Nadchodzi czas, na który wszyscy czekali – sezon wakacyjny. Coraz więcej Polaków decyduje się na podróżowanie samolotem na swoje wymarzone zagraniczne wakacje. Podróżni korzystają z ofert biur podróży lub organizują wyjazdy samodzielnie. Duża liczba turystów powoduje wzmożony ruch samolotów, co czasem prowadzi do opóźnień i odwołań lotów. W zeszłym roku, w sezonie wakacyjnym 2023, z polskich lotnisk odwołano około 170 lotów, a ponad 40 tysięcy pasażerów miało kłopoty z opóźnionymi lotami. Jaki będzie ten sezon dowiemy się zapewne po wakacjach. Jednak warto już teraz znać swoje prawa jako pasażerowie, jeśli lot zostanie opóźniony, odwołany lub nie będziemy mogli polecieć z powodu overbookingu.
Co jest powodem odwołanych i opóźnionych lotów w okresie wakacyjnym?
Odwołanie lotu lub jego opóźnienie jest bardzo denerwujące. Nagłe problemy podczas podróży mogą wpłynąć na nasze plany wakacyjne i spowodować dodatkowe koszty. Poniżej przedstawiamy wskazówki, co robić, gdy mamy kłopoty z lotem.
Wiele osób wybiera się na zagraniczne wakacje od czerwca do sierpnia i często podróżują samolotem. Na przykład, latem na lotnisku Chopina w Warszawie samoloty startują i lądują tam bardzo często, nawet co kilka minut. Duże natężenie ruchu lotniczego może sprawić, że loty nie zawsze odbywają się zgodnie z planem.
Opóźnienia i odwołania lotów mogą wynikać z przyczyn zależnych, jak i niezależnych od przewoźników lotniczych.
Pogoda może sprawić trudności podczas startów i lądowań samolotów. Burze, mgły i silne wiatry mogą spowodować opóźnienia lub odwołanie lotów.
Opóźnienia lotów mogą być spowodowane zbyt dużą liczbą samolotów w powietrzu lub kłopotami na lotnisku. Czasami mogą wystąpić problemy operacyjne, na przykład gdy nie ma wystarczającej liczby pracowników z powodu choroby lub innych niespodziewanych sytuacji.
Te i wiele innych powodów może sprawić, że loty zostaną opóźnione albo odwołane.
Odwołany lub opóźniony lot. Dlaczego warto znać swoje prawa jako pasażer?
Coraz więcej osób, które podróżują samolotem, zdaje sobie sprawę z tego, jakie mają prawa jako pasażerowie. Ta świadomość rośnie z roku na rok. Pasażerowie linii lotniczych mają swoje prawa, które są chronione przez przepisy międzynarodowe i krajowe. W Unii Europejskiej prawa pasażerów lotniczych określa Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Kiedy lot spóźnia się o ponad 2 godziny, linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom jedzenie i napoje. Niestety, niewielu przewoźników wywiązuje się z tego obowiązku.
Gdy opóźnienie jest dłuższe niż 3 godziny lub dochodzi do odwołania lotu, przewoźnik lotniczy ma obowiązek umożliwić pasażerom:
- wysłanie e-maila albo skorzystanie z telefonu;
- zaproponowanie biletu na inny lot lub zwrot pieniędzy za bilet;
- zorganizowanie noclegu i transport do hotelu;
Podczas lotów wakacyjnych może także zdarzyć się sytuacja, w której linie lotnicze sprzedadzą więcej biletów na lot niż jest miejsc w samolocie. W związku z tym nie wszyscy podróżni będą mogli wejść na jego pokład. W takim przypadku mamy do czynienia z overbookingiem.
Jeśli przytrafi Ci się odmowa wejścia na pokład samolotu z powodu overbookingu, przysługują Ci następujące prawa:
- zwrot kosztów biletu lotniczego lub zmiany planu podróży oraz odszkodowanie.
Twój lot został odwołany? Szukasz odszkodowania?
Kiedy pasażer ma prawo do odszkodowania za opóźniony lot?
Linia lotnicza musi zapłacić odszkodowanie za lot opóźniony, gdy:
- opóźnienie było bezpośrednią winą linii lotniczych i nie było spowodowane przez nadzwyczajne okoliczności,
- samolot doleciał z ponad 3-godzinnym opóźnieniem – to bardzo istotne, ponieważ samolot może nadrobić czas opóźnienia w trakcie lotu,
- od momentu zdarzenia nie minął więcej niż rok. Niestety w Polsce jest to tylko rok, a w niektórych krajach europejskich ten okres wynosi nawet 5 lat!
W sytuacji, w której lot został zakłócony z winy przewoźnika, linia lotnicza jest zobowiązana do obowiązku wypłaty odszkodowania za odwołany lot. Prawo to reguluje Rozporządzenie WE nr 261/2004.
Do uzyskania odszkodowania za lot mają prawo podróżni, których:
- lot został odwołany mniej niż 14 dni przed planowanym wylotem,
- lot odbywał się tylko w krajach UE,
- lot zaczynał się na terenie UE,
- lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii Europejskiej, jeśli obsługiwał go przewoźnik z UE.
Prawo do uzyskania odszkodowania za lot jest takie samo niezależnie od tego, czy lecisz liniami tradycyjnymi, czarterowymi czy tanimi, jak Wizzair i Ryanair.
Ile wynosi odszkodowanie za lot?
Jeśli twój lot został odwołany, opóźniony z winy linii lotniczych lub byłeś w sytuacji, gdy było za dużo zarezerwowanych miejsc na pokładzie samolotu, masz prawo do otrzymania odszkodowania od przewoźnika lotniczego.
Przepisy Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 określają, ile pieniędzy należy wypłacić pasażerom za zakłócenia lotów.
Wysokość odszkodowania zależy od odległości dzielącej lotnisko startowe i lotnisko końcowe:
- €250 na pasażera za loty do 1500 km,
- €400 na pasażera za loty powyżej 1500 km w obrębie UE,
- €400 na pasażera dla lotów o długości od 1500 km do 3500 km,
- €600 na pasażera dla lotów o długości powyżej 3500 km.
Jak skutecznie egzekwować odszkodowanie za lot!
Pasażerowie, którzy znają przepisy, mogą skutecznie ubiegać się o odszkodowanie za problemy z lotem. Proces ten może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Aby otrzymać odszkodowanie, można samodzielnie złożyć wniosek na stronie linii lotniczej. Trzeba jednak pamiętać, że linie lotnicze często odrzucają indywidualne skargi pasażerów. Dlatego warto od razu skontaktować się z firmą, która specjalizuje się w prawie lotniczym. Jednym z wiodących graczy na polskim rynku jest AirCashBack. Firma ta od ponad 11 lat pomaga pasażerom w uzyskaniu odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty służbowe, prywatne, rejsowe i czarterowe. Co istotne, AirCashBack nie pobiera opłat od pasażerów z góry. Prowizja jest naliczana dopiero po uzyskaniu odszkodowania, więc pasażer nie ponosi ryzyka.
Twój lot został odwołany? Szukasz odszkodowania?
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Zastanawiasz się, czy za każdy opóźniony lub odwołany lot pasażer może starać się o odszkodowanie? Niestety, zaburzenia planu lotów to częsty problem w czasie podróży lotniczych, dlatego warto znać obowiązujące przepisy. Dowiedz się, jak domagać się swoich praw i kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lot.
Istnieje szereg przyczyn, dla których warto zainteresować się tematem wcześniejszego ubezpieczenia lotu bądź podróży samolotowej. Od wypadków losowych, które uniemożliwiają nam wzięcie udziału w zaplanowanym z wyprzedzeniem wyjeździe, przez opóźnienia lotów, po ich odwołanie przez przewoźnika. Sprawdzamy, czy warto zdecydować się na ubezpieczenie lotu!
Podczas podróży samolotem mogą pojawić się niespodziewane komplikacje, m.in. opóźnienia, odwołane loty czy zagubiony bagaż. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na wykupienie ubezpieczenia podróżnego, które może pokryć wiele nieprzewidzianych sytuacji, od zagubienia bagażu po koszty leczenia za granicą. Sprawdź, dlaczego warto rozważyć ubezpieczenie od podróży samolotem, co ono obejmuje i na co zwrócić uwagę.
W związku z ogłoszoną przez WHO pandemią koronawirusa, Główny Inspektorat Sanitarny zaleca m.in. zrezygnowanie z podróżowania. Wybrani przewoźnicy już zaprzestali obsługi lotów w konkretnych kierunkach, a wszystko wskazuje na to, że odwołanych lotów będzie więcej. Dodatkowo realnym wydaje się scenariusz dotyczący zamknięcia portów lotniczych.
Za godzinę ślub siostry, pogrzeb babci lub rozmowa kwalifikacyjna, a Ty wciąż czekasz na pociąg lub autobus, którego nie ma i nie ma. Denerwujesz się, a po chwili uświadamiasz sobie, że nie zdążysz. Zastanawiasz się, czy ktoś w ogóle wypłaci Ci odszkodowanie za opóźnienie, a tym samym za stracone pieniądze, czas i nerwy?
Bilet lotniczy dzierżysz w dłoni. Do odprawy paszportowej stawiasz się na czas, a i tak okazuje się, że w samolocie nie ma dla Ciebie miejsca. Jak to możliwe? Prawdopodobnie „padłeś ofiarą” overbookingu, czyli popularnej praktyki stosowanej przez linie lotnicze. Są też i tacy, którzy na overbooking tylko czekają. Dlaczego? Ponieważ to otwiera im drogę do sporych odszkodowań od linii lotniczych.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.