Spadek wartości samochodu: ile tracimy kupując nowe auto?

Aktualizacja:
salon-samochodowy

Utrata wartości auta to rzecz oczywista. Przyjmuje się, że już w pierwszej minucie od wyjazdu z salonu notujemy spadek wartości samochodu. Z analizy carsmile.pl wynika, że samochody najczęściej wybierane przez Polaków, w ciągu trzech pierwszych lat tracą średnio 46,5 proc. na wartości. Jakie auta tracą najwięcej, a jakie są najbardziej odporne na przecenę?

Analitycy carsmile.pl postanowili sprawdzić, czy Polacy kupując nowy samochód dokonują racjonalnych wyborów. W tym celu zestawili TOP 10 najchętniej wybieranych przez nas aut ze średnią utratą wartości tych modeli w ciągu trzech pierwszych lat użytkowania. Dane dotyczące najchętniej wybieranych aut pochodzą z CEPiK, natomiast szacunki spadku wartości auta zaczerpnięto z Eurotaksu.

Utrata wartości auta po 3 latach użytkowania

Wyniki analizy nie są zbyt optymistyczne. Wynika z nich, że samochody, które Polacy wybierają najchętniej, w ciągu trzech pierwszych lat od zakupu, tracą aż 46,5 proc. na wartości. Co to oznacza w praktyce? Kupując samochód wart 100 tys. zł, po trzech latach użytkowania możemy sprzedać go jedynie za 53,5 tys. zł. Jest to jednak wersja optymistyczna! A jak wygląda ta bardziej pesymistyczna? Kierowcy, którzy wzięli kredyt na samochód, mogą stracić dodatkowo około 20 tys. zł. Ostatecznie, w przypadku samochodu wartego pierwotnie 100 tys. zł, finalnie możemy stracić niemal 70 tys. zł.

Spadek wartości auta

Na celownik wzięto dziesięć najczęściej kupowanych samochodów przez osoby fizyczne. Siedem z nich to auta z segmentu C, a pozostałe to samochody reprezentujące segment B. Co ciekawe, dwa z nich, a mianowicie Skoda Fabia i Toyota Yaris, otwierają ranking najpopularniejszych aut wśród Polaków. Biorąc pod uwagę powyższe upodobania, okazuje się, że podejmujemy naprawdę rozważne decyzje. Dlaczego? Z analizy wynika, że najlepiej swoją wartość trzymają auta klasy B i C. W ciągu pierwszych 3 lat użytkowania auta, średnia przecena samochodów w segmencie B wynosi 42,9 proc, a w segmencie C – 45,6 proc.

Największy i najmniejszy spadek wartości auta

Wśród wspomnianej wyżej dziesiątki aut, które wzięto pod uwagę w analizie, znalazły się dwa SUV-y – Dacia Duster i Hyundai Tucson. Co najciekawsze, te okazały się najbardziej odporne na utratę wartości – modele te w przeciągu trzech lat tanieją o mniej niż 40 proc.

W końcu przyszedł czas na auta, które w zestawieniu wypadły nie najlepiej. Analiza wykazała, że Skoda Rapid traci ponad połowę wartości. To co może być usprawiedliwieniem takiego stanu rzeczy, to fakt, że sprzedaż modelu była wspierana przez wiele akcji promocyjnych.

Czy warto kupić nowy samochód?

Z licznych badań i analiz wynika, że najwięcej tracą auta w pierwszych trzech latach eksploatacji. To właśnie z uwagi na to największym powodzeniem na rynku aut używanych cieszą się pojazdy 3-5 letnie. W związku z tym możemy odnieść wrażenie, że nowych aut kupować się nie opłaca, ponieważ ich utrata na wartości jest nieunikniona, a co najważniejsze – ma ona miejsce w krótkim czasie po zakupie. Jednak w rzeczywistości jest nieco inaczej – okazuje się, że to właśnie w przypadku nowych aut, o ile koszty związane ze spadkiem wartości samochodu są najwyższe, o tyle koszty eksploatacyjne kształtują się wówczas na najniższym poziomie. Oczywistym jest także, że im starsze auto, tym większego serwisu wymaga, a to z kolei jest jednoznaczne z większym nakładem finansowym, jaki musimy na nie przeznaczyć.

Podsumowanie

  1. Kupno auta wiąże się z nieuniknionym spadkiem wartości samochodu. Utrata wartości rozpoczyna się już od pierwszej minuty po wyjeździe z salonu.
  2. Najmniej tracą SUV-y, a największy spadek wartości samochodu notują małe i popularne modele, które są najczęściej kupowane przez Polaków.
  3. Samochody, które Polacy wybierają najchętniej, w ciągu trzech pierwszych lat od zakupu, tracą aż 46,5 proc. na wartości.
  4. Najbardziej odporne na spadek wartości auta są SUV-y - Dacia Duster i Hyundai Tucson. Modele te w przeciągu trzech lat tanieją o mniej niż 40 proc.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

(Brak ocen)
Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
1 Comment
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
View all comments
555
555
3 lat temu

czytam sobie ten artykuł i nie do końca zgadza się on z realiami naszego kraju. Używane auta (niech będą 3 letnie) nie kosztują 50% ceny sprzed 3 lat tylko jakieś 70% – nie wiem skąd pochodzą te wyliczenia ale chyba nie z Polski.