Badania techniczne pojazdów trudniejsze i droższe o 50%? Nadchodzi rewolucja

Aktualizacja:
droższe badania techniczne

O ponad 50 proc. będą droższe badania techniczne pojazdów. Będzie trudniej oszukać system i zaliczyć badania, zwłaszcza jeśli samochód nie jest do końca sprawny. Zmiany mają wyeliminować patologie, do jakich dochodziło i sprawić, że Polska dostosuje się do unijnych dyrektyw. Nadchodząca rewolucja nie wszystkich jednak ucieszy.

Mam kilkunastoletni samochód dostawczy, który służy mi do pracy. Do tej pory nie miałem żadnych problemów z badaniami technicznymi. Miałem na to bardzo prosty patent – mówi mi znajomy przedsiębiorca prowadzący rodzinny biznes. – Kiedy trzeba było zrobić badanie techniczne pojazdu, znajomy zwracał się do okręgowej stacji kontroli pojazdu, w której pracował jego dobry kolega. Ten za 100 zł potwierdzał sprawność pojazdu i w odpowiednim miejscu wbijał niezbędną pieczątkę, nawet jeśli auto nie spełniało wymogów.

Boję się, że teraz będzie o wiele trudniej „zaliczyć” badanie techniczne, a prawda jest taka, że na nowy samochód po prostu mnie nie stać – dodaje znajomy przedsiębiorca.

Zatrważające statystyki – bardzo stare auta na polskich drogach

Ma się czego obawiać, bo szykują się spore zmiany, nad którymi pracuje już Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Diagnostyka ma być znacznie dokładniejsza. Ostrzejsze kontrole mają sprawić, że z naszych dróg znikną jeżdżące wraki i niesprawne pojazdy zatruwające środowisko. Resort liczy też na wyeliminowanie patologii, do jakich do tej pory dochodziło.

Średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach to ponad 10 lat. Mimo tego, według oficjalnych statystyk, mamy jeden z najlepszych w Europie wskaźników zaliczonych na plus badań technicznych. Pojazdy, które nie zostają dopuszczone do ruchu stanowią zaledwie 2 proc. W innych krajach UE, odsetek aut, które nie przechodzą pomyślnie diagnostyki stanowi nawet połowę.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), do połowy br., liczba zarejestrowanych w Polsce pojazdów sięgała niemal 31 mln. Jednak, według Przemysława Kuny, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, tylko 18,73 mln z nich posiada aktualną polisę OC, a nieco ponad 16 mln ważne badania techniczne.

Zdaniem agentów ubezpieczeniowych problem braku ważności badań technicznych jest marginalny i wynosi zaledwie kilka procent.

Gdy klient wykupuje u mnie polisę OC i zauważę, że jego auto nie ma już ważnych badań technicznych lub zbliża się termin ich ponownego wykonania, zwracam na to uwagę – zaznacza Marcin, jeden z brokerów ubezpieczeniowych. Co z tym fantem zrobi klient nie wiadomo. Może wzorem mojego znajomego po prostu „załatwić” sobie odpowiednią pieczątkę, by uniknąć problemów. A o sprawność swojego pojazdu pomartwić się dopiero, gdy „coś” się wydarzy lub zostanie zatrzymany do rutynowej kontroli przez policję.

Nasi doradcy Punkta zawsze zwracają na to uwagę i uczulają Was, jak powinniście postępować, by jeździć bezpiecznie i z ważnymi badaniami oraz polisą.

Nierówne kary za brak ważnej polisy OC i badań technicznych

Za brak ważnej polisy OC grozi kara finansowa, a za brak ważnego badania technicznego tylko niewielki mandat. W razie kontroli, drogówka może co prawda zatrzymać kierowcy dowód rejestracyjny. Zwykle jednak, policjanci dają jedynie ostrzeżenie i nakazują wykonanie badania. Bez ważnego przeglądu, kierowca może jeździć jeszcze przez tydzień od zatrzymania przez funkcjonariuszy. W tym czasie powinien jednak wykonać szczegółową diagnostykę, bo przy kolejnej kontroli stróże prawa mogą nie być już tak wyrozumiali i dowód rejestracyjny może zostać zatrzymany.

Niestety, kierowcy w Polsce przywykli do kombinowania i wolą ryzykować, tak jak ja – słyszę z ust znajomego przedsiębiorcy. Problem braku ważnych badań technicznych jest istotny. Według nieoficjalnych statystyk, po polskich drogach może się poruszać nawet 20 proc. samochodów bez ważnej diagnostyki.

Nadchodzą zmiany, m.in. droższe badania techniczne pojazdów

Zgodnie z polskimi przepisami, pierwsze badanie techniczne samochodu osobowego musi się odbyć po trzech latach od jego pierwszej rejestracji. Kolejna diagnostyka musi zostać wykonana po dwóch latach od pierwszej kontroli. Potem, nie ma zmiłuj, i kierowca już co roku musi wykonać badanie techniczne pojazdu. Zmiany, które planuje wprowadzić resort infrastruktury, są znaczące.

(aby powiększyć, kliknij w infografikę)

Zmiany w badaniach technicznych - Punkta

Wykonanie badania po terminie zaowocuje tym,  że kierowcy zapłacą za przegląd podwójnie. Wzrosną też ceny badań technicznych motocykli, samochodów ciężarowych, ciągników czy autobusów.

Zmienią się też sankcje za brak ważnych badań technicznych. Właściciele samochodów, którzy zostaną przyłapani na jeździe bez nich, zostaną ukarani mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Stacje diagnostyczne pod kontrolą – nie zrobisz badań u znajomego

Badania diagnostyczne przeprowadzane są w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. Te, według nowych zamysłów Ministerstwa Infrastruktury mają być sprawdzane równie pieczołowicie, co same pojazdy. Badania techniczne są obowiązkowe, jednak do tej pory kierowcy sami decydowali, w której ze stacji je zrobią. Nie było bowiem przydziału do konkretnej z nich ze względu chociażby na adres właściciela pojazdu, czy siedzibę firmy w przypadku samochodu służbowego.

Stacje diagnostyczne, jak to w życiu bywa, są różne i część z nich dbała i dba o jakość usług, a część podbijała pieczątki bez wnikliwej kontroli. To też ma się zmienić. Diagności, którzy do tej pory nie przeprowadzali rzetelnych kontroli lub zaliczali badanie bez sprawdzenia pojazdu mają być wyłapywani przez pracowników Inspekcji Transportu Drogowego.

Inspektorzy ITD będą wcielać się w rolę klientów i sprawdzać uczciwość diagnostów. Resort planuje też wprowadzenie okresowych szkoleń w celu poszerzenia wiedzy diagnostów zarówno w zakresie obowiązujących przepisów jak i nowoczesnych rozwiązań technicznych. Do tej pory nadzorem organizacyjnym nad okręgowymi stacjami kontroli pojazdów zajmowali się starości. Ich obowiązki w tym zakresie mają jednak przejąć dyrektorzy dozoru transportu technicznego. Będą oni także wydawać pozwolenia na prowadzenie badań technicznych pojazdów oraz czuwać nad rejestrem firm prowadzących diagnostykę, które okręgowe stacje kontroli prowadzą.

Zmiany, które planuje wdrożyć w życie resort infrastruktury, póki co, są w trakcie przygotowywania. Na razie traktowane są wyłącznie jako propozycje. Nadchodząca rewolucja wydaje się jednak nieunikniona, gdyż Polska musi dostosować swoje przypisy prawne w tym zakresie do unijnej dyrektywy. Tak, by system kontroli pojazdów był podobny do tego obowiązującego w pozostałych krajach Wspólnoty. Mamy na to czas do maja 2018 roku. Jednak szczegółowe regulacje prawne muszą być gotowe rok wcześniej, czyli do maja przyszłego roku. Wdrażanie planowanych zmian do istniejącej już infrastruktury może zająć nawet dekadę.

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  1. Średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach to ponad 10 lat.
  2. Mimo tego, według oficjalnych statystyk, mamy jeden z najlepszych w Europie wskaźników zaliczonych na plus badań technicznych.
  3. Pojazdy, które nie zostają dopuszczone do ruchu stanowią zaledwie 2 proc.
  4. Polska musi dostosować przypisy prawne w zakresie badań technicznych do unijnej dyrektywy.
  5. O ponad 50 proc. wzrosną ceny badań technicznych pojazdów. Będzie trudniej oszukać system i zaliczyć badania, zwłaszcza jeśli samochód nie jest do końca sprawny.

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.10.08  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2024.08.13  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – Ile zapłacisz po lipcowych podwyżkach?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.11.12  •  Samochód
Zakaz zatrzymywania i postoju – kiedy grozi mandat? Najnowsze przepisy

Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie stomatologiczne
2024.11.12  •  Zdrowie
Czy warto wykupić ubezpieczenie stomatologiczne?

Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.

Czytaj więcej
2024.10.21  •  Samochód
Jak uzyskać indywidualne tablice rejestracyjne?

Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej