Ubezpieczyciele pomogą w radzeniu sobie ze skutkami pandemii - rekomendacje Polskiej Izby Ubezpieczeń

Aktualizacja:
rekomendacje Polskiej Izby Ubezpieczeń

Dzisiaj nikt nie ma złudzeń - skutki pandemii COVID-19 dotkną wszystkich. Gospodarka już zwolniła, a negatywne konsekwencje sytuacji odczuwają zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby indywidualne. Jednak poszczególne branże wychodzą naprzeciw swoim klientom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w wyniku pandemii. Tak właśnie jest w przypadku klientów branży ubezpieczeniowej.

Polska Izba Ubezpieczeń opracowała 14 rekomendacji, które mają ochronić klientów indywidualnych, a przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 stworzyć warunki umożliwiające kontynuowanie działalności gospodarczej. W tym artykule skupiamy się na działaniach ochronnych dedykowanych klientom indywidualnym. Warto jednak zaznaczyć, że rekomendacje mają charakter dobrowolny dla zakładów ubezpieczeń.

Kto może spodziewać się wsparcia w radzeniu sobie ze skutkami pandemii?

Opracowane przez PIU rekomendacje obejmują klientów ubezpieczycieli, którzy zmagają się z problemami finansowymi powstałymi na skutek pojawienia się pandemii. Czyli m.in. właściciele pojazdów, kredytobiorcy oraz posiadacze polis oszczędnościowych i inwestycyjnych, a także lekarze i ratownicy medyczni.

Ubezpieczenia? Całkowicie zdalnie

Niezależnie od rodzaju prowadzonej sprawy, tj, czy jest to zawarcie umowy ubezpieczeniowej, czy też likwidacja szkody, można ją załatwić w pełni zdalnie. Z jednej strony pozwala to na zachowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa, z drugiej – umożliwia bieżącą realizację spraw, a klienci nie muszą niczego odkładać na później.

Rekomendacje dla klientów indywidualnych

Jak przedstawiają się rekomendacje PIU dla klientów indywidualnych w zakresie poszczególnych typów ubezpieczeń? Izba proponuje towarzystwom ubezpieczeniowym, by wdrożyły m.in. odroczenie składki za ubezpieczenie zawarte wraz z kredytem oraz odroczenie lub zawieszenie składek w ubezpieczeniach na życie o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym.

PIU rekomenduje również obniżenie lub rezygnację ze zwyżek za ratalną płatność składek przy ubezpieczeniu OC.

Dodatkowo uproszczeniu mają ulec wszelkie procedury związane z zawieraniem umów i wypłatą odszkodowań. W tym zakresie chodzi przede wszystkim o wspomniany wcześniej zdalny tryb realizowania poszczególnych spraw. Zdalny obieg dokumentów, czy uproszczone oględziny pozwolą ubezpieczycielom bezpiecznie i przy zachowaniu ciągłości wykonywać wszelkie zadania. I na koniec Izba proponuje dodatkowe rozwiązania dla pracowników służby zdrowia i ratowników medycznych. Zaleca, by ich sprawy ubezpieczeniowe w zakresie naprawy pojazdów były traktowane priorytetowo.

Rekomendacje w zakresie ubezpieczenia zawartego wraz z umową kredytową

W celu zapewnienia ciągłości ochrony ubezpieczeniowej klientom, którym odroczono (zawieszono) spłatę kredytu na skutek problemów finansowych spowodowanych pandemią, Izba rekomenduje m.in. działania:

  1. Zakładom ubezpieczeń pozostawiono możliwość podejmowania decyzji o odroczeniu (zawieszeniu) dla całości lub części portfela ubezpieczeń, płatności składki za ubezpieczenie, zawarte w związku z umową kredytu za pośrednictwem banku, na okres do 3 miesięcy.
  2. W okresie odroczenia (zawieszenia) płatności składki, zachowana zostaje ochrona ubezpieczeniowa.
  3. Odroczenia (zawieszenia) udziela się, w porozumieniu z bankiem, na indywidualny wniosek klienta.
  4. Zakład ubezpieczeń musi ustalić z klientem, za pośrednictwem banku, warunki udzielonego odroczenia (zawieszenia) płatności składki.

Rekomendacje w zakresie ubezpieczenia o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym

PIU zaleca, by w celu zapewnienia ciągłości ochrony ubezpieczeniowej klientom posiadającym umowy ubezpieczenia na życie o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym, a którzy mogą mieć problemy finansowe będące rezultatem pandemii, umożliwić odroczenie lub zawieszenie płatności składki za ubezpieczenie. Warunki mają być ustalane indywidualnie przez ubezpieczyciela w porozumieniu z klientem.

Rekomendacje dla klientów posiadających lub zawierających umowę na ubezpieczenia majątkowe

W tym zakresie opracowano rekomendacje wskazujące m.in. na możliwość obniżenia lub niewprowadzenia podwyżki przy płatności ratalnej za ubezpieczenie OC, na indywidualny wniosek klienta, za raty przypadające w czasie pandemii. Do tego zaleca się uproszczony tryb:

  • likwidacji prostych i relatywnie niewysokich szkód,
  • odnowienia, przedłużania, czy zawierania nowych umów.
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Powiązane artykuły

2020.04.15
Pomoc ubezpieczycieli w związku z pandemią – przegląd działań

Towarzystwa ubezpieczeniowe podejmują działania, by odciążyć finansowo klientów w czasie kryzysu wywołanego pandemią - zgodnie z rekomendacjami Polskiej Izby Ubezpieczeń. Wielu ubezpieczycieli jednocześnie przekazuje służbom medycznym środki finansowe i w ten sposób bezpośrednio wspiera walkę z koronawirusem. Jakie jeszcze rozwiązania proponują firmy ubezpieczeniowe?

Czytaj więcej
2022.02.01
Jak branża ubezpieczeniowa poradziła sobie z pandemią?

Pandemia z pewnością nie zasiała spustoszenia na rynku ubezpieczeń ani nim nie zachwiała. Zagrożenie COVID-19 zmieniło za to rynek ubezpieczeń i do tego otworzyło przed nim nowe możliwości rozwoju.

Czytaj więcej
2020.04.14
Jak towarzystwa ubezpieczeniowe pomagają w walce z koronawirusem?

Polska Izba Ubezpieczeń zarekomendowała swoim członkom konkretne działania, które mają na celu m.in. zapewnić ochronę ubezpieczeniową klientom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej w związku z pandemią COVID-19.

Czytaj więcej
2020.04.29
Zakup auta w czasie pandemii koronawirusa

Czy warto kupować samochód w czasie pandemii? Jak się okazuje, to może być całkiem dobry moment, a nawet szansa, aby skorzystać z naprawdę atrakcyjnej oferty.

Czytaj więcej
2018.08.22
Kredyt kupiecki – Ubezpieczenie kredytu kupieckiego – co warto wiedzieć?

Kredyt kupiecki to wyjście z sytuacji, kiedy przedsiębiorcy brakuje odpowiednich środków na zakup niezbędnych towarów i usług. Sprawdź, jak on wygląda w praktyce i czy warto wykupić ubezpieczenie kredytu kupieckiego!

Czytaj więcej
Ubezpieczyli emeryta od niezdolności do pracy - takie cuda w Eurobanku
2015.06.11
Ubezpieczyli emeryta od niezdolności do pracy – takie cuda w Eurobanku

Aż 6500 zł zapłacił ojciec naszego Czytelnika za ubezpieczenie pożyczki, które i tak nie daje mu żadnej ochrony. W dodatku sprzedano mu polisę od niezdolności do pracy - choć ma 78 lat i jest na emeryturze. Co na to KNF?

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej