Twoje auto przez większą część roku stoi nieużywane? I tak musisz ponosić koszt pełnej polisy OC. Możliwe, że już wkrótce się to zmieni dzięki czasowemu wycofaniu z ruchu aut osobowych i motocykli. Nie oznacza to jednak, że nie będziesz musiał płacić za OC. Niestety ta opcja może wpłynąć na dalszy wzrost cen ubezpieczeń dla wszystkich kierowców.
Czasowe wycofanie samochodu osobowego lub motocykla zlikwidowano 20 lat temu – w 1997 roku. Od tego czasu bez względu na to, czy Twój samochód lub jednoślad jest używany na co dzień, czy też przez większą część roku stoi w garażu, masz obowiązek opłacania dla niego polisy OC. Sprawdź, gdzie kupisz najtańsze ubezpieczenie OC?
Co więcej, za przerwę w ciągłości ubezpieczenia naliczane są wysokie kary. Spóźniłeś się z wykupieniem polisy dla swojego auta o jeden dzień? Grozi Ci za to nawet 800 zł kary. A jeśli nie chcesz płacić za polisę OC, pozostaje Ci taki pojazd sprzedać lub całkowicie go wyrejestrować po spełnieniu ustawowych warunków.
Jakie pojazdy można czasowo wycofać z ruchu?
Do tej pory z przywileju czasowego wycofania z ruchu, mogli korzystać tylko właściciele tych pojazdów:
- samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t
- ciągniki samochodowe
- pojazdy specjalne
- autobusy
Do Sejmu trafiła właśnie nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, która ma to zmienić.
Zgodnie z założeniami projektu, powyższa lista zostanie poszerzona o auta osobowe i motocykle. – Uważam, że te zmiany to właściwy krok. Uelastycznią one polskie prawo. Przecież są sytuacje, np. długie naprawy czy rekonstrukcje, które powodują, że i tak nie jeździmy samochodem czy motocyklem po drodze. Dobrze więc, że taki pojazd będzie można czasowo wycofać z ruchu – mówi Łukasz Zboralski, redaktor naczelny serwisu BRD24.pl.
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu osobowego – krok po kroku
Jeśli chcesz wycofać swój pojazd z ruchu na określony czas, musisz udać się do wydziału komunikacji, w którym go zarejestrowałeś i złożyć stosowny wniosek. Okres wycofania z ruchu może trwać od 2 do 24 miesięcy. Po jego upływie można go przedłużyć, ale nie dłużej niż o kolejne 24 miesiące. Pamiętaj, że w urzędzie muszą stawić się wszyscy współwłaściciele pojazdu. Przepisy wymagają też, byś do wniosku dołączył:
- dowód rejestracyjny
- tablice rejestracyjne
- kartę pojazdu (o ile była wydana)
Dokumenty te (poza kartą pojazdu) pozostaną w urzędzie jako depozyt na czas wycofania pojazdu z ruchu. Jeśli zaś przedłużasz ten okres, do swojego wniosku musisz dołączyć kartę pojazdu oraz poprzednie decyzje o wycofaniu pojazdu z ruchu.
Będąc właścicielem czasowo wycofanego z ruchu pojazdu, ciążą na Tobie pewne obowiązki. Przede wszystkim musisz zapewnić mu postój poza drogą publiczną, strefą ruchu czy strefą zamieszkania. Ponadto, Twoim obowiązkiem jest też zabezpieczenie pojazdu przed jego uruchomieniem przez osobę niepowołaną oraz zachowanie wszelkich środków ostrożności, niezbędnych do uniknięcia wypadku.
Koszty czasowego wycofania pojazdu z ruchu
Wydanie decyzji o wycofaniu pojazdu z ruchu wiąże się z kosztami. Jeżeli chcesz wycofać swój pojazd na 2 miesiące, musisz przygotować się na wydatek 80 zł. W przypadku dłuższego okresu, koszty zwiększają się z każdym miesiącem o:
- 4 zł – od 3 do 12 miesięcy
- 2 zł – od 13 do 24 miesięcy
- 0,25 zł – od 24 do 48 miesięcy
Czasowe wyrejestrowanie samochodu osobowego a OC
Niestety, zmiana w przepisach nie oznacza, że po czasowym wycofaniu z ruchu naszego auta lub motocykla nie będziemy musieli płacić za OC. Dlaczego w ogóle mam płacić za polisę dla pojazdu, którym nie jeżdżę? To pytanie zadaje sobie pewnie teraz większość z Was. Otóż każdy samochód lub jednoślad czasowo wycofany z ruchu wciąż jest pojazdem zarejestrowanym. A każdy zarejestrowany w naszym kraju pojazd musi posiadać ważną polisę OC. To jednak nie wszystko.
Zgodnie z przepisem art. 34 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, za szkodę w związku z ruchem pojazdu uważa się też skutki powstałe przy np. wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu. Wyobraźmy sobie sytuację, w której Twój pojazd stoi w garażu przez kilka miesięcy. W tym czasie pewnie nie raz odpalisz silnik lub przejedziesz nim choćby kilka metrów, żeby zapewnić sprawność jednostki napędowej i nie odkształcić opon. Nawet podczas tak prostych czynności może dojść do wypadku.
Oczywiście masz rację mówiąc, że w czasie, gdy auto jest wycofane z ruchu ryzyko powstania szkody jest znacznie mniejsze, niż w przypadku uczestnictwa tego pojazdu w ruchu drogowym. Tak, ale wciąż jednak istnieje.
Zapłacisz mniej, ale jednak więcej?
Dlatego właśnie składka za OC jest zmniejszana, a nie całkowicie anulowana. Zgodnie z nowelizacją ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 3 kwietnia 2010 roku, masz prawo zwrócić się od ubezpieczyciela o obniżenie składki za okres, w którym Twój pojazd został wycofany z ruchu. Składka ta musi zostać obniżona o minimum 95%. Jak to wygląda w praktyce?
Jak czasowe wyrejestrowanie pojazdu z ruchu miałoby wyglądać w praktyce? Przyjmijmy, że składka OC na cały rok za Twój pojazd wynosi 1200 zł. Postanowiłeś go wycofać z ruchu na 6 miesięcy i złożyłeś stosowny wniosek o obniżenie kosztów polisy za te pół roku o 95% u swojego ubezpieczyciela. Z prostego rachunku wychodzi więc, że łącznie za cały rok zapłacisz 600 zł (za pół roku kiedy auto było użytkowane) + 30 zł (5% wartości polisy za pół roku, kiedy auto było wycofane z ruchu). W tym przypadku oznacza to oszczędność aż 570 zł!
Niewykluczone jednak, że zmiany te pociągną za sobą kolejne podwyżki składek.
– Możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu i obniżenie opłaty za OC może spowodować wzrost cen dla kierowców, którzy nie zdecydują się na ten krok. Fakt, że niektóre samochody nie będą poruszały się po drogach niestety nie zagwarantuje, że będzie mniej wypadków, zakres ochrony z polisy OC również nie ulegnie zmianie. Brak zatem wpływów ze składek od kierowców, którzy zdecydują się na czasowe wycofanie samochodu z ruchu automatycznie pociągnie za sobą wzrost opłat dla innych kierowców, bo ubezpieczyciele będą chcieli ,,odrobić straty” – mówi ekspertka Punkta.pl Urszula Borowiecka.
Jazda autem wycofanym z ruchu
Perspektywa niższej składki OC o 95% to z pewnością duża pokusa dla tych, którzy chcieliby “obejść system”, czyli wciąż poruszać się po drogach samochodem czasowo wycofanym z ruchu. Jednak zdaniem Łukasza Zboralskiego, to wcale nie musi się sprawdzić. – Oczywiście nie można wykluczyć tego, że na drogi wyjadą samochody i motocykle, które powinny znajdować się w prywatnych garażach lub posesjach. Ale to nie musi być prawda, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że kierowcy mają dość dobrą świadomość konsekwencji swoich działań – mówi.
Z tym poglądem zgadza się Rzecznik Finansowy, który w swoim oficjalnym stanowisku podkreśla konieczność zaostrzenia kar za jazdę po drogach publicznych pojazdem czasowo wycofanym z ruchu.
– Konsekwencje takich działań powinny być surowe. Osoba, która świadomie wyjedzie na drogę bez tablic, powinna być traktowana podobnie jak ta, która nie ma ubezpieczenia. Można tu rozważyć np. przyznanie ubezpieczycielom prawa do żądania dopłaty składki, a Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu do zażądania opłaty karnej. Możliwym rozwiązaniem jest też wprowadzenie prawa do tzw. regresu dla ubezpieczycieli w razie spowodowania szkody takim samochodem. To znaczy, że poszkodowany powinien dostać odszkodowanie od ubezpieczyciela, ale ten powinien mieć prawo żądania zwrotu wypłaconych kwot od sprawcy – czytamy w dokumencie przesłanym przez Biuro Rzecznika Finansowego.
[Widget_reklama_porownywarki]
Podsumowanie
- Zgodnie z obecnymi przepisami, tymczasowe wyrejestrowanie pojazdu jest możliwe dla następujących typów samochodów: samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne i autobusy.
- Pojazdy te można wycofać z ruchu na okres od 2 do maksymalnie 48 miesięcy.
- Na czas wycofania z ruchu, po złożeniu odpowiedniego wniosku, przysługuje Ci obniżenie składki OC oo 95%.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Stało się! Profesjonalne dowody rejestracyjne i „zielone tablice” stały się faktem. Jest to efekt wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Od 11 lipca 2019 roku podmioty zajmujące się produkcją, dystrybucją oraz badaniami pojazdów, mogą poddać je czasowej rejestracji, czyli profesjonalnej rejestracji pojazdów.
Nie ma szans na to, by w życiu kierowców nastała nuda. Nie chodzi nawet o to, że zmotoryzowani sami zapewniają sobie emocje na drodze. O te dba między innymi Ministerstwo Infrastruktury, które właśnie zapowiada kolejne zmiany w prawie. Na pierwszy rzut oka mają być one na rękę kierowcom – czasowe wycofanie pojazdu z ruchu ma być szansą na oszczędność w OC. Jest jednak druga strona medalu…
W odpowiedzi na narastający problem nieużywanych pojazdów zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), polski rząd wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących rejestracji aut. Najistotniejszą modyfikacją jest automatyczne wyrejestrowanie setek tysięcy tzw. martwych pojazdów, które od lat nie są eksploatowane, a mimo to figurują w ewidencji.
Wyrejestrowanie samochodu to obowiązek przy sprzedaży lub złomowaniu. Właściwe zrozumienie procedury oraz wymaganych dokumentów jest ważne, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji. W tym artykule przedstawimy krok po kroku, jak złożyć wniosek o wyrejestrowanie auta, jakie są konieczne formalności oraz na co zwrócić szczególną uwagę, aby cały proces przebiegł sprawnie i bezproblemowo.
W standardowych umowach i placówkach ubezpieczeniowych, polisę OC można zawrzeć na minimum 12 miesięcy. Bardzo często zdarza się, że potrzebujemy wykupić ubezpieczenie na krótszy okres – czy to ze względów planowanej zmiany samochodu, czy też przewozu go z innego kraju na dalszą sprzedaż. Jak radzić sobie w takich przypadkach? Podpowiadamy!
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.