Skarga do UKNF na ubezpieczyciela - 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Aktualizacja:
Skarga do UKNF na ubezpieczyciela – 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Tomek miał stłuczkę. On wyszedł z niej bez szwanku, ale samochód już się do niczego nie nadaje. Szybko zgłosił sprawę do ubezpieczyciela sprawcy, ale ten nie kwapił się do wypłaty odszkodowania. Zwlekał do ostatniego możliwego terminu, a później odmówił świadczenia, podając przy tym absurdalne argumenty. Nie tylko zaniżył wartość szkody, ale również zbagatelizował niezależną wycenę warsztatu samochodowego.

Prawo jest po stronie Tomka, który doskonale zdaje sobie z tego sprawę i odwołał się już do Rzecznika Finansowego (dawniej był to Rzecznik Ubezpieczonych). Czy coś jeszcze może zrobić? Tak, złożyć skargę do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. By to zrobić, trzeba wiedzieć kilka podstawowych rzeczy o działaniu UKNF.

1. Co to jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego?

UKNF wykonuje zadania Komisji Nadzoru Finansowego. W 2013 roku wpłynęło do niego 10  696 skarg. Jak pisze, Gazeta Prawna, to rekordowa liczba, prawie o 1/3 większa niż w 2012 roku. Z roku na rok klienci częściej skarżą się na podmioty rynku finansowego, głównie banki oraz ubezpieczycieli. 5050 skarg dotyczyło działalności banków, a 4872 towarzystw ubezpieczeniowych. W przypadku ubezpieczycieli liczba ta wzrosła niemal o połowę w stosunku do 2012 roku!

2. Na co ubezpieczeni mogą skarżyć się do UKNF?

Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych, zwraca uwagę na to, że w Polsce brakuje regulacji prawnych, które zmusiłyby ubezpieczycieli do zaniechania działania na szkodę konsumentów. – Najwięcej problemów rodzą działania TU w zakresie ubezpieczenia OC, gdzie od wielu lat na rynku toczy się wojna cenowa. Ubezpieczyciele walczą ze sobą, oferując coraz niższe składki na obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów licząc na to, że klient zwabiony niską składką wykupi u nich również kolejne polisy np. ubezpieczy mieszkanie czy domek letniskowy. Obowiązkowe ubezpieczenie wielu ubezpieczycieli sprzedaje więc za zaniżoną składkę a na kolejnych produktach chce zarobić. Niestety, w takiej sytuacji niedobór składki przekłada się na „niedobór” w wypłatach należnych odszkodowań – mówi.

Faktycznie, opóźnianie wypłaty odszkodowania bądź niezrobienie tego w ogóle, to najczęstsze przyczyny skarg klientów. Wielu ubezpieczycieli stosuje taki trik, bo z wypłaty odszkodowań zwyczajnie obniżają rentowność produktu – zwłaszcza przy niskich składkach. Jeśli więc ubezpieczyciel próbuje Cię oszukać, nie zastanawiaj się tylko walcz o swoje.

3. Jak złożyć skargę na ubezpieczyciela do UKNF?

Skarga do UKNF może być złożona na dwa sposoby. Jeśli jesteś zwolennikiem tradycyjnych metod, możesz wysłać list albo zanieść go osobiście do kancelarii urzędu. Z tej opcji będziesz musiał również skorzystać, jeśli Twoja sprawa ma wiele załączników i do gotowego wniosku załączasz dodatkowe dokumenty. Jeśli natomiast preferujesz elektroniczne rozwiązania, a Twoja sprawa jest stosunkowo prosta – możesz skorzystać z gotowych formularzy, dostępnych na stronach UKNF.

4. Co możesz zyskać, składając skargę na ubezpieczyciela do UKNF?

UKNF nie ustosunkowuje się do pojedynczych spraw. Jeśli więc chciałbyś uzyskać należne Ci odszkodowanie, złóż wcześniej skargę do Rzecznika Finansowego, który może interweniować w Twojej sprawie u ubezpieczyciela. UKNF zapozna się z przedstawionymi dokumentami i zwróci się do instytucji z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. KNF może potem sprawdzić, czy ubezpieczyciel stosuje się do zaleceń nadzoru, a jeśli nie – może nałożyć karę finansową.

5. Jaka jest prawidłowa kolejność skarg na ubezpieczyciela?

Pamiętaj, jeśli ubezpieczyciel odmówił Ci wypłaty odszkodowania, masz prawo się odwoływać do zarządu towarzystwa. Jeżeli po odwołaniu firma podtrzyma swoją decyzję, złóż skargę do Rzecznika Finansowego, załączając całą dotychczasową korespondencję z ubezpieczycielem. Rzecznik zażąda od towarzystwa wyjaśnień i wyrazi swoją opinię. Nie może jednak nakazać ubezpieczycielowi zmiany decyzji. Jeśli chcesz jednak, aby ubezpieczyciel został surowiej ukarany i aby nie stosował już takich praktyk wobec żadnych klientów, złóż skargę do UKNF. Pracownik Urzędu zapozna się z przedstawionymi dokumentami, zażąda od zakładu ubezpieczeń wyjaśnień bądź przekaże sprawę do KNF.

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?

Podsumowanie

  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego to kolejna po Rzeczniku Finansowym instytucja, do której możesz złożysz skargę na ubezpieczyciela lub bank.
  • UKNF przeanalizuje skargę i zażąda wyjaśnień od firmy ubezpieczeniowej.
  • KNF może nałożyć na ubezpieczyciela karę finansową.
  • KNF nie interweniuje w indywidualnych sprawach - od tego jest Rzecznik Finansowy.

Aleksandra Kowalska-Gaik
Ekspert ds. ubezpieczeń

Menadżer ds. produktów w Punkta. Całe życie zawodowe (ponad 23 lata) zajmuje się ubezpieczeniami. Do pracy podchodzi z pasją i chętnie dzieli się zgromadzonym przez lata doświadczeniem. Swoje doświadczenie budowała w takich firmach ubezpieczeniowych jak STU Ergo Hestia czy TU Europa, gdzie poznała różne obszary i rodzaje ubezpieczeń i zajmowała się tworzeniem nowych produktów ubezpieczeniowych.

guest
11 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

Nowy Rzecznik Finansowy zbroi się do walki o interesy klientów
2015.11.02  •  Podróże
Nowy Rzecznik Finansowy zbroi się do walki o interesy klientów

Dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych zmienił swoje oblicze z łagodnego obrońcy na groźnego prokuratora egzekwującego prawa klientów różnych instytucji finansowych. Rzecznik Finansowy w nowej odsłonie oprócz dodatkowych obowiązków otrzymał także nowe narzędzia karania opieszałych instytucji.

Czytaj więcej
Pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym
2016.02.04  •  Podróże
Pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym – nowe możliwości dla poszkodowanych

Masz problem z ubezpieczycielem lub bankiem, ale nie chcesz jeszcze iść do sądu? Rzecznik Finansowy może Ci pomóc. Od stycznia 2016 roku jest możliwe pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym. Dowiedz się, jak to działa.

Czytaj więcej
30 dni na rozpatrzenie reklamacji - inaczej dostaniesz to, czego chcesz! Nowa ustawa o reklamacjach
2015.08.26  •  Podróże
30 dni na rozpatrzenie reklamacji – inaczej dostaniesz to, czego chcesz! Nowa ustawa o reklamacjach

Większy i silniejszy ma zawsze rację? Już nie! Ustawa o reklamacjach już niedługo zmieni rozkład sił w starciu konsumenta z instytucja finansową. Sprawdź, jak nowe przepisy poprawią Twoją sytuację, gdy będziesz chciał napisać odwołanie do ubezpieczyciela lub banku.

Czytaj więcej
Zmiany w likwidacji szkód. Czy wytyczne KNF poprawiły życie ubezpieczonych?
2015.11.26  •  Podróże
Zmiany w likwidacji szkód. Czy wytyczne KNF poprawiły życie ubezpieczonych?

Likwidacja szkód komunikacyjnych z OC zmienia się, ale powoli i opornie - to wnioski po pierwszych miesiącach obowiązywania wytycznych KNF. Poszkodowani ciągle skarżą się na zaniżone odszkodowania. Dowiedz się, co Twój ubezpieczyciel powinien zrobić przy ustalaniu wysokości odszkodowania i jego wypłacie.

Czytaj więcej
2018.05.10  •  Podróże
Co robić, gdy ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania, ale nie ma racji?

W sytuacji, gdy firma ubezpieczeniowa zaniży wysokość odszkodowania albo w ogóle Ci go nie wypłaci, masz jeszcze kilka możliwości, by skutecznie zaprotestować. Odwołaj się w pierwszej kolejności do ubezpieczyciela. Jeśli to nic nie da, możesz skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego. W ostateczności, wystąpisz do sądu. Warto walczyć o swoje, wiele takich spraw kończy się sukcesem!

Czytaj więcej
Polisy urządzeń RTV i AGD
2016.12.22
Ubezpieczenia sprzętu elektronicznego to mrzonka? Konsumenci są nimi zawiedzeni

Ubezpieczenia sprzętu elektronicznego nie działają właściwie, zwłaszcza w kwestii likwidacji szkód. Rzecznik Finansowy odnotowuje lawinowy wzrost skarg od konsumentów. W ciągu roku ich liczba zwiększa się nawet o 100 proc. Czy kupując sprzęt RTV lub AGD warto zatem dopłacić do ubezpieczenia?

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej