Tematem podatku ekologicznego od samochodów spalinowych w Polsce żyje cała branża motoryzacyjna. Nowa opłata, która ma zostać wprowadzona do końca 2024 roku, budzi wiele pytań i obaw wśród właścicieli pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Czy faktycznie ta danina zostanie wprowadzona? Kogo będzie dotyczyć i ile zapłacimy?
Geneza podatku ekologicznego od samochodów spalinowych
Pomysł na wprowadzenie podatku ekologicznego od aut spalinowych w Polsce jest ściśle powiązany ze zobowiązaniami, które kraj przyjął w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO). W listopadzie 2022 roku podpisano dokument, który regulował konieczność wdrożenia takiej opłaty. Jej celem jest zniechęcenie kierowców do posiadania starych pojazdów, które zanieczyszczają środowisko, a także promowanie aut o niższej emisji spalin, w tym samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Sprawdź też, czy rodzaj paliwa ma wpływ na cenę OC?
Planowane ramy czasowe wprowadzenia podatku od samochodów spalinowych
Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez rząd, podatek ekologiczny od samochodów spalinowych ma zostać wprowadzony do końca 2024 roku. Początkowo będzie to jednorazowa opłata nakładana w momencie rejestracji nowego lub używanego pojazdu z silnikiem spalinowym. Dopiero od 2026 roku ma on przybrać formę corocznego obciążenia podatkowego, pobieranego od wszystkich właścicieli aut z napędem benzynowym, wysokoprężnym czy hybrydowym.
Zobacz także: Zielone tablice rejestracyjne
Kryterium oceny pojazdów – norma emisji Euro
Czynnikiem determinującym wysokość podatku ekologicznego będzie norma emisji spalin, którą spełnia dany samochód. Im bardziej restrykcyjna norma Euro, tym niższa stawka opłaty. Pojazdy z najwyższymi standardami, spełniające normę Euro 5 lub Euro 6, będą obłożone najniższymi daninami, podczas gdy właściciele aut z normami Euro 1-4 zapłacą znacznie wyższe kwoty.
Zobacz także: Auta hybrydowe coraz popularniejsze!
Przelicznik norm Euro na wysokość podatku
Zgodnie ze wstępnymi założeniami, przy obliczaniu wysokości podatku ekologicznego będzie stosowany następujący przelicznik norm Euro:
- brak normy Euro – wartość 12,
- Euro 1 – wartość 8,
- Euro 2 – wartość 4,
- Euro 3 – wartość 2,
- Euro 4 – wartość 1,
- Euro 5 i wyższe – wartość 0,9
Oznacza to, że im bardziej przyjazny środowisku pojazd, tym niższa będzie kwota podatku, którą właściciel będzie musiał uiścić.
Sposób obliczania wysokości podatku
Oprócz normy emisji spalin, przy wyliczaniu wysokości podatku ekologicznego od samochodów spalinowych mają być również brane pod uwagę takie czynniki jak:
- pojemność silnika,
- emisja CO2,
- emisja tlenków azotu (NOx).
Podstawowa stawka opodatkowania ma wynosić 500 zł. Ostateczna kwota podatku będzie obliczana poprzez pomnożenie pojemności silnika (do jednego miejsca po przecinku) przez wartość dla danej normy Euro oraz przez tę stawkę bazową.
Przykładowo, dla samochodu z silnikiem 1,5 litra, spełniającego normę Euro 5, podatek ekologiczny wynosiłby: 1,5 (pojemność silnika) x 0,9 (wartość dla normy Euro 5) x 500 (stawka bazowa) = 675 zł
Kto będzie zwolniony z podatku ekologicznego?
Zgodnie z zapowiedziami, z obowiązku uiszczania podatku ekologicznego od samochodów spalinowych zwolnione mają być następujące kategorie pojazdów:
- samochody elektryczne,
- pojazdy wodorowe,
- samochody zabytkowe,
- pojazdy wojskowe i wykorzystywane do celów specjalnych.
Oznacza to, że kierowcy aut z napędem w pełni elektrycznym lub wodorowym, a także posiadacze pojazdów zarejestrowanych jako zabytkowe oraz użytkowane przez wojsko lub służby państwowe, nie będą zobligowani do płacenia nowej daniny.
Jakie mogą być skutki wprowadzenia podatku ekologicznego?
Implementacja podatku od samochodów wpłynie na rynek aut używanych. Nowe obciążenie finansowe może negatywnie odbić się na wartości rynkowej starszych samochodów z niskimi normami emisji spalin. Spadek zainteresowania tymi pojazdami ze strony kupujących może z koeli doprowadzić do obniżki ich cen, co wywoła niechęć kierowców do wymiany aut na nowsze, bardziej ekologiczne modele.
Wprowadzenie podatku ekologicznego, który będzie zniechęcał do posiadania aut wysokoemisyjnych, powinno przełożyć się na zwiększone zainteresowanie samochodami elektrycznymi, hybrydowymi oraz spełniającymi najnowsze normy Euro. To z kolei może przyczynić się do rozwoju rynku pojazdów niskoemisyjnych w Polsce.
Ostatecznym celem wprowadzenia podatku ekologicznego jest redukcja negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko naturalne. Poprzez zniechęcanie do używania starych, wysokoemisyjnych aut, nowa danina ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza w polskich miastach.
Wyzwania i niepewności wokół podatku ekologicznego
Pomimo zapowiedzi rządu, wciąż istnieje wiele niewiadomych związanych z wprowadzeniem podatku od aut spalinowych w Polsce. Brak szczegółowych aktów prawnych i rozporządzeń regulujących tę kwestię sprawia, że wielu kierowców pozostaje w niepewności co do ostatecznego kształtu i zakresu nowej opłaty.
Ponadto, opóźnienia w pracach legislacyjnych nad tym projektem sugerują, że termin wprowadzenia podatku do końca 2024 roku może ulec przesunięciu. Dlatego też, przed podjęciem decyzji o zakupie nowego lub używanego samochodu z silnikiem spalinowym, warto śledzić dalszy rozwój tej sytuacji i uważnie analizować wszelkie zmiany w przepisach.
Szukasz ubezpieczenia? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC/AC i wybierz najtańszą polisę. Sprawdź też dostępne ubezpieczenia assistance.
Pytania i odpowiedzi
Podatek ekologiczny od samochodów będzie dotyczył głównie nabywców nowych pojazdów. Obowiązek jego uiszczenia powstaje przy pierwszej rejestracji samochodu w kraju. Wysokość podatku zależy od emisji CO2 przez pojazd.
Nie, zwolnione będą pojazdy elektryczne i hybrydy plug-in, które emitują minimalne lub żadne ilości CO2.
Nie, wysokość podatku ekologicznego ma być zróżnicowana.
Tak, ponieważ nadal nie ma ostatecznych przepisów w tej sprawie.
Podsumowanie
- Podatek ekologiczny od samochodów spalinowych to jeden z najgorętszych tematów w polskiej branży motoryzacyjnej. Choć rząd zapowiada jego wprowadzenie do końca 2024 roku, wciąż istnieje wiele pytań i niepewności wokół tej potencjalnej zmiany podatkowej.
- Jednorazowa opłata ma być wprowadzona jeszcze w 2024 roku, a następnie jest planowany coroczny podatek od 2026 roku.
- Wysokość podatku uzależniona będzie od normy emisji Euro, pojemności silnika, emisji CO2 i NOx.
- Zwolnione z podatku będą auta elektryczne, wodorowe, zabytkowe oraz pojazdy wojskowe.
- Istnieje ryzyko, że podatek będzie miał negatywny wpływ na rynek aut używanych, ale także możliwy jest wzrost popytu na pojazdy niskoemisyjne.
- Poprawa jakości powietrza to główny cel wprowadzenia nowej daniny.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
W obliczu diagnozy nowotworu złośliwego, pacjenci często stają przed trudnymi wyborami. Oprócz walki z chorobą mają również prawo do uzyskania odszkodowania oraz korzystania z usług zdrowotnych. Jak uzyskać odszkodowanie w przypadku nowotworu złośliwego? Jakie prawa przysługują pacjentom oraz jakie są obowiązujące procedury?
W sytuacji, gdy hospitalizacja jest konieczna, warto wiedzieć, z jakich możliwości rekompensaty za ten czas można skorzystać, jeśli mamy odpowiednią polisę. Odszkodowanie za pobyt w szpitalu pomoże zmniejszyć straty finansowe związane z utratą dochodów i kosztami leczenia. W tym artykule omówimy, jak uzyskać takie odszkodowanie, jakie są wymagania oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej polisy.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.