Świat zaopatrzył się w urządzenia mobilne, podłączył do sieci, założył konto na Facebooku i stał się częścią Big Data. Ubezpieczyciele już to zauważyli i zaczęli wyścig o względy nowego klienta - takiego, który szukając ubezpieczenia, polega na swoim tablecie lub smartfonie. A kim jest polski klient porównywarek ubezpieczeniowych?
Poszukiwany wykształcony mężczyzna w średnim wieku
Według raportu E-commerce w Polsce 2014 przeprowadzonego przez Gemius dla organizacji e-Commerce Polska ubezpieczenie przez internet kupiło 27 proc. ankietowanych mężczyzn i tylko 16 proc. kobiet. Wśród osób kupujących polisy online najwięcej jest klientów w wieku od 35 do 49 lat, nieco mniej w przedziale wiekowym 25-34 lata. Zdecydowana większość osób kupujących w internecie ubezpieczenia ma wykształcenie wyższe. Z raportu wyłania się tym samym przeciętny klient kupujący ubezpieczenia przez internet – mężczyzna z wyższym wykształceniem w wieku 35-49 lat.
Pokolenia X i Y
Najliczniejsza grupa klientów korzystających z możliwości zakupu polisy online to osoby urodzone w latach 1966-1980, czyli młodsza część tzw. pokolenia X. najważniejsze cechy tego pokolenia to:
- duża rola konsumpcji i mediów w życiu codziennym
- telewizja jako główne źródło informacji i opinii
- niepewność zatrudnienia i podejmowanie nisko płatnej pracy
Do tej grupy klientów dołączają teraz osoby urodzone w latach 1981-1990, a więc starsi z tzw. pokolenia Y, czyli ludzie, którzy:
- biegle poruszają się w obrębie nowych technologii
- korzystają z internetu jako źródła informacji
- akceptują zasady wolnego rynku
- często zmieniają pracodawców
- są przywiązani do życia prywatnego
Twórcy porównywarek ubezpieczeniowych muszą dostosować oferowane rozwiązania, a także przekaz promocyjny do przedstawicieli obu tych najważniejszych grup odbiorców. Nowoczesny klient e-commerce coraz bardziej będzie zdawał sobie sprawę z dostępności różnych ofert ubezpieczeniowych, a ponieważ jest nastawiony na konsumpcję, będzie poszukiwał dobrego ubezpieczenia w jak najniższej cenie. Klient porównywarek świadomie wykorzystujący nowoczesne rozwiązania zobowiązuje przedsiębiorcę do podwyższonej czujności i uczciwości. Ponieważ jest biegły w wyszukiwaniu wiadomości w internecie, zidentyfikuje i napiętnuje każdy błąd w informacji czy nieścisłość w ofercie.
Konsument po pięćdziesiątce
Według raportu E-commerce w Polsce 2014 trzecią co do wielkości grupę osób kupujących ubezpieczenia przez Internet stanowią klienci po 50. roku życia. Badanie zostało przeprowadzone tylko wśród osób, które aktywnie robią zakupy online. Twórcy raportu nie zdradzają jednak, jaką trudność sprawiło im znalezienie próby badawczej e-klientów po 50. roku życia. Osoby wychowane w realiach gospodarki socjalistycznej PRL, kiedy istniał tylko jeden zakład ubezpieczeń, a polisę można było kupić wyłącznie u przedstawiciela PZU, z trudem przyjęły do wiadomości, że teraz działa więcej niż 1 towarzystwo ubezpieczeń.
CZYTAJ TAKŻE
Te osoby, nawet jeśli nie są przywiązane do ubezpieczyciela, ale co roku poszukują najtańszej oferty, są lojalne wobec “żywego” pośrednika, bo generalnie bardziej ufają ludziom niż maszynom. Osoby ze starszego pokolenia coraz częściej traktują internet jako dobre źródło informacji, ale mają duże opory przed przeprowadzaniem transakcji finansowych w sieci. Te obawy bardzo trudno przełamać. Stąd rozwój porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce będzie silnie sprzęgnięty ze zmianą pokoleniową: przyspieszy zauważalnie, gdy wszyscy ludzie z pokolenia Y zaczną kupować ubezpieczenia.
Wiarygodność przede wszystkim
Porównywarki ubezpieczeniowe jako element e-commerce napotykają w swojej działalności podobne problemy, jakie są udziałem sklepów internetowych oraz platform do porównywania cen produktów. Dobry serwis sprzedażowy powinien być przede wszystkim wiarygodny. Badania Gemius dla e-Commerce Polska pokazują, że najważniejszym kryterium wiarygodności serwisu internetowego są opinie poprzednich klientów (tę opcję zaznaczyło 49% ankietowanych kobiet i mężczyzn).
Opinie użytkowników o serwisie pełnią dwie podstawowe funkcje: pozwalają na bieżąco ulepszać produkt zgodnie z oczekiwaniami klientów, a ich publikacja czyni serwis bardziej wiarygodnym w oczach przyszłych użytkowników. Na kolejnych szczeblach hierarchii pojawiły się wśród badanych: możliwość dokonania płatności przy odbiorze, jasna informacja o możliwości zwrotu i reklamacji, a także dane teleadresowe firmy prowadzącej serwis. Istotnym czynnikiem podwyższającym wiarygodność przedsiębiorstwa okazał się także adres biura w Polsce.
Czytaj także: Wszyscy szukają najtańszego OC. Porównywarka ubezpieczeniowa spełnia te oczekiwania
Porównywarka przyjazna konsumentom
Rentowność agregatorów ubezpieczeniowych zależy od rocznej liczby klientów. Dlatego formularze porównywarek, a także strony transakcyjne powinny być maksymalnie interaktywne i przyjazne dla użytkowników, tak aby klient otrzymał pełne i zrozumiałe informacje o ubezpieczeniu. Jedynie dobra jakość porównywarki i oferowanego przez nią serwisu może zapewnić kolejne odwiedziny klientów. Agregatory online powinny przede wszystkim brać pod uwagę indywidualne opinie użytkowników, aby uczynić doświadczenie zakupowe wygodnym, prostym i przyjemnym. Istotne jest również oferowanie produktów uzupełniających, dodatkowych korzyści (np. w ramach współpracy partnerskiej z dostawcami innych usług) lub premii lojalnościowych, w celu utrzymania klientów i zapewnienia kolejnych odwiedzin.
Cechy dobrej, przyjaznej klientom porównywarki ubezpieczeń:
- duża liczba (przynajmniej kilkanaście) towarzystw ubezpieczeniowych w ofercie
- dokładna i prawdziwa informacja o liczbie porównywanych towarzystw
- wyświetlanie cen wszystkich ofert, bez konieczności kontaktu z infolinią ubezpieczyciela
- czytelny i prosty w obsłudze formularz kalkulatora
- czytelne objaśnienia trudnych pojęć ubezpieczeniowych
- możliwość dokonania szybkiej, orientacyjnej kalkulacji bez podawania szczegółowych danych
- możliwość dokonania pełnej kalkulacji i zakupu ubezpieczenia
- zgodność ceny podanej przez porównywarkę z ceną zakupu ubezpieczenia po stronie ubezpieczyciela
- szczegółowe porównanie nie tylko cen, ale też zakresów poszczególnych ubezpieczeń
- wyraźna rekomendacja najkorzystniejszej oferty ubezpieczeniowej przy jednoczesnej możliwości szczegółowego porównania pozostałych ofert
- funkcjonalność pozwalająca na indywidualną konstrukcję pakietu ubezpieczeniowego przez klienta (filtrowanie, dodawanie i odejmowanie ryzyk)
- funkcjonalność pozwalająca na obserwowanie zmieniającej się wysokości składki pod wpływem dodawania lub odejmowania ubezpieczonych ryzyk
- możliwość skorzystania z bezpłatnej pomocy konsultanta infolinii i kontaktu za pośrednictwem czatu na żywo
- interaktywność: zbieranie i publikowanie opinii użytkowników serwisu
- brak nachalnej promocji, zwłaszcza telefonicznej
- profesjonalny serwis informacyjny zawierający zrozumiałe, kompletne i aktualne informacje o ubezpieczeniach
- zapewnienie pomocy informacyjnej nie tylko na etapie zakupu ubezpieczenia, ale także w przypadku sprzedaży samochodu, wypowiedzenia umowy OC czy zgłoszenia szkody
- transparentność: łatwo dostępne informacje o przedsiębiorstwie prowadzącym porównywarkę i jego danych teleadresowych
- pełna wersja porównywarki na urządzenia mobilne
Czytaj także: Dobre praktyki porównywarek ubezpieczeniowych. Jak powinna działać dobra porównywarka?
Opracowanie: Ewa Niepytalska
Podsumowanie
- Przeciętny klient kupujący ubezpieczenia przez internet to mężczyzna z wyższym wykształceniem w wieku 35-49 lat.
- Najliczniejsza grupa docelowa porównywarek ubezpieczeń to młodsi z tzw. pokolenia X i starsi z tzw. pokolenia Y.
- Taki klient jest biegły w wyszukiwaniu informacji w sieci, więc bez trudu zidentyfikuje błąd czy nieścisłość w ofercie. To zmusza firmy prowadzące porównywarki do podwyższonej czujności.
- Rozwój porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce będzie związany przede wszystkim ze zmiana pokoleniową.
- Najważniejszym kryterium wiarygodności serwisu internetowego są opinie poprzednich klientów.
Redaktor Punkta
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.
Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.
Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.