Masz nowe auto, chętniej korzystasz z autoryzowanych serwisów. Przeglądy są jednak drogie i po jakimś czasie rezygnujesz z nich. Czy badania techniczne wystarczą? Dlaczego warto robić dodatkowo przeglądy okresowe, niekoniecznie w ASO?
Badania techniczne to nie przegląd
Badania techniczne, w przeciwieństwie do przeglądu, są obowiązkowe i za niezrobienie ich można dostać mandat. Za ich brak policja może też zatrzymać dowód rejestracyjny. Przeprowadzają je podstawowe oraz okręgowe stacje kontroli pojazdów i to one dopuszczają, na określony czas, pojazd do ruchu na drogach publicznych. Stacje różnią się zakresem badań, jakie przeprowadzają. Podstawowe mogą w pełnym zakresie kontrolować wszystkie pojazdy, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Mogą sprawdzić stan techniczny samochodu zasilanego gazem lub skierowanego na powtórne badanie. Stacje okręgowe badają natomiast wszystkie pojazdy bez względu na ich masę i wielkość. Są przystosowane zarówno do kontroli motocykli, jak i autobusów oraz ciężarówek w pełnym zakresie.
Badanie techniczne sprawdza podstawowe funkcje samochodu, wiążące się bezpośrednio z bezpieczeństwem na drodze.
Przegląd okresowy to zazwyczaj zalecana, lub określona w gwarancji, wizyta w serwisie (zazwyczaj jest to ASO), mająca na celu wymianę płynów i części eksploatacyjnych oraz sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Wiąże się z wymianą koniecznych części i ewentualnym przedłużeniem gwarancji.
Badania techniczne
Dopuszczenie do ruchu, czyli rejestracja pojazdu, zależy od pozytywnego przejścia badania technicznego. Jest ono obowiązkowe nie tylko dla samochodów osobowych, ale także dla innych pojazdów: jednośladów (skuterów i motocykli), samochodów ciężarowych, autobusów i ciągników. Samochody fabrycznie nowe, posiadające homologację, przez trzy lata od pierwszej rejestracji nie muszą przechodzić badania. Data jego wykonania jest umieszczona w dowodzie rejestracyjnym, a następne badanie należy wykonać już dwa lata po pierwszym. Kolejne zaś już co roku.
Zakres badania technicznego określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Dla samochodów osobowych obowiązkowe są następujące czynności:
- identyfikacja pojazdu – sprawdzenie numeru VIN i jego zgodności z dowodem rejestracyjnym
- sprawdzenie stanu i poprawności działania:
- ogumienia (sprawdzenie głębokości bieżnika, równomierności zużycia)
- oświetlenia (uszkodzenia żarówek i lamp, prawidłowość działania, ustawienia, kąty padania światła – regulacja na miejscu)
- hamulców (badanie siły i równomierności hamowania, działanie hamulca pomocniczego – tzw. ręcznego)
- układu kierowniczego (luz, zużycie drążków kierowniczych)
- zawieszenia (luzy elementów metalowo-gumowych)
- nadwozia (stan szyb i elementów nośnych – ram lub progów)
- układu wydechowego (stan, głośność)
- silnika (wycieki oleju, pomiar emisji szkodliwych związków i ich zgodność z obowiązującą normą)
- elementów bezpieczeństwa (obecność i działanie pasów bezpieczeństwa)
- sprawdzenie obecności obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy, gaśnica)
- sprawdzenie dodatkowego wyposażenia – auta z instalacją LPG, lub CNG podlegają dodatkowym regulacjom i przeglądom.
W przypadku negatywnej decyzji, stacja kontroli okresowej wydaje dokument warunkowo dopuszczający pojazd do ruchu na 14 dni, w czasie których musisz zlikwidować usterki i ponownie zgłosić się na badanie.
Koszt podstawowego badania technicznego to 99 zł. Dla aut z LPG/CNG cena wynosi 162 zł. Jeśli zatrzymano Ci dowód, to ponownemu sprawdzeniu podlegają tylko elementy, które nie pozwoliły na dopuszczenie pojazdu do ruchu.
Samochody sprowadzone z zagranicy, wyrejestrowane, w celu ponownej rejestracji w Polsce muszą przejść badanie techniczne rozszerzone. Jeśli sprowadzony samochód nie był wyrejestrowany w kraju pochodzenia, to przeprowadzanie badania technicznego w Polsce nie jest wymagane przez okres obowiązywania badania przeprowadzonego za granicą. Samochody specjalne, w tym taksówki, obowiązują oddzielne regulacje odnośnie badań technicznych.
Przegląd okresowy
Okresowo producenci zalecają przeglądy, mające na celu wymianę części i płynów eksploatacyjnych. Częstotliwość jest określana indywidualnie dla różnych samochodów, w zależności od producenta, modelu, wyposażenia i wersji silnika. W nowoczesnych samochodach często zdarza się, że o terminie przeglądu decyduje komputer pokładowy, który na podstawie warunków eksploatacji określa, kiedy należy dokonać wizyty w serwisie. Komputer może zmieniać zalecany czas przeglądu w zależności np. od stylu jazdy.
Podstawowy przegląd obejmuje wymianę oleju silnikowego i filtra oleju.
W zależności od modelu, producenta i przebiegu lub wieku auta dochodzą inne czynności. Może to być m.in.:
- sprawdzenie prawidłowego ciśnienia w oponach
- wymiana filtra powietrza
- wymiana płynu chłodniczego
- wymiana płynu hamulcowego
- wymiana świec (w silnikach benzynowych)
- uzupełnienie płynu katalitycznego w autach z filtrem cząstek stałych (silniki wysokoprężne)
- wymiana rozrządu
- sprawdzenie stanu zawieszenia
- sprawdzenie stanu układu hamulcowego
- sprawdzenie stanu układu kierowniczego
- sprawdzenie stanu układu wydechowego
- diagnostyka komputerowa
- serwis klimatyzacji
Cena przeglądów okresowych jest zróżnicowana, zależy od miejsca wykonywania, modelu samochodu, ilości części, które muszą zostać wymienione. Zdarza się również, że ceny przeglądów są zryczałtowane. Przeglądy okresowe – w odróżnieniu od badań technicznych – nie są obowiązkowe. Jednak często zależy od nich nie tylko utrzymanie gwarancji na auto lub niektóre podzespoły, ale i Twoje bezpieczeństwo. A samochód, który regularnie przechodzi przeglądy jest mniej awaryjny i bezpieczniejszy. Rozważ, czy warto na tym oszczędzać. Im sprawniejsze auto, tym mniejsze ryzyko.
Ryzyko jest jeszcze mniejsze, gdy swoje wymarzone cztery kółka ubezpieczysz dodatkowo. Sprawdź w naszej porównywarce na mfind.pl, za ile i na jakich warunkach możesz mieć dobrą polisę AC, OC lub assistance.
Podsumowanie
- Dopuszczenie do ruchu, czyli rejestracja pojazdu, zależy od pozytywnego przejścia badania technicznego.
- Badanie techniczne, w przeciwieństwie do przeglądu okresowego, jest obowiązkowe!
- Samochody fabrycznie nowe, posiadające homologację, przez pierwsze trzy lata nie muszą przechodzić badań.
- Zakres badania technicznego określa rozporządzenie.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.