Samochód zabytkowy czyli jaki
Niestety, przepisy dotyczące warunków, jakie muszą zostać spełnione aby auto uznane zostało za zabytkowe nie są jednoznaczne. W ustawie Prawo o ruchu drogowym wskazano, że pojazd zabytkowy to taki, który wpisano do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Mianem tym można określać także, pojazd znajdujący się na liście muzealnego inwentarza.
Kolejne regulacje tej materii dotyczą wieku i stanu pojazdu. Auto powinno liczyć więcej niż 25 lat, z zastrzeżeniem że zakończenie produkcji tego modelu miało miejsce nie mniej niż 15 lat temu. Wyjątek od zasady rocznika przewidziano dla maszyn unikatowych, czyli takich które zawierają wyjątkowe rozwiązania, mają szczególne znaczenie dla historii motoryzacji lub były wykorzystywane przez znane osobistości. Ostateczną decyzję w kwestii wyjątkowości danego auta podejmuje i tak rzeczoznawca, przygotowujący opinię dla właściwego miejscowo wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Ponadto samochód ten powinien składać się z co najmniej 75 proc. oryginalnych części.
Niestety, brak jednoznacznych przepisów wprowadza chaos i doprowadza do sytuacji, w której w różnych województwach obowiązują różne zasady.
Żółte tablice – czy to się opłaca?
Ustawodawca wyszedł z założenia, że samochód zabytkowy nie służy do częstej i dalekiej jazdy. To pojazd poruszający się raczej sporadycznie. Stanowiący atrakcję i ciekawe urozmaicenie. Skoro pełni inną funkcję niż maszyny wykorzystywane do codziennej jazdy, jego właściciel może liczyć na finansowe przywileje.
Po pierwsze auto zabytkowe jest zwolnione z okresowych przeglądów technicznych. Ma tak zwany przegląd wieczysty. Tak więc właściciel jest zobowiązany do zaprowadzenia maszyny, sprowadzonej z zagranicy do stacji diagnostycznej tylko raz, przed pierwszą rejestracją w Polsce.
Kolejną kwestią jest brak obowiązku dostosowania auta zabytkowego, pochodzącego z zagranicy do polskich wymagań. Wszystkie elementy auta np. światła mają wpływ na jego wyjątkowość. Jakiekolwiek ingerencje negatywnie wpłynęłyby na jego historyczną wartość.
Po trzecie jeżdżąc sporadycznie, nie trzeba wykupować rocznego OC.
Procedura uznania pojazdu za zabytkowy nie jest łatwa, ale patrząc na koszty, jakie ponosi właściciel w związku z posiadaniem i konserwacją auta, z pewnością się opłaca.
Jakie ubezpieczenie samochodu zabytkowego wybrać
Samochód zabytkowy, mieszczący się w kategorii pojazdu historycznego może być objęty krótkoterminowym ubezpieczeniem OC. Składka miesięczna w porównaniu z roczną to spora oszczędność. Każde auto poruszające się po drogach musi mieć opłaconą składkę OC. Samochody zabytkowe wyruszają w trasę okazjonalnie więc krótsze ubezpieczenie w ich przypadku jest w pełni uzasadnione. Oczywiście jeśli zaplanowane podróże będą trwały dłużej niż 30 dni, trzeba wykupić ubezpieczenie na kolejny miesiąc.
Problem mogą mieć właściciele zainteresowani wykupieniem dla samochodu zabytkowego ubezpieczenia AC. Przepisy nie zakazują takiej ewentualności, ale firmy ubezpieczeniowe z uwagi na małą ilość klientów i zaawansowany wiek pojazdu, niechętnie ją oferują.
W celu znalezienia najlepszego ubezpieczenia warto skorzystać z internetowej porównywarki. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe proponują ciekawe promocje.
Podsumowanie
Możliwość wykupienia krótkoterminowego ubezpieczenia czy przegląd wieczysty to tylko niektóre rozwiązania przygotowane dla właścicieli aut zabytkowych. Perełki motoryzacji wraz z żółtymi tablicami mają zapewnione preferencyjne traktowanie.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Średnia cena za OC w październiku 2025 r. wyniosła 676 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie 447 zł, inni – ponad 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Posiadanie samochodu terenowego, choć satysfakcjonujące dla miłośników trudnych warunków, wiąże się ze sporymi kosztami, zwłaszcza ubezpieczenia. Wysokość składki OC zależy od wielu czynników, dlatego nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o cenę. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i co zrobić, aby nie przepłacić za ubezpieczenie auta terenowego.
Każdy właściciel pojazdu przewożącego auta, motocykle czy sprzęt budowlany dobrze wie, że nawet solidna laweta to nie tylko przyczepa – to również formalności, ryzyko i potencjalne koszty. Czy ubezpieczenie dla lawety jest obowiązkowe? I jeśli tak – ile może kosztować polisa odpowiedzialności cywilnej właśnie dla niej? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Nowa usługa mStłuczka w aplikacji mObywatel to rozwiązanie, które ułatwia kierowcom sporządzenie elektronicznego oświadczenia o kolizji bez konieczności wypełniania papierowych formularzy. Dzięki niej uczestnicy zdarzenia mogą szybko wymienić dane, dodać zdjęcia i przesłać dokument do swoich ubezpieczycieli – wszystko w jednym miejscu i z pełną mocą prawną. Sprawdź, jak działa mStłuczka!
Najchętniej czytane
Średnia cena za OC w październiku 2025 r. wyniosła 676 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie 447 zł, inni – ponad 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Czy wiesz, że w Polsce 17-latkowie mogli legalnie prowadzić samochód? Było to możliwe aż do 2003 roku, kiedy to wiek uprawniający do uzyskania prawa jazdy kategorii B został podniesiony do 18 lat. Teraz jednak, po niemal dwóch dekadach, Ministerstwo Infrastruktury rozważa ponowne obniżenie tej granicy.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
