Webmaster

Auto elektryczne powoli przestaje być luksusem, a staje się normalnym środkiem transportu. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że na koniec 2020 roku po polskich drogach jeździło w sumie 18 875 samochodów osobowych z napędem elektrycznym (53% z nich to były auta w pełni elektryczne, a pozostałe to hybrydy). W ciągu całego ubiegłego roku przybyło ich 9 870 sztuk, czyli Polacy kupili o 140% więcej takich pojazdów niż w 2019 roku. Na koniec sierpnia 2021 roku było już zarejestrowanych w Polsce 29 820 sztuk aut elektrycznych. Rosnąca popularność takich samochodów każe zastanowić się nad kosztami ubezpieczenia aut elektrycznych.

Dlaczego warto kupić auto elektryczne?

 

Nie bez znaczenia będzie pytanie, dlaczego w ogóle rozważać zakup samochodu o napędzie elektrycznym. W końcu taki silnik nie jest przecież żadną nowością i od dawna jest używany przez ludzi. Pierwsze samochody elektryczne pojawiły się wszak jeszcze w XX wieku. Dziś jednak mamy do czynienia z zupełnie innymi konstrukcjami. Czy warto zatem kupić auto elektryczne? Taki pojazd ma wiele zalet, wśród których można wymienić:

 

  • aspekty ekologiczne – samochody elektryczne nie emitują spalin;
  • cichą pracę silnika – ograniczanie hałasu, szczególnie w miastach;
  • brak konieczności wymiany oleju czy filtrów;
  • bezpieczeństwo – nowoczesne konstrukcje wyposażone w szereg systemów wspomagających kierowcę, brak paliwa to brak zagrożenia wybuchem;
  • tania eksploatacja – coraz większy zasięg aut na jednym ładowaniu, alternatywne źródła energii pozwalają znacznie obniżyć koszt ładowania (np. fotowoltaika).

 

Oczywiście nie brakuje także minusów, jeśli chodzi o auta elektryczne. Największa wada to wysoki koszt zakupu takiego samochodu. Na szczęście tutaj również jest rozwiązanie.

 

Dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego

 

Na zakup auta elektrycznego w Polsce można uzyskać dopłatę w ramach programu „Mój elektryk” z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). W 2021 roku wnioski są przyjmowane od 12 lipca. Wsparcie dotyczy jednak tylko osób fizycznych, którzy kupią samochód elektryczny w maksymalnej cenie 225 tys. zł brutto (wraz z VAT). Na droższe auta nie można uzyskać dofinansowania. Limit cenowy nie dotyczy jednak osób posiadających Kartę Dużej Rodziny.

 

Wysokość dopłaty do zakupu auta elektrycznego wynosi:

 

  • 18 750 zł;
  • 27 000 zł (dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny).

 

Wysokość dofinansowania nie zależy od wartości zakupionego samochodu elektrycznego. Oczywiście jego cena musi się mieścić we wspomnianym wcześniej limicie. Pieniądze można otrzymać na auta fabrycznie nowe, w pełni elektryczne już po zakupie w formie refundacji. Samochodu nie można sprzedać przez co najmniej 2 lata.

 

Od czego zależy cena ubezpieczenia auta elektrycznego?

 

Ubezpieczenie samochodu elektrycznego, podobnie jak aut z silnikiem spalinowym, zależy od wielu czynników. Można tu wymienić m.in.:

 

 

Jaki jest koszt OC auta elektrycznego?

 

Koszt zakupu auta elektrycznego jest duży, ale za to koszt ubezpieczenia takiego samochodu może pozytywnie zaskoczyć. Przygotowaliśmy symulację najpopularniejszych modeli „elektryków” przy założeniu, że właścicielem pojazdu jest 45-letni mężczyzna z Poznania, żonaty, mający dwójkę dzieci, posiadający prawo jazdy od 20 lat i wszystkie zniżki. Otrzymaliśmy następujące wyniki w naszym kalkulatorze OC/AC:

 

Auto elektryczneNajniższa cena OC
Nissan Leaf472 zł
Volkswagen ID.3652,54 zł
BMW i3456 zł
Peugeot 208575 zł
Renault Zoe545 zł
Tesla Model S608 zł
Tesla Model 3544 zł

 

Jak jest koszt ubezpieczenia hybrydy?

 

Alternatywą dla aut w pełni elektrycznych mogą być tzw. hybrydy. To pojazdy, w których połączono napęd spalinowy z elektrycznym. W takich konstrukcjach silnik elektryczny ma za zadanie obniżyć zużycie paliwa i zwiększyć moc pojazdu. Samochody z napędem hybrydowym są już popularne od lat, były użytkowane dużo wcześniej niż współczesne auta w pełni elektryczne. W Polsce hybrydy są bardzo popularne. Przeprowadziliśmy również dla nich symulację przy takich samych założeniach jak poprzednio:

 

Auto z napędem hybrydowymNajniższa cena OC
Honda CR-V Hybrid 2.01019 zł
Toyota C-HR Hybrid 1.8565,11 zł
Toyota C-HR Hybrid Dynamic Force 2.0652,54 zł
Fort Mondeo 2.0 Hybrid935 zł
Volvo XC60 T8 Hybrid Plug in1092 zł
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle1141 zł
Mercedes-Benz A250e769,12 zł
Toyota Yaris Hybrid565,11 zł

 

 

Auto elektryczne czy hybryda – co taniej ubezpieczysz?

 

Zarówno samochody o napędzie hybrydowym, jak i o napędzie elektrycznym są odpowiedzią na coraz większe zanieczyszczenie środowiska. Oczywiście pod względem ekologicznym najlepsze są „elektryki”, szczególnie gdy można je ładować z gniazdka zasilanego panelami fotowoltaicznymi. Jednak auta elektryczne są z reguły droższe w salonach niż podobnej klasy samochody z napędem hybrydowym. Za to zdecydowanie lepiej wypadają elektryki, gdy analizuje się ceny ubezpieczenia OC. Jeśli wyliczyć średnią cenę polisy OC z ofert, jakie przedstawiliśmy wcześniej, okaże się, że za auto elektryczne zapłacimy o 292 zł mniej niż za hybrydę:

 

Rodzaj napęduŚrednia cena OC
Auta elektryczne550,36 zł
Auta z napędem hybrydowym842,36 zł

 

 

Czy samochód elektryczny może jeździć bez ubezpieczenia?

 

Część właścicieli samochodów ma pokusę, żeby jeździć autem bez ważnego ubezpieczenia OC. Niestety, nawet 100 tys. kierowców nie ma ważnego OC, jak wynika z danych  Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Tymczasem takie ubezpieczenie jest obowiązkowe bez względu na to, czy w garażu znajduje się klasyczne auto z silnikiem spalinowym, hybryda, czy samochód elektryczny. Jaka jest kara za brak OC w 2021 roku? Jej wysokość zależy od rodzaju samochodu i okresu bez ochrony ubezpieczeniowej. W rezultacie właściciel auta osobowego może zapłacić za brak ubezpieczenia od 1120 zł (brak OC do 3 dni) do 5 600 zł (brak OC powyżej 14 dni).

 

Do „elektryków” warto się przyzwyczaić

 

Bez wątpienia samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze i przybywa ich na drogach co roku. Elektromobilność to trend, który wyznaczył kierunek dla całego przemysłu motoryzacyjnego na najbliższe dziesięciolecia. Unia Europejska chce nawet zakazać sprzedaży aut z silnikami spalinowymi od 2035 roku. Wszystko wskazuje na to, że do „elektryków” musimy się po prostu przyzwyczaić. Warto także pamiętać, że ubezpieczenie takiego auta jest często tańsze niż samochodu z silnikiem spalinowym, a nawet z napędem hybrydowym.