Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego TÜV przygotowało coroczny raport, w którym znalazły się informacje na temat najbardziej i najmniej awaryjnych aut, które były poddawane obowiązkowym badaniom technicznym w Niemczech. Wybraliśmy spośród nich 7 najbardziej awaryjnych. Z tymi markami i modelami UWAŻAJ!
Niektóre marki samochodów cieszą się opinią niezawodnych, inne – słusznie czy niesłusznie – uważane są za awaryjne. Do pierwszej grupy często zaliczane są Toyoty, które dla wielu są synonimem niezawodności (co potwierdzają zresztą wyniki analiz instytutów badających rynek motoryzacyjny). W drugiej grupie znajdują się np. niektóre auta francuskie – na niezbyt zaszczytne miano „królowej lawet” zasłużył Renault Laguna drugiej generacji.
Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego TÜV przygotowuje swoje raporty na podstawie danych zebranych podczas obowiązkowych badań technicznych samochodów zarejestrowanych na terenie Niemiec. Raport za 2018 r. uwzględnia wyniki przeglądów aż 8,8 mln samochodów.
Czy te badania są wiarygodne? Cóż, zawsze można się do czegoś przyczepić, ale trzeba przyznać, że Niemcy do roboty zabierają się solidnie, a same dane wyglądają na bardzo rzetelne.
Jakie dane brane są pod uwagę?
Coroczne raporty TÜV powstają – jak napisaliśmy powyżej – na podstawie danych zbieranych przez diagnostów, którzy sprawdzają:
- hamulce
- oświetlenie
- podwozie
- amortyzatory
- ogumienie
- oraz korozję na elementach mających wpływ na bezpieczeństwo pojazdu.
Jak powstają rankingi?
W swoich raportach TÜV grupuje samochody według wieku na:
- 2- i 3-letnie
- 4- i 5-letnie
- 6- i 7-letnie
- 8- i 9-letnie
- 10 i 11-letnie.
Dla każdej z grup TÜV określa odsetek egzemplarzy usterkowych (im jest on niższy, tym model jest bardziej niezawodny). Co ważne, w raportach uwzględniane są tylko te auta, z których w przeglądach na stacjach TÜV uczestniczyło co najmniej 10 000 egzemplarzy.
7 najbardziej awaryjnych aut wg TÜV
Sprawdziliśmy, które samochody są najbardziej awaryjne wg najnowszego raportu TÜV. Pod uwagę wzięliśmy po dwa auta z dwóch pierwszych grup wiekowych i po jednym z pozostałych trzech.
Najbardziej awaryjne samochody 2- i 3-letnie
Na pierwszym miejscu wśród najbardziej awaryjnych 2- i 3-letnich samochodów znalazła się Dacia Logan. Średni przebieg aut tej rumuńskiej marki badanych przez TÜV wyniósł 53 000 km, a odsetek poważnych usterek wyniósł 14,6 proc.
Dacia Logan to samochód z segmentu B produkowany od 2004 r. Początkowo auto oferowane było jedynie jako sedan. Od 2006 r. rozpoczęto produkcję wersji kombi, a od 2007 r. – także wersji pickup i van. Od 2012 r. produkowana jest druga generacja tego modelu.
Miejsce drugie – z odsetkiem poważnych usterek w wysokości 13 proc. – zajęło francuskie auto miejskie: Renault Clio. Średni przebieg tego samochodu wyniósł 36 tys. km.
Pierwsza generacja Renault Clio zadebiutowała w 1990 r. Auto dostępne jest obecnie jako 5-drzwiowy hatchback i jako 5-drzwiowe kombi (Clio Grandtour). Do tej pory powstały cztery generacje tego samochodu. Clio piątej generacji zademonstrowane zostało podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2019 r.
Czytaj także: Dacia Sandero – opinie, zalety, historia, ubezpieczenie OC
Najbardziej awaryjne samochody 4- i 5-letnie
Najbardziej awaryjnym samochodem w grupie pojazdów 4- i 5-letnich jest Peugeot 206. W przypadku tego miejskiego auta odsetek poważnych usterek wyniósł aż 28 proc. Średni przebieg wynosi 53 tys. km.
Peugeot 206 produkowany był przez koncern PSA (Peugeot Société Anonyme) w latach 1998 – 2006. Samochód dostępny był jako 2 drzwiowe coupe-cabrio (od 1999 r.), 3- i 5-drzwiowy hatchback (od 1998 r.), 4-drzwiowy sedan (od 2005 r.) i 5-drzwiowe kombi (od 2001 r.). Następcą modelu jest Peugeot 207 i Peugeot 301 (sedan).
Na drugim miejscu – z odsetkiem poważnych usterek wynoszącym 21,8 proc. znalazły się dwa samochody – Dacia Logan (ze średnim przebiegiem wynoszącym 83 tys. km) i Chevrolet Spark (średni przebieg 48 tys. km).
Chevrolet Spark to następca popularnego w Polsce Daewoo Matiza. Samochód produkowany był w Korei w latach 2005 – 2009. Spark był 5-drzwiowym hatchbackiem zaliczanym do segmentu A. Samochód zaprojektował Giorgetto Giugiaro.
Najbardziej awaryjne samochody 6- i 7-letnie
Na pierwszym miejscu – podobnie jak w przypadku aut 2- i 3-letnich – znalazła się Dacia Logan. Odsetek poważnych usterek wyniósł w jej przypadku 30,9 proc., a średni przebieg – 99 tys. km.
Najbardziej awaryjne samochody 8- i 9-letnie
Pierwsze miejsce przypadło Renault Kangoo. Średni przebieg w jego przypadku wyniósł 116 tys. km a odsetek poważnych awarii stwierdzonych w tym modelu przez ekspertów TÜV – 37,1 proc.
Renault Kangoo (znany też pod nazwą Nissan Kubistar) jest produkowany od 1998 r. Od 2008 r. produkowana jest druga generacja tego modelu, a w 2012 r. na bazie samochodu powstały: Dacia Dokker oraz Mercedes-Benz Citan.
Taki sam odsetek poważnych awarii odnotowany został też w przypadku Dacii Logan.
Najbardziej awaryjne samochody 10- i 11-letnie
W ostatniej porównywanej przez nas kategorii wiekowej najbardziej awaryjnym samochodem okazała się – po raz kolejny – Dacia Logan. Odsetek poważnych awarii wyniósł w przypadku tego modelu wyniósł 40,6 proc. Średni przebieg tego samochodu to 130 tys. km.
Informacje zbierane przez podczas przeglądów technicznych, na podstawie których przygotowywane są raporty, nie powinny być głównym elementem branym pod uwagę podczas zbierania informacji o używanym samochodzie. Dane z raportów TÜV trzeba traktować jako jedno ze źródeł informacji i uzupełniać je danymi np. z forów dyskusyjnych zrzeszających użytkowników danej marki.
Czytaj także:
Najmniej awaryjne auta
Przegląd samochodu: ile aut nie przechodzi obowiązkowych badań technicznych?
Jakie są wasze doświadczenia z najbardziej awaryjnymi modelami?! Podzielcie się w komentarzu!
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Szukasz samochodu na rynku wtórnym, zwracasz uwagę na jego rocznik, stan wizualny, techniczny – i oczywiście na przebieg. Znajdujesz „perełkę”, samochód wypucowany na błysk, w przystępnej cenie i z niskim przebiegiem. Czy oznacza to, że poprzedni właściciel był niedzielnym kierowcą czy może zwyczajnie… cofnął licznik?
Jakie kryteria bierzesz pod uwagę, wybierając markę samochodu? Oprócz ceny, wyglądu i komfortu, ważną kwestią jest niezawodność pojazdu. Nikt nie chce mieć auta, które co chwilę wymaga wizyty w warsztacie i generuje wysokie koszty napraw. Dlatego tak ważne jest, aby przed dokonaniem zakupu, dokładnie przeanalizować dane na temat awaryjności różnych modeli.
Francuska elegancja i szyk. Peugeot 307 to samochód przestronny, o nowoczesnej i bezpiecznej konstrukcji nadwozia, a przy tym świetnie zabezpieczony przed korozją. Chętnie kupowane auto rodzinne, samochód roku 2002 (European Car of the Year). Do dziś popularne, bo korzystne cenowo - my mamy dla niego tanie OC. Sprawdź, ile zapłacisz!
Peugeot 206, nieduże, zgrabne auto idealne do jazdy po mieście i na weekendowe wycieczki, ma dużo uroku i francuskiej elegancji. Mimo upływu czasu Peugeot 206 to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce i niskich kosztach eksploatacji. Rzadko się psuje, a części zamienne są tanie.
Komisarz awaryjny to osoba fizyczna, prawna lub instytucja, której zadaniem jest zastąpienie ubezpieczyciela na terytorium państwa obcego w sytuacji zaistnienia szkody objętej ochroną ubezpieczeniową.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.