Ładowanie elektryków nie należy do skomplikowanych procesów, ale warto wiedzieć o kilku ważnych kwestiach. W tym artykule przybliżymy najważniejsze zasady ładowania samochodów elektrycznych i poruszymy temat żywotności akumulatorów. Sprawdź, czego potrzebujesz, aby optymalnie naładować akumulatory auta bez szkodzenia im?
Infrastruktura ładowania – czy jesteśmy gotowi na elektryczną rewolucję?
Infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się dynamicznie, jednak wciąż pozostaje obszarem wymagającym dalszych inwestycji.
Z roku na rok przybywa punktów ładowania, zarówno tych szybkich, jak i wolnych. W ostatnich latach obserwujemy znaczny wzrost liczby stacji ładowania. Szczególnie intensywny rozwój dotyczy dużych miast i głównych tras komunikacyjnych. Dostępne są zarówno stacje szybkiego ładowania (DC), które umożliwiają naładowanie samochodu w krótkim czasie, jak i wolniejsze stacje AC, często spotykane w miejscach publicznych, takich jak parkingi przy centrach handlowych czy hotelach. Największa gęstość stacji ładowania występuje w dużych aglomeracjach miejskich, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław. Coraz więcej stacji powstaje też przy autostradach, co ułatwia podróżowanie samochodami elektrycznymi na dłuższych dystansach.
Mimo postępów infrastruktura ładowania wciąż jest nierównomiernie rozłożona na terenie kraju. Wciąż istnieją regiony, gdzie dostęp do punktów ładowania jest ograniczony. Zwiększająca się liczba samochodów elektrycznych generuje rosnące zapotrzebowanie na nowe stacje ładowania, szczególnie w mniejszych miejscowościach i na obszarach wiejskich. Ważnym wyzwaniem jest ujednolicenie standardów ładowania, co ułatwiłoby korzystanie z różnych sieci ładowania. Rozwój infrastruktury ładowania wymaga odpowiedniego przygotowania sieci energetycznej.
Publiczne stacje ładowania – różnorodność opcji, zróżnicowane koszty
Pomimo wspomnianych wyzwań, sieć publicznych stacji ładowania stale się rozrasta. Kierowcy mają do wyboru:
- ładowarki standardowe (AC) o mocy 18-22 kW, które wymagają około 2,5 godziny, aby naładować auto na 100 km zasięgu,
- szybkie ładowarki (DC) o mocy od 50 do nawet 360 kW, które potrafią uzupełnić 80% baterii w ciągu zaledwie kilkunastu do kilkudziesięciu minut.
Koszt 1 kWh na tych stacjach waha się w zależności od mocy ładowarki i stosowanej taryfy.
Ładowanie w domu
Taryfa nocna. Jeśli ładujemy w nocy, korzystając z tańszej taryfy nocnej (np. 0,66 zł/kWh), to za pełne naładowanie zapłacimy około 60 kWh * 0,66 zł/kWh = 39,60 zł.
Taryfa standardowa. Jeśli ładujemy w dzień, korzystając z taryfy standardowej (np. 0,80 zł/kWh), to za pełne naładowanie zapłacimy około 60 kWh * 0,80 zł/kWh = 48 zł.
Ładowanie na publicznej stacji
Ładowarka AC. Ceny na publicznych stacjach AC wahają się od około 1,50 zł/kWh do 2,50 zł/kWh. Przyjmując średnią cenę 2 zł/kWh, za pełne naładowanie zapłacimy około 60 kWh * 2 zł/kWh = 120 zł.
Ładowarka DC. Ceny na szybkich ładowarkach DC są wyższe i zaczynają się od około 2 zł/kWh. Przyjmując cenę 2,50 zł/kWh, za pełne naładowanie zapłacimy około 60 kWh * 2,50 zł/kWh = 150 zł.
Przeczytaj też: elektryczne samochody bez prawa jazdy i sprawdź, czy są pojazdy, które możesz prowadzić bez dokumentów?
Jak efektywnie zarządzać energią w samochodzie elektrycznym?
Ładowanie samochodów elektrycznych wymaga nieco innego podejścia niż tankowanie pojazdów spalinowych. Ważne jest właściwe zarządzanie energią w akumulatorze, aby zapewnić długą żywotność baterii i optymalne wykorzystanie zasięgu auta.
1. Unikaj codziennego ładowania
Przeciętny użytkownik pokonuje dziennie nie więcej niż 40-50 km, co daje około 15 000 km rocznie. Biorąc pod uwagę, że współczesne samochody elektryczne mają zasięg ok. 300 km na jednym ładowaniu, codzienne podłączanie auta do ładowarki jest zbędne. Częste ładowanie skraca żywotność baterii, dlatego lepiej ładować auto raz na 2-3 dni, gdy poziom naładowania znacznie spadnie.
2. Nie ładuj do pełna
Producenci zalecają, aby unikać ładowania akumulatora do 100%. Częste ładowanie do pełna znacznie przyspiesza degradację ogniw baterii. Lepiej zatrzymać ładowanie na poziomie około 80-90%, co wydłuży żywotność akumulatora.
3. Unikaj całkowitego rozładowania
Podobnie jak w przypadku pełnego naładowania, głębokie rozładowanie baterii do zera również negatywnie wpływa na jej trwałość. Systemy samochodów są zaprojektowane, aby temu zapobiegać, ale warto samemu kontrolować poziom i ładować auto, zanim wskaźnik osiągnie skrajnie niski poziom.
4. Ładuj w nocy, korzystając z tańszej taryfy
Jeśli masz możliwość zainstalowania domowej stacji ładowania, warto ją podłączyć do osobnego licznika i ładować auto w nocy. Taryfa nocna (G12) jest zwykle o ponad 50% tańsza niż standardowa, co znacznie obniża koszty użytkowania samochodu elektrycznego.
5. Uważaj na ekstremalne temperatury
Zarówno wysokie, jak i niskie temperatury otoczenia mogą negatywnie wpływać na akumulator samochodu elektrycznego. Staraj się parkować auto w zacienionych miejscach lub garażach, aby chronić baterię przed przegrzaniem lub wychłodzeniem. Gwałtowne zmiany temperatur skracają żywotność ogniw.
Pamiętaj też, że kupując nowego, elektryka warto zabezpieczyć się ubezpieczeniem AC, ponieważ wszelkie potencjalne naprawy, np. na skutek zdarzenia drogowego, wymagają specjalizujących się w samochodach elektrycznych warsztatów.
Przeczytaj więcej na temat ubezpieczenia samochodu elektrycznego.
Ładowanie na trasie, czyli jak poradzić sobie w dłuższej podróży?
Podczas dłuższych wyjazdów samochodem elektrycznym ważne jest właściwe planowanie trasy, uwzględniające stację ładowania. Należy uwzględnić też czas potrzebny na uzupełnienie energii w akumulatorze.
Szybkie ładowarki DC są niezbędne, aby samochody elektryczne mogły skutecznie konkurować z pojazdami spalinowymi na dłuższych trasach. Te o mocy do 350 kW, potrafią naładować 80% baterii w zaledwie kilkanaście-kilkadziesiąt minut. Jednak nie każdy samochód jest w stanie przyjąć tak dużą moc ładowania – wszystko zależy od parametrów technicznej instalacji pojazdu.
Planując dłuższą trasę, warto wcześniej sprawdzić rozmieszczenie publicznych stacji ładowania i zaplanować postoje w taki sposób, aby uzupełniać energię, gdy tylko jest taka potrzeba. Dzięki temu unikniemy stresu związanego z dojazdem do celu na ostatnich procentach baterii.
Ładowanie w blokach mieszkalnych
Jednym z największych wyzwań związanych z ładowaniem samochodów elektrycznych jest infrastruktura w budynkach wielorodzinnych. Dotychczas właściciele aut elektrycznych mieszkający w blokach musieli radzić sobie, ciągnąc przewody z własnych mieszkań lub korzystając z ładowarek na koszt wspólnoty.
Na szczęście, od niedawna obowiązują przepisy, które ułatwiają montaż prywatnych punktów ładowania przy miejscach parkingowych w budynkach wielorodzinnych. Zarządca nieruchomości może odmówić instalacji ładowarki tylko w czterech określonych przypadkach, m.in. gdy nie jest to możliwe ze względów technicznych lub wnioskodawca nie ma tytułu prawnego do miejsca parkingowego.
Rodzaje gniazd i wtyków do ładowania aut elektrycznych
Publiczne stacje ładowania wyposażone są w różne rodzaje złączy, a auta elektryczne mogą mieć przystosowane gniazda tylko do jednego typu lub kilku standardów.
Najpopularniejsze to:
- CHAdeMO – standard wykorzystywany głównie w autach azjatyckich, pozwala na ładowanie prądem stałym,
- CCS – dominujący standard w Europie, umożliwia ładowanie prądem stałym z mocą do 350 kW,
- Typ-2 – standard gniazd AC stosowany w samochodach europejskich, współpracuje też z wtykami CCS.
Przed zakupem samochodu elektrycznego warto sprawdzić, jakie złącza posiada dany model, aby mieć pewność kompatybilności z dostępną infrastrukturą ładowania. Jeśli zdecydowałeś się na elektryka, pamiętaj o obowiązkowym ubezpieczeniu OC i skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC, aby obliczyć składkę.
Wpływ temperatury na ładowanie i eksploatację
Temperatura otoczenia ma istotny wpływ na efektywność ładowania i długotrwałą eksploatację samochodów elektrycznych. Zarówno wysokie, jak i niskie temperatury mogą negatywnie oddziaływać na akumulator.
W upalne dni, gdy bateria jest rozgrzana po intensywnej jeździe, moc ładowania może zostać ograniczona, a tempo uzupełniania energii spowolnione. Z kolei w mroźne zimowe dni niska temperatura może utrudnić ładowanie i obniżyć dostępny zasięg pojazdu.
Dlatego tak ważne jest, aby chronić samochód elektryczny przed gwałtownymi zmianami temperatury. Parkowanie w zacienionych miejscach lub garażach, a także unikanie częstego korzystania z ultraszybkich ładowarek DC, może znacząco wydłużyć żywotność akumulatora.
Ładowanie a degradacja baterii
Częstotliwość korzystania z ultraszybkich ładowarek DC ma również wpływ na tempo degradacji baterii w samochodach elektrycznych. Wysoka moc ładowania generuje znaczne ilości ciepła, co przyspiesza starzenie się ogniw. Doświadczenia z autami o wysokich przebiegach jednoznacznie wskazują, że im częściej użytkownik korzysta z szybkich ładowarek, tym szybciej postępuje proces degradacji baterii. Dlatego producenci zalecają, aby unikać nadmiernego korzystania z tego typu infrastruktury i sięgać po nią tylko w wyjątkowych sytuacjach, gdy jest to niezbędne.
Optymalnym rozwiązaniem jest ładowanie samochodu elektrycznego głównie w domu lub w miejscu pracy, korzystając z wolniejszych, ale bardziej przyjaznych dla akumulatora ładowarek.
Przyszłość ładowania samochodów elektrycznych
Wraz z rosnącą popularnością elektryków i rozbudową infrastruktury ładowania, można oczekiwać, że w najbliższych latach sektor ten będzie się dynamicznie rozwijać. Już teraz Unia Europejska zapowiedziała zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. To oznacza, że produkcja aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi w Europie będzie stopniowo wygasać. W zamian producenci będą zmuszeni do jeszcze intensywniejszego inwestowania w rozwój pojazdów elektrycznych.
Specjaliści przewidują, że w przyszłości darmowe ładowarki w miastach staną się rzadkością, a większość właścicieli elektryków będzie zmuszona korzystać z komercyjnych punktów, które będą pobierały opłaty. To z kolei może przyczynić się do jeszcze większego wzrostu popularności domowych stacji ładowania.
Wyzwaniem pozostanie jednak zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza w budynkach wielorodzinnych. Choć nowe przepisy mają ułatwić montaż prywatnych punktów ładowania, wciąż istnieją bariery techniczne i finansowe, które zniechęcają wielu właścicieli. Rozwiązanie tego problemu będzie kluczowe dla dalszego rozwoju elektromobilności, szczególnie w dużych miastach.
Producenci samochodów elektrycznych nieustannie pracują również nad udoskonalaniem technologii baterii. Oczekuje się, że w nadchodzących latach pojawią się akumulatory o jeszcze większej pojemności, szybszym ładowaniu oraz dłuższej żywotności. To z pewnością przyczyni się do zwiększenia zasięgu i wygody użytkowania elektryków.
Zastanawiasz się nad zakupem auta z napędem elektrycznym? Sprawdź, jakie są najtańsze samochody elektryczne!
Pytania i odpowiedzi
Czas ładowania zależy od pojemności baterii, mocy ładowarki i stanu naładowania. Od kilku godzin na domowym ładowaniu po kilkanaście minut na szybkiej stacji ładowania.
Możesz ładować swój samochód w domu, w pracy, na publicznych stacjach ładowania, w centrach handlowych, a nawet w niektórych hotelach.
Wyróżniamy ładowarki AC (prąd przemienny) i DC (prąd stały). Ładowarki AC są wolniejsze, ale powszechniejsze. Ładowarki DC są szybsze, ale występują głównie na stacjach szybkiego ładowania.
Tak, ale proces ładowania będzie trwał znacznie dłużej niż przy użyciu dedykowanej ładowarki.
Koszt ładowania zależy od ceny energii elektrycznej, taryfy, pojemności baterii i miejsca ładowania. Zazwyczaj ładowanie w domu jest tańsze niż na publicznej stacji.
Tak, w wielu krajach, w tym w Polsce, istnieją różnego rodzaju ulgi dla posiadaczy samochodów elektrycznych, takie jak zwolnienie z opłat drogowych czy podatków.
Podsumowanie
- Chociaż wciąż istnieją pewne trudności, takie jak niewystarczająca sieć publicznych stacji ładowania czy problemy z infrastrukturą w budynkach wielorodzinnych, to perspektywy na przyszłość rysują się coraz korzystniej.
- Aby w pełni wykorzystać potencjał aut elektrycznych, kierowcy muszą nauczyć się właściwego zarządzania energią w akumulatorach.
- Rozwój infrastruktury ładowania, postęp technologiczny oraz zmiany w przepisach prawnych powinny sprawić, że stacje ładowania, zarówno te publiczne jak i domowe, będą bardziej dostępnym rozwiązaniem dla właścicieli pojazdów elektrycznych.
- Niższe koszty eksploatacji, brak emisji spalin oraz cichsza i płynniejsza jazda to tylko niektóre z kluczowych zalet, które sprawiają, że samochody elektryczne stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Samochody elektryczne przyszłością motoryzacji? Zmotoryzowani podchodzą do tego z dużą rezerwą. Szacuje się jednak, że sytuacja ta ma się niebawem zmienić i nastąpi prawdziwy boom na auta elektryczne. Unia Europejska rozpoczęła właśnie negocjacje w sprawie nowych standardów w sprawie emisji dwutlenku węgla.
Motoryzacyjne nowinki i technologiczne rozwiązania przyszłości, związane z automatyzacją prowadzenia samochodu, wpływają także na rynek ubezpieczeniowy. Czy właściciele aut marki Tesla i innych nowoczesnych, bezpiecznych samochodów z autopilotem będą premiowani niższym ubezpieczeniem OC? Wszystko na to wskazuje.
Przed nami zima, a więc najtrudniejszy w roku okres dla akumulatorów samochodowych. Niskie temperatury najlepiej weryfikują bowiem stan naładowania akumulatora i kondycję elektryki w aucie. Aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas zimowych poranków, gdy po przekręceniu kluczyka w stacyjce jedyne co słyszymy to absolutna cisza - warto sprawdzić akumulator w samochodzie. Jak to zrobić? Podpowiadamy.
Jakie jest podejście towarzystw ubezpieczeniowych do samochodów hybrydowych i elektrycznych? Czy ich ubezpieczenie może być droższe niż w przypadku auta spalinowego? Sprawdziliśmy!
Nadchodzi nowa era elektromobilności w Polsce, a w centrum uwagi znajduje się chiński koncern BYD – wiodący na świecie producent samochodów elektrycznych oraz hybryd typu Plug-in. Po kilku miesiącach oczekiwania, BYD oficjalnie wkracza na polski rynek, oferując kierowcom atrakcyjne modele samochodów elektrycznych w przystępnych cenach.
Elektryfikacja w motoryzacji dynamicznie się rozwija. Podobnie jak świadomość ekologiczna właścicieli samochodów. Najlepiej pokazuje to duże zainteresowanie autami z napędem hybrydowym. Sprawdź, jakie samochody hybrydowe wybierali w 2022 roku Polacy.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.