply to  Adrian

Dzień dobry

zamieszczam link do artykułu, który może pomóc – jak zarejestrować pojazd zabytkowy?

Pozdrawiam

Czesiek
Czesiek
4 lat temu
Reply to  Adrian

Pacat B3 zabytkiem? Hahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!
Jak cie nie stać na OC to kup sobie Pandę, a nie zaśmiecaj otoczenia takimi złomami to raz, a dwa, żaden WKZ nie zezwoli na rejestrację takiego auta na żółte tablice!
A potem przez takich drogowych trolli (młody bóg w swym 100 konnym pacacie) reszta społeczeństwa płaci coraz więcej za OC.

Marcin
Marcin
4 lat temu
Reply to  Czesiek

Jeśli spełnia wymagania na zabytek to jak najbardziej możesz zarejestrować, sam miesiąc temu zarejestrowałem etz 150na zabytek a pan konserwator jako przykład białej karty pokazał mi wypełnioną z golfemll

Kondrot Michał
Kondrot Michał
4 lat temu
Reply to  Adrian

Możesz zarejestrować go jako zabytek i mieć tańsze ubezpieczenie. Ale równie dobrze możesz skorzystać z alternatywnej opcji, która będzie dużo szybsza i tańsza dla Ciebie.

Więcej informacji w mailu, albo telefonicznie.

Zapraszam.

Mike
Mike
5 lat temu

Dostałem auto, które w 2017 roku będzie mieć 40 lat (1977). Pierwszy właściciel wypowiedział umowę OC w 1999 roku. Od tamtego czasu auto stało w garażu. Nawet nie wiem, czy jest zarejestrowane? Pamiętam, że w tamtych czasach można było wypowiedzieć umowę bez zawierania nowej. Gdybym chciał teraz zarejestrować (lub przerejestrować) auto np. na żółte tablice co z OC? Czy musiałbym zapłacić za te 16 lat, czy za 3 lata (jako przedawnienie), czy też tylko od czasu kiedy jestem właścicielem tego auta?

Maciej Putrzyński
Maciej Putrzyński(@maciej-putrzynski)
5 lat temu
Reply to  Mike

Dzień dobry

Pana odpowiedzialność rozpoczęła się w momencie nabycia prawa własności do auta. Jeśli auto nie posiada „żółtych tablic”, to UFG może dokonać weryfikacji historii ubezpieczenia do 3 lat wstecz, w związku z powyższym proponuję sprawdzić fakt, czy auto jest zarejestrowane, jak również po sprawdzeniu wykupić polisę OC. Możemy w tym pomóc 🙂 Proponuję skorzystać z naszej porównywarki ubezpieczeń mfind.pl lub też o telefon pod numerem 22 490 90 00, gdzie nasz konsultant przedstawi Panu dostępne opcje ubezpieczenia 🙂

Pozdrawiam

Mike
Mike
5 lat temu

Dziękuję Panie Macieju.
Jeszcze jedna kwestia – pisze Pan „Jeśli auto nie posiada „żółtych tablic”, to UFG może dokonać weryfikacji historii ubezpieczenia do 3 lat wstecz”. Czyli mam rozumieć, że jeśli dokonam rejestracji (przerejestrowania) auta na żółte blachy i wykupię OC to UFG nie będzie weryfikować? Czy mógłbym prosić o podstawę prawną? Druga sprawa, czy kara z UFG to ok. 4 000 zł. za 1 rok bez ubezpieczenia, czy to jest opłata zryczałtowana niezależna od czasu – czyli jeśli dobrze pamiętam od 14 dni do – jak Pan pisze – 3 lat bez OC?
Pytam się dość szczegółowo ponieważ ja i ten stary samochód jesteśmy jakby w zawieszeniu. Z jednej strony szkoda, żeby auto niszczało, z drugiej strony można narobić sobie problemów. Czy nie ma jakiejś abolicji dla takich przypadków?

Maciej Putrzyński
Maciej Putrzyński(@maciej-putrzynski)
5 lat temu
Reply to  Mike

Dzień dobry

pisząc o żółtych tablicach i weryfikacji w UFG miałem na myśli fakt, że auto zabytkowe/historyczne nie ma obowiązku posiadania rocznego ubezpieczenia OC, tylko np. : krótkoterminowego, kiedy się porusza. Idąc dalej, jeśli auto od dnia dzisiejszego do 3 lat wstecz, nie miało takiej rejestracji i jej nie posiada, to UFG może ścigać właściciela za brak ubezpieczenia OC ( jeśli taki nastąpił ). Opłata karna jest nakładana jednorazowo, w roku kontroli, kiedy wykryta zostaje przerwa w ubezpieczeniu. Karę od UFG można otrzymać nawet za jeden dzień bez ubezpieczenia OC. Ciekawa propozycja z tą abolicją, niestety jeszcze nikt na to nie wpadł 🙁

Pozdrawiam

Bogdan
Bogdan
5 lat temu

Mam do odkupienia od starszego kuzyna za niewielkie pieniądze, samochód dużej wartości rynkowej jak też kolekcjonerskiej ,niestety niema jeszcze 40 lat a OC nie opłacone od kilkunastu lat.Nachodzą go złomiarze oferując mu grosze za pozbycie się kłopotu,,czy mogę kupić ten samochód bez narażeń na kary ze strony UFG ? .

Maciej Putrzyński
Maciej Putrzyński(@maciej-putrzynski)
4 lat temu
Reply to  Bogdan

Dzień dobry

jak najbardziej może Pan to zrobić, ważne jest żeby w dniu spisania umowy KS, kiedy przechodzą na Pana wszelkie prawa i obowiązki, pamiętał Pan o zawarciu polisy OC. Wtedy wszystko będzie ok 🙂

Pozdrawiam

mario
mario
5 lat temu

OC na wszystkie samochody powinno być dobrowolne. To chory system. To tylko i wyłącznie moja sprawa czy będę w stanie pokryć koszta wypadku i polscy biurokraci, złodzieje nie powinni w tym mieszać palców!

mario
mario
5 lat temu
Reply to  mario

Dlatego nie mam samochodu. a Jeżeli bede miał to na żółtych tablicach. Nie bede złodziejom płacił za pozorną „opiekę”

Czesiek
Czesiek
4 lat temu
Reply to  mario

Ja jeżdżę 333 konnym BMW 645 Ci, ale oficjalnie „nic nie mam i nic nie zarabiam” – czyli wg Ciebie będzie OK, gdy wyślę do piachu twoją (celowo z małej) żonę, a małe dzieci na wózek do końca życia, i nie będę ponosił z tego tytułu żadnych kosztów (nie mówimy o KK) ? Kto zapłaci za leczenie i rehabilitację rodziny takiego trolla jak ty?

MMM
MMM
3 lat temu
Reply to  Czesiek

A gdy to zrobisz np. rowerem — tj. będą Cie omijać i rozbiją się na drzewie z wielką prędkością to już ok ??? Kto wtedy zapłaci za rehabilitację trollu Cześku jak rowery nie mają OC ?

mario
mario
5 lat temu

Kolejny absurd polskiego prawa- brak możliwości zawieszenia w płaceniu OC na okres braku użytkowania samochodu np stoi w zimie, lub z powodu wyjazdu- stoi dwa lata. Dodatkowo żeby wyrejestrowac samochód w celu braku placenia oc trzeba go albo zezłomować albo sprzedać i nie można go sobie z sentymentu zostawić w garażu, chyba ze bede opłacał złodziejom OC – to wtedy jest wporządku.

mario
mario
5 lat temu

I kolejny już trzeci absurd- dlaczego kara za brak OC to ponad 4000 zł a za brak sprawnego technicznie samochodu conajwyżej 500 zł plus kara za odholowanie? Wniosek z tego taki że mniej ważne jest bezpieczeństwo ludzi dla państwa zagrożone niesprawnym samochodem niż kwestia daniny 4000 OC z której ci biurokraci sie utrzymują. Co jest wazniejsze dla nich ? zycie obywateli czy kasa? odpowiedzcie sobie sami- to skandal! Żyjemy w chorym kraju. W końcu wszyscy młodzi wyjadą i zostawią ten syf

Zbigniew
Zbigniew
4 lat temu
Reply to  mario

OK ! jak tak uważasz Bohaterze to Ci podpowiem: Tą chorobę widać w prędkośći jaką jechali kierowcy na A1 kiedy nastąpiła tak poważna kraksa -a dobrze że nikt nie zginął, jak sądzisz kto zapłaci za zniszczone samochody tym pokrzywdzonym własicielom -Aniołki? Temat drugi -Jak się nie ma miedzi to pieniądze na kondony pożycza się od Ojca. Pozdrawiam Logicznych.

spiknief
spiknief
4 lat temu
Reply to  Zbigniew

po..irdolony zbysiu, powiedzial co wiedzial, zbysiu jest z P-is-U, pozdrawiam kondo-iarzu!

lucjusz12+
lucjusz12+
4 lat temu
Reply to  spiknief

jak korzystasz z toalety czy telefonu też myslisz pilotycznie spikniefie? pozdrawaim

marcello
marcello
4 lat temu
Reply to  spiknief

spiknief- pomyśl.

MMM
MMM
3 lat temu
Reply to  mario

Kara za brak OC to są 2x minimalna krajowa brutto (4000 bo minimalna 2000 brutto). To jest za powyżej 14 dni + kontrola.

Reguluje to zupełnie inna ustawa.

Zapewniam Cie, że gdyby za niesprawny technicznie samochód dało się wypisać mandat 4000 zł — to każdy policjant, nawet w najmniejszej wiosce – nie robiłby nic tylko zbierał łapówki za niewypisanie mandatu albo lepił takie mandaty choćby za przepaloną jedną żarówkę — i jeszcze był z tego dumny.

I wtedy młodzi których nie stać na nowe auto z salonu rzeczywiście by wyjechali z takiego chorego kraju.

Krzysztof
Krzysztof
4 lat temu

Z tymi promocjami w PZU to zwykła bujda na resorach.
Po pierwsze, dzwonię regularnie co jakiś czas z pytaniem o umowę na okres krótszy niż rok i za każdym razem słyszę odmowę i zdziwiony głos informuje mnie że tylko na rok (mowa o zabytkach)
Po drugie, jeśli doliczymy składkę członkowską PZM to już wcale tak różowo nie jest
Po trzecie, od czterech lat ubezpieczam w konkurencyjnej firmie, bez wychodzenia z domu. Po krótkiej rozmowie telefonicznej sprawa jest załatwiona a polisa przychodzi na wskazany adres. W PZU zawsze jestem odsyłany do do oddziału osobiście.
Wnioski:
PZU na tak jeśli ubezpieczamy na rok
PZU na tak jeśli jesteśmy członkami PZM
PZU na tak jeśli mamy więcej niż jeden zabytkowy samochód do ubezpieczenia ( wtedy składka klubowa rozkłada się na kilka polis)
W innych przypadkach PZU jest bez sensu
ps w ostatnim numerze Automobilisty trafiłem na artykuł w którym była mowa o najkrótszym okresie takiego ubezpieczenia a mianowicie dwa tygodnie!!!
No ciekawy jestem gdzie autor zdobył takie informacje.

Paweł
Paweł
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

Witam, wracając do wcześniejszych wypowiedzi, to chciałem zapytać o taką rzecz a mianowicie też posiadam 42 latka na białych tablicach czyli historyczny i zamierzam w czerwcu wypowiedzieć umowę OC podpartą artykułami o nieobowiązkowym OC dla pojazdów historycznych. oczywiście mój ubezpieczyciel nic o takiej ustawie nie wie i straszy jakimiś karami za brak oc. Teraz takie pytanie, czy im na szkoleniach nic o tym nie mówią, czy wiedzą i robią ze mnie głupka żeby kasę wyciągnąć twierdząc że tylko zabytek można wypowiedzieć, czy mogę śmiało wypowiedzieć umowę oc? bo znając Polskę to ustawa ustawą a ubezpieczalnia może mieć jakieś ale żeby tylko płacić
Pozdrawiam

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka(@uborowiecka)
4 lat temu
Reply to  Paweł

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych wyraźnie mówi o braku obowiązku posiadania OC na pojazd historyczny w sytuacji, gdy pojazdem się nie przemieszczamy. W momencie, gdy samochód uczestniczy w ruchu drogowym, OC musimy mieć. Można zawrzeć umowę krótkoterminową. Gdyby ubezpieczyciel miał wątpliwości, trzeba wystąpić do niego z reklamacją – niech szczegółowo wyjaśni swoje wątpliwości podając stosowną podstawę prawną.

Krzysztof
Krzysztof
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

A czy mógłby ktoś wypowiedzieć się w temacie promocji PZU? Nikt nie zderzył się z tym że jesteśmy jawnie naciągani?
A może moderator wypowie się w temacie. Przecież wie .

Simon88
Simon88
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

Jakiś czas temu była taka promocja w PZU, że w razie awarii Ci auto lawete opłacali tzn. ubezpieczyciel. Mogę powiedzieć, że to prawda bo sam skorzystałem.

Kondrot Michał
Kondrot Michał
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

To nie jest promocja tylko oferta dla ubezpieczenia pojazdów od 25 roku eksploatacji. Zasady proste.

Pojazd od 25 roku eksploatacji do końca 39 roku. Jeśli nie ma żółtych tablic –> zniżka naliczana jeśli ktoś jest m.in. członkiem PZMotu, CAPRI i innych.

Pojazd na żółtych tablicach tzw. Zabytek albo pojazd Historyczny z ustawy czyli taki który ma przynajmniej 40 lat.

W razie pytań zapraszam do kontaktu.

Paweł
Paweł
4 lat temu

Witam, czyli za mojego 42 latka, pojazd historyczny z ustawy powinienem zapłacić dużo mniej niż obecnie nie będąc członkiem PZMotu ani innych?

Ryszard
Ryszard
4 lat temu

panie Michale proszę o kontakt

Michal
Michal
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

Ja niestety taniej niż PZU+PZMot nie znalazłem nadal.

Adam
Adam
4 lat temu

PZU to oszuści. z resztą wszystkie ubezpieczenie żerują na klientach zamiast współpracować.
mój samochód kosztował mnie 9 tyś zł. kupiłem to tanio, średnia cena takiego auta w tym samym roczniku , o podobnym przebiegu ,pojemności silnika i stanie technicznym to około 12 tyś.
po 2 latach posiadania uderzył mnie z impetem samochód w tył . i zniszczył klapę ,rurę i zderzak, pękła tym nie oś ,musiałem prostować troche budę.
Agent PZU wycenia szkody na ponad 6tysięcy, jednak wartka auta na zaledwie 4,600. ( dodam jeszcze ,ze utrzymywalem to w stanie dobrym ,poprzez liczne wymiany podstawowych części aby jeździć nim jak najdłużej. jednym słowem inwestowalem bo służył mi idealnie w pracy )
Do kosztow dołączono wrak i auto zastępcze ( wydaje mi się ,ze nie powinni bo to obowiązek ubezpieczalni OC aby poszkodowany nie został unieruchomiony z czyjejś winy )
suma sumarum dostałem 2,200. a koszt wszystkiego to prawie 3000 ty zl (czesci i praca jednego z konkurencyjnych osiedlowych mechanikow)
czyli nie wliczajac moich nerwow, i czasu straconego + kosztów dodatkowych, musiałem dopłacić do interesu
600-700 zł.
oczywiście pisałem odwołania,które nic nie dały. sprawe w sądzie zapewne bym wygrał, ale w związku z moją praca w ciągłej delegacji nie mogłem tym zająć.
W tym momencie moje auto jeździ dalej, jest proste i sprawne a przecież ubezpieczyciel nazwał je wrakiem.
dlaczego? dla własnego interesu. Ubezpieczenie nie służą w pełni klientowi.
zaznaczę jeszcze ,ze stawki wciąż rosna

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka(@uborowiecka)
4 lat temu
Reply to  Adam

Jeśli postępowanie reklamacyjne nie przyniosło oczekiwanego przez Pana efektu, może się Pan zwrócić z wnioskiem o podjęcie działań przez Rzecznika Finansowego.

Łukasz
Łukasz
4 lat temu

Czy można się dowiedzieć więcej o temacie z pkt 6. Czyli w jaki sposób można samemu złożyć ofertę ubezpieczycielowi i jaka jest ku temu podstawa prawna?

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka(@uborowiecka)
4 lat temu
Reply to  Łukasz

Podstawę prawną stanowi tutaj art. 5a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych ,,Jeżeli zakład ubezpieczeń (…) otrzymał ofertę zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, brak odpowiedzi w terminie 14 dni poczytuje się za jej przyjęcie”. Zapewne chodzi o formę pisemną.

krzysztof
krzysztof
4 lat temu

posiadam 29 letnie audi 1,6 w PZU naliczyli mi OC 435zl jak zapiszę się do klubu za 70 zł.Razem wyjdzie 505zł.AXA naliczyła mi 515zł 10 zł wiecej 13 06 2017.PZU zdziera z nas pieniądze.

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka(@uborowiecka)
4 lat temu
Reply to  krzysztof

Każdy ubezpieczyciel może kształtować składkę według własnych wyliczeń, zatem nie widzę nieprawidłowości w działaniach firmy. Pan z kolei może wybrać ofertę, która będzie dla Pana najbardziej korzystna. W tym celu zapraszam do skorzystania z naszego kalkulatora: https://punkta.pl/ubezpieczenie-oc-ac/kalkulator-oc-ac

RoXall
RoXall
4 lat temu

Dlaczego nie wspomina Pani w artykule o pojazdach historycznych (białe tablice) i braku konieczności zachowywania ciągłości oc?

POJAZD ZABYTKOWY:
wg Ustawy Prawo o ruchu drogowym (Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r., Dz.U. nr 98 z dnia 19 sierpnia 1997 r.; art. 2 par.39) to:
pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury.

POJAZD HISTORYCZNY:
USTAWA
z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych
(Dz. U. z dnia 16 lipca 2003 roku)

Art 2 ust. 11
pojazd historyczny:
a) pojazd zabytkowy w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
b) pojazd wpisany do księgi inwentarza muzealiów zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencjonowania dóbr kultury w muzeach,
c) pojazd mający co najmniej 40 lat,
d) pojazd mający co najmniej 25 lat i uznany przez uprawnionego rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;

Art. 23. 1. Posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu.
2. Przepisy dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych stosuje się także do posiadacza lub kierującego pojazdem mechanicznym, przed jego rejestracją, jak również do posiadacza lub kierującego pojazdem zarejestrowanym za granicą, niedopuszczonym do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz do posiadacza lub kierującego pojazdem historycznym, od chwili wprowadzenia tych pojazdów do ruchu.

Art. 26. Umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zawiera się na okres 12 miesięcy, z zastrzeżeniem art. 27.

Art. 27. 1. Umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych na czas krótszy niż 12 miesięcy, zwaną dalej „umową ubezpieczenia krótkoterminowego”, można zawrzeć, jeżeli pojazd mechaniczny jest:
1) zarejestrowany na stałe, w przypadkach określonych w ust. 2;
2) zarejestrowany czasowo;
3) zarejestrowany za granicą;
4) pojazdem wolnobieżnym określonym w art. 2 pkt 10 lit. b;
5) pojazdem historycznym.

2. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego na czas nie krótszy niż 30 dni, w odniesieniu do pojazdów mechanicznych zarejestrowanych na stałe, może zawrzeć podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na pośredniczeniu w kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych w zakresie pojazdów przeznaczonych do kupna lub sprzedaży lub polegającą na kupnie i sprzedaży pojazdów mechanicznych.
3. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów mechanicznych zarejestrowanych czasowo, zawiera się na czas nie krótszy niż okres tej rejestracji, określony w decyzji starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania właściciela pojazdu mechanicznego, nie krótszy jednak niż 30 dni.
4. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów wolnobieżnych określonych w art. 2 pkt 10 lit. b, można zawrzeć na czas nie krótszy niż 3 miesiące.
5. Umowę ubezpieczenia krótkoterminowego, w odniesieniu do pojazdów historycznych, można zawrzeć na czas nie krótszy niż 30 dni.

Tak więc pojazd zabytkowy to jedna z odmian pojazdu historycznego

Urszula Borowiecka
Urszula Borowiecka(@uborowiecka)
4 lat temu
Reply to  RoXall

W imieniu Autorki dziękuję za zgłoszoną uwagę. Poprawiliśmy tekst. Pozdrawiam serdecznie.

Adam
Adam
4 lat temu

Dzien dobry
Zainteresowalo mnie info ze pojazd historyczny(pow 40lat) na bialych tablicach takze nie musi miec ciaglosci oc. Informacja jest tylko ze gdy kupuje pojazd to przy rejestracji nie musze go zawierac. Przez moja niewiedze placilem kilka lat za oc shl m11 (1967) ktora caly czas czeka w garazu na remont. Czy w takim przypadku gdy mam juz oplacone oc moge wypowiedziec ubezpieczenie pzu ? Cos jeszcze powinienem zrobic ?

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  Adam

Dzień dobry. Obecne ubezpieczenie musi dobiec już do końca. Nie ma możliwości wypowiedzieć go w trakcie trwania. Ale proszę je wypowiedzieć, gdy już będzie się kończyło. Wystarczy najpóźniej dzień przed końcem polisy wysłać wypowiedzenie do PZU. Nic więcej nie musi Pan robić. Sam fakt, że pojazd ma ponad 40 lat zwalnia Pana z konieczności posiadania ważnego OC.

Marcin
Marcin
4 lat temu

Witam.
A co w sytuacji gdy samochód (VW garbus) jest z 1972 roku, ostatnia polisa OC była do 2010 roku, czyli w 2010 roku wiek samochodu to 38lat, natomiast obecnie ma już 45lat, fundusz gwarancyjny do tej pory się nie upominał, czy może jeszcze to zrobić? Jak to jest z tą kontrolą funduszu do 3 lat wstecz?

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  Marcin

Witam, dokładnie tak. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych sprawa przedawnia się po upływie 3 lat, licząc od ostatniego dnia kalendarzowego roku, w którym nie został spełniony obowiązek ubezpieczenia pojazdu. W Pana przypadku 3 lata już minęły i UFG nie będzie już przeprowadzało kontroli za tamten okres.

Marcin
Marcin
4 lat temu

Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam

Krzysztof
Krzysztof
4 lat temu

Dzień dobry. Mam takie pytanie. Jak wygląda sytuacja z pojazdem uznanym przez rzeczoznawcę samochodowego za mający szczególne znaczenie dla motoryzacji, pojazd ma aktualnie 26 lat, natomiast OC nie jest opłacane od 2013r. Opinia rzeczoznawcy samochodowego została wydana w tym miesiącu. Czy w tym momencie fundusz gwarancyjny może przeprowadzić kontrolę? Od kiedy liczone będą te 3 lata -czy od dnia wydania opinii rzeczoznawcy, czy od dnia kiedy pojazd ma 25 lat, czy skoro aktualnie pojazd jest uznany wg ustawy za historyczny to nie będzie kontroli? Czy w przypadku braku wypowiedzenia umowy OC w 2013r przedłuża się ona do tego roku mimo braku jakiejkolwiek informacji od ubezpieczyciela?

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

Dzień dobry. Kontrola może być przeprowadzona do 3 lat, licząc od ostatniego dnia roku w którym nie zostało wykupione ubezpieczenie. Fundusz Gwarancyjny ma prawo w takim razie jeszcze nałożyć karę na Pana, pomimo tego, że obecnie samochód już jest uznany za historyczny. Po upływie 3 lat sprawa się przedawnia. Ustawowo jest tak, że jeśli ubezpieczenie było przejęte po poprzednim właścicielu, to nie przedłuży się automatycznie. A jeśli kupił Pan ubezpieczenie roczne samodzielnie, to powinno się przedłużyć, o ile nie było żadnej zaległości na polisie która się kończyła. W związku z tym na dzień dzisiejszy na pewno nie ma już tego ubezpieczenia. A jeśli nie otrzymuje Pan pism windykacyjnych za brak opłaty składki, to przypuszczam, że to była polisa po poprzednim właścicielu i skończyła się automatycznie w 2013 r.

Krzysztof
Krzysztof
4 lat temu

A ubezpieczenie musi być wykupione do ostatniego dnia roku w którym pojazd uzyskał opinię rzeczoznawcy czy do końca roku w którym uzyskał 25 lat mimo, że opinia została wydana kilka lat później? Pytam, bo mam jeszcze motocykl, który obecnie ma 30 lat a opinia rzeczoznawcy została wydana tydzień temu.

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  Krzysztof

Do dnia wydania opinii. W Pana przypadku ustawowo pojazd historyczny to pojazd mający 25 lat i który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. Samo ukończenie 25 lat nie zwalnia z obowiązku ubezpieczenia. Ważne jest jeszcze uzyskanie opinii rzeczoznawcy.

MMarek
MMarek
4 lat temu

witam. Ale czy w opini musi byc wpisane konkretnie „unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji”czy moze byc wpisane”spełnia kryteria bycia pojazdem zabytkowym podlegającym starannej konserwacji i uzytkowaniu okazjonalnie- stad zdaniem rzeczoznawcy moze on korzystac z Ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach komonikacyjnych OC na prawach Auta zabytkowego” – gdyz ja akurat posiadam tak opinie. Pozdrawiam i jak można oczekuje odpowiedzi . moze ktos posiada podobną opinie

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  MMarek

Witam. Pana sytuacja, to trzecia z dwóch możliwych. Pan Krzysztofa pytał konkretnie, czy uzyskanie przez pojazd wieku 25 lat to warunek wystarczający. I skupiłem się tylko na przypadkach, gdzie jest podawany wiek auta. Ogólnie, aby pojazd został uznany za historyczny i był zwolniony z obowiązku wykupienia OC musi być spełniony jeden z trzech warunków:

a) pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu
drogowym,
b) pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
c) pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez
rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne
znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;

Pana przypadek to sytuacja a). Pojazd dostał uznany za zabytkowy. I jak rozumiem został wpisany na listę zabytków. To jeden z warunków wystarczających do zwolnienia z obowiązku wykupienia ubezpieczenia OC, jeśli pojazd nie będzie uczestniczył w ruchu drogowym.

MMarek
MMarek
4 lat temu

No chyba spawa jest sporna. Opinia Rzeczoznawcy brzmi : ”spełnia kryteria bycia pojazdem zabytkowym podlegającym starannej konserwacji i uzytkowaniu okazjonalnie- stad zdaniem rzeczoznawcy moze on korzystac z Ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych OC na prawach Auta zabytkowego” .. lecz Auto nie jest wpisane w rejestr i nadal posiada białe tablice

MMarek
MMarek
4 lat temu

No chyba spawa jest sporna. Opinia Rzeczoznawcy brzmi : ”ixz zdaniem rzeczoznawncy spełnia kryteria bycia pojazdem zabytkowym i stad jego zdaniem moze on korzystac z Ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych OC na prawach Auta zabytkowego” .. lecz Auto nie jest wpisane w rejestr i nadal posiada białe tablice

MMarek
MMarek
4 lat temu

No chyba spawa jest sporna. Opinia Rzeczoznawcy brzmi : ”iz zdaniem rzeczoznawncy spełnia kryteria bycia pojazdem zabytkowym i stad jego zdaniem moze on korzystac z Ustawy o obowiązkowych ubezpieczeniach komunikacyjnych OC na prawach Auta zabytkowego” .. lecz Auto nie jest wpisane w rejestr i nadal posiada białe tablice

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  MMarek

W takim razie pozostaje jeszcze wpisanie pojazdu na listę zabytków, ponieważ pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został
wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji
zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie
z odrębnymi przepisami.

Eryk
Eryk
1 miesiąc temu
Reply to  MMarek

Witam.

Mam podobną wątpliwość,ale jestem jeszcze przed procedurą związaną z opinią rzeczoznawcy.
Nie będę ukrywał, że Rzeczoznawcy z którymi do tej pory rozmawiałem, nie bardzo wiedzą na jaki artykuł i argument powołać się żeby wystawić opinię.
Chodzi o pojazd który ma 25 lat i chciałbym skorzystać, o ile to możliwe z wyłączenia z opłacania składek OC, do momentu wyremontowania.
Nie jest dla Pana,Panie Marku kłopotem podzielić się dotychczasowym doświadczeniem związanym z załatwianiem opinii?
Jeżeli to nie stanowi dla Pana problemu, proszę o kontakt na e-mail
monik789@wp.pl

Dziękuje.
Pozdrawiam.

Grzegorz
Grzegorz
4 lat temu

Czy popularny motorower Simson s51 Rok produkcji 1985, Data pierwszej rejestracji 31.05.1985, można zaliczyć do zabytku? aktualnie płacę 80zł za samo oc przy 60% zniżek, jak bedzie wyglądała opłata oc za 6m-cy? i za 1 m-sac? i czy to się opłaca w ogóle?

Grzegorz Bujański (mfind)
Grzegorz Bujański (mfind)
4 lat temu
Reply to  Grzegorz

Panie Grzegorzu, tak jak pisałem wyżej, musi być spełniony jeden z 3 warunków. Pana pojazd musiałby być:
a) pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu
drogowym,
b) pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
c) pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez
rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne
znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji;

Pkt. b) odpada, pojazd jest za młody. Co do zasady cena ubezpieczenia krótkoterminowego po przeliczeniu na koszt ubezpieczenia za 1 dzień polisy wychodzi drożej, niż polisa roczna.

Mario
Mario
4 lat temu

Witam.Nie moge sie doczytać takiej rzeczy.Auto jest z 14.01.1977 rok produkcji i jest zarejestrowane na białych blachach.Czy istnieje możliwość wypowiedzenia mojej umowy rocznej np, w grudniu jak się kończy i opłaty OC np.w kwietniu na cały rok ,bo dajmy przykład nie mam kasy w grudniu na OC.Czy da rade takie coś zrobić przy białych tablicach i z takim rocznikiem ?? i jak to się liczy ma już 40 lat czy dopiero 14.01 2018 roku ?

Michał
Michał
4 lat temu

Modelu mojego auta _zabytkowego_ nie ma w formularzu wyszukiwarki ubezpieczen. Co robić?

Bogdan
Bogdan
3 lat temu
Reply to  Michał

Przeczytać powyższy artykuł. Jeśli nie chcesz chcesz nim jeździć to wypowiadasz umowę z obecnym ubezpieczycielem. Jeśli chcesz jeździć to szukasz ubezpieczyciela. Z artykułu wynika, że najlepsze jest PZU. Dawniej (15 lat temu) miało faktycznie bardzo fajne oferty, później je wycofali. Teraz widocznie powrócili do tego. Ja dostałem dobrą ofertę z Axy, bo ubezpieczam u nich drugie auto. Za garba płacę 378 rocznie.

Bogdan
Bogdan
3 lat temu

Z artykułu wynika, że najlepsze jest PZU. Dawniej (15 lat temu) miało faktycznie bardzo fajne oferty, później je wycofali. Teraz widocznie powrócili do tego. Ja dostałem dobrą ofertę z Axy, bo ubezpieczam u nich drugie auto. Za garba płacę 378 rocznie. Drugi stoi nie jeżdżony. Nie wiem czy teraz jest możliwe sensowne znalezienie oferty krótszej niż rok. Kiedyś ubezpieczałem (właśnie w PZU) na 6 miesięcy i płaciłem ok. 80% rocznego ubezpieczenia. Zawsze jakiś zysk. Teraz już w standardzie nie ma takich ofert. Pozostaje jeszcze opcja pana Mariusza – wysłać swoją ofertę do TU. Niestety to tylko fajnie brzmi. Przy kontroli dokumentów jeśli ubezpieczyciel olał temat to niestety droga sądowa. Oczywiście wygrana, ale to raczej dla survivalowców w miejskiej dżungli.

Gagatek
Gagatek
1 rok temu

W artykule nie porównano skali oszczędności przy wykupie OC rocznego a terminowego (w założeniu przyjmuję, że miesięcznego) Jeżeli teraz za 40 letni pojazd płacę OC rocznie w Axa około 400 zł to nie wydaje mi się sensowne płacić 100 zł za jeden miesiąc ubezpieczenia terminowego, a może i więcej?