Marzec to czas podsumowań minionego roku w segmencie komunikacyjnym. Rynek ubezpieczeń ma powody do świętowania – jest lepiej niż kiedykolwiek. Towarzystwa zarobiły miliardy na kierowcach! Co to oznacza dla przeciętnego Kowalskiego? Czy znakomita sytuacja na rynku komunikacyjnym może być dla nas szansą na tańsze OC?
Aktualnie sytuacja na rynku polis komunikacyjnych jest stabilna. Po kilku ciężkich latach, ceny OC przestały rosnąć i aktualnie średnia cena polisy kształtuje się na poziomie 1000 złotych. Jednak mimo obniżki tempa wzrostu składek OC, rentowność w segmencie komunikacji odnotowała wyraźne wzrosty. To już trzeci rok z rzędu, gdy w sprawozdaniach branży ubezpieczeniowej wynik jest na dużym plusie. Na konta ubezpieczycieli wpłynęły miliardy złotych! Czy dobra kondycja rynku OC i AC może być dla nas szansą na wynegocjowanie lepszych warunków?
Ubezpieczenia komunikacyjne na dużym plusie
Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała raport podsumowujący ubiegłoroczny wynik techniczny w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Wynik ten odzwierciedla różnicę pomiędzy przychodami ze składek a wypłaconymi odszkodowaniami i świadczeniami. Obejmuje zarówno ubezpieczenia AC i OC. Co ciekawe – na wyraźną poprawę sytuacji na rynku komunikacyjnym i osiągnięcia wyniku na bardzo dużym plusie, największy wpływ miały zyski z AC, ale swoją zasługę ma tutaj także OC, które zanotowało o wiele lepsze wyniki, niż w roku 2017.
Wspomniana wyżej rentowność w ubezpieczeniach komunikacyjnych kształtuje się na poziomie 1261,62 mld zł. Wynik ten jest wyższy o 55,37 proc. w porównaniu z rokiem 2017. W samym grudniu 2018 roku rynek zebrał 459,25 mln zł tylko z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, co oznacza wzrost o ponad 20 proc. Wrażenie robi jednak rentowność techniczna w ubezpieczeniach Autocasco, gdzie zanotowano wzrost o niespełna 87 proc. – z 429 mln zł wrosła do ponad 802 mln zł.
Ogromne zyski rynku komunikacyjnego: blisko 23,5 mld zł z OC i AC
Choć w ubiegłym roku właściciele pojazdów nie odczuli wyraźnych wzrostów w cenach OC, a dla wielu kierowców ceny nawet spadły, składki należne za ochronę ubezpieczeniową przyniosły ok. 23,5 mln zł. Porównując ten wynik do zysków z 2017 roku – zanotowaliśmy wzrost o 4,55 proc. Wynik sprzedażowy w OC sięgnął 15 182,48 mln zł. O niemal 8,5 proc. wzrósł przypis z AC. A jak owe zyski rozkładają się na poszczególne towarzystwa? Kto obejmuje pozycję lidera? Jak kształtują się jednostkowe udziały w OC?
W zestawieniu znalazły się najwięksi gracze rynku ubezpieczeniowego, z których na pierwszym miejscu uplasowało się PZU z udziałami w wysokości ponad 30 proc., a za nią znalazła się Warta z udziałami na poziomie niespełna 19 proc. Stosunkowo duży wpływ miały też kolejno takie towarzystwo jako Ergo Hestia, AXA Ubezpieczenia i Link4. Z kolei największe udziały z zakresie ubezpieczenia AC uzyskało kolejno PZU, Ergo Hestia, Warta, Allianz i Compensa.
Jak wynegocjować tańsze OC?
Ubezpieczyciele wreszcie zarabiają, spada też ilość wypadków, to dlatego jeśli masz prawo jazdy od kilku lat i możesz pochwalić się bezszkodową jazdą, nie ma żadnego powodu, żebyś płacił teraz za OC więcej niż rok czy dwa lata temu. Pamiętaj! O takich kierowców ubezpieczyciele rywalizują najchętniej i to im najbardziej obniżają ceny!
Tak dobra sytuacja na rynku komunikacyjnym pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość i mieć nadzieję na tańsze OC. Co więcej – w tej kwestii wiele zależy od nas samych. Pamiętajmy, że nie musimy (a wręcz nie powinniśmy) z pokorą przyjmować wszystkiego, co oferuje nam ubezpieczyciel. Cenę OC możemy negocjować! Fakt, że inne towarzystwo oferuje nam konkurencyjne warunki sprawia, że mamy potężnego asa w rękawie do negocjowania nowych warunków u obecnego ubezpieczyciela.
Najlepszą opcją przy wyborze ubezpieczenia, jest także wykonanie kalkulacji przy pomocy porównywarki ubezpieczeń. W ten sposób uzyskasz za jednym razem ofertę od wielu towarzystw i będziesz mieć możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty.
Pamiętaj, że OC ma wszędzie ten sam zakres – dlatego nie warto przepłacać!
Podsumowanie
- Z raportu KNF wynika, że rentowność w ubezpieczeniach komunikacyjnych zanotowała wzrost o 55,37% w porównaniu do roku 2017 r.
- Ubiegłoroczny przypis składki w segmencie polis OC i AC wyniósł 23 484,7 mln zł.
- Liderem rynku komunikacyjnego jest PZU SA, za nim uplasowała się kolejno Warta, Ergo Hestia, Allianz, AXA Ubezpieczenia, Compensę i Link4.
- Najwyższy udział polis OC i AC w portfelu przypada Link4.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły
O ubezpieczeniu OC i AC zdecydowana większość z nas myśli zazwyczaj tylko raz w roku, kiedy musimy opłacić polisę za nasze auto na następne 12 miesięcy. Zastanawiamy się wtedy, za ile, dlaczego tak drogo i gdzie będzie taniej, po czym zapominamy o sprawie. Tymczasem krajowy rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w 2018 wygenerował zysk w wysokości ponad miliarda złotych. To argument za tym, aby ceny OC nie rosły.
Największy polski ubezpieczyciel PZU podnosi ceny polis komunikacyjnych. W ślad za nim pójdą zapewne inne towarzystwa ubezpieczeniowe. Podwyżki nie wszystkim się jednak podobają. Politycy chcą wyjaśnień. Ile jeszcze stawki pójdą w górę?
Z roku na rok rośnie wartość zebranych składek ubezpieczeniowych. Znakomitą większość z nich stanowią ubezpieczenia majątkowe. W 2018 roku odnotowano rekordową składkę na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Co więcej – każdego roku ubezpieczyciele wypłacają coraz więcej odszkodowań i świadczeń. Spójrzmy zatem jak prezentują się ubezpieczenia 2018 w liczbach!
Po okresie intensywnych wzrostów cen polis OC, końcówka 2017 r przyniosła stabilizację na tym rynku. Podwyżki wymuszone były przede wszystkim wzrostem wypłacanych odszkodowań i pogłębiającymi się stratami ubezpieczycieli. Oto, w których krajach UE za polisę zapłacimy najmniej i jak wyglądają ceny OC w krajach Europy. Polska nie jest najtańsza, ale też stanowczo nie jest u nas najdrożej.
Kierowcy zbierają żniwo trwającej wiele miesięcy wojny cenowej ubezpieczycieli. Straty firm ubezpieczeniowych w ubiegłym roku wyniosły aż miliard złotych. Dlatego średnia cena polisy OC wzrosła już w niektórych przypadkach prawie o 50 proc. Pod względem cen polis gonimy Zachód.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.