Interwencja Rzecznika na Facebooku. Nowy sposób pomocy klientom?

Aktualizacja:
rzecznik

Klient czeka na holowanie za granicą, a prawnik z Biura Rzecznika Ubezpieczonych ponagla ubezpieczyciela... postem na Facebooku. Skutecznie. Czy tego typu interwencje będą wkrótce standardem?

Samochód psuje się dwa razy? Podejrzane!

Tych wakacji pan Wojciech* nie będzie najlepiej wspominał. Pojechał z rodziną na wczasy do Chorwacji, a tam jego mazda zepsuła się, i to aż dwukrotnie. Ale od czego jest ubezpieczenie assistance! Za pierwszym razem, gdy klient zadzwonił do ubezpieczyciela z prośbą o pomoc, wszystko było w porządku: odholowano samochód do warsztatu, gdzie mechanicy wymienili m. in. akumulator.

Niestety po kilku dniach auto zepsuło się znów. Pan Wojciech zadzwonił ponownie do centrum pomocy ubezpieczyciela, ale już tak łatwo nie poszło. Pracownicy assistance nie mogli uwierzyć w ponowną awarię tego samego samochodu i odmówili pomocy. Zażądali, aby klient przysłał im dowody, że usunął pierwszą awarię – rachunek za naprawę i za części. Pan Wojciech musiał jechać do serwisu po te dokumenty, bo nie wziął ich po naprawie, sądząc, że nie będą potrzebne. Upływały godziny, auto nie nadawało się do jazdy, a za dwa dni pan Wojciech i jego rodzina musieli opuścić hotel. Była godzina 16:00, a mężczyzna nie wiedział, czy ubezpieczyciel w ogóle pomoże mu, czy nie.

Pan Wojciech poprosił o pomoc Rzecznika Ubezpieczonych – ale nie drogą oficjalną, pisząc pismo czy dzwoniąc na infolinię. Znalazł na Facebooku profil Rzecznika i wysłał prywatną wiadomość z prośbą o interwencję.

Facebookowa interwencja

Cezary Orłowski, prawnik, który odczytał wiadomość, postanowił zdziałać równie niestandardowo, bo czas naglił. Na profilu facebookowym ubezpieczyciela napisał post, aby jak najszybciej udzielono pomocy klientowi w Chorwacji. Odpowiedź była niemal natychmiastowa – pracownicy towarzystwa zapisali sobie dane klienta i numer rejestracyjny samochodu. „Pracę kończyłem o 18.00, więc odpisałem Klientowi, że zrobiłem co mogłem i powinien liczyć na to, że ubezpieczyciel zaraz się do niego odezwie. Poszedłem do domu zadowolony że sprawę rozwiązałem niczym angielski FOS (Financial Ombudsman Services)” – opowiada prawnik Rzecznika Ubezpieczonych.

Okazało się jednak, że chociaż assistance jest usługą całodobową, to w dniu interwencji nikt nic więcej w sprawie pana Wojciecha nie zrobił. „Następnego dnia około godziny 10 otrzymałem od ubezpieczyciela  informację, że dziękują za dane Klienta i się z nim skontaktują. Dopiero po 10 się zainteresowali? Klient od wczoraj czeka i czeka i nie wie, na czym stoi” – irytował się Cezary Orłowski. Na szczęście wkrótce pracownicy assistance zadzwonili do pana Wojciecha i ustalili z nim szczegóły holowania auta oraz powrotu rodziny do Polski.

Jak przyspieszyć załatwianie spraw?

Zazwyczaj interwencje Rzecznika Ubezpieczonych wyglądają tak: klient składa skargę w formie pisemnej, sprawa trafia do kolejki oczekujących na rozpatrzenie, po 2-4 tygodniach Rzecznik wysyła pismo do ubezpieczyciela z prośbą o wyjaśnienia i ewentualnie o zmianę decyzji, a na odpowiedź firmy ubezpieczeniowej najczęściej  trzeba czekać kolejne 30 dni. Są jednak sytuacje pilne, takie jak sprawa pana Wojciecha, gdzie pomoc potrzebna jest natychmiast. A jak wyglądają interwencje rzecznika finansowego w Wielkiej Brytanii?

„Brytyjski Financial Ombudsman Services 80% reklamacji załatwia w formie mailowej lub telefonicznej, właśnie w taki sposób” – mówi Cezary Orłowski i  dodaje: „Miałem nadzieję, że taka sytuacja jest w Polsce także możliwa. Należy jednak mimo wszystko docenić zaangażowanie firmy, w której pan Wojciech miał wykupione assistance, przynajmniej jeśli chodzi o to, że przyjęli ode mnie zgłoszenie i je zrealizowali – z dużym poślizgiem czasowym, ale jednak”.

Może nowy Rzecznik Finansowy, który na mocy Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji zastąpi Rzecznika Ubezpieczonych, będzie częściej interweniował właśnie w ten sposób? Powyższy przykład może być podstawą do rozważań o wdrożeniu takiego systemu w Polsce.

Czytaj także: 30 dni na rozpatrzenie reklamacji  – inaczej dostaniesz to, czego chcesz! Nowa ustawa o reklamacjach

Kiedy pisać do ubezpieczyciela na Facebooku?

Czy interwencje pracowników Rzecznika lub reklamacje samych klientów zgłaszane za pośrednictwem serwisów społecznościowych mają sens? Edyta Skórka, specjalistka porównywarki ubezpieczeń mfind, nie ma wątpliwości, że w pilnych przypadkach to działa: „Gdy pracowałam w firmie ubezpieczeniowej przy rozpatrywaniu reklamacji, czasami zdarzało się, że klienci pisali na profilach społecznościowych towarzystwa. Takie zgłoszenia są obsługiwane absolutnie priorytetowo, bo widzą je wszyscy. Online eksperci ubezpieczyciela szybko kontaktują się z klientem, który pisze na Facebooku i starają się mu pomóc”.

Oczywiście wiele tu zależy od samego klienta. Zgłaszając problem za pośrednictwem serwisu społecznościowego należy unikać języka typowego internetowego hejtu, tylko skupić się na przedstawieniu swojej sprawy i współpracować z pracownikiem ubezpieczyciela, który odpowie na zgłoszenie. Wpis na Facebooku ma sens, gdy sprawa jest naprawdę pilna, jak ta, która była udziałem pana Wojciecha. „Towarzystwa ubezpieczeniowe, zanim w ogóle zdecydowały się na zaistnienie w mediach społecznościowych, obawiały się zalewu negatywnych wpisów i komentarzy od rozczarowanych klientów. Kontakt z ubezpieczycielem via Facebook czy Twitter powinien być bardzo przemyślany i stosowany wyłącznie w pilnych sprawach, bo zarzucenie profliu firmy wpisami może doprowadzić do tego, że takie zgłoszenia wcale nie będą szybko obsługiwane, bo będzie ich za dużo – albo będą ukrywane przez administratorów” – ostrzega Edyta Skórka.

Być może już wkrótce także specjaliści Rzecznika będą częściej interweniować za pomocą telefonu, poczty elektronicznej i portali społecznościowych. Może wzorem brytyjskiego FOS warto wprowadzić taki system reklamacyjny u nowego Rzecznika Finansowego? To pewnie dałoby się zrobić. Oczywiście do tego potrzebna jest dobra wola Polskiej Izby Ubezpieczeń i innych samorządów instytucji finansowych, aby ubezpieczyciele wiedzieli i akceptowali taki sposób załatwiania spraw, który może znacznie skrócić oczekiwanie klientów.

Ubezpieczyciele pewnie się nie ucieszą, ale skoro już postanowili zaistnieć w mediach społecznościowych, to muszą liczyć się z tym, że facebookowy profil nie służy wyłącznie do zbierania „lajków”, ale też do kontaktu z nie zawsze zadowolonymi klientami czy instytucjami takimi jak Rzecznik Ubezpieczonych.

* Historia pana Wojciecha została oparta na faktach, ale imię i niektóre szczegóły zmieniono.


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2024.03.26  •  Zdrowie
Jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka?

Ubezpieczenie od następstw choroby nowotworowej musi zapewniać ochronę w przypadku diagnozy tej poważnej choroby. Jednak wybór odpowiedniej polisy jest już bardziej skomplikowany, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W tym artykule podpowiadamy, jak wybrać najlepsze ubezpieczenie na raka, które spełni Twoje potrzeby i zapewni kompleksowe wsparcie.

Czytaj więcej
2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku. Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie dopełnisz tego obowiązku i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.04.15
Jak ustalić wartość rynkową pojazdu?

Wartość rynkowa pojazdu jest jednym z kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy sprzedaży lub zakupie samochodu. Niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą, kupującym czy pośrednikiem, zrozumienie tego, jak ją ustalić jest niezbędne, aby przeprowadzić skuteczną transakcję.

Czytaj więcej
2024.04.07
Ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC jest niezbędne, aby chronić się przed finansowym obciążeniem w przypadku spowodowania szkody. Jednak wiele osób zastanawia się, ile kosztuje ubezpieczenie OC bez zniżek. W tym artykule dowiesz się, jakie czynniki wpływają na wysokość składki oraz jak można obniżyć koszty ubezpieczenia.

Czytaj więcej
2024.04.07  •  Samochód
Zmiany w prawie jazdy w 2024 roku  – nowe przepisy dotyczące psychotestów

Rok 2024 przyniósł wiele zmian dla kierowców nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Zaostrzenie przepisów dotknie zarówno najmłodszych kierowców, jak i seniorów. Nowe regulacje dotyczą badań psychologicznych, wymiany dokumentów, a także ograniczeń, które obejmą młodych kierowców. W tym artykule przyjrzymy się szczegółowo wszelkim prawnym nowościom, o których powinni wiedzieć kierowcy.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30
Najtańsze OC kwiecień 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj ceny OC w poprzednich miesiącach

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
Ubezpieczenie OC Anglika
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
Kobieta na motocyklu robi prawo jazdy kat. A
2020.05.22  •  Motocykl
Prawo jazdy kategorii A na motocykl. Ile kosztuje, od ilu lat, jakie wymagania?

Myślisz o zdobyciu prawa jazdy na motocykl? Poniżej znajdziesz wszelkie informacje na temat kat. A. Krok po kroku podpowiadamy, co zrobić i ile to kosztuje, aby móc poruszać się motocyklem po drogach publicznych.

Czytaj więcej