Punkta

Jeżeli wcześniej nie słyszałeś o ADAC, to powinieneś wiedzieć, że jest to niemiecki automobilklub założony w 1903 r., który aktualnie zrzesza ponad 17 mln członków. Dzięki tej liczbie jest to aktualnie drugi pod względem wielkości automobilklub na świecie. ADAC od wielu lat prezentuje coroczny ranking najmniej awaryjnych aut. Informacje zawarte w przygotowanym zestawieniu są szczególnie cenne dla kierowców, którzy mają w planach zakup pojazdu.

Najmniej awaryjne auta – ranking ADAC 2020

W przygotowywanych rankingach awaryjności niemiecki automobilklub ADAC dzieli pojazdy na pięć segmentów, czyli:

  • mini samochody,
  • małe samochody,
  • auta niższej klasy średniej,
  • auta klasy średniej,
  • samochody wyższej klasy średniej.

Ranking awaryjności samochodów 2020 obejmuje łącznie 113 modeli aut wyprodukowanych przez 25 marek.

Warto przy tym zaznaczyć, że w rankingu zostały uwzględnione wyłącznie pojazdy w wieku do 10 lat, które w sprzedaży są dostępne co najmniej od 3 lat.

Ranking awaryjności aut – segment aut mini

Ranking samochodów z najmniejszą awaryjnością w segmencie aut mini otwiera Toyota Aygo. Najbardziej niezawodne okazały się modele z rocznika 2017 r., gorzej pod tym względem (choć nadal dobrze na tle wszystkich uwzględnionych pojazdów) wypadają modele z rocznika 2010.

Awaryjność samochodów – MINI AUTA (segment A)
Najmniej awaryjne samochody Najbardziej awaryjne samochody (lata produkcji)
  1. Toyota Aygo
  2. Volkswagen Fox
1. Smart ForFour (2015-2016)

2. Smart ForTwo (2015-2016)

3. Fiat 500 (2014-2015)

Na drugim końcu zestawienia znalazły się Smart ForFour i Smart ForTwo. Najczęściej zgłaszane problemy tych konstrukcji dotyczą rozrusznika, akumulatora czy automatycznej skrzyni biegów.

Awaryjność samochodów – małe auta (segment B)

Lista małych samochodów, które uchodzą za najmniej awaryjne, jest dłuższa niż w segmencie A. Wśród nich znajduje się kilka modeli najpopularniejszych wśród polskich kierowców. Szukasz pojazdu z segmentu B? Sprawdź też najtańsze nowe samochody.

Awaryjność samochodów – MAŁE AUTA
Najmniej awaryjne samochody Najbardziej awaryjne samochody (lata produkcji)
1. Audi A1

2. Citroen C3

3. Fiat Punto

4. Honda Jazz

5. Mazda CX-3

6. Mini Mini

7. Mitsubishi Space Star

8. Peugeot 2008

9. Renault Captur

10. Suzuki Vitara

11. Toyota Yaris

1. Hyundai i20 (2011-2014)

2. Opel Meriva (2010-2017)

W segmencie małych aut najbardziej awaryjne okazały się pojazdy Hyundai i20 i Opel Meriva. W pierwszym przypadku kierowcy zgłaszają problemy z akumulatorem i stacyjką. Z kolei właściciele Opli często narzekają na układ chłodzenia – najczęściej konieczna jest wymiana nieszczelnych węży i uszkodzonych pomp wody.

Ranking samochodów bezawaryjnych – niższa klasa średnia (segment C)

Wśród pojazdów, które są najbardziej niezawodne, znalazły się też samochody z najlepszymi silnikami benzynowymi. Jeżeli poszukujesz godnego zaufania pojazdu w segmencie C, to mamy dobrą wiadomość – wybór jest spory.

Awaryjność samochodów – NIŻSZA KLASA ŚREDNIA
Najmniej awaryjne samochody Najbardziej awaryjne samochody (lata produkcji)
1. Audi A3

2. Audi Q3

3. BMW serii 1

4. BMW serii 2

5. BMW X1

6. Hyundai Tucson

7. Mercedes Klasy A

8. Mercedes Klasy B

9. Mercedes CLA

10. Mercedes GLA

1. Ford C-MAX (2010)

2. Ford Kuga (2012)

3. Hyundai i30 (2010)

4. Kia Ceed (2011-2013)

5. Kia Sportage (2011)

6. Nissan Qashqai (2016-2017)

7. Peugeot 308 (2010-2012)

8. Renault Kangoo (2015-2017)

9. Renault Scenic (2014-2015)

Twórcy raportu wskazują, że w niższej klasie średniej szczególnie uważać należy na model Nissan Qashqai, w przypadku którego za awarie odpowiada przede wszystkim akumulator. Kiepsko w zestawieniu wypadła również Kia Ceed z rocznika 2011 r.

Awaryjność samochodów – klasa średnia (segment D)

Najmniej awaryjnymi samochodami z segmentu D okazały się pojazdy wyprodukowane przez niemieckie koncerny. Dobrze wypadają w nim Mercedesy, a szczególnie modele GLC i GLK.

Awaryjność samochodów – KLASA ŚREDNIA
Najmniej awaryjne samochody Najbardziej awaryjne samochody (lata produkcji)
1. Audi A4

2. Audi A5

3. Audi Q5

4. BMW serii 3

5. BMW serii 4

6. BMW X3

7. Mercedes GLC

8. Mercedes GLK

1. Ford S-MAX (2010, 2016-2017)

2. Opel Insignia (2015-2016)

3. Seat Alhambra (2013-2014, 2017)

4. Volkswagen Sharan (2013-2014, 2017)

Jeżeli zamierzasz zakupić Forda S-Max, powinieneś mieć na uwadze, że jest to dość awaryjny model. Jego właściciele mają problemy z akumulatorem, filtrem cząstek stałych czy pompą paliwa. Z kolei w Seacie i VW często kłopotliwy okazuje się układ recyrkulacji spalin.

Najmniej awaryjne samochody w klasie wyższej (segment E)

Zestawienie otwiera Audi 6. W rankingu niezawodności aut znalazły się również BMW serii 5 i Mercedes GLE. Twórcy rankingu niezawodności aut ADAC 2020 wskazują, że dobrze poradziły sobie też pojazdy: Mercedes Viano, Mercedes Vito i Mercedes V-Class.

Awaryjność samochodów – KLASA WYŻSZA
Najmniej awaryjne samochody Najbardziej awaryjne samochody (lata produkcji)
1. Audi 6

2. BMW serii 5

3. Mercedes GLE

1. Mercedes Klasy E (2010-2011)

Najbardziej awaryjnym modelem z tej kategorii okazał się Mercedes Klasy E. Problemy najczęściej zgłaszane przez użytkowników tego modelu dotyczą m.in. rozrusznika i akumulatora.

Jak powstaje ranking awaryjności ADAC?

Ranking ADAC dla wielu osób przemierzających się do zakupu pojazdu może być cenną wskazówką. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób on powstaje – podstawą do jego stworzenia są problemy wskazywane przez kierowców fachowcom udzielającym pomocy drogowej. Ranking awaryjności samochodów ADAC 2020 opiera się na treści ponad 3,7 mln otrzymanych zgłoszeń. Nie można zatem powiedzieć, aby był on w pełni obiektywny.

Mimo że ranking samochodów bezawaryjnych opracowany przez automobilklub ADAC może pomóc w wyborze samochodu, to na próżno szukać w nim szczegółowych informacji, np. o koszcie naprawy. Nie wiadomo też, czy zgłoszone usterki można było usunąć na miejscu zdarzenia, czy też pojazd musiał zostać odholowany do najbliższego warsztatu. To główne powody, dla których ranking nie powinien być jedynym źródłem informacji o awaryjności pojazdów.