Jeśli idziesz spokojnie chodnikiem i czujesz na plecach złowieszcze spojrzenie, rozejrzyj się, czy gdzieś za tobą na parkingu nie stoi Mazda 3. Najnowszy model ze zmrużonymi reflektorami wygląda jak przyczajony do skoku tygrys. To wszystko efekt kilkunastu lat rozwoju modelu w japońskiej filozofii KODO, czyli dusza ruchu. Przyjrzyjmy się więc, jak zmieniała się przez te lata Mazda 3.
Mazda 3. Japońska historia
Historia japońskiego modelu może nie jest zbyt długa, ale za to intensywna, bo obejmuje aż 4 generacje. To na pewno efekt dążenia producenta do ciągłego doskonalenia. Mazda niczym buddyjski mnich wytrwale i regularnie co 5 lat przechodzi na wyższe stopnie wtajemniczenia.
Zacznijmy od nowicjusza, czyli I generacji. Mazda 3 czyli samochód osobowy klasy kompaktowej segmentu C pojawił się na rynku w 2003 roku jako następca Mazdy 323. W 2008 roku Mazda 3 przeszła przemianę i zadebiutowała jako II generacja.
Kolejny etap doskonalenia czyli III generacja obejmował lata 2013 – 2018. W czasie jego trwania nasz model osiągnął nowy duchowy wymiar – pojawiły się wersja na gaz ziemny oraz wersja hybrydowa.
I wreszcie w 2018 roku Mazda 3 przeobraziła się w IV generację, a wewnętrzna przemiana naszego Japończyka skutkuje wprowadzeniem nowego silnika Skyactiv X.
Mazda 3 – stylistyka
Trzeba zacząć od tego, że żadna z poprzednich trzech generacji Mazdy 3 nie opatrzyła się ani nie zestarzała. Każda wygląda interesująco i sprawia dynamiczne, sportowe wrażenie. Chociaż najnowsza powala muskularną sylwetką i drapieżną maską, to poprzednie wcale nie ustępują jej urodą. II generacja dość często widywana na naszych ulicach to zgrabne i nie tak groźne z wyglądu auto. Przód z uśmiechniętym grillem, wąskimi światłami i dużymi wlotami powietrza sprawia sympatyczne wrażenie. Sylwetka jest interesująca również z tyłu. Przez jego środek biegnie linia, która wygląda, jak załamanie na łodzi i jakby auto, nawet stojąc, posuwało się do przodu. Po obu stronach znajdują się wyraziste, skośne lampy.
Całości tej aerodynamicznej konstrukcji dopełniają ciekawe przetłoczeni oraz wystający nad tylną szybę daszek. Czyli zdecydowanie nie wieje nudą. W 2011 model przeszedł facelifting, ale zmiany okazały się czysto kosmetyczne. A co najlepsze, ta sportowa sylwetka sprawia, że zmniejszony opór powietrza wpływa na niższe zużycie paliwa. Jest atrakcyjnie i taniej.
Mazda 3 – wnętrze samochodu
Patrząc na dynamiczną sylwetkę auta, możemy się spodziewać ciasnej sportowej kabiny dla dwóch osób z przodu. Tymczasem Mazda 3 bardzo pozytywnie zaskakuje. Dzięki szerokiemu rozstawowi osi w środku komfortowo podróżuje 5 osób. Miejsca nie brakuje, a wygodne fotele z dużą możliwością regulacji czynią jazdę jeszcze przyjemniejszą.
Dla wszystkich przygotowano spore i łatwo dostępne schowki i uchwyty na napoje. Deska rozdzielcza ma elegancki wygląd, a wnętrze wykonane jest w większości z materiałów wysokiej jakości.
Kokpit Mazdy 3 jest funkcjonalny, poszczególne jego elementy łatwo odnajdujemy podczas jazdy. Szczególnie pozytywne wrażenie robią zegary osłonięte przez głębokie metalowe brzegi. W II generacji pojawił się też czytelny wyświetlacz wielofunkcyjny. Również kierownica daje możliwość sterowania urządzeniami pokładowymi. Bagażnik modelu ma pojemność 340 litrów w wersji hatchback i 430 w sedanie.
Wyposażenie – Mazda 3
Mazda 3 oferowana była w kilku wersjach wyposażeniowych. W wersji standardowej można było się spodziewać, że auto zadba o nasze bezpieczeństwo. Pozwalały na to systemy ABS z EDB i TSC i 4 poduszki powietrzne. Dzięki temu auto faktycznie jest bezpieczne, o czym świadczy 5 gwiazdek otrzymanych w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Do tego samochód chętnie współpracuje z kierowcą, bo ma elektryczne sterowanie przednich szyb oraz klimatyzację. Jazdę uprzyjemnia radio z CD. Jeśli dla kogoś to mało, może sobie dobrać coś z wyposażenia opcjonalnego. Do dyspozycji ma m.in. system wspomagający parkowanie, nawigację satelitarną, elektryczne sterowanie lusterek, tempomat, podgrzewane przednich foteli oraz komputer pokładowy.
Mazda 3 – silniki
Wybór silników oferowanych przez Mazdę 3 II generacji jest niewielki, bo na polskim rynku pojawiły się tylko 4. Za to trzeba przyznać, że jednostki napędowe w benzynie są nie do zdarcia. Spośród nich można wybrać trzy. Najsłabszy silnik ma pojemność 1.6 i moc 105 KM. Większe silniki to 2.0 w dwóch wariantach mocy w okolicy 150 KM. Jeden z nich pracuje ze zwykłą skrzynią biegów, a drugi na automacie i jest nieco mniej dynamiczny.
Kto chce Mazdę 3 z dieslem, znajdzie pod maską silnik produkcji koncernu PSA. Jest to jednostka 1.6 o mocy 115 KM z common railem. W przypadku Mazdy 3 wybór jednostki napędowej silnie wiąże się z ceną samochodu, ponieważ auto z silnikiem wysokoprężnym jest droższe o ponad 10 tysięcy. Dlatego warto dobrze zastanowić się nad swoją decyzją.
Mazda 3 – opinie
Może rozpoczniemy od narzekania. Przede wszystkim można je usłyszeć od osób, które mają w swoich egzemplarzach system i-Stop, który okazuje się mułowaty i sprawia wrażenie, jakby się musiał zastanowić, czy ruszyć. Do tego ulubiony temat mazdowiczów, czyli rdza czająca się na ich piękne samochody. Faktycznie ruda psotnica upodobała sobie tę markę, ale tylko w przypadku niewłaściwego serwisowania. Jeśli dbamy o auto, pozostanie nietknięte.
I jeszcze jedno – Japończycy nie przewidzieli stanu polskich dróg, dlatego twarde zawieszenie daje o sobie znać na dziurach. Za to w innych przypadkach Mazdą 3 jeździ się po prostu doskonale. Jest dynamiczna i posłuszna. Do jej największych zalet można zaliczyć też bezawaryjność. Akurat ta cecha w przypadku Mazdy jest niemal legendarna. Warto też zwrócić uwagę na niezły poziom wyposażenia. Ale właściwie po co to wszystko wymieniać? Przecież Mazdę 3 widzimy, zakochujemy się w jej wyglądzie i po prostu musimy ją mieć. Wystarczy w przypadku II generacji mieć do dyspozycji od 24 do 40 tysięcy złotych.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC Mazda 3?
Co roku na każdego właściciela pojazdu mechanicznego nadchodzi moment opłacenia obowiązkowej składki ubezpieczenia OC. Nawet dla zakochanego w swojej Mazdzie 3 kierowcy będzie to trudny moment i spory wydatek. W jaki sposób można sprawić, by koszty były jak najniższe? Otóż najlepiej skorzystać online z porównywarki ubezpieczeń Punkta.pl.
Dzięki niej dowiemy się, ile zapłaci za OC doświadczony i dla porównania początkujący kierowca. Poznajmy więc oferty dla użytkowników Mazdy 3 z miejscowości: Rokietnica na Podkarpaciu, Bisztynek w województwie warmińsko-mazurskim, Biały Bór w województwie zachodniopomorskim oraz dolnośląski Złoty Stok.
Ile za OC Mazda 3 z 2011 roku zapłaci doświadczony kierowca?
Nasz doświadczony kierowca ma prawo jazdy od 18 lat. Za bezszkodową jazdę przysługuje mu 60% zniżki. Regularnie od ponad dekady opłaca OC. Ma dwójkę dzieci, które codziennie odwozi do szkoły, a to jest najlepsza gwarancja, że jeździ ostrożnie i przewidująco.
Miejscowość | Stawka OC | U kogo najtaniej? |
Biały Bór | 455 zł | Link4 |
Bisztynek | 448 zł | Link4 |
Rokietnica | 411 zł | Link4 |
Złoty Stok | 501 zł | Link4 |
Inne oferty OC Mazda 3 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Białego Boru:
Propozycje OC Mazda 3 z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Bisztynka:
Ile za OC Mazda 3 z 2011 roku zapłaci młody kierowca?
Stylistyka i osiągi auta sprawiają, że Mazdę 3 chętnie wybierają młodzi ludzie. Niestety, kiedy zobaczą cenę polisy przygotowaną dla początkującego kierowcy bez zniżek, na pewno nie uda im się utrzymać wewnętrznego spokoju buddyjskiego mnicha. Dlatego, by odzyskać równowagę psychiczną, warto poszukać oszczędności. W tym celu warto skorzystać z porównywarki Punkta.pl. Dzięki niej każdy łatwo znajdzie najlepszą cenę.
Nasz młody kierowca to bezdzietna singielka, która prawo jazdy ma piąty rok, a za bezszkodową jazdę przysługuje jej 20% zniżki na OC.
Miejscowość | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Biały Bór | 857 zł | Link4 |
Bisztynek | 842 zł | Link4 |
Rokietnica | 760 zł | Link4 |
Złoty Stok | 958 zł | Link4 |
Pozostałe oferty OC Mazda 3 z 2011 roku dla młodego kierowcy z Rokietnicy:
Inne propozycje OC Mazda 3 z 2011 roku dla młodego kierowcy ze Złotego Stoku:
Podsumowanie
- Mazda 3 to samochód osobowy klasy kompaktowej produkowany przez japoński koncern Mazda od 2003 roku.
- Do tej pory pojawiły się 4 generacje modelu.
- Samochód zwraca uwagę swoją dynamiczną sylwetką i sportowym charakterem.
- Auto słynie z legendarnej japońskiej niezawodności.
- Doświadczony kierowca, posiadacz prawa jazdy od 18 lat i zniżki 60%, za OC Mazda 3 z 2011 roku zapłaci od 411 zł w podkarpackiej Rokietnicy do 501 zł w dolnośląskim Złotym Stoku.
- Młody kierowca z prawem jazdy od pięciu lat i zniżką 20% za OC Mazda 3 z 2011 roku zapłaci od 760 zł w Rokietnicy na Podkarpaciu do 958 zł w Złotym Stoku na Dolnym Śląsku.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Japońscy mistrzowie sztuki Takumi nadają swoim wyobrażeniom realne kształty. Ich ręce sprawnie poruszają się, kształtując model. Pracują z poświęceniem w zgodzie z filozofią KODO czyli duszy ruchu, nadając projektom indywidualizm i charakter. Przenieśliśmy się na chwilę do japońskiego klasztoru? Nie, tak po prostu Japończycy tworzą swoje auta. Tak też powstała Mazda 5 – oryginalne rodzinne auto.
Mazda 6 jest jednym z najbardziej popularnych modeli Mazdy w ostatnich latach. Najlepiej potwierdza to fakt, iż dotąd zjechało z taśm produkcyjnych niemal 2,5 miliona egzemplarzy tego samochodu. Dzisiaj więc weryfikujemy najistotniejsze informacje na temat Mazdy 6 oraz sprawdzamy, ile kosztuje najtańsze ubezpieczenie OC dla tej właśnie japońskiej propozycji?
Różnie bywa. Jedne koncerny tworzą model w przekonaniu, że jest on idealny, wypuszczają go na wszystkie rynki i niech sobie radzi. Inne firmy podchodzą do swoich produktów w przeciwny sposób - personalizują ofertę w zależności od specyfiki rynku. Tak właśnie do swoich samochodów podchodzi Kia Motors. Doskonałym tego przykładem jest historia vana tego koncernu, czyli Kii Carnival.
Na pytanie, gdzie znajduje się Rio, Polacy coraz częściej odpowiadają: „U mnie w garażu”. Rio kojarzy się przede wszystkim z karnawałem w gorącej Brazylii. Ale od kilku lat na stałe wkracza do naszej świadomości także jako całkiem udane miejskie auto klasy B. Kia Rio - jakie są wady, zalety, opinie o modelu. Ile kosztuje ubezpieczenie dla KIA? Czy warto? Sprawdzamy!
Za przejeżdżającym Smartem trudno się nie obejrzeć. Co to w ogóle jest? Jakieś dziwne pół auta o wyglądzie dziecięcej zabawki. Połączenie szwajcarskiego zegarka z silnikiem Mercedesa i podzespołami Mitsubishi. Czy ten pomysł się sprawdza? Okazuje się, że maleńki Smart nie tylko rozśmiesza, ale przede wszystkim świetnie sprawuje się jako auto do miasta. Ta niezwykła krzyżówka potrafi naprawdę pozytywnie zaskakiwać.
W czasach motoryzacyjnego wyścigu są też tacy producenci, którzy spokojnie robią swoje, nie poddają się trendom, a nawet są miłośnikami tradycji w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Takim samochodowym buntownikiem z wyboru jest właśnie japońska Honda Accord. Jaką opinią cieszy się auto wśród użytkowników? Jaka jest jego cena i stawka ubezpieczenia OC? Sprawdzamy.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.