Za przejeżdżającym Smartem trudno się nie obejrzeć. Co to w ogóle jest? Jakieś dziwne pół auta o wyglądzie dziecięcej zabawki. Połączenie szwajcarskiego zegarka z silnikiem Mercedesa i podzespołami Mitsubishi. Czy ten pomysł się sprawdza? Okazuje się, że maleńki Smart nie tylko rozśmiesza, ale przede wszystkim świetnie sprawuje się jako auto do miasta. Ta niezwykła krzyżówka potrafi naprawdę pozytywnie zaskakiwać.
Tajemnicza nazwa Smart to w pełnym brzmieniu Micro Compact Car Swatch Mercedes art. Dlaczego jest to połączenie szwajcarskiego zegarka z Mercedesem i Mitsubishi?
Smart. Historia maluszka
Otóż na pomysł miejskiego autka wpadł ponad 30 lat temu Nicolas Hayek – właściciel firmy produkującej znane szwajcarskie zegarki Swatch. Pierwsza spółka założona do produkcji tego niezwykłego pojazdu nosiła nazwę Mercedes-Swatch, a potem pojawiła się następna – Smart GmbH. To właśnie ona podjęła współpracę z Mitsubishi.
Pierwszy Smart zadziwił klientów na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu w 1998 roku. I generacja nosiła nazwę Smart City Coupe i dopiero po 4 latach zmieniła przydomek na Fortwo. W latach 2007-2014 produkowano II generację, a w 2014 roku pojawiła się III generacja. W 2019 roku 50% akcji kupili Chińczycy i to do nich będzie należała przyszłość modelu.
Smart – stylistyka
Wystarczy popatrzeć na Smarta i od razu każdemu poprawia się nastrój. W I generacji auto miało tylko 2,5 metra, a w kolejnych wydłużyło się o 19 cm. Ale to nadal zabawkowy rozmiar pojazdu do zadań specjalnych. Tajną broń Smarta stanowią jego umiejętności. Auto powstało w ważnym celu, aby parkować prostopadle w miejscach przeznaczonych do parkowania równoległego. Świetny patent na zapchane do bólu miasta.
Wszystkie generacje łączy zawadiacko uśmiechnięty grill i kontrastowa kolorystyka nadwozia, którą można było dowolnie zestawiać. Pękaty i wesoły Smart z każdą generacją zmieniał wygląd przednich świateł. Z tyłu z kolei zaczynał od 3 lamp, a skończył na 1. Jakby oryginalny mały Smart robił na kimś zbyt małe wrażenie, to na rynku dostępne były jeszcze wersje Smart Forfour, Smart Roadster i kabriolet. Ten ostatni ze względu na swój radosny design spokojnie może być używany w leczeniu depresji.
Smart – wnętrze
Okazuje się, że mały Smart we wnętrzu nie rozczarowuje. Samochód został zaprojektowany z myślą o tylko 2 osobach w środku. Jednak od razu przekonuje nas, że miejsca nie zabraknie ani na nogi, ani nad głową. Wnętrze autka jest mocno zawadiackie. Fotele i kokpit zostały dopasowane kolorystycznie, a na desce znów mamy do czynienia z kontrastującymi elementami. Najbardziej rzucają się na niej w oczy wystające zegary – trochę jakby czułki ślimaka.
Niewielka powierzchnia kokpitu zrobionego z przyzwoitych materiałów jest bardzo rozsądnie wykorzystana. Można tam znaleźć praktyczne schowki , a nawet miejsce na płyty kompaktowe i ciekawostka – 2 popielniczki, gdyby jadący Smartem nie pogodzili się w jednej. Jeśli chodzi o bagażnik, to warto zacytować pomysłodawcę auta. Według niego Smart powinien być „pojazdem maleńkim, dla dwóch osób z bagażnikiem na skrzynkę piwa (…)” Owszem, skrzynka piwa się zmieści, bo bagażnik ma 260 litrów pojemności. Ale niestety będzie ono paskudnie ciepłe, bo tuż pod bagażnikiem znajduje się silnik i grzeje.
Smart Fortwo – wyposażenie
Smart Fortwo II generacji oferowany był przez producenta aż w ośmiu różnych wersjach wyposażenia. W wyposażeniu standardowym tego modelu znajdują się przednie oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, elektrycznie sterowane lusterka, a także system stabilizacji toru jazdy ESP. Do tego po faceliftingu pojawiły się także nawigacja, komputer pokładowy, tempomat i zestaw głośnomówiący.
Jeśli chodzi o dodatki, to w zabawnym maluszku można liczyć na całkiem poważne elementy. Należą do nich m.in. klimatyzacja automatyczna, podgrzewane fotele, czy system wspomagania ruszania pod górę. Wniosek – może i Smart wygląda niepoważnie, ale za to poważnie traktuje jakość i wyposażenie.
Smart – silniki
Małe jest nie tylko piękne, ale oszczędne i całkiem wydajne. Smart nie potrzebuje dużego silnika, bo przy zbyt dużej mocy mógłby on sam wyskoczyć spod bagażnika. Dlatego II generacja wyposażona została w jednostki o pojemności 0.8 oraz 1.0 litra o mocy od 54 do 102 KM produkcji Mitsubishi.
To w zupełności wystarcza, by dzielnie ścigać się na światłach z innymi miejskimi autami. Smart dzięki swoim silnikom jest też bardzo oszczędny, ponieważ spalanie waha się w zależności od silnika od 3,3 do 5,4 l na 100 km. Jednostki napędowe II generacji spełniają normy Euro 5.
Smart – opinie
Wróćmy do słów pomysłodawcy modelu Nicolasa Hayka i zastanówmy się, czy jego idea się sprawdziła. Według niego Smart powinien być: „pojazdem maleńkim, dla dwóch osób, z bagażnikiem na skrzynkę piwa, tanim jak auto z drugiej ręki, a jednocześnie bezpiecznym i wygodnym jak samochód normalnych rozmiarów”. Kwestia piwa została już omówiona. Jeśli chodzi o wygodę, nie można maluchowi nic zarzucić.
Natomiast jak wygląda kwestia bezpieczeństwa? Czy wizja bezbronnego Smarta jadącego między dwoma tirami nie śni się w nocnych koszmarach właścicielom tego modelu? Otóż wcale nie jest tak źle. Nadwozie Smarta opiera się na trwałej metalowej konstrukcji tzw. klatce tridion, a w testach bezpieczeństwa EuroNCAP maleństwo pozbawione strefy zgniotu dostało aż 4 gwiazdki.
Auto rzeczywiście jest maleńkie. Ale czy w mieście potrzebujemy czegoś więcej? Pomyślmy, czy przypadkiem, jadąc do pracy 5 metrowym SUV-em, wielu z nas nie wozi oprócz siebie w aucie tylko powietrza? Czy miejskie ulice nie zyskałyby, gdyby jeździły po nich tylko Smarty? Na dodatek maluszek zawraca niemal w miejscu. Auto na pewno zyskuje aprobatę indywidualistów, którzy chcą się wyróżniać z tłumu. A co z ceną? Miało być tak tanio jak z drugiej ręki. II generacja już faktycznie tak kosztuje, bo ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC Smart Fortwo?
Każdy, kto jest właścicielem pojazdu mechanicznego, musi co roku opłacić jego OC. Maleńki Smart z niewielkim silnikiem może być nieco bardziej przyjazny w tej kwestii niż inne auta, ale i tak składka nie jest mała. Zawsze warto szukać najkorzystniejszego dla siebie rozwiązania.
W tym celu najlepiej skorzystać online z porównywarki ubezpieczeń Punkta.pl. Dzięki niej porównaliśmy, ile zapłaci za OC Smarta doświadczony i zupełnie młody kierowca. Sprawdzimy to dla osób, które mieszkają w miejscowościach: Dolice w województwie zachodniopomorskim, podlaskie Kulesze Kościelne, śląskie Bojszowy oraz małopolska Łużna.
Ile za OC Smart Fortwo z 2011 r. zapłaci doświadczony kierowca?
Smart to odpowiedź na zatłoczone polskie drogi, zapchane parkingi i trudności ze znalezieniem miejsca do parkowania. Małe autko zmieści się wszędzie, wpasuje w każdy (prawie każdy) skrawek miejsca.
Nasz doświadczony kierowca ma prawo jazdy od osiemnastu lat, od ponad dekady regularnie opłaca OC. Do tego codziennie odwozi dziecko do przedszkola. Jest rozważny, przewidujący, bezszkodowy. Ubezpieczyciele lubią takich kierowców i nagradzają ich atrakcyjnymi zniżkami. Dzięki temu doświadczony kierowca kupuje OC w dobrej cenie, szczególnie, jeśli skorzysta z możliwości, jakie daje porównywarka ubezpieczeń Punkta.pl.
Miejscowość | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Bojszowy | 452 zł | Benefia |
Dolice | 438 zł | Gothaer |
Kulesze Kościelne | 400 zł | Gothaer |
Łużna | 404 zł | Benefia |
Inne propozycje OC Smart Fortwo z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z miejscowości Bojszowy:
Pozostałe oferty O Smart Fortwo z 2011 roku dla doświadczonego kierowcy z Dolic:
Ile za OC Smart Fortwo z 2011 r. zapłaci młody kierowca?
Mały i kolorowy Smart świetnie pasuje do młodych, gniewnych, ale może jeszcze nie do końca bogatych. Na pewno składka OC może być obciążeniem dla budżetu. Składa się na to brak zniżek oraz policyjne statystyki, które upatrują w młodych kierowcach głównych sprawców wypadków. Aby znaleźć jak najlepszą ofertę, wystarczy skorzystać z porównywarki Punkta.pl. Dzięki niej każdy młody kierowca znajdzie najkorzystniejszą cenę polisy.
Nasz młody kierowca ma prawo jazdy od pięciu lat, powoli wypracowuje sobie zniżki.
Miejscowość | Stawka OC | U kogo najtaniej |
Bojszowy | 603 zł | AXA Direct |
Dolice | 578 zł | AXA Direct |
Kulesze Kościelne | 535 zł | AXA Direct |
Łużna | 539 zł | AXA Direct |
Inne propozycje OC Smart Fortwo z 2011 roku dla młodego kierowcy z Kuleszy Kościelnych:
Przykładowe oferty OC Smart Fortwo z 2011 roku dla młodego kierowcy z Łużnej:
Podsumowanie
- Smart Fortwo to miejski samochód segmentu A produkowany przez firmę Smart GmbH.
- Od 1998 roku ukazały się trzy generacje pojazdu.
- Smart jest doskonałym, zwrotnym i dynamicznym samochodem do miasta.
- Auto ma niebagatelny wygląd, ale nie można bagatelizować jego jakości i wyposażenia.
- Doświadczony kierowca z prawem jazdy od 18 lat i zniżką 60% za OC Smart Fortwo z 2011 roku zapłaci od 400 zł w miejscowości Kulesze Kościelne (Podlasie) do 452 zł w miejscowości Bojszowy (Śląsk).
- Młody kierowca z prawem jazdy od pięciu lat i zniżką 20% za OC Smart Fortwo z 2011 roku zapłaci od 535 zł w w miejscowości Kulesze Kościelne (Podlasie) do 603 zł w miejscowości Bojszowy (Śląsk).
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Jeśli idziesz spokojnie chodnikiem i czujesz na plecach złowieszcze spojrzenie, rozejrzyj się, czy gdzieś za tobą na parkingu nie stoi Mazda 3. Najnowszy model ze zmrużonymi reflektorami wygląda jak przyczajony do skoku tygrys. To wszystko efekt kilkunastu lat rozwoju modelu w japońskiej filozofii KODO, czyli dusza ruchu. Przyjrzyjmy się więc, jak zmieniała się przez te lata Mazda 3.
Różnie bywa. Jedne koncerny tworzą model w przekonaniu, że jest on idealny, wypuszczają go na wszystkie rynki i niech sobie radzi. Inne firmy podchodzą do swoich produktów w przeciwny sposób - personalizują ofertę w zależności od specyfiki rynku. Tak właśnie do swoich samochodów podchodzi Kia Motors. Doskonałym tego przykładem jest historia vana tego koncernu, czyli Kii Carnival.
Pamiętamy jeszcze czasy, kiedy po polskich drogach jeździły Mercedesy jako symbol luksusu. Zwykli Polacy w samochodach z FSO, a człowiek sukcesu w starym Mercedesie sprowadzonym z Niemiec. Od tamtego czasu wiele się zmieniło. Na polskich drogach przede wszystkim pojawiło się sporo aut z charakterystycznym trójramiennym logo na masce. Mercedes klasy A - jak wygląda historia modelu, silniki, opinie, ubezpieczenie OC?
W wielu dziedzinach przemysłu współcześnie dąży się do miniaturyzacji. Kiedy tak popatrzymy na Citroena C1, to wygląda, że i on jest miniaturką. Ale była w tym głębsza myśl. Producenci mieli świadomość, że kobiety kochają małe dzieci, małe pieski, małe kotki, więc pokochają też małe auta. I to był strzał w dziesiątkę, ponieważ uroczy Citroenik wybierany jest głównie przez kobiety.
W czasach motoryzacyjnego wyścigu są też tacy producenci, którzy spokojnie robią swoje, nie poddają się trendom, a nawet są miłośnikami tradycji w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Takim samochodowym buntownikiem z wyboru jest właśnie japońska Honda Accord. Jaką opinią cieszy się auto wśród użytkowników? Jaka jest jego cena i stawka ubezpieczenia OC? Sprawdzamy.
Jaki jest najbardziej męski samochód świata? Na pewno pojawiłyby się głosy, że któryś z modeli sportowych aut. Być może Porsche? Ktoś powie, że jakiś SUV, a najlepiej Jeep. Tymczasem nie ma bardziej męskiego widoku niż kierowca w stroju roboczym wysiadający z dostawczaka. Przyjrzyjmy się więc jednemu z najbardziej popularnych samochodów tego typu – Renault Trafic.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.