Każda innowacja na początku wydaje się szaleństwem. Jednak Polacy przekonali się już do porównywania cen w internecie, dlatego porównywarki ubezpieczeniowe mogą w naszym kraju zastąpić tradycyjnych agentów. Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych?
Rynek ubezpieczeń w Polsce
Organizacja Insurance Europe zrzeszająca izby ubezpieczeniowe z państw europejskich (m.in. Polską Izbę Ubezpieczeń), w swoim raporcie European Insurance in Figures podaje, że w 2013 roku średnia składka ubezpieczeniowa na osobę w Polsce wynosiła 357 euro. W porównaniu z europejską średnią wynoszącą aż 1883 euro rodzimy rynek wypada nadzwyczaj perspektywicznie – nie jest jeszcze „nasycony” ubezpieczeniami i może się rozwijać. Ponadto komunikacyjne ubezpieczenie OC w Polsce jest jednym z najtańszych w Europie.
Czytaj także: Dlaczego w Polsce mamy takie tanie OC?
Czy te rewelacyjne wyniki oznaczają, że rynek ubezpieczeniowy w naszym kraju wygląda lepiej niż wydaje się przeciętnemu posiadaczowi komunikacyjnego OC?
Niekoniecznie – należy bowiem zwrócić uwagę, że pomimo braku wyraźnych wstrząsów makroekonomicznych, ostatnie dwa lata przyniosły spadki wartości polskiej branży ubezpieczeń. Według danych KNF rok 2012 był dla ubezpieczycieli w naszym kraju rokiem największych sukcesów, natomiast przez kolejne dwa lata branża odnotowała spadki wartości ubezpieczeń non-life, czyli również komunikacyjnych.
Biorąc pod uwagę prokonsumenckie zmiany na rynku ubezpieczeniowym, które weszły w życie w 2015 roku (wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych, powszechna bezpośrednia likwidacja szkód), w najbliższych miesiącach można się spodziewać wzrostu kosztów po stronie towarzystw ubezpieczeniowych, a co za tym idzie, podwyżki składek ubezpieczeniowych. Wyższe ceny ubezpieczenia OC mogą jednak nie mieć bezpośredniego przełożenia na poprawę w zakresie składki przypisanej brutto ogółem. Wzrost cen polis obowiązkowych może bowiem sprawić, że polscy kierowcy zaczną szukać oszczędności na ubezpieczeniach dobrowolnych, przede wszystkim autocasco.
Kolorowa przyszłość rynku porównywarek?
Tymczasem z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że pomimo trudnych czasów dla branży ubezpieczeniowej wartość ubezpieczeń sprzedanych przez internet stale rośnie – z około 23 mln zł w roku 2007 do 177 mln w roku 2013. Polacy kupują coraz mniej ubezpieczeń (a właściwie kupują coraz tańsze ubezpieczenia), jednak jak już kupują, to coraz chętniej sięgają po komputer z internetem, rzadziej po telefon.
Wartość ubezpieczeń działu II (non-life)<br>sprzedanych prze internet i telefon | ||
Rok | Ubezpieczenia sprzedane przez internet (w tys. zł) | Ubezpieczenia sprzedane przez telefon (w tys. zł) |
2007 | 22 740 | 262 985 |
2008 | 52 506 | 262 435 |
2009 | 81 638 | 240 633 |
2010 | 99 151 | 238 564 |
2011 | 117 876 | 288 874 |
2012 | 169 619 | 285 970 |
2013 | 176 970 | 268 575 |
Dane: KNF
Można spodziewać się, że w najbliższych latach wzrostowy trend w e-sprzedaży ubezpieczeń utrzyma się. O ile bowiem można uznać, że przy utrzymaniu obecnego stanu posiadania Polaków branża ubezpieczeniowa nie ma co liczyć na skokową poprawę wyników, o tyle sprzedaż ubezpieczeń przez internet będzie rosła. Perspektyw rozwoju ubezpieczeniowego e-commerce, którego częścią są porównywarki, należy upatrywać nie tyle w tendencjach na rynku ubezpieczeniowym, ale bardziej we wciąż rosnącej powszechności dostępu do internetu i w rosnącym zainteresowaniu dokonywaniem zakupów za pośrednictwem stron www, np. z wykorzystaniem popularnych porównywarek cen AGD/RTV.
Czytaj także: Wszyscy szukają najtańszego OC. Porównywarka ubezpieczeniowa spełnia te oczekiwania
Taniej, szybciej, wygodniej – co może zaoferować porównywarka ubezpieczeń?
Z powodzeniem funkcjonujący od kilku lat w Polsce rynek ubezpieczeniowy direct utwierdził konsumenta w przekonaniu, że produkty finansowe można z powodzeniem nabyć za pośrednictwem sieci, bez konieczności wychodzenia z domu. Taka świadomość otwiera nowe możliwości do porównywarek ubezpieczeniowych, które powstają z myślą o klientach, którzy zakup polisy tradycyjną drogą uważają za stratę cennego czasu. Stworzenie efektywnego, dobrze prosperującego agregatora jest ciągle jeszcze kwestią wypełnienia pewnej niszy – na polskim rynku istnieje niewiele porównywarek z ugruntowaną pozycją wśród konsumentów.
Ze względu na małą konkurencję, powstające na bazie multiagencji ubezpieczeniowych porównywarki nie doznały jeszcze twardych obostrzeń ze strony regulatorów (jak miało to miejsce np. w Indiach), a firmy ubezpieczeniowe, które mają swoje serwisy direct, są otwarte i odpowiednio przygotowane technologicznie na współpracę z porównywarkami.
Czytaj także: Porównywarki w Indiach nie mają lekko. Czy wytyczne nadzoru ich nie zabiją?
Rozdźwięk między cenami dostępnych ubezpieczeń powoduje, że możliwość porównania ofert w jednym miejscu budzi zainteresowanie potencjalnego klienta, zagubionego w szumie informacyjnym. Porównywarka ubezpieczeniowa oferuje podobną usługę jak znane i utrwalone już na rynku porównywarki cenowe typu Ceneo lub Skąpiec. Przed klientem takiego agregatora otwierają się nowe możliwości:
- obiektywne porównanie cen ubezpieczenia
- możliwość zakupu ubezpieczenia online
- profil klienta pozwalający zapisać jego dane, dzięki czemu kolejne porównanie ofert jest szybsze i łatwiejsze
- oferty wielu towarzystw w jednym miejscu
- możliwość szczegółowego porównania warunków ubezpieczenia – bardziej świadomy zakup
- przypomnienie o dacie zakończenia umowy OC
- aplikacje i wersje mobilne mogące zapewnić dostęp do wszystkich funkcjonalności porównywarki za pomocą przenośnych urządzeń
Czytaj także: Dobre praktyki porównywarek ubezpieczeniowych. Jak powinna działać dobra porównywarka?
Siła przyzwyczajeń – co stoi na drodze porównywarkom?
Trudno przezwyciężyć nawyki dużej części klientów, którzy kupują ubezpieczenie u tego samego agenta od lat, wpadli w rutynę przy przedłużaniu ciągle tej samej polisy OC, a na dodatek boją się dokonywać transakcji przez internet, więc zakup za pośrednictwem porównywarki wydaje im się niepewny. Funkcjonowanie agregatora wymaga podania szczegółowych informacji o sobie i przedmiocie ubezpieczenia, a w dzisiejszych czasach trudno bez wahania zostawić osobiste dane w sieci. Ponadto Polacy boją się natrętów, a proces sprzedaży leadów ubezpieczycielom może prowadzić do nachalnej polityki marketingowej. Funkcjonujące dotychczas na rynku porównywarki nie rozpieściły klientów – początkujące i mało znane inicjatywy pozostawiają jeszcze wiele do życzenia.
Nawyki konsumentów to jedna sprawa, przyzwyczajenie branży ubezpieczeniowej – druga. Silne lobby agencyjne, zniżki oferowane jedynie przy bezpośrednim kontakcie z agentem oraz opieszałość firm ubezpieczeniowych w procesie integracji z porównywarką mogą zagrozić rozwojowi inicjatywy, która już na wstępie wymaga dużego zaplecza merytorycznego i finansowego.
Porównywarka ubezpieczeniowa może okazać się nieefektywna również ze względu na wewnętrzne błędy strukturalne, takie jak:
- zbyt długie formularze
- brak dokładnego porównania zakresu ofert
- brak jasnej informacji o licznie porównywanych towarzystw
- trudny i mało intuicyjny proces zakupu online
- brak wyników porównania pomimo deklaracji (porównywarki często nie wyświetlają wyników kalkulacji, a jedynie podają kontakt do ubezpieczyciela)
- brak pełnego wsparcia posprzedażowego (np. pomocy w likwidacji szkód)
Tak jak nowoczesne rozwiązania zobowiązują klienta do zmiany nawyków, tak nowoczesny klient zobowiązuje przedsiębiorcę do efektywności i uczciwości. Ta zwrotna zależność powinna wykształcić nowe, pozytywne wzorce dla rynku e-commerce i sprzyjać rozwojowi porównywarek ubezpieczeniowych.
Opracowanie: Ewa Niepytalska
Podsumowanie
- Ceny ubezpieczenia OC w Polsce są jednymi z najniższych w Europie.
- Mimo to Polacy szukają oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu.
- Porównywarki ubezpieczeń pozwalają szybko porównać ceny i kupić najtańsze OC.
- Z roku na rok rośnie w Polsce sprzedaż ubezpieczeń przez internet.
- Zmiana pokoleniowa otwiera nowe szanse dla porównywarek ubezpieczeniowych.
- Do przezwyciężenia pozostają nawyki konsumentów, przyzwyczajonych do kupowania ubezpieczeń u agentów.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.