Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował miniony rok i podał zatrważające wręcz dane. Nieubezpieczeni sprawcy wypadków i kolizji drogowych kosztowali pozostałych kierowców… ponad 170 mln złotych! UFG wypłaca odszkodowania osobom poszkodowanym w wypadkach, jeśli sprawca nie posiadał ubezpieczenia OC.
Na tę kwotę złożyły się odszkodawania i świadczenia. UFG wypłacił ponad pięć tys. odszkodowań, a zlikwidował prawie osiem tysięcy szkód, głównie były to szkody komunikacyjne. W tej liczbie 80 proc. sprawców stanowili kierowcy nieubezpieczeni. Szacunkowe dane UFG mówią o ok. 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów w Polsce, to ok. 0,5 proc. wszystkich uczestniczących w ruchu drogowym. Co ciekawe, to o 16 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dlaczego Polacy nie mają polis OC mimo kar za brak OC?
Po pierwsze kierowcy nie pamiętają o tym, że kupując auto używane z polisy poprzedniego właściciela można korzystać tylko do jej wygaśnięcia. Potem należy ją przedłużyć, wykupując własne OC – część kierowców przegapia ten fakt i myśli, że ryzykuje co najwyżej mandat za brak OC. Jazda w nieświadomości, może być jednak bardzo kosztowna. Kary z UFG za brak OC to jednak tylko początek ewentualnych problemów. Jeśli dojdzie do kolizji, kłopoty mogą być naprawdę poważne.
4 mln za brak OC – to możliwe!
Po drugie, wśród polskich kierowców panuje przekonanie, że jeśli mają auto stare i mało używane nie potrzebują takiego ubezpieczenia. A to nieprawda – OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym dla każdego zarejestrowanego pojazdu. Nawet jeśli auto stoi w garażu i nie spowoduje wypadku, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć kary – pojazdy są weryfikowane za pomocą wirtualnego policjanta – programu, który sprawdza wyrywkowo zarejestrowane pojazdy z zawartymi polisami OC.
Czytaj także: UFG mówi sprawdzam – nie unikniesz kary!
Kolejną rzeczą, która przytrafia się polskim kierowcom jest wykupowanie OC po dacie pierwszej rejestracji w Polsce, tymczasem należy je wykupić w dniu otrzymania tablic rejestracyjnych. I ostatni powód braku polisy OC w Polsce to trudna sytuacja finansowa właściciela samochodu. Niestety nie usprawiedliwia ona w żadnym razie braku polisy OC. Jeśli z pojazdu nie korzystamy, nie stać nas na jego ubezpieczenie, lepiej będzie go sprzedać lub wyrejestrować i nie narażać się na kary, ponieważ w każdym wypadku liczy się ciągłość w posiadaniu OC przed wyrejestrowaniem.
Kiedy możesz wyrejestrować pojazd by uniknąć kary z UFG?
Pojazd możesz wyrejestrować, gdy doszło do jego:
- kradzieży,
- wywozu albo sprzedaży za granicą,
- kasacji (zniszczenia) za granicą,
- trwałej utraty (na przykład w wyniku pożaru),
- przekazania do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania odpadów — jeśli nie wyrejestrujesz pojazdu, zrobi to urząd, gdy dostanie zaświadczenie ze stacji demontażu,
- wycofania z obiegu.
Czym zajmuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny?
To instytucja, której zadaniem jest zabezpieczenie interesów osób ubezpieczonych. Do UFG należą zakłady ubezpieczeń działające na terenie Polski. Do zadań UFG należy wypłacanie odszkodowań i świadczeń ofiarom wypadków z udziałem nieubezpieczonych samochodów oraz ofiarom wypadków, których sprawca uciekł z miejsca zdarzenia. Co ważne, UFG gwarantuje wypłatę odszkodowań również w wypadku kiedy ubezpieczyciel ogłosi upadłość.
Oprócz tego UFG sprawdza, czy właściciele pojazdów wykupili obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. W minionym roku UFG otrzymał prawie 100 tys. powiadomień o braku OC i wystawił 80 tys. wezwań do zapłaty kary. To o 12 proc. więcej niż w 2016 roku.
Kierowcy, którzy nie wykupili obowiązkowego ubezpiecznia komunikacyjnego muszą się liczyć z kosztami. Ich wysokość zależna jest od tego, jak długo poruszali się po drogach bez ważnej polisy. Jakie to koszty? W przypadku, gdy nasza polisa jest nieważna przez 3 dni, zapłacimy 840 zł! Od 4 do 14 dni – 2100, a ponad dwa tygodnie – 4200. To pełna kwota kary dla samochodów osobowych.
Uwaga, karę mogą zapłacić również właściciele samochodów i innych pojazdów niewyjeżdżających na drogi. Prawie 70 proc. niepłacących wykrywanych jest przez tzw. wirtualnego policjanta, czyli system, które porównuje dane o pojazdach zarejestrowanych z danymi o wykupionych polisach komunikacyjnych.
Podsumowanie
- Ponad 170 mln złotych wypłacił w zeszłym roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
- W minionym roku UFG otrzymał prawie 100 tys. powiadomień o braku OC i wystawił 80 tys. wezwań do zapłaty kary
- Najczęstszym powodem braku OC jest brak przedłużenia polisy po starym właścicielu pojazdu, przekonanie, że jeśli nie poruszamy się pojazdem możemy nie płacić OC, lub zła sytuacja ekonomiczna właściciela
- Kara za brak OC może być dotkliwa, a to tylko początek problemu. Jeśli spowodujemy wypadek - koszty mogą być wielokrotnie wyższe niż sama kara od UFG.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Drugi kwartał 2024 roku to konsekwentny wzrost stawek za obowiązkowe OC. Sprawdź, w jakich lokalizacjach kierowcy mogli skorzystać z atrakcyjnych cen polis oraz jakie czynniki wpłynęły na kształtowanie się tych stawek. Przygotowana analiza zmian, które zachodzą na rynku, pozwoli lepiej zrozumieć aktualną sytuację i podjąć racjonalne decyzje dotyczące ubezpieczenia.
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Badania lekarskie na prawo jazdy to obowiązkowa procedura, która ma na celu ocenę zdolności zdrowotnych przyszłego kierowcy. Celem jest zapewnienie, że osoba ubiegająca się o prawo jazdy nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo podczas prowadzenia pojazdu.
Chociaż zasady dotyczące tego manewru są jasne, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z jego złamania. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie kary i punkty karne grożą za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, czy są sytuacje, w których wyprzedzanie na podwójnej ciągłej jest dozwolone oraz czy takie wykroczenie może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.