Podatek ekologiczny od samochodów spalinowych – kto i ile zapłaci?

Aktualizacja:
Electric cars, mobile toy cars, electric or hybrid car concepts, green energy Charger station, reducing carbon, saving the world with clean energy. Green business that preserves the environment

Tematem podatku ekologicznego od samochodów spalinowych w Polsce żyje cała branża motoryzacyjna. Nowa opłata, która ma zostać wprowadzona do końca 2024 roku, budzi wiele pytań i obaw wśród właścicieli pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Czy faktycznie ta danina zostanie wprowadzona? Kogo będzie dotyczyć i ile zapłacimy?

Geneza podatku ekologicznego od samochodów spalinowych

Pomysł na wprowadzenie podatku ekologicznego od aut spalinowych w Polsce jest ściśle powiązany ze zobowiązaniami, które kraj przyjął w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W listopadzie 2022 roku podpisano dokument, który regulował konieczność wdrożenia takiej opłaty. Jej celem jest zniechęcenie kierowców do posiadania starych pojazdów, które zanieczyszczają środowisko, a także promowanie aut o niższej emisji spalin, w tym samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Sprawdź też, czy rodzaj paliwa ma wpływ na cenę OC?

Planowane ramy czasowe wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych

Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez rząd, podatek ekologiczny od samochodów spalinowych ma zostać wprowadzony do końca 2024 roku. Początkowo będzie to jednorazowa opłata nakładana w momencie rejestracji nowego lub używanego pojazdu z silnikiem spalinowym. Dopiero od 2026 roku ma on przybrać formę corocznego obciążenia podatkowego, pobieranego od wszystkich właścicieli aut z napędem benzynowym, wysokoprężnym czy hybrydowym.

Zobacz także: Zielone tablice rejestracyjne

Kryterium oceny pojazdów – norma emisji Euro

Czynnikiem determinującym wysokość podatku ekologicznego będzie norma emisji spalin, którą spełnia dany samochód. Im bardziej restrykcyjna norma Euro, tym niższa stawka opłaty. Pojazdy z najwyższymi standardami, spełniające normę Euro 5 lub Euro 6, będą obłożone najniższymi daninami, podczas gdy właściciele aut z normami Euro 1-4 zapłacą znacznie wyższe kwoty.

Zobacz także: Auta hybrydowe coraz popularniejsze!

Przelicznik norm Euro na wysokość podatku

Zgodnie ze wstępnymi założeniami, przy obliczaniu wysokości podatku ekologicznego będzie stosowany następujący przelicznik norm Euro:

  • brak normy Euro – wartość 12,
  • Euro 1 – wartość 8,
  • Euro 2 – wartość 4,
  • Euro 3 – wartość 2,
  • Euro 4 – wartość 1,
  • Euro 5 i wyższe – wartość 0,9

Oznacza to, że im bardziej przyjazny środowisku pojazd, tym niższa będzie kwota podatku, którą właściciel będzie musiał uiścić.

Sposób obliczania wysokości podatku

Oprócz normy emisji spalin, przy wyliczaniu wysokości podatku ekologicznego od samochodów spalinowych mają być również brane pod uwagę takie czynniki jak:

  • pojemność silnika,
  • emisja CO2,
  • emisja tlenków azotu (NOx).

Podstawowa stawka opodatkowania ma wynosić 500 zł. Ostateczna kwota podatku będzie obliczana poprzez pomnożenie pojemności silnika (do jednego miejsca po przecinku) przez wartość dla danej normy Euro oraz przez tę stawkę bazową.

Przykładowo, dla samochodu z silnikiem 1,5 litra, spełniającego normę Euro 5, podatek ekologiczny wynosiłby: 1,5 (pojemność silnika) x 0,9 (wartość dla normy Euro 5) x 500 (stawka bazowa) = 675 zł

Kto będzie zwolniony z podatku ekologicznego?

Zgodnie z zapowiedziami, z obowiązku uiszczania podatku ekologicznego od samochodów spalinowych zwolnione mają być następujące kategorie pojazdów:

  • samochody elektryczne,
  • pojazdy wodorowe,
  • samochody zabytkowe,
  • pojazdy wojskowe i wykorzystywane do celów specjalnych.

Oznacza to, że kierowcy aut z napędem w pełni elektrycznym lub wodorowym, a także posiadacze pojazdów zarejestrowanych jako zabytkowe oraz użytkowane przez wojsko lub służby państwowe, nie będą zobligowani do płacenia nowej daniny.

Jakie mogą być skutki wprowadzenia podatku ekologicznego?

Implementacja podatku od samochodów wpłynie na rynek aut używanych. Nowe obciążenie finansowe może negatywnie odbić się na wartości rynkowej starszych samochodów z niskimi normami emisji spalin. Spadek zainteresowania tymi pojazdami ze strony kupujących może z koeli doprowadzić do obniżki ich cen, co wywoła niechęć kierowców do wymiany aut na nowsze, bardziej ekologiczne modele.

Wprowadzenie podatku ekologicznego, który będzie zniechęcał do posiadania aut wysokoemisyjnych, powinno przełożyć się na zwiększone zainteresowanie samochodami elektrycznymi, hybrydowymi oraz spełniającymi najnowsze normy Euro. To z kolei może przyczynić się do rozwoju rynku pojazdów niskoemisyjnych w Polsce.

Ostatecznym celem wprowadzenia podatku ekologicznego jest redukcja negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko naturalne. Poprzez zniechęcanie do używania starych, wysokoemisyjnych aut, nowa danina ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza w polskich miastach.

Wyzwania i niepewności wokół podatku ekologicznego

Pomimo zapowiedzi rządu, wciąż istnieje wiele niewiadomych związanych z wprowadzeniem podatku od aut spalinowych w Polsce. Brak szczegółowych aktów prawnych i rozporządzeń regulujących tę kwestię sprawia, że wielu kierowców pozostaje w niepewności co do ostatecznego kształtu i zakresu nowej opłaty.

Ponadto, opóźnienia w pracach legislacyjnych nad tym projektem sugerują, że termin wprowadzenia podatku do końca 2024 roku może ulec przesunięciu. Dlatego też, przed podjęciem decyzji o zakupie nowego lub używanego samochodu z silnikiem spalinowym, warto śledzić dalszy rozwój tej sytuacji i uważnie analizować wszelkie zmiany w przepisach.

Szukasz ubezpieczenia? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC i wybierz najtańszą polisę. Sprawdź też dostępne ubezpieczenia assistance.

Pytania i odpowiedzi

Kto będzie musiał płacić podatek ekologiczny od samochodu?

Czy podatek ekologiczny będzie dotyczył wszystkich samochodów?

Czy wysokość podatku ekologicznego będzie taka sama dla wszystkich samochodów?

Czy wysokość podatku ekologicznego może się zmienić?

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  • Podatek ekologiczny od samochodów spalinowych to jeden z najgorętszych tematów w polskiej branży motoryzacyjnej. Choć rząd zapowiada jego wprowadzenie do końca 2024 roku, wciąż istnieje wiele pytań i niepewności wokół tej potencjalnej zmiany podatkowej.
  • Jednorazowa opłata ma być wprowadzona jeszcze w 2024 roku, a następnie jest planowany coroczny podatek od 2026 roku.
  • Wysokość podatku uzależniona będzie od normy emisji Euro, pojemności silnika, emisji CO2 i NOx.
  • Zwolnione z podatku będą auta elektryczne, wodorowe, zabytkowe oraz pojazdy wojskowe.
  • Istnieje ryzyko, że podatek będzie miał negatywny wpływ na rynek aut używanych, ale także możliwy jest wzrost popytu na pojazdy niskoemisyjne.
  • Poprawa jakości powietrza to główny cel wprowadzenia nowej daniny.

Oszczędź na OC/AC – wyceń i kup w 2 minuty
Redaktor Punkta
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2025.12.05  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2025 – gdzie kupić tanie OC i jak obniżyć składkę?

Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.

Czytaj więcej
2025.12.05  •  Samochód
Kary za brak OC – Ile zapłacisz po ostatnich podwyżkach?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu – jak je napisać i kiedy jest potrzebne?
2025.11.25  •  Samochód
Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu – jak je napisać i kiedy jest potrzebne?

Upoważnienie do ubezpieczenia samochodu pozwala innej osobie kupić polisę za właściciela, wypowiedzieć ją lub zgłosić szkodę. To proste rozwiązanie przydaje się także wtedy, gdy pojazd jest współwłasnością lub właściciel przebywa za granicą. Sprawdź, kto może wystawić dokument, kiedy jest potrzebny i jak przygotować go poprawnie, aby ubezpieczenie auta przebiegło bez komplikacji.

Czytaj więcej
Najtańsze ubezpieczenie samochodu terenowego – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy?
2025.12.04  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie samochodu terenowego – ile kosztuje i na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy?

Posiadanie samochodu terenowego, choć satysfakcjonujące dla miłośników trudnych warunków, wiąże się ze sporymi kosztami, zwłaszcza ubezpieczenia. Wysokość składki OC zależy od wielu czynników, dlatego nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na pytanie o cenę. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze polisy i co zrobić, aby nie przepłacić za ubezpieczenie auta terenowego.

Czytaj więcej
Laweta jadąca pustą platformą po drodze w otoczeniu jesiennych drzew
2025.11.19  •  Samochód
Ubezpieczenie lawety – czy jest obowiązkowe i ile kosztuje OC lawety?

Każdy właściciel pojazdu przewożącego auta, motocykle czy sprzęt budowlany dobrze wie, że nawet solidna laweta to nie tylko przyczepa – to również formalności, ryzyko i potencjalne koszty. Czy ubezpieczenie dla lawety jest obowiązkowe? I jeśli tak – ile może kosztować polisa odpowiedzialności cywilnej właśnie dla niej? Na te pytania odpowiemy w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Wyprzedzanie na autostradzie
2024.10.17  •  Samochód
Co grozi za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej?

Chociaż zasady dotyczące tego manewru są jasne, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji oraz konsekwencji, jakie mogą wynikać z jego złamania. W artykule przyjrzymy się szczegółowo, jakie kary i punkty karne grożą za wyprzedzanie na podwójnej ciągłej, czy są sytuacje, w których wyprzedzanie na podwójnej ciągłej jest dozwolone oraz czy takie wykroczenie może wpłynąć na składki ubezpieczeniowe.

Czytaj więcej
2025.12.05  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2025 – gdzie kupić tanie OC i jak obniżyć składkę?

Średnia cena za OC w listopadzie 2025 r. wyniosła 671 zł – wynika z wewnętrznych danych Punkty. Choć w ostatnich miesiącach ceny polis ustabilizowały się, różnice pomiędzy stawkami za ubezpieczenie są ogromne. Jedni płacą zaledwie nieco ponad 400 zł, inni – więcej niż 1500 zł. Gdzie znaleźć najtańsze OC w Polsce i jak realnie obniżyć koszty ubezpieczenia samochodu? Odpowiadamy na podstawie najnowszych danych z rynku.

Czytaj więcej
2024.11.28  •  Samochód
Jak uzyskać indywidualne tablice rejestracyjne?

Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.

Czytaj więcej