Każda innowacja na początku wydaje się szaleństwem. Jednak Polacy przekonali się już do porównywania cen w internecie, dlatego porównywarki ubezpieczeniowe mogą w naszym kraju zastąpić tradycyjnych agentów. Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych?
Rynek ubezpieczeń w Polsce
Organizacja Insurance Europe zrzeszająca izby ubezpieczeniowe z państw europejskich (m.in. Polską Izbę Ubezpieczeń), w swoim raporcie European Insurance in Figures podaje, że w 2013 roku średnia składka ubezpieczeniowa na osobę w Polsce wynosiła 357 euro. W porównaniu z europejską średnią wynoszącą aż 1883 euro rodzimy rynek wypada nadzwyczaj perspektywicznie – nie jest jeszcze „nasycony” ubezpieczeniami i może się rozwijać. Ponadto komunikacyjne ubezpieczenie OC w Polsce jest jednym z najtańszych w Europie.
Czytaj także: Dlaczego w Polsce mamy takie tanie OC?
Czy te rewelacyjne wyniki oznaczają, że rynek ubezpieczeniowy w naszym kraju wygląda lepiej niż wydaje się przeciętnemu posiadaczowi komunikacyjnego OC?
Niekoniecznie – należy bowiem zwrócić uwagę, że pomimo braku wyraźnych wstrząsów makroekonomicznych, ostatnie dwa lata przyniosły spadki wartości polskiej branży ubezpieczeń. Według danych KNF rok 2012 był dla ubezpieczycieli w naszym kraju rokiem największych sukcesów, natomiast przez kolejne dwa lata branża odnotowała spadki wartości ubezpieczeń non-life, czyli również komunikacyjnych.
Biorąc pod uwagę prokonsumenckie zmiany na rynku ubezpieczeniowym, które weszły w życie w 2015 roku (wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych, powszechna bezpośrednia likwidacja szkód), w najbliższych miesiącach można się spodziewać wzrostu kosztów po stronie towarzystw ubezpieczeniowych, a co za tym idzie, podwyżki składek ubezpieczeniowych. Wyższe ceny ubezpieczenia OC mogą jednak nie mieć bezpośredniego przełożenia na poprawę w zakresie składki przypisanej brutto ogółem. Wzrost cen polis obowiązkowych może bowiem sprawić, że polscy kierowcy zaczną szukać oszczędności na ubezpieczeniach dobrowolnych, przede wszystkim autocasco.
Kolorowa przyszłość rynku porównywarek?
Tymczasem z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że pomimo trudnych czasów dla branży ubezpieczeniowej wartość ubezpieczeń sprzedanych przez internet stale rośnie – z około 23 mln zł w roku 2007 do 177 mln w roku 2013. Polacy kupują coraz mniej ubezpieczeń (a właściwie kupują coraz tańsze ubezpieczenia), jednak jak już kupują, to coraz chętniej sięgają po komputer z internetem, rzadziej po telefon.
Wartość ubezpieczeń działu II (non-life)<br>sprzedanych prze internet i telefon | ||
Rok | Ubezpieczenia sprzedane przez internet (w tys. zł) | Ubezpieczenia sprzedane przez telefon (w tys. zł) |
2007 | 22 740 | 262 985 |
2008 | 52 506 | 262 435 |
2009 | 81 638 | 240 633 |
2010 | 99 151 | 238 564 |
2011 | 117 876 | 288 874 |
2012 | 169 619 | 285 970 |
2013 | 176 970 | 268 575 |
Dane: KNF
Można spodziewać się, że w najbliższych latach wzrostowy trend w e-sprzedaży ubezpieczeń utrzyma się. O ile bowiem można uznać, że przy utrzymaniu obecnego stanu posiadania Polaków branża ubezpieczeniowa nie ma co liczyć na skokową poprawę wyników, o tyle sprzedaż ubezpieczeń przez internet będzie rosła. Perspektyw rozwoju ubezpieczeniowego e-commerce, którego częścią są porównywarki, należy upatrywać nie tyle w tendencjach na rynku ubezpieczeniowym, ale bardziej we wciąż rosnącej powszechności dostępu do internetu i w rosnącym zainteresowaniu dokonywaniem zakupów za pośrednictwem stron www, np. z wykorzystaniem popularnych porównywarek cen AGD/RTV.
Czytaj także: Wszyscy szukają najtańszego OC. Porównywarka ubezpieczeniowa spełnia te oczekiwania
Taniej, szybciej, wygodniej – co może zaoferować porównywarka ubezpieczeń?
Z powodzeniem funkcjonujący od kilku lat w Polsce rynek ubezpieczeniowy direct utwierdził konsumenta w przekonaniu, że produkty finansowe można z powodzeniem nabyć za pośrednictwem sieci, bez konieczności wychodzenia z domu. Taka świadomość otwiera nowe możliwości do porównywarek ubezpieczeniowych, które powstają z myślą o klientach, którzy zakup polisy tradycyjną drogą uważają za stratę cennego czasu. Stworzenie efektywnego, dobrze prosperującego agregatora jest ciągle jeszcze kwestią wypełnienia pewnej niszy – na polskim rynku istnieje niewiele porównywarek z ugruntowaną pozycją wśród konsumentów.
Ze względu na małą konkurencję, powstające na bazie multiagencji ubezpieczeniowych porównywarki nie doznały jeszcze twardych obostrzeń ze strony regulatorów (jak miało to miejsce np. w Indiach), a firmy ubezpieczeniowe, które mają swoje serwisy direct, są otwarte i odpowiednio przygotowane technologicznie na współpracę z porównywarkami.
Czytaj także: Porównywarki w Indiach nie mają lekko. Czy wytyczne nadzoru ich nie zabiją?
Rozdźwięk między cenami dostępnych ubezpieczeń powoduje, że możliwość porównania ofert w jednym miejscu budzi zainteresowanie potencjalnego klienta, zagubionego w szumie informacyjnym. Porównywarka ubezpieczeniowa oferuje podobną usługę jak znane i utrwalone już na rynku porównywarki cenowe typu Ceneo lub Skąpiec. Przed klientem takiego agregatora otwierają się nowe możliwości:
- obiektywne porównanie cen ubezpieczenia
- możliwość zakupu ubezpieczenia online
- profil klienta pozwalający zapisać jego dane, dzięki czemu kolejne porównanie ofert jest szybsze i łatwiejsze
- oferty wielu towarzystw w jednym miejscu
- możliwość szczegółowego porównania warunków ubezpieczenia – bardziej świadomy zakup
- przypomnienie o dacie zakończenia umowy OC
- aplikacje i wersje mobilne mogące zapewnić dostęp do wszystkich funkcjonalności porównywarki za pomocą przenośnych urządzeń
Czytaj także: Dobre praktyki porównywarek ubezpieczeniowych. Jak powinna działać dobra porównywarka?
Siła przyzwyczajeń – co stoi na drodze porównywarkom?
Trudno przezwyciężyć nawyki dużej części klientów, którzy kupują ubezpieczenie u tego samego agenta od lat, wpadli w rutynę przy przedłużaniu ciągle tej samej polisy OC, a na dodatek boją się dokonywać transakcji przez internet, więc zakup za pośrednictwem porównywarki wydaje im się niepewny. Funkcjonowanie agregatora wymaga podania szczegółowych informacji o sobie i przedmiocie ubezpieczenia, a w dzisiejszych czasach trudno bez wahania zostawić osobiste dane w sieci. Ponadto Polacy boją się natrętów, a proces sprzedaży leadów ubezpieczycielom może prowadzić do nachalnej polityki marketingowej. Funkcjonujące dotychczas na rynku porównywarki nie rozpieściły klientów – początkujące i mało znane inicjatywy pozostawiają jeszcze wiele do życzenia.
Nawyki konsumentów to jedna sprawa, przyzwyczajenie branży ubezpieczeniowej – druga. Silne lobby agencyjne, zniżki oferowane jedynie przy bezpośrednim kontakcie z agentem oraz opieszałość firm ubezpieczeniowych w procesie integracji z porównywarką mogą zagrozić rozwojowi inicjatywy, która już na wstępie wymaga dużego zaplecza merytorycznego i finansowego.
Porównywarka ubezpieczeniowa może okazać się nieefektywna również ze względu na wewnętrzne błędy strukturalne, takie jak:
- zbyt długie formularze
- brak dokładnego porównania zakresu ofert
- brak jasnej informacji o licznie porównywanych towarzystw
- trudny i mało intuicyjny proces zakupu online
- brak wyników porównania pomimo deklaracji (porównywarki często nie wyświetlają wyników kalkulacji, a jedynie podają kontakt do ubezpieczyciela)
- brak pełnego wsparcia posprzedażowego (np. pomocy w likwidacji szkód)
Tak jak nowoczesne rozwiązania zobowiązują klienta do zmiany nawyków, tak nowoczesny klient zobowiązuje przedsiębiorcę do efektywności i uczciwości. Ta zwrotna zależność powinna wykształcić nowe, pozytywne wzorce dla rynku e-commerce i sprzyjać rozwojowi porównywarek ubezpieczeniowych.
Opracowanie: Ewa Niepytalska
Podsumowanie
- Ceny ubezpieczenia OC w Polsce są jednymi z najniższych w Europie.
- Mimo to Polacy szukają oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu.
- Porównywarki ubezpieczeń pozwalają szybko porównać ceny i kupić najtańsze OC.
- Z roku na rok rośnie w Polsce sprzedaż ubezpieczeń przez internet.
- Zmiana pokoleniowa otwiera nowe szanse dla porównywarek ubezpieczeniowych.
- Do przezwyciężenia pozostają nawyki konsumentów, przyzwyczajonych do kupowania ubezpieczeń u agentów.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły

W Europie kupowanie ubezpieczeń za pomocą internetowych narzędzi jest coraz popularniejsze, a porównywarki zastępują tradycyjnych pośredników. Jak na tle rynku europejskiego wyglądają porównywarki ubezpieczeń w Polsce? Jak sobie radzą?

Firmy ubezpieczeniowe na całym świecie wykorzystują Internet do budowania relacji z klientami – od marketingu, przez dystrybucję, po likwidację szkód. Odpowiedzią na wyzwania nowoczesności w wielu krajach Europy okazały się porównywarki ubezpieczeń. Największym powodzeniem cieszą się one w Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i w Estonii. Jakie jest źródło ich sukcesu?

Jak robią to Amerykanie? Czy porównywarki ubezpieczeniowe w USA odnoszą sukcesy? W Stanach coraz więcej użytkowników przekonuje się do kupowania ubezpieczeń w porównywarkach. Dostrzegł to sam "Wujek Google"!

Porównywarka ubezpieczeniowa to rozwiązanie zarówno dla wymagającego klienta, który sprawdza wszystkie możliwe zalety i wady produktu przed zakupem i pragnie samodzielnie budować swoją strategię finansową, jak i dla tego, który szuka sposobu na szybki i bezproblemowy zakup ubezpieczenia. Ile możesz oszczędzić i jak działa nasz kalkulator ubezpieczeń?

Zaczęło się od kupowania ciuchów przez Allegro. Pamiętam, jak moje koleżanki siedziały na poczcie i wypełniały druczki przelewów. Dzisiaj kupujemy jednym kliknięciem, a pomagają nam w tym porównywarki cenowe zestawiające oferty różnych e-sklepów. A jak wygląda rynek porównywarek ubezpieczeniowych w Europie?

Internetowa porównywarka ubezpieczeń to usługa, która troskliwie prowadzi klienta przez gęstwinę ofert, aby szczęśliwie zakończyć wędrówkę przy wirtualnej kasie fiskalnej. O takich rozwiązaniach nie należy jednak myśleć tylko w kategoriach sprzedaży. Na świecie instytucje konsumenckie tworzą niekomercyjne porównywarki, aby klient mógł świadomie wybrać ubezpieczenie.
Najchętniej czytane

Przegląd techniczny to obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego kierowcy. Większość samochodów powinna przechodzić badania co roku. Wyjątek stanowią pojazdy nowe – tu przegląd odbywa się po trzech latach od pierwszej rejestracji, a następnie po dwóch latach. Po tym czasie samochód musi przechodzić przegląd techniczny każdego roku. Co jednak w przypadku, gdy zapomnimy o badaniu? Jakie konsekwencje grożą kierowcom za prz

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.