Obowiązkowe polisy OC mogą zdrożeć. Jak szacują eksperci - o około 30-50 złotych w skali roku. Taka ma być cena za uporządkowanie systemu odszkodowań. Dziś OC w naszym kraju jest jednym z najtańszych w Europie. Średni koszt ubezpieczenia obowiązkowego to 519 złotych. A ile zdrowia kosztuje wyegzekwowanie odszkodowania? Niestety często dużo więcej.
Tanio nie zawsze znaczy dobrze
Niejeden “uderzony” kierowca przekonał się, że jego wychuchane cztery kółka to dla ubezpieczyciela wrak, niewart naprawy z użyciem nowych części, a często niewart naprawy w ogóle. Dzieje się tak zwłaszcza gdy sprawca wypadku ma polisę OC wykupioną w jednym z najtańszych towarzystw. Wówczas dowiadujesz się, że należą Ci się co najwyżej zamienniki zniszczonych elementów, a czasem jeszcze i za nie musisz dopłacić. Firmy tłumaczą to tzw. amortyzacją, czyli zużyciem uszkodzonych części i orzekają, że nie zapłacą za zniszczenia, bo już przed wypadkiem opony czy tłumik były zużyte na przykład w 70 procentach. Możesz oczywiście iść z tym do sądu, ale wtedy pożegnaj się z autem, jako dowodem, na parę miesięcy.
Rzecznik Finansowy (do niedawna był to Rzecznik Ubezpieczonych) dostaje mnóstwo skarg na opieszałość i zaniżanie wycen części, na problemy związane z utratą wartości handlowej pojazdu i z kosztami auta zastępczego. Takie sytuacje to efekt między innymi niskich składek. Firmy ubezpieczeniowe od lat prowadzą zaciętą wojnę cenową, ale przez to robienie interesów na OC jest dla nich mało opłacalne. Próbują więc oszczędzać „z drugiej strony”, czyli na odszkodowaniach.
Czytaj także: Poznaj 10 tricków firm ubezpieczeniowych na zaniżanie odszkodowań z OC
KNF zrobi porządek?
Teraz Komisja Nadzoru Finansowego zamierza dokręcić śrubę ubezpieczycielom i proponuje prawdziwą rewolucję, by ukrócić nieuczciwe praktyki. Na czym będą polegać zmiany? Zobacz najważniejsze z nich.
- KNF chce wprowadzić powszechnie bezpośrednią likwidację szkód (BLS). Co to znaczy? Otóż tyle, że to Ty w razie szkody będziesz mógł zdecydować, która firma ma tę szkodę pokryć – ta w której sam masz OC, czy ta, w której polisę wykupił sprawca wypadku. System BLS jest już standardem w wielu krajach europejskich, u nas to nowość. Nadal w większości przypadków jako poszkodowani korzystamy z OC sprawcy. A u jego ubezpieczyciela traktowani jesteśmy jako ci, którzy tylko generują koszty. Bezpośrednia likwidacja ma to zmienić – będzie szybciej i lepiej. Na razie dobrowolnie stosuje ją tylko kilka firm, które BLS traktują jako swoją przewagę konkurencyjną.
- KNF proponuje też, by w kalkulacji naprawy zakład zawsze uwzględniał części nowe, niezależnie od wieku auta i wskazywał, jaki producent lub dystrybutor te części oferuje w cenach podanych przez ubezpieczyciela, tak aby poszkodowany mógł je nabyć na lokalnym rynku. Firma będzie miała prawo obniżyć odszkodowanie tylko wtedy, jeśli pojazd po naprawie miałby zyskać na wartości w stosunku do stanu sprzed kolizji (co zdarza się rzadko, np. gdyby do kilkunastoletniego samochodu włożyć nowy silnik).
- Komisja zamierza wprowadzić nowe zasady przy kasacji. Teraz w przypadku szkody całkowitej, czyli wtedy, gdy wypadek był poważny, że auta nie opłaca się już naprawiać, ubezpieczyciele obliczają wysokość odszkodowania tak: wartość samochodu sprzed wypadku – wartość wraku = świadczenie. Stosują przy tym nie zawsze jasne kalkulacje, co wpływa na obniżenie wysokości odszkodowania. KNF chce zmusić ubezpieczycieli, by w razie szkody całkowitej świadczenia nie były symboliczne i by udzielali klientowi realnej pomocy w pozbyciu się wraku, w tym przedstawiali ofertę zakupu za cenę taką jak w kalkulacji.
- Komisja chce zmusić ubezpieczycieli, by w wypłacanych odszkodowaniach uwzględniali utratę wartości handlowej auta po wypadku. Mają też korzystać z jasnych procedur określających, jak likwidują szkody, po to, by klient nie miał wrażenia, że wyliczenia wzięte są “z księżyca”. Nad poprawnym funkcjonowaniem tego procesu ma czuwać rada nadzorcza zakładu ubezpieczeń. Każda firma ma też wdrożyć system kontroli wewnętrznej, by sprawdzać jakość obsługi klientów. KNF chce też zmusić towarzystwa do terminowej wypłaty świadczeń, bez zbędnej zwłoki.
Od kiedy te zmiany?
W sumie takich wytycznych Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała ponad dwadzieścia i chce, by weszły w życie z końcem marca 2015 roku. Na razie trwają konsultacje z branżą ubezpieczeniową. Towarzystwa mają czas do września, by zgłaszać swe uwagi. Jeśli jednak scenariusz się nie zmieni i wszystko pójdzie zgodnie z planem, to właśnie wiosną przyszłego roku można się spodziewać podwyżki stawek za ubezpieczenia OC. Ale zarazem powinny pojawić się pozytywne zmiany dla kierowców poszkodowanych w wypadkach. Przeciętny Kowalski powinien otrzymać lepszą informację na etapie likwidacji szkód i większą pewność, że wypłata ubezpieczyciela pokryje realne koszty związane ze szkodą.
Czytaj także: Zmiany w likwidacji szkód. Czy wytyczne KNF poprawiły życie ubezpieczonych?
Podsumowanie
- OC zdrożeje najprawdopodobniej wiosną 2015, ale szacuje się, że zmiana nie będzie duża - wyniesie w granicach 20-50 złotych.
- Za tę cenę zmienią się relacje między ubezpieczycielami i osobami poszkodowanymi w wypadkach na korzyść tych ostatnich.
- Towarzystwa mają wprowadzić system BLS, czyli bezpośredniej likwidacji szkody - jeśli zechcesz, to Twój ubezpieczyciel, a nie sprawcy wypadku, wypłaci Ci odszkodowanie za uszkodzone auto.
- Pod płaszczykiem amortyzacji firmy nie będą mogły “wciskać” poszkodowanym tanich (czytaj: byle jakich) zamienników części.
- Przy kasacji towarzystwo nie odeśle Cię z kwitkiem na symboliczną kwotę i nie powie “dalej martw się sam” - będzie musiało pomóc sprzedaży wraku.
- Jako poszkodowany będziesz miał prawo żądać od ubezpieczyciela jasnych informacji, w jaki sposób wyliczył Twoje świadczenia i gdzie możesz kupić części w podanych przez niego cenach.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu pozwala innej osobie kupić polisę za właściciela, wypowiedzieć ją lub zgłosić szkodę. To proste rozwiązanie przydaje się także wtedy, gdy pojazd jest współwłasnością lub właściciel przebywa za granicą. Sprawdź, kto może wystawić dokument, kiedy jest potrzebny i jak przygotować go poprawnie, aby ubezpieczenie auta przebiegło bez komplikacji.
Posiadanie samochodu terenowego, choć satysfakcjonujące dla miłośników trudnych warunków, wiąże się ze sporymi kosztami, zwłaszcza ubezpieczenia. Wysokość składki OC zależy od wielu czynników, dlatego nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o cenę. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i co zrobić, aby nie przepłacić za ubezpieczenie auta terenowego.
Każdy właściciel pojazdu przewożącego auta, motocykle czy sprzęt budowlany dobrze wie, że nawet solidna laweta to nie tylko przyczepa – to również formalności, ryzyko i potencjalne koszty. Czy ubezpieczenie dla lawety jest obowiązkowe? I jeśli tak – ile może kosztować polisa odpowiedzialności cywilnej właśnie dla niej? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.
Najchętniej czytane
Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.
Chociaż zasady dotyczące tego manewru są jasne, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z jego złamania. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie kary i punkty karne grożą za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, czy są sytuacje, w których wyprzedzanie na podwójnej ciągłej jest dozwolone oraz czy takie wykroczenie może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.
Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

