Samochody elektryczne opanują europejskie ulice? Co trzecie auto w UE będzie na prąd!

Aktualizacja:
Auto elektryczne

Samochody elektryczne przyszłością motoryzacji? Zmotoryzowani podchodzą do tego z dużą rezerwą. Szacuje się jednak, że sytuacja ta ma się niebawem zmienić i nastąpi prawdziwy boom na auta elektryczne. Unia Europejska rozpoczęła właśnie negocjacje w sprawie nowych standardów w sprawie emisji dwutlenku węgla.

Samochody elektryczne kojarzą się przede wszystkim z ekologią. Zaraz za nią na myśl przychodzi ich wysoka cena. I choć aktualnie na europejskich drogach bezkonkurencyjne pozostają silniki benzynowe, szacuje się, że niedługo sytuacja ta ma się zmienić i statystyki będą prezentować się bardziej optymistycznie. Unia Europejska rozpoczęła właśnie negocjacje w sprawie nowych standardów w sprawie emisji dwutlenku węgla. Jakie będą tego efekty?

Auto elektryczne w Europie: rzeczywistość kontra oczekiwania

Szacuje się, że w 2030 roku napęd elektryczny ma być w co trzecim nowych samochodzie rejestrowanym w Unii Europejskiej. Brzmi imponująco. A jak prognozy te mają się do aktualnej sytuacji na rynku samochodów elektrycznych?

Rok 2017 był dla samochodów elektrycznych przełomowy. Po raz pierwszy w historii sprzedano ponad milion nowych aut napędzanych elektrycznie. Bezkonkurencyjnym liderem w tym segmencie pozostają Chiny, gdzie na 25 mln zarejestrowanych nowych aut, ponad 400 tys. sztuk stanowią te z silnikami elektrycznymi. Podobnie sytuacja wygląda w Europie, gdzie w 2017 roku zarejestrowano niespełna 150 tys. nowych samochodów elektrycznych. Oznacza to, że w stosunku do roku 2016 wzrost sprzedaży wynosi dokładnie 45,3 proc. Samochody elektryczne cieszyły się największą popularnością w Norwegii, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Co zmieniło się po pierwszym półroczu 2018 roku? Na którym miejscu w europejskim zestawieniu plasuje się Polska?

Polska na przedostatnim miejscu w Europie

Według raportu opublikowanego przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) obejmującego dane z pierwszego półrocza 2018 roku wynika, że Polska znajduje się na przedostatnim, 9. miejscu pod kątem sprzedaży aut elektrycznych w Unii Europejskiej, sprzedając niespełna 700 samochodów elektrycznych. Wygrywamy jedynie z Czechami, za to najdalej nam do absolutnego lidera w tej dziedzinie, czyli Niemiec. Tam, w pierwszym półroczu sprzedano 34 tys. sztuk aut elektrycznych. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, a zaraz za nią Francja i Szwecja.

Sprzedaż aut elektrycznych

Jak tłumaczy jednak Robert Prusiński, Dyrektor oddziału Nissana w Polsce, w ostatnim czasie pozycja Polski zaczyna się nieco zmieniać. – Rynek samochodów elektrycznych w Polsce zaczął nabierać tempa. Rosnąca świadomości klientów, w połączeniu z wprowadzoną w tym roku ustawą o elektromobilności spowodowały ogromny wzrost zainteresowania naszymi produktami. W głównej mierze sytuacja dotyczy firm oraz instytucji administracji państwowej, jednak liczba zapytań od klientów indywidualnych jest naprawdę imponująca.

Jaki napęd mają auta sprzedawane w Unii Europejskiej?

Ten sam raport pokazuje także, że na rynku motoryzacyjnym rządzą silniki spalinowe, które stanowią 56,7 proc. napędów aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Na drugim miejscu znajdują się silniki Diesla, stanowiące 36,3 proc. Daleko w tyle pozostają samochody z napędem elektrycznym – i właśnie to ma się wkrótce całkowicie zmienić. Specjaliści szacują, że w 2030 roku sprzedaż aut z silnikiem Diesla ma kształtować się na poziomie zaledwie 9 proc. Oporniej będzie nam jednak szło zrezygnowanie z aut zasilanych silnikiem benzynowym. Bardziej optymistyczne prognozy zakładają, że te będą stanowić około 25 proc. aut sprzedawanych w Unii Europejskiej.

Napę aut w UE

Nowe limity CO², czyli boom na samochody elektryczne

Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego zaproponowała nowe limity emisji CO² we flotach pojazdów oferowanych przez producentów w Unii Europejskiej. Jakie będą tego efekty? Nowe samochody wypuszczane na rynek unijny w 2030 roku będą emitowały co najmniej 35 proc. mniej CO² niż w roku 2021. Poziom ten jest jeszcze wyższy, od tego, o który wnioskowała Komisja Europejska.

Według wcześniejszej wersji, Komisja Europejska obstawała za spadkiem emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów osobowych i lekkich dostawczych o 15 proc. do 2025 roku i 30 proc. do 2030 roku. Nieco bardziej rygorystyczny przepis zaproponowała wówczas Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego, która założyła spadek emisji o 20 proc. do 2025 roku, a do 2030 roku aż o 45 proc. Zgodnie z nimi w 2021 roku przeciętny nowy samochód osobowy ma emitować najwyżej 95g. Minister zrównoważonego rozwoju i turystyki oświadczyła, że ostatecznie do 2030 roku nowe samochody będą emitować średnio 35 proc. mniej CO² w porównaniu z obecnymi standardami.

Samochody elektryczne w Polsce: ile kosztują?

Gdyby nie ich cena, prawdopodobnie cieszyłyby się większą popularnością. Wydatek związany jednak z nabyciem nowego auta z silnikiem elektrycznym, może przyprawić o mały zawrót głowy. Jak wynika z danych portalu elektrowoz.pl publikującego cennik aut elektrycznych z lipca 2018 roku, najtańszy samochód elektryczny w Polsce to koszt rzędu 94,5 tysięcy złotych. Mowa tutaj o dwuosobowym aucie Smart ED/EQ (segment A). Oferuje on 93 kilometry zasięgu w trybie mieszanym i około 100-110 kilometrów zasięgu podczas jazdy wyłącznie w mieście. Wśród aut z segmentu B, najtańszym modelem pozostaje Renault Zoe, który w podstawowej wersji wyposażeniowej kosztuje 132,5 tysięcy złotych. W tym przypadku, na jednym ładowaniu możemy liczyć na realny zasięg liczący około 250 kilometrów. Na koniec najtańsze auto z segmentu C – tutaj możemy nabyć Nissana LEAF w wersji wyposażeniowej Acenta, za którego zapłacimy od 149 tysięcy złotych. Co ciekawe, nowy Nissan LEAF jest najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie w 2018 roku. Od stycznia do czerwca 2018 roku w Polsce zarejestrowano 172 elektrycznych Nissanów – z czego aż 158 egzemplarzy to właśnie wspomniany wyżej model.

Rząd dopłaci do aut elektrycznych?

W maju 2018 roku Polskę obiegła wieść, że od przyszłego roku rząd ma w planach dopłaty do zakupu aut elektrycznych. Wsparcie miałoby obejmować kilkadziesiąt tysięcy pojazdów rocznie, a wysokość dopłat mogłaby wynosić nawet 25 tysięcy złotych na pojazd. Tyle na początek – późniejsza wysokość wsparcia byłaby uzależniona od potrzeb klientów i kształtowania się rynku. Plan obejmuje także budowę około 20 tysięcy punktów ładowania w całym kraju. Jak w rzeczywistości będzie wyglądał system dopłat do aut elektrycznych? Przekonamy się w 2019 roku.

Samochód elektryczny: czy to się opłaca?

W kontekście samochodów elektrycznych zawsze pojawia się wątek oszczędności. Z jednej strony pojawiają się głosy, że te są absolutnie nieopłacalne, ponieważ przy szaleńczych cenach takich aut, wydatek ten będzie się zwracał tak długi czas, że przestaje mieć to sens ekonomiczny. Po drugiej stronie barykady stoją jednak Ci, którzy sądzą, że jest to czysta oszczędność.

Powołamy się tutaj na pewne wyliczenia Spider’s Web, które miały obalić tezę Europejskiego Funduszu Leasingowego, według którego koszt użytkowania samochodu elektrycznego przez 3 lata jest o 45 proc. wyższy niż w przypadku aut z silnikiem spalinowym. Jako jedną z podstawowych różnic wskazano koszty utrzymania samochodu elektrycznego a tego zasilanego silnikiem benzynowym.

Okazało się, że kupując np. Nissana LEAFA z napędem elektrycznym, licząc sam koszt paliwa, po 3 latach i 60 000 km oszczędzamy niemal 22 tysiące złotych. Jak to możliwe? Wyliczono, że paliwo pochłonęłoby niemal 25 tysięcy złotych, natomiast koszt prądu zamknąłby się w niespełna 2,5 tysiąca złotych. Warunkiem jest natomiast stała cena paliwa i prądu oraz to, żeby ładowanie odbywało się wyłącznie z domowego gniazdka i korzystania z taryfy nocnej.

Co jeśli nie samochód elektryczny?

Samochody na wodór –  to kolejna nowość, o której głośno szczególnie za oceanem. Auta takie są ekologiczne i mają znacznie większy zasięg niż typowe elektryki. Nowość od Hyundaia- Suv NEXO na napędzie wodorowym może przejechać nawet 800 km. Problem w tym, że sieć do ładowania jest bardzo mała, dostępna właściwie tylko w Japonii, w Kalifornii, a w Europie w znacznie mniejszej liczbie w Niemczech, W. Brytanii, Holandii.

Oprócz Hyundaia Nexo,  Tucson Fuel Cell wśród aut z napędem wodorowym znajdziemy także: Toyotę Mirai oraz Hondę Clarity. Ceny nie są jednak niskie: za takie auto należy zapłacić ponad 200 tys. złotych.

Warto również na koniec dodać, że w Polsce wodoru nie zatankujemy na razie nigdzie.

 

Podsumowanie

  1. Komisja Środowiska Parlamentu Europejskiego zaproponowała nowe limity emisji CO² we flotach pojazdów oferowanych przez producentów w Unii Europejskiej.
  2. Szacuje się, że w 2030 roku napęd elektryczny ma być w co trzecim nowych samochodzie rejestrowanym w Unii Europejskiej.
  3. Nowe samochody wypuszczane na rynek unijny w 2030 roku będą emitowały co najmniej 35 proc. mniej CO² niż w roku 2021.
  4. Aktualnie na rynku motoryzacyjnym rządzą silniki spalinowe, które stanowią 56,7 proc. napędów aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. W 2030 roku ich odsetek ma wynosić około 25 proc.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
1 Komentarz
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
Kobieta na motocyklu robi prawo jazdy kat. A
2020.05.22  •  Motocykl
Prawo jazdy kategorii A na motocykl. Ile kosztuje, od ilu lat, jakie wymagania?

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Czytaj więcej