Każda innowacja na początku wydaje się szaleństwem. Jednak Polacy przekonali się już do porównywania cen w internecie, dlatego porównywarki ubezpieczeniowe mogą w naszym kraju zastąpić tradycyjnych agentów. Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych?
Rynek ubezpieczeń w Polsce
Organizacja Insurance Europe zrzeszająca izby ubezpieczeniowe z państw europejskich (m.in. Polską Izbę Ubezpieczeń), w swoim raporcie European Insurance in Figures podaje, że w 2013 roku średnia składka ubezpieczeniowa na osobę w Polsce wynosiła 357 euro. W porównaniu z europejską średnią wynoszącą aż 1883 euro rodzimy rynek wypada nadzwyczaj perspektywicznie – nie jest jeszcze „nasycony” ubezpieczeniami i może się rozwijać. Ponadto komunikacyjne ubezpieczenie OC w Polsce jest jednym z najtańszych w Europie.
Czytaj także: Dlaczego w Polsce mamy takie tanie OC?
Czy te rewelacyjne wyniki oznaczają, że rynek ubezpieczeniowy w naszym kraju wygląda lepiej niż wydaje się przeciętnemu posiadaczowi komunikacyjnego OC?
Niekoniecznie – należy bowiem zwrócić uwagę, że pomimo braku wyraźnych wstrząsów makroekonomicznych, ostatnie dwa lata przyniosły spadki wartości polskiej branży ubezpieczeń. Według danych KNF rok 2012 był dla ubezpieczycieli w naszym kraju rokiem największych sukcesów, natomiast przez kolejne dwa lata branża odnotowała spadki wartości ubezpieczeń non-life, czyli również komunikacyjnych.
Biorąc pod uwagę prokonsumenckie zmiany na rynku ubezpieczeniowym, które weszły w życie w 2015 roku (wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych, powszechna bezpośrednia likwidacja szkód), w najbliższych miesiącach można się spodziewać wzrostu kosztów po stronie towarzystw ubezpieczeniowych, a co za tym idzie, podwyżki składek ubezpieczeniowych. Wyższe ceny ubezpieczenia OC mogą jednak nie mieć bezpośredniego przełożenia na poprawę w zakresie składki przypisanej brutto ogółem. Wzrost cen polis obowiązkowych może bowiem sprawić, że polscy kierowcy zaczną szukać oszczędności na ubezpieczeniach dobrowolnych, przede wszystkim autocasco.
Kolorowa przyszłość rynku porównywarek?
Tymczasem z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że pomimo trudnych czasów dla branży ubezpieczeniowej wartość ubezpieczeń sprzedanych przez internet stale rośnie – z około 23 mln zł w roku 2007 do 177 mln w roku 2013. Polacy kupują coraz mniej ubezpieczeń (a właściwie kupują coraz tańsze ubezpieczenia), jednak jak już kupują, to coraz chętniej sięgają po komputer z internetem, rzadziej po telefon.
Wartość ubezpieczeń działu II (non-life)<br>sprzedanych prze internet i telefon | ||
Rok | Ubezpieczenia sprzedane przez internet (w tys. zł) | Ubezpieczenia sprzedane przez telefon (w tys. zł) |
2007 | 22 740 | 262 985 |
2008 | 52 506 | 262 435 |
2009 | 81 638 | 240 633 |
2010 | 99 151 | 238 564 |
2011 | 117 876 | 288 874 |
2012 | 169 619 | 285 970 |
2013 | 176 970 | 268 575 |
Dane: KNF
Można spodziewać się, że w najbliższych latach wzrostowy trend w e-sprzedaży ubezpieczeń utrzyma się. O ile bowiem można uznać, że przy utrzymaniu obecnego stanu posiadania Polaków branża ubezpieczeniowa nie ma co liczyć na skokową poprawę wyników, o tyle sprzedaż ubezpieczeń przez internet będzie rosła. Perspektyw rozwoju ubezpieczeniowego e-commerce, którego częścią są porównywarki, należy upatrywać nie tyle w tendencjach na rynku ubezpieczeniowym, ale bardziej we wciąż rosnącej powszechności dostępu do internetu i w rosnącym zainteresowaniu dokonywaniem zakupów za pośrednictwem stron www, np. z wykorzystaniem popularnych porównywarek cen AGD/RTV.
Czytaj także: Wszyscy szukają najtańszego OC. Porównywarka ubezpieczeniowa spełnia te oczekiwania
Taniej, szybciej, wygodniej – co może zaoferować porównywarka ubezpieczeń?
Z powodzeniem funkcjonujący od kilku lat w Polsce rynek ubezpieczeniowy direct utwierdził konsumenta w przekonaniu, że produkty finansowe można z powodzeniem nabyć za pośrednictwem sieci, bez konieczności wychodzenia z domu. Taka świadomość otwiera nowe możliwości do porównywarek ubezpieczeniowych, które powstają z myślą o klientach, którzy zakup polisy tradycyjną drogą uważają za stratę cennego czasu. Stworzenie efektywnego, dobrze prosperującego agregatora jest ciągle jeszcze kwestią wypełnienia pewnej niszy – na polskim rynku istnieje niewiele porównywarek z ugruntowaną pozycją wśród konsumentów.
Ze względu na małą konkurencję, powstające na bazie multiagencji ubezpieczeniowych porównywarki nie doznały jeszcze twardych obostrzeń ze strony regulatorów (jak miało to miejsce np. w Indiach), a firmy ubezpieczeniowe, które mają swoje serwisy direct, są otwarte i odpowiednio przygotowane technologicznie na współpracę z porównywarkami.
Czytaj także: Porównywarki w Indiach nie mają lekko. Czy wytyczne nadzoru ich nie zabiją?
Rozdźwięk między cenami dostępnych ubezpieczeń powoduje, że możliwość porównania ofert w jednym miejscu budzi zainteresowanie potencjalnego klienta, zagubionego w szumie informacyjnym. Porównywarka ubezpieczeniowa oferuje podobną usługę jak znane i utrwalone już na rynku porównywarki cenowe typu Ceneo lub Skąpiec. Przed klientem takiego agregatora otwierają się nowe możliwości:
- obiektywne porównanie cen ubezpieczenia
- możliwość zakupu ubezpieczenia online
- profil klienta pozwalający zapisać jego dane, dzięki czemu kolejne porównanie ofert jest szybsze i łatwiejsze
- oferty wielu towarzystw w jednym miejscu
- możliwość szczegółowego porównania warunków ubezpieczenia – bardziej świadomy zakup
- przypomnienie o dacie zakończenia umowy OC
- aplikacje i wersje mobilne mogące zapewnić dostęp do wszystkich funkcjonalności porównywarki za pomocą przenośnych urządzeń
Czytaj także: Dobre praktyki porównywarek ubezpieczeniowych. Jak powinna działać dobra porównywarka?
Siła przyzwyczajeń – co stoi na drodze porównywarkom?
Trudno przezwyciężyć nawyki dużej części klientów, którzy kupują ubezpieczenie u tego samego agenta od lat, wpadli w rutynę przy przedłużaniu ciągle tej samej polisy OC, a na dodatek boją się dokonywać transakcji przez internet, więc zakup za pośrednictwem porównywarki wydaje im się niepewny. Funkcjonowanie agregatora wymaga podania szczegółowych informacji o sobie i przedmiocie ubezpieczenia, a w dzisiejszych czasach trudno bez wahania zostawić osobiste dane w sieci. Ponadto Polacy boją się natrętów, a proces sprzedaży leadów ubezpieczycielom może prowadzić do nachalnej polityki marketingowej. Funkcjonujące dotychczas na rynku porównywarki nie rozpieściły klientów – początkujące i mało znane inicjatywy pozostawiają jeszcze wiele do życzenia.
Nawyki konsumentów to jedna sprawa, przyzwyczajenie branży ubezpieczeniowej – druga. Silne lobby agencyjne, zniżki oferowane jedynie przy bezpośrednim kontakcie z agentem oraz opieszałość firm ubezpieczeniowych w procesie integracji z porównywarką mogą zagrozić rozwojowi inicjatywy, która już na wstępie wymaga dużego zaplecza merytorycznego i finansowego.
Porównywarka ubezpieczeniowa może okazać się nieefektywna również ze względu na wewnętrzne błędy strukturalne, takie jak:
- zbyt długie formularze
- brak dokładnego porównania zakresu ofert
- brak jasnej informacji o licznie porównywanych towarzystw
- trudny i mało intuicyjny proces zakupu online
- brak wyników porównania pomimo deklaracji (porównywarki często nie wyświetlają wyników kalkulacji, a jedynie podają kontakt do ubezpieczyciela)
- brak pełnego wsparcia posprzedażowego (np. pomocy w likwidacji szkód)
Tak jak nowoczesne rozwiązania zobowiązują klienta do zmiany nawyków, tak nowoczesny klient zobowiązuje przedsiębiorcę do efektywności i uczciwości. Ta zwrotna zależność powinna wykształcić nowe, pozytywne wzorce dla rynku e-commerce i sprzyjać rozwojowi porównywarek ubezpieczeniowych.
Opracowanie: Ewa Niepytalska
Podsumowanie
- Ceny ubezpieczenia OC w Polsce są jednymi z najniższych w Europie.
- Mimo to Polacy szukają oszczędności na obowiązkowym ubezpieczeniu samochodu.
- Porównywarki ubezpieczeń pozwalają szybko porównać ceny i kupić najtańsze OC.
- Z roku na rok rośnie w Polsce sprzedaż ubezpieczeń przez internet.
- Zmiana pokoleniowa otwiera nowe szanse dla porównywarek ubezpieczeniowych.
- Do przezwyciężenia pozostają nawyki konsumentów, przyzwyczajonych do kupowania ubezpieczeń u agentów.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły

W Europie kupowanie ubezpieczeń za pomocą internetowych narzędzi jest coraz popularniejsze, a porównywarki zastępują tradycyjnych pośredników. Jak na tle rynku europejskiego wyglądają porównywarki ubezpieczeń w Polsce? Jak sobie radzą?

Firmy ubezpieczeniowe na całym świecie wykorzystują Internet do budowania relacji z klientami – od marketingu, przez dystrybucję, po likwidację szkód. Odpowiedzią na wyzwania nowoczesności w wielu krajach Europy okazały się porównywarki ubezpieczeń. Największym powodzeniem cieszą się one w Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i w Estonii. Jakie jest źródło ich sukcesu?

Jak robią to Amerykanie? Czy porównywarki ubezpieczeniowe w USA odnoszą sukcesy? W Stanach coraz więcej użytkowników przekonuje się do kupowania ubezpieczeń w porównywarkach. Dostrzegł to sam "Wujek Google"!

Porównywarka ubezpieczeniowa to rozwiązanie zarówno dla wymagającego klienta, który sprawdza wszystkie możliwe zalety i wady produktu przed zakupem i pragnie samodzielnie budować swoją strategię finansową, jak i dla tego, który szuka sposobu na szybki i bezproblemowy zakup ubezpieczenia. Ile możesz oszczędzić i jak działa nasz kalkulator ubezpieczeń?

Zaczęło się od kupowania ciuchów przez Allegro. Pamiętam, jak moje koleżanki siedziały na poczcie i wypełniały druczki przelewów. Dzisiaj kupujemy jednym kliknięciem, a pomagają nam w tym porównywarki cenowe zestawiające oferty różnych e-sklepów. A jak wygląda rynek porównywarek ubezpieczeniowych w Europie?

Internetowa porównywarka ubezpieczeń to usługa, która troskliwie prowadzi klienta przez gęstwinę ofert, aby szczęśliwie zakończyć wędrówkę przy wirtualnej kasie fiskalnej. O takich rozwiązaniach nie należy jednak myśleć tylko w kategoriach sprzedaży. Na świecie instytucje konsumenckie tworzą niekomercyjne porównywarki, aby klient mógł świadomie wybrać ubezpieczenie.
Najchętniej czytane

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.