Które polskie miasta są najbezpieczniejsze dla kierowców, rowerzystów i pieszych, czyli osób nazywanych przez policję „użytkownikami dróg”? Gdzie dochodzi do największej liczby wypadków i co jest ich przyczyną? W którym mieście ginie najwięcej osób? Sprawdź, jak wygląda statystyka wypadków drogowych w Polsce.
W których województwach jest najwięcej wypadków drogowych?
Najniebezpieczniejszym województwem pod względem wypadków drogowych okazało się wielkopolskie. W ubiegłym roku zanotowano ich tam 2299. To o ponad pół tysiąca więcej niż w mazowieckim. Bardzo dużo wypadków miało też miejsce w Małopolsce (2226) i Łódzkiem – aż 2209. Na czwartym miejscu znajduje się Śląsk (1984). Liczba wypadków, czyli zdarzeń drogowych, w których ucierpieli kierowcy, pasażerowie lub piesi, jest największa w dużych miastach. Największe polskie miasta pod względem ludności – ale i liczby wypadków – to właśnie Warszawa, Łódź i Kraków.
Najbezpieczniejsze są z kolei te miasta wojewódzkie, które po reformie zmniejszającej liczbę województw wprawdzie utrzymały ten status, ale nie są wielkimi metropoliami. Najmniej wypadków w 2022 roku miało miejsce w województwie podlaskim (333), opolskim (438) i lubelskim (499).
Statystyka wypadków drogowych – wpływ wielkości miasta na zdarzenia drogowe
Wydaje się, że skoro w małych miastach jest mniej samochodów, to i wypadków drogowych nie będzie tam dużo. Porównaliśmy więc liczbę wypadków z liczbą mieszkańców. Gdzie faktycznie jest niebezpiecznie na drogach?
Łódź z dużą liczbą mieszkańców, ale i bardzo dużą liczbą wypadków pozostała na pierwszym miejscu (aż 920 wypadków). Zaraz za nią znajdują się Kraków (778) i Warszawa (752). Niebezpiecznie jest też w Poznaniu (555 wypadków w 2022 roku).
Nieco mniej wypadków zanotowano w Gdańsku (336) czy Rzeszowie (224). Spośród największych polskich miast najmniej wypadków było z kolei w Gdyni (126), Bydgoszczy (123) i Lublinie (109).
Wypadki w kraju – czy sytuacja w miastach się poprawia?
Są miasta, które mimo dużej liczby wypadków trzeba pochwalić. Niektóre mocno poprawiły bowiem bezpieczeństwo na drogach.
Niestety, w przypadku dużych miast często nie widać poprawy. We Wrocławiu w 2022 roku doszło do 158 wypadków więcej. W Toruniu zanotowano wzrost liczby wypadków i rannych. Spadła natomiast liczba kolizji oraz zabitych. Wzrost liczby zdarzeń drogowych – w tym przede wszystkim kolizji – regularnie notuje też stolica. Trzeba jednak podkreślić, że w 2022 roku w Warszawie zginęło najmniej osób w historii prowadzenia statystyk (30).
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego wiąże się najczęściej z oddaniem do użytku nowych dróg, w tym przede wszystkim obwodnic. Na statystyki wypadków korzystnie wpływają m.in. takie okoliczności jak dostosowanie organizacji ruchu do sugestii kierowców czy regularne kontrole drogówki.
Dowiedz się, dlaczego zapinać pasy bezpieczeństwa niezależnie od sytuacji.
Liczba ofiar wypadków samochodowych w Polsce
Wypadki różnią się od siebie stopniem niebezpieczeństwa. W tych najgroźniejszych statystyki policji wzbogacają się o ofiary śmiertelne. Na tle Europy Zachodniej Polska należy do państw szczególnie niebezpiecznych pod tym względem. Gdy już dojdzie do wypadku – zwłaszcza w centrum miasta – konsekwencje często są tragiczne.
Warto jednak podkreślić, że w 2022 roku doszło do 21 322 wypadków drogowych, czyli o 1494 mniej niż w 2021 roku i o 2218 mniej niż w 2020 roku. W 2020 roku zginęło aż 2491 osób. W 2022 roku wypadków było o 595 mniej – 1896. Rok 2021 zakończył się z kolei z bilansem 2245 ofiar śmiertelnych.
Gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych w poszczególnych miastach, to – mimo poprawy sytuacji – na czoło statystyki wysuwa się Warszawa (33 osoby). Na pierwszy rzut oka to ona może więc wydawać się najbardziej niebezpiecznym miastem, ale stosunkowo duża liczba zabitych to wynik wyjątkowo dużej koncentracji ruchu w stolicy. Ofiarami wypadków drogowych nie są tylko mieszkańcy. Po Warszawie samochodami poruszają się też osoby przebywające w stolicy, ale niezameldowane, a także mieszkańcy okolicznych miejscowości, którzy codziennie dojeżdżają do Warszawy do pracy. Jednocześnie nie należy popadać w hurraoptymizm w przypadku miast, w których w 2022 roku zginęły pojedyncze osoby – przy takiej liczba dosłownie jeden poważny wypadek może wywrócić do góry nogami taką statystykę.
Ofiary śmiertelne wypadków samochodowych w miastach są konsekwencją trzech czynników – prędkości, z jaką poruszają się samochody (im szybciej, tym konsekwencje są poważniejsze), stanu technicznego pojazdów (nowsze, sprawniejsze auta zapewniają lepszą ochronę podróżującym) oraz tego, jak szybko rannemu w wypadku zostanie udzielona pomoc. Pamiętajmy, że ofiary śmiertelne wypadków drogowych to nie tylko zabici na miejscu, lecz także ranni, którzy zmarli w szpitalach.
Oddzielną kwestią są potrącenia pieszych – to smutna specyfika Warszawy, gdzie nie brakuje przejść dla pieszych wytyczonych przez szerokie arterie bez żadnej sygnalizacji świetlnej. Stołeczni kierowcy nie mają w zwyczaju zatrzymywać się, by przepuścić pieszego.
Przeczytaj także: Skutki jazdy bez OC – niektórzy wciąż płacą za wypadki sprzed 20 lat
Które miasta mają największy problem z pijanymi kierowcami?
Do najbardziej bulwersujących należą statystyki wypadków, których przyczyną jest jazda po alkoholu. Tu na czoło listy znów wysuwają się województwa mazowieckie, małopolskie i łódzkie. W ich przypadku wypadki spowodowane przez pijanych kierowców wyniosły odpowiednio 97, 67 i 65.
Mimo surowych kar za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości dane policji z 2022 roku pokazują, że każdego dnia służby zatrzymują przeciętnie aż 156 nietrzeźwych kierowców.
Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków w Polsce?
O sposobie jazdy w dużych miastach wiele mówią też przyczyny wypadków. Sytuacja z reguły różni się od statystyk dotyczących całego kraju. Poza granicami miast kierowcy najczęściej powodują wypadki w wyniku przekroczenia dozwolonej prędkości. W zdecydowanej większości miast numerem jeden jest za to wymuszenie pierwszeństwa przejazdu. Wyjątkami są Warszawa i Olsztyn, w których najczęściej dochodzi do potrącenia pieszego. Mimo restrykcyjnych ograniczeń prędkości również i w miastach kierowcy powodują wypadki w wyniku zbyt szybkiej jazdy. Szczególnie dużo takich zdarzeń ma miejsce we Wrocławiu, w Łodzi i Gdańsku.
Widać więc, że poszczególne miasta mają swoją specyfikę. Bezpieczeństwo na drodze zależy nie tylko od mieszkańców (duże miasta, takie jak Warszawa czy Kraków, żyją szybko, a więc i kierowcy częściej przekraczają prędkość i łamią przepisy), lecz także od jakości dróg, liczby rond oraz obwodnic, które znacznie zwiększają bezpieczeństwo, a także od stanu technicznego pojazdów. Ze statystyk wynika, że najbezpieczniej jeździ się po mniejszych miastach – np. Zielonej Górze czy Toruniu. Niechlubne miano najmniej bezpiecznego miasta musimy przyznać Łodzi, choć to w Warszawie skutki wypadków w 2022 roku były statystycznie najpoważniejsze.
Sprawdź też aktualny taryfikator mandatów.
Pytania i odpowiedzi
Do najczęstszych przyczyn wypadków drogowych w Polsce należy przekraczanie prędkości. Duży wpływ na takie zdarzenia mają również wykroczenia, takie jak m.in. nieprzestrzeganie znaków drogowych, przejazd na czerwonym świetle czy jazda po alkoholu lub narkotykach.
W 2022 roku najwięcej wypadków miało miejsce w Łodzi – aż 920. Pod kątem kolizji prym wiodła z kolei Warszawa.
Dziennie w Polsce dochodzi nawet do około 60 wypadków.
Wypadki drogowe w Polsce powodują przede wszystkim kierowcy, którzy nie mają odpowiedniego doświadczenia za kółkiem. Mowa tu o kierujących, których staż wynosi poniżej 2 lat.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
O tym, ile kosztują tablice rejestracyjne oraz, że rejestracja to unikatowy numer identyfikacyjny pojazdu pisaliśmy już we wcześniejszych artykułach. W tym materiale wyjaśniamy, jakie województwo i powiat oznacza konkretna rejestracja, np. rejestracja zaczynająca się od liter DW, SK, czy też KN.
Dlaczego w Łodzi i Warszawie jazda samochodem należy do zajęć ryzykownych, z kolei w Gorzowie Wielkopolskim jeździ się spokojnie i bezpiecznie? Zapytaliśmy policjantów i ekspertów.
Niestety, w 2016 roku na polskich drogach doszło do większej liczby wypadków niż rok wcześniej. Działania rządu i ostrzejsze kary dla kierowców nie przynoszą efektów. Wraz ze zwiększającą się liczbą poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych, rosną też koszty ubezpieczycieli.
Polska od dłuższego czasu plasuje się w czołówce najbardziej zmotoryzowanych państw Europy. Teraz jednak okazało się, że polska stolica znajduje się także na wygranej pozycji w zestawieniu z Nowym Jorkiem. Wynik ten nie powinien być jednak powodem do dumy. Dlaczego? Okazało się, że warszawiacy posiadają trzy razy więcej samochodów niż mieszkańcy amerykańskiej metropolii. Jednak to nie Warszawa wypada najgorzej…
Z analizy porównywarki OC/AC mfind.pl wynika, że kierowcy we Wrocławiu płacą średnio najwięcej za ubezpieczenie OC - aż 1133 zł! Niewiele taniej jest w pozostałych dużych miastach - Gdańsku, Warszawie i Łodzi. Sprawdź, ile średnio kosztuje OC w poszczególnych miastach oraz gdzie kierowcy ubezpieczają się najtaniej.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.