Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował miniony rok i podał zatrważające wręcz dane. Nieubezpieczeni sprawcy wypadków i kolizji drogowych kosztowali pozostałych kierowców… ponad 170 mln złotych! UFG wypłaca odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadkach, jeśli sprawca nie posiadał ubezpieczenia OC.
Na tę kwotę złożyły się odszkodawania i świadczenia. UFG wypłacił ponad pięć tys. odszkodowań, a zlikwidował prawie osiem tysięcy szkód, głównie były to szkody komunikacyjne. W tej liczbie 80 proc. sprawców stanowili kierowcy nieubezpieczeni. Szacunkowe dane UFG mówią o ok. 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów w Polsce, to ok. 0,5 proc. wszystkich uczestniczących w ruchu drogowym. Co ciekawe, to o 16 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dlaczego Polacy nie mają polis OC mimo kar za brak OC?
Po pierwsze kierowcy nie pamiętają o tym, że kupując auto używane z polisy poprzedniego właściciela można korzystać tylko do jej wygaśnięcia. Potem należy ją przedłużyć, wykupując własne OC – część kierowców przegapia ten fakt i myśli, że ryzykuje co najwyżej mandat za brak OC. Jazda w nieświadomości, może być jednak bardzo kosztowna. Kary z UFG za brak OC to jednak tylko początek ewentualnych problemów. Jeśli dojdzie do kolizji, kłopoty mogą być naprawdę poważne.
4 mln za brak OC – to możliwe!
Po drugie, wśród polskich kierowców panuje przekonanie, że jeśli mają auto stare i mało używane nie potrzebują takiego ubezpieczenia. A to nieprawda – OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla każdego zarejestrowanego pojazdu. Nawet jeśli auto stoi w garażu i nie spowoduje wypadku, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć kary – pojazdy są weryfikowane za pomocą wirtualnego policjanta – programu, który sprawdza wyrywkowo zarejestrowane pojazdy z zawartymi polisami OC.
Czytaj także: UFG mówi sprawdzam – nie unikniesz kary!
Kolejną rzeczą, która przytrafia się polskim kierowcom jest wykupowanie OC po dacie pierwszej rejestracji w Polsce, tymczasem należy je wykupić w dniu otrzymania tablic rejestracyjnych. I ostatni powód braku polisy OC w Polsce to trudna sytuacja finansowa właściciela samochodu. Niestety nie usprawiedliwia ona w żadnym razie braku polisy OC. Jeśli z pojazdu nie korzystamy, nie stać nas na jego ubezpieczenie, lepiej będzie go sprzedać lub wyrejestrować i nie narażać się na kary, ponieważ w każdym wypadku liczy się ciągłość w posiadaniu OC przed wyrejestrowaniem.
Kiedy możesz wyrejestrować pojazd by uniknąć kary z UFG?
Pojazd możesz wyrejestrować, gdy doszło do jego:
- kradzieży,
- wywozu albo sprzedaży za granicą,
- kasacji (zniszczenia) za granicą,
- trwałej utraty (na przykład w wyniku pożaru),
- przekazania do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania odpadów — jeśli nie wyrejestrujesz pojazdu, zrobi to urząd, gdy dostanie zaświadczenie ze stacji demontażu,
- wycofania z obiegu.
Czym zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny?
To instytucja, której zadaniem jest zabezpieczenie interesów osób ubezpieczonych. Do UFG należą zakłady ubezpieczeń działające na terenie Polski. Do zadań UFG należy wypłacanie odszkodowań i świadczeń ofiarom wypadków z udziałem nieubezpieczonych samochodów oraz ofiarom wypadków, których sprawca uciekł z miejsca zdarzenia. Co ważne, UFG gwarantuje wypłatę odszkodowań również w wypadku kiedy ubezpieczyciel ogłosi upadłość.
Oprócz tego UFG sprawdza, czy właściciele pojazdów wykupili obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. W minionym roku UFG otrzymał prawie 100 tys. powiadomień o braku OC i wystawił 80 tys. wezwań do zapłaty kary. To o 12 proc. więcej niż w 2016 roku.
Kierowcy, którzy nie wykupili obowiązkowego ubezpiecznia komunikacyjnego muszą się liczyć z kosztami. Ich wysokość zależna jest od tego, jak długo poruszali się po drogach bez ważnej polisy. Jakie to koszty? W przypadku, gdy nasza polisa jest nieważna przez 3 dni, zapłacimy 840 zł! Od 4 do 14 dni – 2100, a ponad dwa tygodnie – 4200. To pełna kwota kary dla samochodów osobowych.
Uwaga, karę mogą zapłacić również właściciele samochodów i innych pojazdów niewyjeżdżających na drogi. Prawie 70 proc. niepłacących wykrywanych jest przez tzw. wirtualnego policjanta, czyli system, które porównuje dane o pojazdach zarejestrowanych z danymi o wykupionych polisach komunikacyjnych.
Podsumowanie
- Ponad 170 mln złotych wypłacił w zeszłym roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
- W minionym roku UFG otrzymał prawie 100 tys. powiadomień o braku OC i wystawił 80 tys. wezwań do zapłaty kary
- Najczęstszym powodem braku OC jest brak przedłużenia polisy po starym właścicielu pojazdu, przekonanie, że jeśli nie poruszamy się pojazdem możemy nie płacić OC, lub zła sytuacja ekonomiczna właściciela
- Kara za brak OC może być dotkliwa, a to tylko początek problemu. Jeśli spowodujemy wypadek - koszty mogą być wielokrotnie wyższe niż sama kara od UFG.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Powiązane artykuły
Uwaga na kierowców bez ważnej polisy OC. Gdzie najwięcej kierowców bez OC? Oto lista województw, w których ryzyko stłuczki z pojazdem bez OC jest aż o 1,5 razy wyższe niż gdzie indziej.
Ponad 250 tysięcy pojazdów jeździ po polskich drogach bez obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego. Dla właściciela samochodu brak OC może być sposobem na oszczędności. Zdaniem ekspertów ubezpieczeniowych to bardziej przejaw głupoty. Spowodowanie wypadku może skończyć się koniecznością zwrotu odszkodowania. Czasem są one milionowe.
Wyrejestrowanie samochodu to obowiązek przy sprzedaży lub złomowaniu. Właściwe zrozumienie procedury oraz wymaganych dokumentów jest ważne, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji. W tym artykule przedstawimy krok po kroku, jak złożyć wniosek o wyrejestrowanie auta, jakie są konieczne formalności oraz na co zwrócić szczególną uwagę, aby cały proces przebiegł sprawnie i bezproblemowo.
We wszystkich krajach Europy właściciel pojazdu mechanicznego jest zobowiązany do posiadania ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej (OC). Za brak obowiązkowego ubezpieczenia – tak w Polsce jak i za granicą grozi kara. Jaka jest to kara? Sprawdzamy!
W odpowiedzi na narastający problem nieużywanych pojazdów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), polski rząd wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących rejestracji aut. Najistotniejszą modyfikacją jest automatyczne wyrejestrowanie setek tysięcy tzw. martwych pojazdów, które od lat nie są eksploatowane, a mimo to figurują w ewidencji.
Polisa OC chroni zarówno kierowcę, jak i inne osoby, które mogą ucierpieć na skutek wypadku drogowego. Jednak wielu kierowców nie jest pewnych, jak sprawdzić swoją polisę OC i czy jest ona aktualna. Właśnie dlatego przygotowaliśmy praktyczny przewodnik dla klientów, którzy chcą sprawdzić swoją polisę OC.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.