Im lepsze samochody sprowadzamy, tym mniej osób ginie na drogach [ANALIZA]

Aktualizacja:
mniej ofiar

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej lawinowo sprowadzamy do naszego kraju używane samochody. Jednak z biegiem czasu są to coraz lepsze auta, a jednocześnie z ulic dawno zniknęły już najstarsze i najgorsze samochody, sprowadzone w pierwszych kilkunastu miesiącach po otwarciu granicy. Poprawia się stan techniczny pojazdów, a w związku z tym jest coraz mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych.

Z badania firmy Moto Data przeprowadzonego na początku 2013 roku wynika, że obecnie po polskich drogach jeździ najwyżej co trzeci z samochodów sprowadzonych po wejściu Polski do UE. Faktycznie, w latach 2004-2012 wjechało do Polski ponad 7 mln używanych samochodów, ale pod koniec 2012 roku jeździło ich tylko nieco ponad 2 mln – mówi Tadeusz Kuncy z firmy Moto-Data. Średnia wartość samochodu sprowadzonego w latach 2004-2005 wynosiła zaledwie 1 500 zł, co oznacza że były to stare i bardzo wyeksploatowane auta. Każda większa naprawa mogła przekroczyć ich wartość, dlatego stosunkowo szybko trafiały na złom, choć nie zawsze ich rozbiórka odbywała się legalnie.

W 2012 roku średnia wartość samochodu sprowadzanego do Polski wynosiła już 9 500 zł. Dziś 29% wszystkich importowanych samochodów ma mniej niż 10 lat (roczniki 2004 i młodsze). W tym 6,4% to samochody wyprodukowane po 2009 roku. Choć nadal sprowadzane są auta stare, to jednak samochód z rocznika 2004 jest znacznie nowocześniejszy niż “zabytki” z początku lat 90. ubiegłego wieku sprowadzane po zaraz wejściu Polski do Unii Europejskiej. To prosta konsekwencja szybkiego postępu technicznego w motoryzacji, który rozpoczął się na przełomie XX i XXI wieku.

Struktura wiekowa samochodów sprowadzonych do Polski w 2014 roku (I-VIII)
do 4 lat6%
od 4 do 10 lat23%
powyżej 10 lat71%

Dane: Samar

Patrząc na statystyki importu, trudno uniknąć wrażenia, że Polacy chcą jeździć takimi samymi dużymi i wygodnymi samochodami jak mieszkańcy Europy Zachodniej. Według danych firmy Samar w pierwszej piątce najczęściej sprowadzanych modeli mamy aż dwa samochody klasy średniej (Audi A4, VW Passat), dwa auta kompaktowe (Opel Astra, VW Golf) i samochód klasy średniej-wyższej marki premium (BMW serii 3). Te pięć modeli stanowi łącznie aż 20% tegorocznego importu samochodów używanych. – Kiedyś marki premium były niszowe, teraz gwałtownie zyskują na popularności, właśnie dzięki importowi. To główny powód wzrostu udziałów w całym rynku nie tylko VW i Opla, ale także Audi, BMW i Mercedesa – tłumaczy Tadeusz Kuncy z firmy Moto Data.

Na pierwszy rzut oka widać, że na każdy nowy samochód wyjeżdżający od dealera przypadają 2-3 sprowadzone z zagranicy. W rzeczywistości, z punktu widzenia statystycznego kierowcy, ta dysproporcja jest jeszcze większa, ponieważ mniej więcej połowę nowych samochodów w Polsce kupują firmy, które w ogóle nie biorą pod uwagę zakupu samochodu “z drugiej ręki”.

RokLiczba sprowadzonych autLiczba rejestracji<br>nowych aut
2004828 142318 102
2005870 777235 504
2006816 839238 699
2007993 736293 220
20081 103 970320 007
2009695 975320 587
2010713 806333 501
2011651 652298 115
2012655 102269 955
2013714 167288 276
2014735 261219 725<br>(dane za I-VIII)

Dane: Samar

Samochody a bezpieczeństwo na drogach

W Polsce brakuje obiektywnych i rzetelnych danych na temat przyczyn wypadków samochodowych. Według statystyk policyjnych w 2013 roku doszło zaledwie do kilkudziesięciu wypadków spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów, podczas gdy w Niemczech z tej przyczyny dochodzi do ponad 6 proc. wszystkich wypadków. Albo Niemcy jeżdżą gorszymi samochodami niż Polacy, albo coś jest nie tak z policyjnymi statystykami.

wypadki i zabici 2013Dane: Komenda Główna Policji

Od 2009 roku widać wyraźny spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych i to przy rosnącej liczbie samochodów na drogach. Jednocześnie mniej więcej do 2008-2009 roku z ulic znikły właśnie te najstarsze samochody, które sprowadzono w latach 2004-2006. Ikoną tego etapu prywatnego importu był Volkswagen Golf II generacji, który jako model zadebiutował w 1983 roku. Taki samochód nie miał ani ABS ani poduszek powietrznych i nawet w idealnym stanie oferował o wiele mniejszy poziom ochrony kierowcy i pasażerów niż nowsze auta wyprodukowane po 2000 roku. W dodatku, kilkunastoletnie samochody sprowadzane zaraz po wejściu Polski do UE najcześciej miały powypadkową przeszłość i były naprawiane byle jak. Mówiąc wprost, w razie wypadku zamieniały się w śmiertelną pułapkę.

Oczywiście, spadek liczby ofiar śmiertelnych to także zasługa rewolucyjnej poprawy jakości polskich dróg. Dzięki unijnym dotacjom łączna długość autostrad i dróg ekspresowych przekroczyła już 3000 km, jednak patrząc na historię, liczba ofiar wypadków drogowych zaczęła spadać zanim drogi dwujezdniowe połączyły dużą część największych polskich miast. Stało się to dopiero w konsekwencji boomu inwestycyjnego związanego z Euro 2012

RokŁączna długość<br>autostrad i dróg<br>ekspresowych<br>na koniec rokuLiczba<br>wypadkówOfiary<br>śmiertelne
2004785 km51 0695 712
2005809,7 km48 1005 444
2006959,8 km46 8765 243
2007 992,4 km49 5365 583
20081216,8 km49 0545 437
20091370,9 km44 1964 572
2010 1532,1 km38 8323 907
20111807,2 km40 0654 189
20122417,5 km37 0463 571
20132726,5 km35 847 3 357

Dane: Komenda Główna Policji, Najwyższa Izba Kontroli
najczęstsze przyczyny wypadków 2013

Dane: Komenda Główna Policji

Według danych Policji 2013 roku stan techniczny pojazdu był przyczyną 53 wypadków drogowych, zginęło w nich 6 osób, a rany odniosły 63 osoby. Najwięcej stwierdzono braków w oświetleniu (49,1% ogółu) oraz braki w ogumieniu (30,2%).

Stare, ale dobrze wyposażone

Łatwo powiedzieć, że 10-letni samochód to grat, ale w praktyce samochód klasy średniej wyprodukowany w 2004 roku ma już ABS i 4 poduszki powietrzne, a nierzadko także ESP. Oznacza to, że poziomem ochrony kierowcy i pasażera odpowiada nowemu autku miejskiemu sprzedawanemu w salonie, a dzięki swoim rozmiarom – tak, rozmiar ma tu znaczenie! – może być od takiego miejskiego malucha bezpieczniejszy. Zarówno jeśli chodzi o minimalizowanie skutków zderzenia, jak i prowadzenie się na drodze. – Samochody sprowadzane z Zachodu wciąż mają z reguły lepsze wyposażenie od tych samych modeli sprzedawanych w Polsce – zarówno pod względem komfortu jazdy, jak i systemów bezpieczeństwa: więcej poduszek powietrznych, ESP, coraz częściej także aktywne systemy takie jak tempomat z radarem czy asystent pasa ruchu – potwierdza Witold Rogowski, zastępca dyrektora handlowego firmy Moto-Profil, odpowiadający za wsparcie warsztatów samochodowych. Trzeba jednak pamiętać, że aby te systemy faktycznie chroniły kierowcę i pasażerów, samochód musi być sprawny i w żadnym razie nie może być amatorsko naprawiony po wcześniejszej kolizji. Niestety, system badań technicznych w Polsce nie jest szczelny i Stacje Kontroli Pojazdów w żaden sposób nie potrafią odsiać aut, które nie zostały właściwie naprawione po zderzeniach.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC lipiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.07.26  •  Samochód
Czy czekają nas podwyżki cen samochodów?

Klienci salonów samochodowych muszą liczyć się z rosnącymi cenami samochodów. Statystyki wskazują, że średnia cena nowego auta osobowego wzrosła z około 52 tys. zł w 2003 roku do ponad 175 tys. zł w 2023 roku. Ten niebywały wzrost był spowodowany kumulacją wielu czynników, od inflacji po zmiany w przepisach unijnych dotyczących bezpieczeństwa i emisji CO2. Co nas czeka w 2024 roku?

Czytaj więcej
2024.07.19  •  Samochód
Co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne i kiedy o nie wnioskować?

Poruszając się po polskich drogach, mogłeś zwrócić uwagę na pojazdy z czerwonymi tablicami rejestracyjnymi, które różnią się od standardowych tablic. Czy wiesz, co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne i kto może z nich korzystać? Przygotowaliśmy krótki przewodnik dla tych, którzy jeszcze nie zdążyli się zapoznać z tym zagadnieniem.

Czytaj więcej
2024.07.19  •  Samochód
Parkowanie równoległe krok po kroku

Parkowanie to jedna z podstawowych czynności, które każdy kierowca musi opanować. Wśród różnych technik parkowania, parkowanie równoległe, często nazywane kopertą, uchodzi za jeden z najtrudniejszych manewrów do wykonania. Wymaga precyzyjnego cofania bardzo blisko innych zaparkowanych pojazdów. Jednak dzięki regularnej praktyce i opanowaniu odpowiedniej techniki, parkowanie równoległe będzie znaczenie łatwiejsze.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC lipiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Podróże
Czy za granicą trzeba mieć przy sobie prawo jazdy?

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.

Czytaj więcej