Badania techniczne pojazdów trudniejsze i droższe o 50%? Nadchodzi rewolucja

Aktualizacja:
droższe badania techniczne

O ponad 50 proc. będą droższe badania techniczne pojazdów. Będzie trudniej oszukać system i zaliczyć badania, zwłaszcza jeśli samochód nie jest do końca sprawny. Zmiany mają wyeliminować patologie, do jakich dochodziło i sprawić, że Polska dostosuje się do unijnych dyrektyw. Nadchodząca rewolucja nie wszystkich jednak ucieszy.

Mam kilkunastoletni samochód dostawczy, który służy mi do pracy. Do tej pory nie miałem żadnych problemów z badaniami technicznymi. Miałem na to bardzo prosty patent – mówi mi znajomy przedsiębiorca prowadzący rodzinny biznes. – Kiedy trzeba było zrobić badanie techniczne pojazdu, znajomy zwracał się do okręgowej stacji kontroli pojazdu, w której pracował jego dobry kolega. Ten za 100 zł potwierdzał sprawność pojazdu i w odpowiednim miejscu wbijał niezbędną pieczątkę, nawet jeśli auto nie spełniało wymogów.

Boję się, że teraz będzie o wiele trudniej „zaliczyć” badanie techniczne, a prawda jest taka, że na nowy samochód po prostu mnie nie stać – dodaje znajomy przedsiębiorca.

Zatrważające statystyki – bardzo stare auta na polskich drogach

Ma się czego obawiać, bo szykują się spore zmiany, nad którymi pracuje już Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Diagnostyka ma być znacznie dokładniejsza. Ostrzejsze kontrole mają sprawić, że z naszych dróg znikną jeżdżące wraki i niesprawne pojazdy zatruwające środowisko. Resort liczy też na wyeliminowanie patologii, do jakich do tej pory dochodziło.

Średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach to ponad 10 lat. Mimo tego, według oficjalnych statystyk, mamy jeden z najlepszych w Europie wskaźników zaliczonych na plus badań technicznych. Pojazdy, które nie zostają dopuszczone do ruchu stanowią zaledwie 2 proc. W innych krajach UE, odsetek aut, które nie przechodzą pomyślnie diagnostyki stanowi nawet połowę.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), do połowy br., liczba zarejestrowanych w Polsce pojazdów sięgała niemal 31 mln. Jednak, według Przemysława Kuny, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, tylko 18,73 mln z nich posiada aktualną polisę OC, a nieco ponad 16 mln ważne badania techniczne.

Zdaniem agentów ubezpieczeniowych problem braku ważności badań technicznych jest marginalny i wynosi zaledwie kilka procent.

Gdy klient wykupuje u mnie polisę OC i zauważę, że jego auto nie ma już ważnych badań technicznych lub zbliża się termin ich ponownego wykonania, zwracam na to uwagę – zaznacza Marcin, jeden z brokerów ubezpieczeniowych. Co z tym fantem zrobi klient nie wiadomo. Może wzorem mojego znajomego po prostu „załatwić” sobie odpowiednią pieczątkę, by uniknąć problemów. A o sprawność swojego pojazdu pomartwić się dopiero, gdy „coś” się wydarzy lub zostanie zatrzymany do rutynowej kontroli przez policję.

Nasi doradcy Punkta zawsze zwracają na to uwagę i uczulają Was, jak powinniście postępować, by jeździć bezpiecznie i z ważnymi badaniami oraz polisą.

Nierówne kary za brak ważnej polisy OC i badań technicznych

Za brak ważnej polisy OC grozi kara finansowa, a za brak ważnego badania technicznego tylko niewielki mandat. W razie kontroli, drogówka może co prawda zatrzymać kierowcy dowód rejestracyjny. Zwykle jednak, policjanci dają jedynie ostrzeżenie i nakazują wykonanie badania. Bez ważnego przeglądu, kierowca może jeździć jeszcze przez tydzień od zatrzymania przez funkcjonariuszy. W tym czasie powinien jednak wykonać szczegółową diagnostykę, bo przy kolejnej kontroli stróże prawa mogą nie być już tak wyrozumiali i dowód rejestracyjny może zostać zatrzymany.

Niestety, kierowcy w Polsce przywykli do kombinowania i wolą ryzykować, tak jak ja – słyszę z ust znajomego przedsiębiorcy. Problem braku ważnych badań technicznych jest istotny. Według nieoficjalnych statystyk, po polskich drogach może się poruszać nawet 20 proc. samochodów bez ważnej diagnostyki.

Nadchodzą zmiany, m.in. droższe badania techniczne pojazdów

Zgodnie z polskimi przepisami, pierwsze badanie techniczne samochodu osobowego musi się odbyć po trzech latach od jego pierwszej rejestracji. Kolejna diagnostyka musi zostać wykonana po dwóch latach od pierwszej kontroli. Potem, nie ma zmiłuj, i kierowca już co roku musi wykonać badanie techniczne pojazdu. Zmiany, które planuje wprowadzić resort infrastruktury, są znaczące.

(aby powiększyć, kliknij w infografikę)

Zmiany w badaniach technicznych - Punkta

Wykonanie badania po terminie zaowocuje tym,  że kierowcy zapłacą za przegląd podwójnie. Wzrosną też ceny badań technicznych motocykli, samochodów ciężarowych, ciągników czy autobusów.

Zmienią się też sankcje za brak ważnych badań technicznych. Właściciele samochodów, którzy zostaną przyłapani na jeździe bez nich, zostaną ukarani mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Stacje diagnostyczne pod kontrolą – nie zrobisz badań u znajomego

Badania diagnostyczne przeprowadzane są w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. Te, według nowych zamysłów Ministerstwa Infrastruktury mają być sprawdzane równie pieczołowicie, co same pojazdy. Badania techniczne są obowiązkowe, jednak do tej pory kierowcy sami decydowali, w której ze stacji je zrobią. Nie było bowiem przydziału do konkretnej z nich ze względu chociażby na adres właściciela pojazdu, czy siedzibę firmy w przypadku samochodu służbowego.

Stacje diagnostyczne, jak to w życiu bywa, są różne i część z nich dbała i dba o jakość usług, a część podbijała pieczątki bez wnikliwej kontroli. To też ma się zmienić. Diagności, którzy do tej pory nie przeprowadzali rzetelnych kontroli lub zaliczali badanie bez sprawdzenia pojazdu mają być wyłapywani przez pracowników Inspekcji Transportu Drogowego.

Inspektorzy ITD będą wcielać się w rolę klientów i sprawdzać uczciwość diagnostów. Resort planuje też wprowadzenie okresowych szkoleń w celu poszerzenia wiedzy diagnostów zarówno w zakresie obowiązujących przepisów jak i nowoczesnych rozwiązań technicznych. Do tej pory nadzorem organizacyjnym nad okręgowymi stacjami kontroli pojazdów zajmowali się starości. Ich obowiązki w tym zakresie mają jednak przejąć dyrektorzy dozoru transportu technicznego. Będą oni także wydawać pozwolenia na prowadzenie badań technicznych pojazdów oraz czuwać nad rejestrem firm prowadzących diagnostykę, które okręgowe stacje kontroli prowadzą.

Zmiany, które planuje wdrożyć w życie resort infrastruktury, póki co, są w trakcie przygotowywania. Na razie traktowane są wyłącznie jako propozycje. Nadchodząca rewolucja wydaje się jednak nieunikniona, gdyż Polska musi dostosować swoje przypisy prawne w tym zakresie do unijnej dyrektywy. Tak, by system kontroli pojazdów był podobny do tego obowiązującego w pozostałych krajach Wspólnoty. Mamy na to czas do maja 2018 roku. Jednak szczegółowe regulacje prawne muszą być gotowe rok wcześniej, czyli do maja przyszłego roku. Wdrażanie planowanych zmian do istniejącej już infrastruktury może zająć nawet dekadę.

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  1. Średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach to ponad 10 lat.
  2. Mimo tego, według oficjalnych statystyk, mamy jeden z najlepszych w Europie wskaźników zaliczonych na plus badań technicznych.
  3. Pojazdy, które nie zostają dopuszczone do ruchu stanowią zaledwie 2 proc.
  4. Polska musi dostosować przypisy prawne w zakresie badań technicznych do unijnej dyrektywy.
  5. O ponad 50 proc. wzrosną ceny badań technicznych pojazdów. Będzie trudniej oszukać system i zaliczyć badania, zwłaszcza jeśli samochód nie jest do końca sprawny.

Oszczędź na OC/AC – wyceń i kup w 2 minuty

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2025.12.05  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2025 – gdzie kupić tanie OC i jak obniżyć składkę?

Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.

Czytaj więcej
2025.12.08  •  Samochód
Kary za brak OC – Ile zapłacisz po ostatnich podwyżkach?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu – jak je napisać i kiedy jest potrzebne?
2025.11.25  •  Samochód
Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu – jak je napisać i kiedy jest potrzebne?

Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu pozwala innej osobie kupić polisę za właściciela, wypowiedzieć ją lub zgłosić szkodę. To proste rozwiązanie przydaje się także wtedy, gdy pojazd jest współwłasnością lub właściciel przebywa za granicą. Sprawdź, kto może wystawić dokument, kiedy jest potrzebny i jak przygotować go poprawnie, aby ubezpieczenie auta przebiegło bez komplikacji.

Czytaj więcej
Najtańsze ubezpieczenie samochodu terenowego – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy?
2025.12.04  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie samochodu terenowego – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy?

Posiadanie samochodu terenowego, choć satysfakcjonujące dla miłośników trudnych warunków, wiąże się ze sporymi kosztami, zwłaszcza ubezpieczenia. Wysokość składki OC zależy od wielu czynników, dlatego nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o cenę. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i co zrobić, aby nie przepłacić za ubezpieczenie auta terenowego.

Czytaj więcej
Laweta jadąca pustą platformą po drodze w otoczeniu jesiennych drzew
2025.11.19  •  Samochód
Ubezpieczenie lawety – czy jest obowiązkowe i ile kosztuje OC lawety?

Każdy właściciel pojazdu przewożącego auta, motocykle czy sprzęt budowlany dobrze wie, że nawet solidna laweta to nie tylko przyczepa – to również formalności, ryzyko i potencjalne koszty. Czy ubezpieczenie dla lawety jest obowiązkowe? I jeśli tak – ile może kosztować polisa odpowiedzialności cywilnej właśnie dla niej? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2025.12.05  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2025 – gdzie kupić tanie OC i jak obniżyć składkę?

Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.

Czytaj więcej
Wyprzedzanie na autostradzie
2024.10.17  •  Samochód
Co grozi za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej?

Chociaż zasady dotyczące tego manewru są jasne, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z jego złamania. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie kary i punkty karne grożą za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, czy są sytuacje, w których wyprzedzanie na podwójnej ciągłej jest dozwolone oraz czy takie wykroczenie może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.

Czytaj więcej
wichura
2022.02.24  •  Dom
Ubezpieczenie od wichur, huraganów i trąb powietrznych

Przerwy w dostawach prądu, tysiące zerwanych dachów, a nawet całkowicie zniszczonych domów. To skutki orkanów, które coraz częściej przetaczają się przez Polskę, zostawiając za sobą potężne straty. Naprawa szkód będzie mniej dotkliwa, jeśli otrzymasz odszkodowanie z ubezpieczenia nieruchomości na wypadek wichur. Ile kosztuje i jak działa ubezpieczenie na wypadek silnego wiatru, huraganu i trąby powietrznej?

Czytaj więcej