Żadna szanująca się marka nie mogła zlekceważyć mody na SUV-y, która zaczęła się w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku. Również koncern Audi musiał jakoś zareagować. W związku z tym po kolei pojawiały się na rynku samochody serii Q. Wszystko zaczęło się od Q7 – ogromnego czołgu, potem zjechał z taśm drobniejszy Q5, a na końcu najmniejszy brat – Q3. Przyjrzymy się dziś tej środkowej propozycji od Audi.
Audi Q5 to osobowy samochód sportowo – użytkowy klasy średniej produkowany przez koncern Audi AG od 2008 roku. I co ciekawe, auto od razu odniosło sukces na polskim rynku. Okazało się, że ten odważny model stał się najchętniej wybieranym nowym modelem Audi w Polsce i drugim tuż po Volvo XC60 modelem premium kupowanym na naszym rynku.
Audi Q5. Debiut na rynku SUV-ów
Audi Q5 powstał na płycie podłogowej MLB, którą dzieli z Audi A4 i A5. Pozwala to sobie wyobrazić mniej więcej długość i szerokość auta. Każdy SUV jest oczywiście wysoki – Q5 ma 1660 mm wysokości.
W 2012 roku miały miejsce trzy ważne wydarzenia w historii modelu. Pierwszym z nich był facelifting, drugim pojawienie się sportowej wersji o oznaczeniu SQ5 z silnikiem 3.0 o mocy 313 koni. Wreszcie trzecia kwestia – na rynku zadebiutowało hybrydowe Audi Q5 z seryjnie montowanym akumulatorem jonowo – litowym. II generacja SUV-a produkowana jest od 2017 roku.
Stylistyka Audi Q5
Średniej wielkości SUV od niemieckiego producenta ma charakterystyczną dla tego typu samochodów bryłę nadwozia. Nie ma w jego konstrukcji niczego ekstrawaganckiego, więc auto przeznaczone jest zdecydowanie dla osób ceniących zachowawczy design. Generalnie jeśli coś się w nadwoziu rzuca w oczy, to ogromny grill z czterema pierścieniami i właściwie to chyba wszystkim wystarcza.
Logo mówi za siebie, a do tego dochodzi stonowana elegancja i to tyle. No może jeszcze w oczy rzucają się duże lusterka, wyraziste lampy i ciekawe przetłoczenia na masce. W czasie faceliftingu zmodernizowano delikatnie zderzaki i światła, ale tylko wprawne oko rozpozna te zmiany. Po co zmieniać to, co dobre? Oznacza to po prostu, że wygląd Q piątki wcale się nie starzeje od początku funkcjonowania na rynku. Jak w czasie debiutu był świeży i wyrazisty, to taki charakterny pozostaje do dziś mimo upływu lat.
Wnętrze Audi Q5
Kto pozostaje obojętny na twardy, męski design nadwozia, ten zmięknie od razu, kiedy wsiądzie do auta. Jest to opcja dla tych, którzy nie zwracają uwagi na wygląd, tylko twierdzą, że ważne jest wnętrze. I tam właśnie kryje się siła SUV-a Audi. Od razu poczujemy się w środku jak w niebie, tzn. jak w marce premium. Materiały wykończeniowe są doskonałej jakości, nie ma twardych plastików, nawet po latach eksploatacji nic nie trzeszczy ani nie skrzypi. Zestawienia materiałów i kolorystyki kokpitu i tapicerki dają wrażenie klasycznej minimalistycznej elegancji.
Kokpit może mieć aluminiowe lub drewniane wstawki. Środek deski to panel z multimediami, ekranem i klimatyzacją. Za wielofunkcyjną kierownicą znajdują się czytelne zegary. Wszystko obsługuje się prosto i wygodnie. W środku SUV-a jest naprawdę dużo przestrzeni, co gwarantuje bardzo wygodną podróż wszystkim oprócz środkowego pasażera na tylnej kanapie. Tam przez ogromny tunel środkowy musi siedzieć ktoś, kto lubi być w permanentnym rozkroku. Do auta można sporo zapakować na drogę, ponieważ pojemność bagażnika wynosi 540 litrów.
Audi Q5 – wyposażenie
Nie ma czegoś takiego jak wersja wyposażeniowa w Audi Q5. Po prostu trzeba przyjść do salonu i pokazać palcem: chcę mieć w swoim wymarzonym autku to, to i jeszcze tamto. Albo skonfigurować elementy w bardziej nowoczesny sposób. A lista, z której się wybiera, jest naprawdę długa i imponująca. Propozycje, które warto wymienić to m.in.: aktywny tempomat, system nawigacji, kamera cofania, asystent zmiany pasa ruchu, klimatyzacja, system multimedialny MMI.
Dla wymagających użytkowników przeznaczona jest elegancka skórzana tapicerka i elektrycznie regulowane fotele. Romantycy mogą też się zdecydować na szklany dach do oglądania gwiazd nocą. Pragmatycy z kolei na podgrzewaną przednią szybę, żeby w zimie o piątej rano w ogóle zobaczyć świat spod warstwy lodu.
Silniki w Audi Q5
Oferta silników jest bardzo szeroka. W benzynie obejmuje ona 4-cylindrowe jednostki o pojemności 2.0 TFSI i różnych wersjach mocy: 180, 211, 225 lub 230 KM. Oprócz tego w Q piątce dostępne są także silniki V6 – 3.0 TFSI o mocy 272 KM oraz 3.0 TFSI montowany w wersji SQ5. Ma on sporą moc 354 KM i dlatego potrafi się rozpędzić do setki nawet w 5,3 sekundy. Silnik 3.2 nie ma doładowania, więc generuje tylko 270 KM. Dla tych, którzy jednak wolą SUV-a w dieslu przygotowano sporo wersji silnika R4 2.0 TDI, który może mieć od 143 do 190 KM.
Silniki V6 to 3- litrowa jednostka TDI w kilku odmianach mocy: 240, 245, 258 KM. I wreszcie dostępny w usportowionej wersji silnik 3.0 o mocy ponad 300 KM. Setkę potrafią one osiągać już w 5,1 sekundy. Takie osiągi są ważne, bo jednak od SUV-a Audi z napędem quattro wymagamy sportowego charakteru. Ale na pewno nie możemy od niego wymagać przy okazji oszczędności paliwa.
Czytaj także: Audi TT
Audi Q5 – opinie
Bardzo często możemy spotkać w naszym kraju widok Audi Q5 na lawecie. Czy to oznacza jakąś ponadprzeciętną awaryjność modelu? Wręcz przeciwnie, to obraz aut jadących tłumnie z Niemiec na nasz rynek. I tu przy okazji trzeba bardzo uważać. Co prawda Audi jest zdecydowanie marką trwałą i bezawaryjną, ale ważna jest historia konkretnego egzemplarza. Auto po powodzi, po wypadku lub wyeksploatowane do granic możliwości można kupić już nawet za nieco powyżej 30 tys., ale chyba nie warto. Przyzwoite egzemplarze kosztują ok. 70 tys., a świetne sztuki nawet ok. 200 tys. W dobrym egzemplarzu wszystko jest komfortowe i doskonałe.
Autem świetnie się jeździ, jego zawieszenie sprawnie „połyka” polskie drogi, a napęd quattro sprawia, że Audi Q5 nie boi się przeszkód. Jakieś tam wady jednak musi mieć jak każdy model, więc tu warto wymienić awaryjne skrzynie biegów S Tronic i niepewne silniki benzynowe z początku produkcji. W odróżnieniu od A4, którą można tanio naprawić wieczorem w warsztacie u sąsiada, tu koszty serwisowania i w ogóle utrzymania są nadal wysokie.
Czytaj także: Audi A4 B5, B6, B7, B8 oraz B9
Ile kosztuje ubezpieczenie OC Audi Q5?
Ubezpieczenie OC jest obowiązkiem każdego, kto posiada pojazd mechaniczny. Często jest ona sporym wydatkiem, zwłaszcza, gdy auto ma duży silnik. Dla posiadaczy tego drogiego samochodu cena polisy nie powinna być problemem. Jednak, jeśli można oszczędzić, to dlaczego tego nie zrobić? Najłatwiej korzystną polisę odnaleźć, korzystając online z porównywarki ubezpieczeń Punkta.pl. Aby sprawdzić, co poszczególne Towarzystwa Ubezpieczeniowe przygotowały dla doświadczonego i młodego kierowcy, dokonamy symulacji. Oto oferty dla kierowców, którzy mieszkają w Czarnym Młynie na Pomorzu, w Leśnej Podlaskiej, w małopolskich Stróżach oraz w lubuskim Królowie.
Czytaj także: Audi A6 C7 – historia, wyposażenie, opinie, ubezpieczenie
Ile za OC Audi Q5 z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?
Nasz doświadczony kierowca ma prawo jazdy od 18 lat, jeździ ostrożnie i przewidująco, zatem nie powoduje szkód komunikacyjnych. Stąd przysługuje mu 60% zniżki na OC. Jego rozsądne zachowanie na drodze jest poniekąd wymuszone faktem, że codziennie odwozi dzieci do szkoły i przedszkola. Szanuje swój samochód, bo długo o nim marzył. Ile zapłaci za OC w poszczególnych miastach? Okazuje się, że porównywarka ofert OC Punkta.pl znajdzie mu całkiem przyjazne ceny: już od 450 zł.
Miasto | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Czarny Młyn | 508 zł | AXA Direct |
Królów | 519 zł | AXA Direct |
Leśna Podlaska | 450 zł | mtu24.pl |
Stróże | 450 zł | mtu24.pl |
Inne propozycje OC Audi Q5 dla doświadczonego kierowcy z Czarnego Młyna:
Pozostałe oferty OC Audi Q5 dla doświadczonego kierowcy z Królowa:
Ile za OC Audi Q5 z 2011 roku zapłaci młody kierowca?
Być może nasz młody, początkujący kierowca zarobił właśnie swój pierwszy milion. W nagrodę kupił sobie Audi Q5. Pozostaje mu więc jedynie opłacić jego ubezpieczenie. Na pewno składka będzie wysoka, bo brakuje mu odpowiednich zniżek. Jak więc szukać oszczędności? Najprościej będzie skorzystać z porównywarki Punkta.pl.
Nasz młody kierowca to bezdzietna singielka, posiadaczka prawa jazdy od czterech lat, przysługuje jej 20% zniżki. Oto ile będzie ją kosztować ubezpieczenie OC.
Czytaj także: Szukasz najtańszego ubezpieczenia OC dla Audi A3? Znajdziesz je tutaj!
Miasto | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Czarny Młyn | 971 zł | AXA Direct |
Królów | 958 zł | AXA Direct |
Leśna Podlaska | 813 zł | AXA Direct |
Stróże | 836 zł | AXA Direct |
Inne propozycje OC Audi Q5 dla młodego kierowcy z Leśnej Podlaskiej:
Pozostałe oferty OC Audi Q5 dla młodego kierowcy ze Stróży:
Podsumowanie
- Audi Q5 to SUV produkowany przez koncern Audi AG od 2008 roku.
- Samochód ma nieco zachowawczy design, który jednak się nie starzeje.
- Auto oferuje bardzo bogate wyposażenie, szeroką gamę silników, doskonałe osiągi oraz napęd 4x4.
- Audi Q5 to luksusowy i reprezentacyjny samochód o sportowym charakterze.
- Doświadczony kierowca z prawem jazdy od 18 lat i zniżką 60% za OC Audi Q5 z 2011 roku zapłaci od 450 zł.
- Młody kierowca z prawem jazdy od 4 lat i zniżką 20% za OC Audi Q5 z 2011 roku zapłaci od 813 zł w Leśnej Podlaskiej do 971 zł w Czarnym Młynie na Pomorzu.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Duże, ciężkie, czasem niezgrabne, nieco toporne, klockowate, a jednak marzy o nich coraz więcej kierowców. SUV-y i crossovery opanowały rynek motoryzacyjny i szturmem zdobywają nasze serca. Dlaczego coraz chętniej zamieniamy zgrabne, kompaktowe samochody osobowe na ich uterenowionych braci?
Większość z nas marzy o luksusie i prestiżu, ale niestety możemy pozwolić sobie tylko na sprowadzane samochody, które najlepsze swoje lata spędziły u pierwszych 2-3 właścicieli. Polscy kierowcy mają dobry gust – wybierają podobnie jak ich bogatsi odpowiednicy na Zachodzie, tyle że kupują auta używane. Sprawdź z nami najczęściej sprowadzane samochody, które podbiły serca Polaków.
Różnie bywa. Jedne koncerny tworzą model w przekonaniu, że jest on idealny, wypuszczają go na wszystkie rynki i niech sobie radzi. Inne firmy podchodzą do swoich produktów w przeciwny sposób - personalizują ofertę w zależności od specyfiki rynku. Tak właśnie do swoich samochodów podchodzi Kia Motors. Doskonałym tego przykładem jest historia vana tego koncernu, czyli Kii Carnival.
W czasach motoryzacyjnego wyścigu są też tacy producenci, którzy spokojnie robią swoje, nie poddają się trendom, a nawet są miłośnikami tradycji w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Takim samochodowym buntownikiem z wyboru jest właśnie japońska Honda Accord. Jaką opinią cieszy się auto wśród użytkowników? Jaka jest jego cena i stawka ubezpieczenia OC? Sprawdzamy.
Jeśli idziesz spokojnie chodnikiem i czujesz na plecach złowieszcze spojrzenie, rozejrzyj się, czy gdzieś za tobą na parkingu nie stoi Mazda 3. Najnowszy model ze zmrużonymi reflektorami wygląda jak przyczajony do skoku tygrys. To wszystko efekt kilkunastu lat rozwoju modelu w japońskiej filozofii KODO, czyli dusza ruchu. Przyjrzyjmy się więc, jak zmieniała się przez te lata Mazda 3.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.