O ubezpieczeniu OC i AC zdecydowana większość z nas myśli zazwyczaj tylko raz w roku, kiedy musimy opłacić polisę za nasze auto na następne 12 miesięcy. Zastanawiamy się wtedy, za ile, dlaczego tak drogo i gdzie będzie taniej, po czym zapominamy o sprawie. Tymczasem krajowy rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w 2018 wygenerował zysk w wysokości ponad miliarda złotych. To argument za tym, aby ceny OC nie rosły.
Rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce – duże zyski, ceny w dół!
Polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych rozwija się prężnie i jest coraz bardziej nowoczesny. Oprócz tradycyjnych form, podbija także Internet przy użyciu nowych technologii i sprzedaży bezpośredniej. Skąd ta dobra passa? Odpowiedź nasuwa się, kiedy spojrzymy na zatłoczone parkingi i posesje, na których stoi po dwa, trzy samochody. W Polsce szybko przybywa aut.
Potwierdzają to także badania, które szacują liczbę samochodów w Polsce na prawie 29 mln. W samym 2018 roku w Polsce zarejestrowano ponad pół miliona nowych samochodów, a kolejny milion sprowadzono z zagranicy. Od kilku lat maleje liczba wypadków i kolizji drogowych oraz liczba skradzionych aut, co generuje mniejsze wypłaty odszkodowań. Badania na temat działania rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w 2018 roku przeprowadziła Komisja Nadzoru Finansowego (KNF). Potwierdziła szacunki raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU), która trzyma rękę na pulsie krajowego sektora ubezpieczeń.
Badania rynku ubezpieczeń komunikacyjnych – zyski rosną!
Co wynika z tych badań? Najogólniej mówiąc dwie kwestie – że liczba polis rośnie i że na ubezpieczeniach można zarobić. Otóż grudniowy „Biuletyn Kwartalny. Rynek ubezpieczeń” informuje, że w 2018 roku ubezpieczyciele zebrali ze składek o 0,33% więcej niż w roku poprzednim. Ogólny zysk netto rynku wzrósł w ciągu roku aż o 17,34%, co wygląda na bardzo zadowalający wynik. Okazuje się, że wynik techniczny sektora ubezpieczeń osiągnął poziom 4773,83 mln złotych. W porównaniu w 2017 sięgnął 3925,1 mln zł.
Liczby liczbami, a co tak naprawdę składa się na zysk ubezpieczycieli? Wynik techniczny ubezpieczenia to nic innego jak różnica między przychodami ze składek, pozostałymi przychodami technicznymi, a wypłaconymi odszkodowaniami, świadczeniami i zmianami rezerw techniczno-ubezpieczeniowych oraz kosztami działalności ubezpieczeniowej i pozostałymi kosztami technicznymi. Przez jakiś czas uważano, że na ubezpieczeniu OC nie da się zarobić. Działo się tak, kiedy TU walczyły ze sobą, sztucznie utrzymując niskie ceny polis, tymczasem sumy odszkodowań wciąż rosły. A przecież trzeba było oprócz rekompensat opłacić także likwidację szkód. W latach 2016-2017 składki raptownie poszły w górę i dzięki temu utrzymują się chwilowo na tym samym poziomie, a nawet można z przyjemnością zauważyć, że spadają. A mimo tego sektor OC stał się wreszcie rentowny. Na pewno przyczyniło się do tego wyhamowanie wzrostu wypłaty odszkodowań.
Kto generuje największe zyski w ubezpieczeniach?
Raport Komisji pokazał wyraźnie, że w Polsce w minionym roku dobrze radziły sobie zarówno zakłady ubezpieczeń w formie spółek akcyjnych jak i towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych. Te pierwsze zdecydowanie przeważają na naszym rynku ubezpieczeń komunikacyjnych i stanowią 94,76% jego wartości. TUW-y to zaledwie 5,24% sektora, ale i one generują spore zyski proporcjonalne do swoich możliwości. Właściciele i udziałowcy firm ubezpieczeniowych teraz dopiero zbierają żniwo, które jest efektem trwającej wiele miesięcy stabilizacji na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Mogą patrzeć z nadzieją w przyszłość i zacierać ręce, licząc na dalsze zyski.
Ponad miliard zysku z komunikacji
Raport KNF potwierdza, że rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce osiągnął w 2018 roku wysoką rentowność techniczną. Według danych wynik techniczny sprzedaży ubezpieczeń OC i AC to 1039,61 mln zł, co oznacza gigantyczny wzrost (o 99,04%!) w stosunku do poprzedniego roku. Oba segmenty solidnie się postarały, by osiągnąć sukces: segment OC osiągnął 445,39 mln zł, natomiast AC 594,21 mln zł. Nic, tylko cieszyć się z finansowego boomu ubezpieczycieli. Pozostaje jednak mieć nadzieję, że jako kierowcy też na tym zyskamy.
Co dalej z cenami OC?
Wszystko wskazuje na to, że przy większej rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych i zmniejszającej się liczbie wypadków, ubezpieczyciele nie będą dążyli do dużych podwyżek taryfy, a to oznacza, że ceny polis OC w 2019 r. nie będą rosnąć, możliwe są także niewielkie spadki w segmencie najmniej szkodowych kierowców.
Aktualnie średnia cena OC oscyluje wokół 1000 zł i jest na poziomie niższym niż na początku 2018 roku. Kierowcy z najbardziej pożądanej przez ubezpieczycieli grupy docelowej – nieszkodowi – w grupie wiekowej powyżej 30 roku życia, mogą się spodziewać konkurencyjnych ofert.
Podsumowanie
- W 2018 ubezpieczyciele osiągnęli wysoki zysk ze sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych. Wzrósł w porównaniu z ubiegłym rokiem o 99,04%.
- Wg raportu KNF TU zarobiły ponad miliard zł w sektorze komunikacyjnym.
- Wyższe zyski TU wynikają m.in. z faktu, że z roku na rok rośnie liczba samochodów, a jednocześnie spada liczba wypadków i ubezpieczyciele wypłacają mniej odszkodowań.

Redaktor Punkta
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Najnowsze artykuły

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Jeśli używasz prywatnego samochodu do celów służbowych, prawdopodobnie przysługuje ci kilometrówka. Rozwiązanie pozwala zwrócić pracownikowi wydatki związane z użyciem w pracy swojego auta. Kilometrówkę oblicza się na podstawie stawki za kilometr. Od 17 stycznia 2023 roku doszło do jej podwyższenia. Dowiedz się, jak przebiega rozliczenie kilometrówki samochodu prywatnego w 2023 roku.

Zakup samochodu to powód do radości. Po sfinalizowaniu transakcji nie można jednak zapomnieć o formalnościach, które czekają na nowego właściciela. Niedopełnienie obowiązków może się wiązać z przykrymi konsekwencjami. Sprawdź, jakie formalności przy kupnie samochodu są niezbędne.

Strefa zamieszkania to miejsce, które z założenia ma być obszarem bezpiecznym, gdzie panuje ogólny ład i porządek umożliwiające komfortowe życie mieszkańców okolicznych budynków. Z tych względów obowiązują tam określone przepisy. Sprawdź, czy parkowanie w strefie zamieszkania jest dozwolone.
Najchętniej czytane

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych. Poznaj nasz ranking ubezpieczeń OC z sierpnia 2023 roku i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC w tym okresie.

Korek. Cenny czas ucieka, a samochody nie jadą. Jedni zmieniają pas ruchu, na siłę wciskając się między auta, drudzy próbują ominąć zator poboczem lub chodnikiem. W takich nerwowych sytuacjach łatwo o stłuczkę, która dodatkowo zablokuje spieszących się kierowców. Ale co dalej? Czy wystarczy spisać oświadczenie sprawcy kolizji, czy lepiej wezwać drogówkę? Odpowiadamy!

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.