Od wejścia Polski do Unii Europejskiej lawinowo sprowadzamy do naszego kraju używane samochody. Jednak z biegiem czasu są to coraz lepsze auta, a jednocześnie z ulic dawno zniknęły już najstarsze i najgorsze samochody, sprowadzone w pierwszych kilkunastu miesiącach po otwarciu granicy. Poprawia się stan techniczny pojazdów, a w związku z tym jest coraz mniej wypadków i mniej ofiar śmiertelnych.
Z badania firmy Moto Data przeprowadzonego na początku 2013 roku wynika, że obecnie po polskich drogach jeździ najwyżej co trzeci z samochodów sprowadzonych po wejściu Polski do UE. Faktycznie, w latach 2004-2012 wjechało do Polski ponad 7 mln używanych samochodów, ale pod koniec 2012 roku jeździło ich tylko nieco ponad 2 mln – mówi Tadeusz Kuncy z firmy Moto-Data. Średnia wartość samochodu sprowadzonego w latach 2004-2005 wynosiła zaledwie 1 500 zł, co oznacza że były to stare i bardzo wyeksploatowane auta. Każda większa naprawa mogła przekroczyć ich wartość, dlatego stosunkowo szybko trafiały na złom, choć nie zawsze ich rozbiórka odbywała się legalnie.
W 2012 roku średnia wartość samochodu sprowadzanego do Polski wynosiła już 9 500 zł. Dziś 29% wszystkich importowanych samochodów ma mniej niż 10 lat (roczniki 2004 i młodsze). W tym 6,4% to samochody wyprodukowane po 2009 roku. Choć nadal sprowadzane są auta stare, to jednak samochód z rocznika 2004 jest znacznie nowocześniejszy niż “zabytki” z początku lat 90. ubiegłego wieku sprowadzane po zaraz wejściu Polski do Unii Europejskiej. To prosta konsekwencja szybkiego postępu technicznego w motoryzacji, który rozpoczął się na przełomie XX i XXI wieku.
Struktura wiekowa samochodów sprowadzonych do Polski w 2014 roku (I-VIII) | |
do 4 lat | 6% |
od 4 do 10 lat | 23% |
powyżej 10 lat | 71% |
Dane: Samar
Patrząc na statystyki importu, trudno uniknąć wrażenia, że Polacy chcą jeździć takimi samymi dużymi i wygodnymi samochodami jak mieszkańcy Europy Zachodniej. Według danych firmy Samar w pierwszej piątce najczęściej sprowadzanych modeli mamy aż dwa samochody klasy średniej (Audi A4, VW Passat), dwa auta kompaktowe (Opel Astra, VW Golf) i samochód klasy średniej-wyższej marki premium (BMW serii 3). Te pięć modeli stanowi łącznie aż 20% tegorocznego importu samochodów używanych. – Kiedyś marki premium były niszowe, teraz gwałtownie zyskują na popularności, właśnie dzięki importowi. To główny powód wzrostu udziałów w całym rynku nie tylko VW i Opla, ale także Audi, BMW i Mercedesa – tłumaczy Tadeusz Kuncy z firmy Moto Data.
Na pierwszy rzut oka widać, że na każdy nowy samochód wyjeżdżający od dealera przypadają 2-3 sprowadzone z zagranicy. W rzeczywistości, z punktu widzenia statystycznego kierowcy, ta dysproporcja jest jeszcze większa, ponieważ mniej więcej połowę nowych samochodów w Polsce kupują firmy, które w ogóle nie biorą pod uwagę zakupu samochodu “z drugiej ręki”.
Rok | Liczba sprowadzonych aut | Liczba rejestracji<br>nowych aut |
2004 | 828 142 | 318 102 |
2005 | 870 777 | 235 504 |
2006 | 816 839 | 238 699 |
2007 | 993 736 | 293 220 |
2008 | 1 103 970 | 320 007 |
2009 | 695 975 | 320 587 |
2010 | 713 806 | 333 501 |
2011 | 651 652 | 298 115 |
2012 | 655 102 | 269 955 |
2013 | 714 167 | 288 276 |
2014 | 735 261 | 219 725<br>(dane za I-VIII) |
Dane: Samar
Samochody a bezpieczeństwo na drogach
W Polsce brakuje obiektywnych i rzetelnych danych na temat przyczyn wypadków samochodowych. Według statystyk policyjnych w 2013 roku doszło zaledwie do kilkudziesięciu wypadków spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów, podczas gdy w Niemczech z tej przyczyny dochodzi do ponad 6 proc. wszystkich wypadków. Albo Niemcy jeżdżą gorszymi samochodami niż Polacy, albo coś jest nie tak z policyjnymi statystykami.
Od 2009 roku widać wyraźny spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych i to przy rosnącej liczbie samochodów na drogach. Jednocześnie mniej więcej do 2008-2009 roku z ulic znikły właśnie te najstarsze samochody, które sprowadzono w latach 2004-2006. Ikoną tego etapu prywatnego importu był Volkswagen Golf II generacji, który jako model zadebiutował w 1983 roku. Taki samochód nie miał ani ABS ani poduszek powietrznych i nawet w idealnym stanie oferował o wiele mniejszy poziom ochrony kierowcy i pasażerów niż nowsze auta wyprodukowane po 2000 roku. W dodatku, kilkunastoletnie samochody sprowadzane zaraz po wejściu Polski do UE najcześciej miały powypadkową przeszłość i były naprawiane byle jak. Mówiąc wprost, w razie wypadku zamieniały się w śmiertelną pułapkę.
Oczywiście, spadek liczby ofiar śmiertelnych to także zasługa rewolucyjnej poprawy jakości polskich dróg. Dzięki unijnym dotacjom łączna długość autostrad i dróg ekspresowych przekroczyła już 3000 km, jednak patrząc na historię, liczba ofiar wypadków drogowych zaczęła spadać zanim drogi dwujezdniowe połączyły dużą część największych polskich miast. Stało się to dopiero w konsekwencji boomu inwestycyjnego związanego z Euro 2012
Rok | Łączna długość<br>autostrad i dróg<br>ekspresowych<br>na koniec roku | Liczba<br>wypadków | Ofiary<br>śmiertelne |
2004 | 785 km | 51 069 | 5 712 |
2005 | 809,7 km | 48 100 | 5 444 |
2006 | 959,8 km | 46 876 | 5 243 |
2007 | 992,4 km | 49 536 | 5 583 |
2008 | 1216,8 km | 49 054 | 5 437 |
2009 | 1370,9 km | 44 196 | 4 572 |
2010 | 1532,1 km | 38 832 | 3 907 |
2011 | 1807,2 km | 40 065 | 4 189 |
2012 | 2417,5 km | 37 046 | 3 571 |
2013 | 2726,5 km | 35 847 | 3 357 |
Dane: Komenda Główna Policji, Najwyższa Izba Kontroli
Dane: Komenda Główna Policji
Według danych Policji 2013 roku stan techniczny pojazdu był przyczyną 53 wypadków drogowych, zginęło w nich 6 osób, a rany odniosły 63 osoby. Najwięcej stwierdzono braków w oświetleniu (49,1% ogółu) oraz braki w ogumieniu (30,2%).
Stare, ale dobrze wyposażone
Łatwo powiedzieć, że 10-letni samochód to grat, ale w praktyce samochód klasy średniej wyprodukowany w 2004 roku ma już ABS i 4 poduszki powietrzne, a nierzadko także ESP. Oznacza to, że poziomem ochrony kierowcy i pasażera odpowiada nowemu autku miejskiemu sprzedawanemu w salonie, a dzięki swoim rozmiarom – tak, rozmiar ma tu znaczenie! – może być od takiego miejskiego malucha bezpieczniejszy. Zarówno jeśli chodzi o minimalizowanie skutków zderzenia, jak i prowadzenie się na drodze. – Samochody sprowadzane z Zachodu wciąż mają z reguły lepsze wyposażenie od tych samych modeli sprzedawanych w Polsce – zarówno pod względem komfortu jazdy, jak i systemów bezpieczeństwa: więcej poduszek powietrznych, ESP, coraz częściej także aktywne systemy takie jak tempomat z radarem czy asystent pasa ruchu – potwierdza Witold Rogowski, zastępca dyrektora handlowego firmy Moto-Profil, odpowiadający za wsparcie warsztatów samochodowych. Trzeba jednak pamiętać, że aby te systemy faktycznie chroniły kierowcę i pasażerów, samochód musi być sprawny i w żadnym razie nie może być amatorsko naprawiony po wcześniejszej kolizji. Niestety, system badań technicznych w Polsce nie jest szczelny i Stacje Kontroli Pojazdów w żaden sposób nie potrafią odsiać aut, które nie zostały właściwie naprawione po zderzeniach.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Po polskich drogach jeździ coraz więcej używanych samochodów sprowadzanych z importu. Jednocześnie rośnie liczba wypadków. Czy to wpłynie na wzrost cen polis OC? Stare auta są przecież mniej bezpieczne. Na ile eksperci szacują tu podwyżkę?
Które polskie miasta są najbezpieczniejsze dla kierowców, rowerzystów i pieszych, czyli osób nazywanych przez policję „użytkownikami dróg”? Gdzie dochodzi do największej liczby wypadków i co jest ich przyczyną? W którym mieście ginie najwięcej osób? Sprawdź, jak wygląda statystyka wypadków drogowych w Polsce.
Większość z nas marzy o luksusie i prestiżu, ale niestety możemy pozwolić sobie tylko na sprowadzane samochody, które najlepsze swoje lata spędziły u pierwszych 2-3 właścicieli. Polscy kierowcy mają dobry gust – wybierają podobnie jak ich bogatsi odpowiednicy na Zachodzie, tyle że kupują auta używane. Sprawdź z nami najczęściej sprowadzane samochody, które podbiły serca Polaków.
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad sprowadzeniem samochodu z zagranicy? Jeśli tak, to warto rozważyć opcję sprowadzenia auta ze Szwecji. Ten kraj słynie z wysokiej jakości samochodów używanych, zwłaszcza z bogatym wyposażeniem. Jednak przed podjęciem decyzji o zakupie auta ze Szwecji, warto zapoznać się z kosztami, procedurą i innymi ważnymi informacjami. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć.
Aż 36 198 samochodów sprowadzonych z USA do Polski w 2021 roku sprawiło, że USA znalazło się w TOP 5 krajów, z których najchętniej importowaliśmy pojazdy (wg IBRM Samar). Niezależnie od tego, czy chcesz zaoszczędzić na zakupie modelu obecnego na rynku polskim, czy zależy Ci na aucie niedostępnym na rynku europejskim, sprawdź aktualne koszty sprowadzenia samochodu z USA.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.