Samochód wie sporo o swoim kierowcy, a konkretniej o jego zachowaniach za kierownicą. Auta zapisują dane przedwypadkowe, ale i powypadkowe. Zasługę w tym ma między innymi czarna skrzynka. Tak, dokładnie ta skrzynka! Okazuje się, że niebagatelną rolę odgrywa ona nie tylko w lotnictwie. Sprawdzamy, co zapisują samochody w swoich czarnych skrzynkach i czemu ma to służyć!
Czym jest system EDR w samochodzie?
EDR (Event Data Recorder), czyli rejestrator danych zdarzeń, to urządzenie montowane w nowoczesnych samochodach, które działa na zasadzie „czarnej skrzynki” znanej z lotnictwa. Głównym zadaniem jest zbieranie i zapisywanie informacji o pojeździe w momencie kolizji lub wypadku. Urządzenie nie działa w sposób ciągły – dane są zapisywane na krótko przed, w trakcie i tuż po zdarzeniu, pozwalając dokładnie odtworzyć przebieg incydentu. Dzięki temu możliwa jest analiza wypadku, ocena działania systemów bezpieczeństwa i wyciąganie wniosków dotyczących poprawy ochrony kierowców oraz pasażerów.
System EDR nie jest jeszcze obecny we wszystkich samochodach, jednak jego stosowanie staje się coraz bardziej powszechne.
Od kiedy montuje się EDR?
Pierwsze rejestratory EDR zaczęły pojawiać się w samochodach już w latach 90., głównie w autach produkowanych na rynek amerykański. W Stanach Zjednoczonych od 2014 roku montaż EDR jest obowiązkowy w nowych pojazdach, zgodnie z przepisami federalnymi. W Europie obowiązek stosowania rejestratorów wszedł w życie od 6 lipca 2022 roku, kiedy to rozporządzenie Unii Europejskiej (UE 2019/2144) nałożyło wymóg wyposażenia wszystkich nowych homologowanych modeli samochodów w system EDR. Od lipca 2024 roku przepis ten obejmie również wszystkie nowo rejestrowane pojazdy.
Czy system EDR jest w każdym samochodzie?
System EDR nie jest jeszcze standardem we wszystkich pojazdach. Obowiązkowo montuje się go tylko w nowych modelach samochodów homologowanych po lipcu 2022 roku w UE. W starszych pojazdach oraz modelach sprzed wprowadzenia obowiązkowych przepisów system ten nie jest powszechnie dostępny.
Niektóre marki montują EDR jako część zaawansowanych systemów bezpieczeństwa już od wielu lat, szczególnie w samochodach klasy premium lub tych przeznaczonych na rynek amerykański.
Jakie dane zbiera system EDR?
Współczesne samochody wyposażone w system EDR zbierają wiele informacji, które mogą okazać się ważne zarówno w analizie wypadków, jak i w kontekście ubezpieczenia OC czy assistance.
Jednym z najważniejszych elementów systemu jest pre-crash data – funkcja umożliwiająca zapisanie ostatnich 5 sekund przed kolizją. Dane te są aktualizowane co pół sekundy, co pozwala na dokładne odtworzenie sytuacji tuż przed zdarzeniem. Co dokładnie rejestruje EDR?
- Prędkość pojazdu.
- Położenie pedału gazu i hamulca.
- Aktualny bieg.
- Kąt skrętu kierownicy.
- Stan zapięcia pasów bezpieczeństwa.
- Aktywność systemów ABS i ESP.
- Działanie układów wspomagających kierowcę (np. asystent hamowania awaryjnego).
Dodatkowo system EDR zapisuje dane powypadkowe, czyli informacje dotyczące momentu zderzenia:
- aktywacja systemów bezpieczeństwa, np. wystrzelenie poduszek powietrznych,
- działanie napinaczy pasów bezpieczeństwa,
- siła i kierunek uderzenia.
Ważnym parametrem jest jednak tzw. delta V – wskaźnik zmiany prędkości pojazdu w czasie kolizji. Dzięki niemu można sprawdzić, czy kierowca podjął próbę hamowania lub wykonania manewru obronnego, czy też uderzenie nastąpiło bez żadnej reakcji.
Czy dane z EDR mają znaczenie dla ubezpieczenia OC i assistance?
Dzięki systemowi EDR zyskujemy rzetelne i obiektywne dane, które nie tylko pomagają w rekonstrukcji wypadków, ale także w ochronie interesów kierowców przy zgłaszaniu szkód do ubezpieczyciela. Technologia jest zatem nieocenionym wsparciem zarówno dla właścicieli aut, jak i firm ubezpieczeniowych.
- Analiza przyczyn wypadku – dane z systemu EDR mogą jednoznacznie wskazać, co wydarzyło się tuż przed i w trakcie kolizji, co ułatwia ustalenie sprawcy zdarzenia.
- Weryfikacja zgłoszeń ubezpieczeniowych – informacje z EDR mogą stanowić dowód w przypadku sporów z ubezpieczycielem w ramach ubiegania się wypłatę odszkodowania z ubezpieczenia samochodu, np. w sytuacji odmowy wypłaty odszkodowania.
- Ocena działań kierowcy – dzięki zapisanym danym można sprawdzić, czy kierowca podjął odpowiednie działania, jak hamowanie, co może mieć wpływ na wycenę szkody.
Przeczytaj także: Tańsze OC dla młodego kierowcy dzięki czarnej skrzynce.
Źródła:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji pojazdów silnikowych oraz ich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względu na ogólne bezpieczeństwo pojazdów i ochronę użytkowników dróg.
Pytania i odpowiedzi
Dane z EDR są wykorzystywane do analizy przyczyn wypadków drogowych, co pozwala na lepsze zrozumienie okoliczności zdarzeń oraz identyfikację potencjalnych problemów technicznych lub błędów ludzkich. Informacje są pomocne w procesach dochodzeniowych oraz przy rozpatrywaniu roszczeń ubezpieczeniowych.
Czarna skrzynka jest przypisana do konkretnego pojazdu i nie można jej wymienić na inną. Chociaż dane można usunąć, nie jest to możliwe z poziomu kierowcy, a każda próba usunięcia pozostawia ślady.
Dane są przechowywane do momentu, gdy nowe informacje nadpiszą stare. EDR zapisuje tylko najnowsze dane, co oznacza, że starsze informacje mogą być utracone w wyniku nadpisania.
EDR koncentruje się na rejestracji danych związanych z bezpieczeństwem i zdarzeniami drogowymi, podczas gdy tradycyjne systemy monitorowania obejmują szerszy zakres informacji o użytkowaniu pojazdu, np. lokalizacja czy styl jazdy, bez szczegółowej analizy zdarzeń.
Tak, zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej, wszystkie nowe samochody homologowane po 7 lipca 2024 roku muszą być wyposażone w system EDR. Obowiązek ten dotyczy zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych do 3,5 tony.
EDR jest zaprojektowana tak, aby działać w ekstremalnych warunkach i posiada dodatkowe zabezpieczenia, takie jak kondensatory awaryjne, które zapewniają jej funkcjonalność nawet po uszkodzeniu pojazdu.
Dostęp do danych z EDR mają odpowiednie służby ścigania oraz producenci pojazdów w celu analizy zdarzeń drogowych. Zgodnie z regulacjami, dane muszą być chronione przed nieautoryzowanym dostępem.
Podsumowanie
- Samochodowa czarna skrzynka działa na podobnej zasadzie jak urządzenia te znane z wyposażenia samolotów. Jej zadaniem jest rejestracja określonych parametrów pojazdu.
- Zapisywanie danych przedwypadkowych było możliwe od momentu pojawienia się elektronicznych sterowników poduszek powietrznych, czyli już od połowy lat 90.
- W samochodowym komputerze zapisywane są takie dane jak: prędkość, położenie pedału gazu i hamulca, bieg, na którym było auto, kąt skrętu kierownicy, stan zapięcia pasów czy aktywność ABS i ESP.
- Czarna skrzynka, którą możemy znaleźć pod maską naszego auta ma postać małego urządzenia GPS, które zapisuje dane zawsze wtedy, gdy samochód jest uruchomiony.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Wideorejestratory, zwane popularnie kamerkami samochodowymi, w ciągu zaledwie kilku lat stały się prawdziwym hitem wśród posiadaczy czterech kółek. Są kupowane chętniej niż inne gadżety wzbogacające wyposażenie auta. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się temu zjawisku i sprawdzić, czy kamery samochodowe mogą być asem w rękawie kierowcy.
Ubezpieczyciel zagląda Ci do mieszkania, śledzi Twój samochód, kontroluje Twój stan zdrowia, a teraz chce jeszcze zajrzeć Ci do ust. Amerykańska firma Beam Technologies opracowała innowacyjny plan ubezpieczenia dentystycznego oparty na inteligentnej szczoteczce do zębów.
Ilość danych zostawianych przez nas na co dzień w wirtualnym świecie wyraża się w trylionach bajtów. Po śladach, które zostawiamy płacąc kartą kredytową, oznaczając się w postach na Facebooku, dokonując transakcji przez Internet, tropią nas nie tylko przyszli pracodawcy, ale przede wszystkim specjaliści od analizy Big Data i tworzenia profilu behawioralnego potencjalnego klienta.
Jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc, w których kierowca może się znaleźć o poranku w „czarny piątek” jest zatłoczony parking przed centrum handlowym. 25% roszczeń ubezpieczeniowych złożonych w USA dzień po Święcie Dziękczynienia dotyczy stłuczek, do których doszło podczas manewrów na parkingach.
Już teraz, żeby bezpiecznie i zgodnie z przepisami wsiąść za kółko, kierowca potrzebuje naręcza dokumentów – od prawa jazdy po ubezpieczenie. W niedalekiej przyszłości może okazać się, że do pliku papierów trzymanych w schowku dołączy jeszcze zapis polityki prywatności.
Podwyżki OC są nieuniknione, ale nie mogą uderzać nas po kieszeni bez ograniczeń. Ugrupowania polityczne oraz eksperci prześcigają się w pomysłach, jak wzrost składek ograniczyć. Przedstawiamy i oceniamy najważniejsze. Przyglądamy się też argumentom, jakie mają uzasadnić podwyżki i omawiamy sposób postępowania ubezpieczycieli - bo nie ze wszystkim można się zgodzić. Analizujemy skutki podwyżek.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.