Ilość danych zostawianych przez nas na co dzień w wirtualnym świecie wyraża się w trylionach bajtów. Po śladach, które zostawiamy płacąc kartą kredytową, oznaczając się w postach na Facebooku, dokonując transakcji przez Internet, tropią nas nie tylko przyszli pracodawcy, ale przede wszystkim specjaliści od analizy Big Data i tworzenia profilu behawioralnego potencjalnego klienta.
Big Data – różnorodność, złożoność, technologia
Big Data to nic innego jak dane rozsiane po cyberprzestrzeni. Sam termin oraz idea, jaka się za nim kryje, zyskały zainteresowanie szerszego grona odbiorców w 2011 roku, kiedy duże firmy zajęły się analizą danych w celu pozyskania indywidualnego klienta, a media zainteresowały się problemem prywatności w sieci.
Czytaj także: Samochód dostawczy na minuty: BIG carsharing zadebiutował w Polsce
Rozwój narzędzi ułatwiających zarządzanie zgromadzonymi danymi oraz elektroniczne wynalazki, które pozwalają pojedynczemu konsumentowi zostawić jeszcze więcej informacji w cyberprzestrzeni, sprawiają, że Big Data nie tylko ma rację bytu, ale również rośnie jego znaczenie w powszechnym marketingu.
Jeśli zastanawiałeś się kiedyś skąd Facebook wiedział, że wybierasz się w góry na wakacje i dlaczego wyświetliła Ci się reklama butów trekkingowych, już wiesz – to jest właśnie Big Data.
Czytaj także: Masz służbowy samochód? Link4 będzie obserwował, jak jeździsz!
Big Data w ubezpieczeniach
Nie jest nowością, że analiza danych jest od zawsze jedną z podstawowych zasad działania firm ubezpieczeniowych, brokerów czy też porównywarek internetowych. Na podstawie zgromadzonych i zinterpretowanych informacji o kliencie zostaje wykreowana odpowiednia oferta. Analiza ryzyka stanowi nadrzędne zadanie ubezpieczyciela i od jej skuteczności w dużej mierze zależy stabilność rynku ubezpieczeniowego.
Czytaj także: Spersonalizowane polisy, czyli innowacje w świecie ubezpieczeń
Big Data daje jednak o wiele większe możliwości niż tworzenie spersonalizowanej oferty na podstawie historii medycznej dla ubezpieczenia na życie lub wieku i stanu auta dla polisy komunikacyjnej. Analiza ryzyka zmienia się radykalnie w związku z rozwojem portali społecznościowych czy też wykorzystaniem technologii UBI, ale to nie wszystko – nowe narzędzia do ręki dostają przede wszystkim specjaliści od spersonalizowanego marketingu.
Czytaj także: Polacy są winni ubezpieczycielom prawie 200 mln zł!
1. Czarna skrzynka – Big Data w samochodzie
Z pomocy czarnej skrzynki zainstalowanej w samochodach, jako sposobu na gromadzenie danych o ubezpieczanym kierowcy, korzystają głównie firmy działające w USA. Według danych zgromadzonych przez Ptolemus Consulting Group, polisy oparte na UBI (Usage Based Insurance) wykupiło 2,6 mln ubezpieczonych w USA, 2 mln we Włoszech i 500 tys. w Wielkiej Brytanii. Mimo że technologia ta nie spenetrowała jeszcze rynku całkowicie (choć Ptolemus przewiduje, że w przeciągu najbliższych 5 lat polisy oparte na UBI będą stanowiły 13,7% wszystkich ubezpieczeń komunikacyjnych w Europie), ilość gromadzonych w ten sposób danych jest ogromna i stanowi przełom dla sposobu analizy informacji o zachowaniach kierowcy.
W Polsce pionierem tego typu ubezpieczeń chce być Link4, który wprowadzi czarne skrzynki najpierw w samochodach flotowych, a z czasem – być może – również dla indywidualnych klientów.
Czytaj także: Masz służbowy samochód? Link4 będzie obserwował, jak jeździsz!
2. Portale społecznościowe – uważaj, co wrzucasz!
Śledzenie aktywności potencjalnych klientów lub ubezpieczonych na portalach społecznościowych przykłada się do analizy ryzyka oraz do zapobiegania oszustwom ubezpieczeniowym. Do możliwości takiego wykorzystania Big Data przyczynia się niewiedza użytkowników Internetu o konsekwencjach zwyczaju dzielenia się z całym światem każdym aspektem swojego codziennego życia.
Przykład: jeśli deklarujesz ubezpieczycielowi, że jesteś osobą niepalącą, lepiej nie wrzucaj fotek z imprezy ze szlugiem w ustach albo daruj sobie polubienie fanpage’u ulubionej marki papierosów. Z drugiej strony analiza danych pochodzących z portali społecznościowych czy też ogólnej aktywności w Internecie (wyszukiwane frazy, komentarze na forach, recenzje) może ułatwić kontrolę poziomu zadowolenia klienta z danej usługi lub odnaleźć luki w ofercie ubezpieczeniowej.
3. Big Brother – Big Data, czyli targetowanie behawioralne
Najważniejszą jednak funkcją wykorzystania Big Data jest marketing nastawiony na potrzeby indywidualnego użytkownika – taki, który tworzy profil behawioralny potencjalnego klienta Choć wydaje się to nieco niepokojące, na podstawie różnorodnych informacji, między innymi dokonanych zakupów (nie tylko tych online), geolokalizacji czy historii zatrudnienia, da się stworzyć algorytm, dzięki któremu można przewidzieć kolejny ruch obserwowanej w ten sposób jednostki.
Taki sposób targetowania daje nieskończone możliwości pozyskiwania klienta, także w czasie rzeczywistym. Wyobraź sobie, że wybierasz się na wakacje i w momencie, w którym dojeżdżasz na lotnisko, odbierasz smsa z ofertą ubezpieczenia turystycznego. Niewyraźna granica między strategią marketingową a naruszaniem prywatności może wydawać się niepokojąca, ale nie zmienia to faktu, że dobrowolnie udostępniamy informacje, które zmieniają nas z niewinnych użytkowników internetu, telefonu i karty kredytowej w target poddawany nieustannej analizie.
Big Data – zagrożenie czy wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej?
Podczas gdy Big Data pomaga w pozyskiwaniu klienta, zapobieganiu oszustwom i ocenianiu ryzyka, może też zadziałać na niekorzyść branży ubezpieczeniowej, pozbawiając potencjalnych ubezpieczonych pierwiastka strachu o niepewne jutro. Magazyn The Economist stawia hipotezę – modelowanie pozytywnych zachowań przez inteligentne technologie zmniejsza zapotrzebowanie na ubezpieczenia. Skoro Apple Watch zdiagnozuje Twój stan zdrowia, inteligentne auto poinformuje Cię o zagrożeniach na drodze, inteligentne soczewki zmierzą Ci poziom cukru, inteligentny dom przypomni Ci, żeby wezwać hydraulika (tutaj przykłady można by mnożyć, a opracowywane są coraz nowsze technologie), przestajesz się bać nieznanego zagrożenia. Należy jednak hipotezę The Economist potraktować jako wyzwanie dla branży ubezpieczeniowej, nie realne zagrożenie.
Czytaj także: Zbliża się internet przedmiotów – ubezpieczyciel upewni się czy dbasz o zdrowie
Źródła: Swiss Re, Sigma nr 2/2014, Digital distribution In insurance. Quiet revolution, The Economist: How technology threatens the insurance business, 16.03.2015, Ptolemeus Consulting Group – Ubi Global Study
Podsumowanie
- Big Data to ogromne i różnorodne zbiory danych cyfrowych, do których analizy są potrzebne zaawansowane technologie.
- Wykorzystanie Big Data przez duże firmy i ich marketingowców może sprawiać wrażenie ciągłej obserwacji, ponieważ opiera się na tworzeniu behawioralnego portretu konkretnego konsumenta.
- Big Data wykorzystuje się w ubezpieczeniach do oceny indywidualnego ryzyka.
- W USA i Wielkiej Brytanii coraz popularniejsze są ubezpieczenia typu UBI (Usage Based Insurance), w których składka jest kalkulowana na podstawie danych z czarnej skrzynki zainstalowanej w pojeździe i śledzącej styl jazdy.
- Uważaj, co wrzucasz na portale społecznościowe! Ubezpieczyciel może wykorzystać Twoje publiczne wpisy lub zdjęcia do weryfikacji tego, co podałeś we wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia albo w piśmie z roszczeniem.
- Na podstawie Big Data ubezpieczyciel może przewidzieć, co wydarzy się w Twoim życiu w najbliższej przyszłości i zaproponować Ci odpowiednią do sytuacji polisę.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.