Obowiązkowe polisy OC mogą zdrożeć. Jak szacują eksperci - o około 30-50 złotych w skali roku. Taka ma być cena za uporządkowanie systemu odszkodowań. Dziś OC w naszym kraju jest jednym z najtańszych w Europie. Średni koszt ubezpieczenia obowiązkowego to 519 złotych. A ile zdrowia kosztuje wyegzekwowanie odszkodowania? Niestety często dużo więcej.
Tanio nie zawsze znaczy dobrze
Niejeden “uderzony” kierowca przekonał się, że jego wychuchane cztery kółka to dla ubezpieczyciela wrak, niewart naprawy z użyciem nowych części, a często niewart naprawy w ogóle. Dzieje się tak zwłaszcza gdy sprawca wypadku ma polisę OC wykupioną w jednym z najtańszych towarzystw. Wówczas dowiadujesz się, że należą Ci się co najwyżej zamienniki zniszczonych elementów, a czasem jeszcze i za nie musisz dopłacić. Firmy tłumaczą to tzw. amortyzacją, czyli zużyciem uszkodzonych części i orzekają, że nie zapłacą za zniszczenia, bo już przed wypadkiem opony czy tłumik były zużyte na przykład w 70 procentach. Możesz oczywiście iść z tym do sądu, ale wtedy pożegnaj się z autem, jako dowodem, na parę miesięcy.
Rzecznik Finansowy (do niedawna był to Rzecznik Ubezpieczonych) dostaje mnóstwo skarg na opieszałość i zaniżanie wycen części, na problemy związane z utratą wartości handlowej pojazdu i z kosztami auta zastępczego. Takie sytuacje to efekt między innymi niskich składek. Firmy ubezpieczeniowe od lat prowadzą zaciętą wojnę cenową, ale przez to robienie interesów na OC jest dla nich mało opłacalne. Próbują więc oszczędzać „z drugiej strony”, czyli na odszkodowaniach.
Czytaj także: Poznaj 10 tricków firm ubezpieczeniowych na zaniżanie odszkodowań z OC
KNF zrobi porządek?
Teraz Komisja Nadzoru Finansowego zamierza dokręcić śrubę ubezpieczycielom i proponuje prawdziwą rewolucję, by ukrócić nieuczciwe praktyki. Na czym będą polegać zmiany? Zobacz najważniejsze z nich.
- KNF chce wprowadzić powszechnie bezpośrednią likwidację szkód (BLS). Co to znaczy? Otóż tyle, że to Ty w razie szkody będziesz mógł zdecydować, która firma ma tę szkodę pokryć – ta w której sam masz OC, czy ta, w której polisę wykupił sprawca wypadku. System BLS jest już standardem w wielu krajach europejskich, u nas to nowość. Nadal w większości przypadków jako poszkodowani korzystamy z OC sprawcy. A u jego ubezpieczyciela traktowani jesteśmy jako ci, którzy tylko generują koszty. Bezpośrednia likwidacja ma to zmienić – będzie szybciej i lepiej. Na razie dobrowolnie stosuje ją tylko kilka firm, które BLS traktują jako swoją przewagę konkurencyjną.
- KNF proponuje też, by w kalkulacji naprawy zakład zawsze uwzględniał części nowe, niezależnie od wieku auta i wskazywał, jaki producent lub dystrybutor te części oferuje w cenach podanych przez ubezpieczyciela, tak aby poszkodowany mógł je nabyć na lokalnym rynku. Firma będzie miała prawo obniżyć odszkodowanie tylko wtedy, jeśli pojazd po naprawie miałby zyskać na wartości w stosunku do stanu sprzed kolizji (co zdarza się rzadko, np. gdyby do kilkunastoletniego samochodu włożyć nowy silnik).
- Komisja zamierza wprowadzić nowe zasady przy kasacji. Teraz w przypadku szkody całkowitej, czyli wtedy, gdy wypadek był poważny, że auta nie opłaca się już naprawiać, ubezpieczyciele obliczają wysokość odszkodowania tak: wartość samochodu sprzed wypadku – wartość wraku = świadczenie. Stosują przy tym nie zawsze jasne kalkulacje, co wpływa na obniżenie wysokości odszkodowania. KNF chce zmusić ubezpieczycieli, by w razie szkody całkowitej świadczenia nie były symboliczne i by udzielali klientowi realnej pomocy w pozbyciu się wraku, w tym przedstawiali ofertę zakupu za cenę taką jak w kalkulacji.
- Komisja chce zmusić ubezpieczycieli, by w wypłacanych odszkodowaniach uwzględniali utratę wartości handlowej auta po wypadku. Mają też korzystać z jasnych procedur określających, jak likwidują szkody, po to, by klient nie miał wrażenia, że wyliczenia wzięte są “z księżyca”. Nad poprawnym funkcjonowaniem tego procesu ma czuwać rada nadzorcza zakładu ubezpieczeń. Każda firma ma też wdrożyć system kontroli wewnętrznej, by sprawdzać jakość obsługi klientów. KNF chce też zmusić towarzystwa do terminowej wypłaty świadczeń, bez zbędnej zwłoki.
Od kiedy te zmiany?
W sumie takich wytycznych Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała ponad dwadzieścia i chce, by weszły w życie z końcem marca 2015 roku. Na razie trwają konsultacje z branżą ubezpieczeniową. Towarzystwa mają czas do września, by zgłaszać swe uwagi. Jeśli jednak scenariusz się nie zmieni i wszystko pójdzie zgodnie z planem, to właśnie wiosną przyszłego roku można się spodziewać podwyżki stawek za ubezpieczenia OC. Ale zarazem powinny pojawić się pozytywne zmiany dla kierowców poszkodowanych w wypadkach. Przeciętny Kowalski powinien otrzymać lepszą informację na etapie likwidacji szkód i większą pewność, że wypłata ubezpieczyciela pokryje realne koszty związane ze szkodą.
Czytaj także: Zmiany w likwidacji szkód. Czy wytyczne KNF poprawiły życie ubezpieczonych?
Podsumowanie
- OC zdrożeje najprawdopodobniej wiosną 2015, ale szacuje się, że zmiana nie będzie duża - wyniesie w granicach 20-50 złotych.
- Za tę cenę zmienią się relacje między ubezpieczycielami i osobami poszkodowanymi w wypadkach na korzyść tych ostatnich.
- Towarzystwa mają wprowadzić system BLS, czyli bezpośredniej likwidacji szkody - jeśli zechcesz, to Twój ubezpieczyciel, a nie sprawcy wypadku, wypłaci Ci odszkodowanie za uszkodzone auto.
- Pod płaszczykiem amortyzacji firmy nie będą mogły “wciskać” poszkodowanym tanich (czytaj: byle jakich) zamienników części.
- Przy kasacji towarzystwo nie odeśle Cię z kwitkiem na symboliczną kwotę i nie powie “dalej martw się sam” - będzie musiało pomóc sprzedaży wraku.
- Jako poszkodowany będziesz miał prawo żądać od ubezpieczyciela jasnych informacji, w jaki sposób wyliczył Twoje świadczenia i gdzie możesz kupić części w podanych przez niego cenach.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.