Wyjazd autem w góry: to musisz wiedzieć zanim wyruszysz!

Aktualizacja:
wyjazd autem w góry

Okres ferii zimowych w Polsce jest w pełni. Wyprawa samochodem w polskie Tatry, czy europejskie Alpy to test sprawności zarówno dla kierowcy jak i pojazdu. W tym artykule miłośnicy wyjazdów górskich dowiedzą się jak przygotować samochód do podróży oraz co warto mieć ze sobą w samochodzie.

Niskie temperatury, różnice wysokości, czy wysokie opady śniegu. Te zmienne warunki klimatyczne mają ogromy wpływ na eksploatację naszego samochodu. Jak przygotować samochód do jazdy w góry?

Zanim przekręcimy kluczyki i ruszymy na ferie czy upragniony narciarski wyjazd sprawdźmy stan techniczny naszego samochodu. Poinformujmy pracownika warsztatu, że jedziemy w długą zimową trasę. Podczas przeglądu powinien on zwrócić on uwagę na te części samochodu, które są mocno eksploatowane podczas takich podróży.

My sami natomiast miejmy świadomość o podstawach. Po pierwsze ważna jest jakość i funkcjonalność opon zimowych. Już przy wymianie sezonowej warto sprawdzić wysokość bieżnika oraz wiek opon. Producenci przewidują możliwość użytkowania opon nawet do 10 lat. Najważniejszy jednak jest ich rzeczywisty stan techniczny! Po 5, 6 latach użytkowania znacząco wzrasta ryzyko zużycia i uszkodzenia.

Wielu kierowców uważa, że samo posiadanie opony zimowej zapewni bezpieczeństwo. Niestety jest to złudne przekonanie. Zimą, im wyższa wysokość bieżnika tym lepiej opona sprawuje się przy zaśnieżonych warunkach. Jej przyczepność bowiem jest dużo większa. Norma użytkowa wynosi od 3 do 7 mm wysokości bieżnika.

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę jadąc w góry  to sprawny akumulator. W górach minusowe temperatury powodują drastycznie niższą sprawność akumulatora. Przed wyjazdem sprawdźmy też obowiązkowe zaopatrzenie samochodu. Każdy kierowca powinien mieć trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Dobrze też mieć żarówki na wymianę i apteczkę.

Czy jadąc w góry potrzebujemy dodatkowego wyposażenia?

Co warto  mieć jeszcze w samochodzie? Gdzie i jak używać łańcuchów przeciwślizgowych?

Zimą istnieje większe ryzyko wypadku, czy kolizji. Przy wpadnięciu w zaspę śnieżną lina holownicza pozwoli nam na wyciągnięcie samochodu i holowanie podczas awarii. Przyda się też saperka. Ułatwi odkopanie zasypanego samochodu. Zawsze też możemy wezwać dodatkową pomoc assisatnce za granicą jeśli takie ubezpieczenie posiadamy. Dobre to sprawdzić przed wyjazdem i nie narażać się na przykre niespodzianki (holowanie w Austrii, bez assistance może nas kosztować od kilkaset do kilku tysięcy euro).

W zimowych górskim kurorcie natomiast, dobrze zapewnić jest zadaszony parking dla naszego samochodu. Jeżeli nie ma takiej możliwości, to warto mieć na wyposażeniu kilka dodatkowych akcesoriów. Przyda się szczotka do odśnieżania, skrobaczka do szyb. Na przymarznięte drzwi, czy zamki przydatny okaże się odmrażacz. Miejmy go przy sobie.

Łańcuchy na koła –  kiedy potrzebne?

Jadąc w bardziej zaśnieżone rejony górskie warto mieć ze sobą łańcuchy przeciwślizgowe na koła.  Istnieje kilka rodzajów łańcuchów. Różnią się one sposobem montażu i materiałem z którego są wykonane. Zwiększają one przyczepność do jezdni oraz ułatwiają poruszanie się po zmiennej wysokości.

Przed założeniem łańcuchów przeciwślizgowych w pierwszej kolejności należy zapoznać się z instrukcją obsługi producenta. Każdy producent ma swoje zalecenia co do sposobu montażu.

Przy samochodach z osią napędową na przód łańcuchy zakładamy na przednie koła. Na tył na tylnie. Przy napędzie na cztery koła zależy to od wymagań producenta samochodu. Dla przykładu producent audi Q7 zaleca montaż łańcuchów na tylnią oś napędową.

Jak założyć łańcuchy na koła?

Sama czynność zakładania łańcuchów jest prosta i zajmie nam parę minut. Warto jednak spróbować założyć łańcuchy wcześniej, w neutralnych warunkach, a nie na oblodzonej drodze, bo pierwszy raz jak wiadomo, zawsze jest najtrudniejszy.

Warto pamiętać o kilku zasadach:

  • Nadkole ma być wyczyszczone ze śniegu
  • Przeplatamy linkę stalową pod koła i zaczepiamy.
  • Sprawdzamy zapięcie. Spinamy. Linka stalowa ma być za kołem. Dzięki temu opona nie ulegnie uszkodzeniu.
  • Po 50 lub 100 metrach przejechanej drogi sprawdzamy, czy jest luz pomiędzy łańcuchem, a oponą. Powstały luz spinamy! Wszystko robimy  po to, aby nie uszkodzić układu jezdnego naszego samochodu!

Pamiętajmy, że użytkowanie łańcuchów przeciwślizgowych trzeba dostosować do przepisów i warunków na drodze! Łańcuchów używamy tylko przy mocno zaśnieżonych i oblodzonych drogach.

Jazda samochodem w łańcuchach wymaga większego wyczucia i zachowania płynności jazdy. Przy częstym hamowaniu lub zmianach prędkości narażamy swoje bezpieczeństwo i uszkodzenie swojego samochodu.

Co warto wiedzieć o przepisach ruchu drogowego dotyczącego łańcuchów przeciwślizgowych? W których krajach jest obowiązek posiadania łańcuchów?

W Polsce o zastosowaniu łańcuchów w warunkach zimowych tzn. na mocno oblodzonych lub zaśnieżonych jezdniach informują nas poszczególne znaki drogowe. Znaki i sygnały obowiązujące w ruchu drogowym określa rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. (Dz. U. Nr 170 poz. 1393, z późn. zm.) Znaki drogowe wskazujące na zastosowanie łańcuchów to C-18 – znak nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych, C-19 – koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych oraz znak A32 – który wskazuje na oszronienie jezdni. Przy jeździe w łańcuchach dopuszczalna prędkość jazdy to 50 km na godzinę. Znaki te mogą występować w rejonach, gdzie występują duże opady śniegu.

Co na temat łańcuchów śniegowych mówią przepisy ruchu drogowego w  krajach europejskich?

Każdy kraj ma swoje przepisy. Podróżując warto zapoznać się z regulacjami danego kraju. Dla przykładu jadąc samochodem osobowym w Austrii nie ma obowiązku posiadania łańcuchów przeciwślizgowych. Pomimo to, zaleca się aby je mieć. Na wielu austriackich drogach występują znaki z nakazem założenia łańcuchów śniegowych, a austriackie służby drogowe je egzekwują. Na niektórych odcinkach przepuszczane są tylko samochody z założonymi łańcuchami. Wymagane są łańcuchy z normą O-Norm 5117. Kiedy jedziemy do Austrii warto zwrócić na to uwagę.

W Norwegii jest obowiązek posiadania na wyposażeniu łańcuchów w sezonie zimowym. Daty sezonu zimowego określone są w zależności od regionu. Jadąc przez Niemcy o nakazie używania łańcuchów śniegowych poinformują nas również odpowiednie znaki drogowe. Wybierając się w Słowackie Tatry możemy użyć łańcuchów w przypadku w mocno zaśnieżonych lub oblodzonych dróg. W Szwajcarii natomiast o nakazie poinformują nas znak „obowiązkowe łańcuchy przeciwśnieżne”.

Ile kosztują łańcuchy na koła?

Koszt waha się od kilkudziesięciu złotych za sztukę, ale komplet łańcuchów z samozapinaczem może też kosztować ponad 1000 zł. Warto zadbać o to wcześniej, bo koszt łańcuchów zakupionych za granicą, w rejonie, w którym poruszanie się bez nich jest utrudnione, może być nawet dwukrotnie wyższy.

Ubezpieczenie to podstawa!

Ostatnim elementem bardzo istotnym z punktu widzenia bezpieczeństwa jest oczywiście ubezpieczenie. OC to podstawa, warto także mieć Assistance czy AC. Jeśli wyjeżdżamy za granicę, powinniśmy posiadać także polisę turystyczną, która może uratować nasze finanse w razie nieprzewidzianych okoliczności. Taka polisa gwarantuje koszty leczenia, a także zapewnia wsparcie w razie innych problemów. Koszt polis turystycznych zaczyna się już od kilku złotych dziennie i jest niewspółmiernie niski jeśli porównamy go choćby z kosztem pojedynczej wizyty lekarskiej za granicą, nie mówiąc już o poważniejszym wypadku.

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  1. Przed wyjazdem w trasę sprawdźmy stan techniczny naszego samochodu. W szczególności stan opon zimowych i akumulatora
  2. Śnieg i lód na drodze może spowodować wpadnięcie w zaspę, boksowanie kół, kolizję, czy wypadek. Jadąc w góry zaopatrzmy nasz samochód w dodatkowe i pomocne akcesoria takie jak łańcuchy przeciwślizgowe, lina holownicza, saperka i odmrażacz do zamków i drzwi
  3. W Polsce zakładamy łańcuchy przeciwślizgowych na mocno ośnieżonych i oblodzonych drogach
  4. Znaki drogowe wskazujące na zakładane łańcuchów przeciwślizgowych to: C-18, C-19 i A32
  5. Dzięki łańcuchom przeciwślizgowym przyczepność koła do jezdni zdecydowanie się zwiększa
  6. W Polsce maksymalna prędkość jazdy w łańcuchach przeciwślizgowych to 50 km na godzinę
  7. W krajach europejskich o nakazie założenia łańcuchów kierowców informują odpowiednie znaki drogowe.
  8. Podczas jazdy zimą należy wybierać przejezdne drogi. Nie warto ryzykować przejazdu przez nieodśnieżone i nieoznakowane drogi. To może zagrażać naszemu bezpieczeństwu i życiu!
  9. Zimą nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i rozwagi

Katarzyna Łada
Ekspert ds. ubezpieczeń

Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń. Wytrawna znawczyni rynku ubezpieczeniowego, ponad 10 lat doświadczeń w branży, większość tego czasu na pokładzie grupy Punkta. Lubi podróże, raczej woli psy niż koty i nie trudno nam się z nią w tej kwestii nie zgodzić.

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

2019.06.28  •  Samochód
Dlaczego nie powinno się jeździć na zimowych oponach latem?

Wraz z nadejściem wiosny, wielu kierowców zastanawia się, czy wymienić opony zimowe na letnie, czy może pozostawić „zimówki” na kołach przez cały rok? Choć w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany opon, warto dobrze przemyśleć tę kwestię. Jazda na oponach zimowych latem może okazać się nie tylko niebezpieczna, ale również kosztowna w dłuższej perspektywie.

Czytaj więcej
2024.11.22
Jakie opony wybrać?

Samochód gotowy do jazdy waży średnio blisko 1,5 tony. Coraz częściej napędza go silnik o mocy przekraczającej 100 KM. Konstrukcje zawieszenia są coraz bardziej skomplikowane, a nad bezpieczeństwem czuwają systemy elektroniczne… Jednak jedynym elementem styku z nawierzchnią są opony! Teraz już wiesz, dlaczego warto wybrać je dobrze.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.12.02  •  Samochód
Najtańsze OC w grudniu 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2024.09.02  •  Podróże
Czy za granicą trzeba mieć przy sobie prawo jazdy?

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.

Czytaj więcej