W Europie kupowanie ubezpieczeń za pomocą internetowych narzędzi jest coraz popularniejsze, a porównywarki zastępują tradycyjnych pośredników. Jak na tle rynku europejskiego wyglądają porównywarki ubezpieczeń w Polsce? Jak sobie radzą?
Nie od razu Kraków zbudowano, czyli początki porównywarek w Polsce
W miarę jak przybywało w Polsce firm ubezpieczeniowych oferujących zakup polis przez internet i telefon, a klienci zaczynali przekonywać się do tego kanału sprzedaży, pojawiła się przestrzeń rynkowa dla porównywarek, które mogłyby podać klientowi zbiorcze informacje o cenach i uczynić e-zakup ubezpieczenia jeszcze łatwiejszym i tańszym.
W 2009 roku, kiedy ubezpieczenia w kanale direct oferowało już 7 firm, została uruchomiona pierwsza polska porównywarka ubezpieczeniowa – Rankomat.pl. Twórcy agregatora, zainspirowani ogromnym sukcesem porównywarek ubezpieczeniowych na Wyspach Brytyjskich, chcieli osiągnąć podobny rezultat na rodzimym rynku. Chociaż do brytyjskiej „wielkiej czwórki” mu jeszcze daleko, dzięki pionierskiej postawie Rankomat.pl stał się największą i najpopularniejszą porównywarką ubezpieczeniową nad Wisłą. W Polsce funkcjonuje obecnie kilkanaście porównywarek, które opierają się na różnych schematach działania i oferują różne zakresy produktów.
Czytaj także: Wielka Brytania, Węgry, Estonia – tam porównywarki ubezpieczeń są najpopularniejsze. Przyczyny sukcesu agregatorów
Na czym zarabiają polskie porównywarki?
Porównywarki ubezpieczeń w Polsce działają i zarabiają w sposób mieszany:
- pozwalają na przeprowadzenie całego procesu zakupu ubezpieczenia po stronie porównywarki,
- generują tzw. leady sprzedażowe, czyli po porównaniu cen i wybraniu przez użytkownika danego ubezpieczenia kierują go do finalizacji zakupu na stronach direct lub na infolinii ubezpieczyciela,
- wyświetlają reklamy – nie prezentują dokładnej oferty cenowej, a jedynie przedstawiają możliwość zakupu polisy w danym towarzystwie za pomocą innych kanałów sprzedaży (najczęściej przez telefon).
Często wszystkie trzy formy oferowania ubezpieczeń w ramach jednej porównywarki występują razem – np. produkty jednego towarzystwa można kupić całkowicie po stronie porównywarki, ale już po wybraniu oferty innej firmy klient będzie musiał dopełnić formalności w jej serwisie direct. Oprócz tego dostanie jeszcze informację, że kilku firm nie zobaczy w zestawieniu cen wygenerowanym przez porównywarkę, ale może skontaktować się z ich infolinią lub agentem, aby dowiedzieć się o cenie ubezpieczenia.
Strategie konkurencyjne porównywarek ubezpieczeń w Polsce
- multiporównywarki produktów finansowych: kredytów, lokat bankowych, kont, leasingu, ubezpieczeń – i pozafinansowych: ofert GSM (np. Rankomat, Comperia, TotalMoney)
- porównywarki wielu rodzajów ubezpieczeń: komunikacyjnych, zdrowotnych, majątkowych, turystycznych, na życie (np. Punkta, Ubea, Superpolisa, Polisa24, Świat Ubezpieczeń, Multitu, KioskPolis, CUK)
- wyspecjalizowane porównywarki ubezpieczeń komunikacyjnych (np. Mubi).
Co charakteryzuje najlepszą porównywarkę ubezpieczeń?
Porównywarka ubezpieczeń ma służyć wyborowi najlepszego i jednocześnie najtańszego ubezpieczenia – czy to OC, czy turystycznego, czy zdrowotnego. Wspomnieliśmy już o mnogości porównywarek ubezpieczeń na polskim rynku. Powstaje więc także kwestia wyboru samego narzędzia do porównania ofert ubezpieczycieli. Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze porównywarki ubezpieczeń?
- Ceny. Nie warto się oszukiwać, większość klientów szuka najtańszego możliwego ubezpieczenia i do tego wykorzystuje porównywarkę. To pierwsza i najważniejsza cecha dobrej porównywarki – ceny, jakie pokazuje. Nie każde tego typu narzędzie ukazuje najtańsze możliwe oferty firm ubezpieczeniowych. Najlepsze porównywarki pokazują szeroki zakres cen, od najniższych do najwyższych, wyświetlając ceny transakcyjne i pozwalając na świadomy wybór polisy przez użytkownika.
- Konstrukcja formularza. Każdy chce jak najszybciej i jak najwygodniej wybrać ubezpieczenie OC lub AC. Porównywarka ubezpieczeń wymaga od użytkownika podania danych odnośnie samochodu (w przypadku AC lub OC) czy kierunku wyjazdu (turystyczne). Istotne jest, aby formularz z danymi był jak najkrótszy i najbardziej konkretny. Długie wypełnianie kolejnych pól tekstowych może zniechęcić klienta do korzystania z porównywarki ubezpieczeń.
- Szybkość działania. Po uzupełnieniu kluczowych danych przez użytkownika porównywarka ubezpieczeń musi przeanalizować oferty wszystkich dostępnych w ich bazie firm. Oczywiście im szybciej to zrobi, tym lepiej. Szybkość dostarczenia porównania dla zainteresowanego jest kluczowym kryterium przy wyborze porównywarki – najlepsze robią to w ciągu kilku minut.
- Możliwość zakupu ubezpieczenia. Porównywarki nie bez powodu są nazywane internetowymi multiagencjami ubezpieczeniowymi. Dobra porównywarka pozwala także na zakup polisy za jej pośrednictwem po wybraniu najkorzystniejszej oferty. To znaczne udogodnienie, które eliminuje kolejne etapy procesu – wejście na stronę ubezpieczyciela i ponowne wyszukanie polisy.
Opinie Punkta – przewaga nad konkurencją
Każda porównywarka ubezpieczeń nieco się od siebie różni. Mogą to być parametry wspomniane wcześniej – szybkość działania czy zakres pokazywanych cen – ale też pozostałe funkcjonalności. Dlaczego warto wybrać Punkta? Co według użytkowników odróżnia tę porównywarkę od pozostałych?
Porównywarka ubezpieczeń Punkta działa bardzo dobrze pod względem zakresu cen ubezpieczeń. Pokazuje najtańsze oferty i – co istotne – ceny transakcyjne, nie odstając pod tym względem od konkurencji. Również szybkość wyszukiwania i procedura porównywania osiąga bardzo dobry rezultat – zajmuje to około 3-4 minuty.
Co odróżnia Punkta od konkurencyjnych porównywarek ubezpieczeń? Prostota formularza. Jest o tyle wygodny, że część danych jest automatycznie zaznaczona, zgodnie z domyślnymi ustawieniami, dostosowanymi do najczęściej używanych opcji. Dopiero, gdy przychodzi do niestandardowych opcji (np. montaż zabezpieczeń przez użytkownika, a nie fabrycznie) należy zmodyfikować formularz. Punkta automatycznie podpowiada najbardziej domyślną opcję, dzięki czemu szybko można przebrnąć przez wypełnianie danych.
Poza prostotą i intuicyjnością porównywarki ubezpieczeń Punkta, jej zaletą jest działanie filtrów, które pomagają wybrać odpowiedni model pojazdu – odnajdą się w nich nawet osoby nieobeznane w motoryzacji i własnym samochodzie.
Ostatnim, choć nie najmniej ważnym, atutem naszej porównywarki jest sekcja Akademia ubezpieczeń Punkta. To zbiór na bieżąco aktualizowanych artykułów dotyczących ubezpieczeń. Znajdziesz tu poradniki, raporty i analizy dotyczące rynku ubezpieczeń w Polsce. Dzięki temu porównywarka ubezpieczeń zapewnia szerokie wsparcie merytoryczne dla użytkownika.
Rzetelna porównywarka ubezpieczeń ułatwi Twój wybór
Coraz więcej osób kupuje ubezpieczenie – czy to OC, czy AC – korzystając z internetu. To wygodniejsze rozwiązanie nie tylko z uwagi na możliwość zakupu polisy prosto z domu. Porównywarka ubezpieczeń umożliwia szybkie porównanie większości dostępnych ofert na rynku. Dzięki niej od razu zyskujesz wgląd w to, ile kosztuje ubezpieczenie dla danego samochodu. Możesz także uzyskać informację o aktualnych promocjach i najkorzystniejszych ofertach. Dobrze wybrana porównywarka ubezpieczeń szybko pomoże w zakupie najtańszej oraz najlepszej polisy dla Ciebie.
Kto kontroluje polskie porównywarki?
Przepisy polskiego prawa nie regulują wprost działania porównywarek ubezpieczeniowych. W przeciwieństwie do niektórych rynków europejskich, takich jak Norwegia, Francja czy Włochy, w Polsce ani organ nadzoru (KNF), ani organizacja chroniąca prawa konsumentów (UOKiK) nie wydały żadnych wytycznych funkcjonowania agregatorów, ani tym bardziej nie uruchomiły niekomercyjnej porównywarki.
Czytaj także: Niekomercyjne porównywarki ubezpieczeń – aby klient wybierał świadomie
Zgodnie z definicją zawartą w Ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym, internetowa porównywarka ubezpieczeniowa jest rodzajem pośrednika. Ustawodawca nie przewidział jednak pojawienia się nowej, wirtualnej formy, stąd przedsiębiorcy zakładający internetowe multiagencje ubezpieczeniowe są zmuszeni dostosować charakter swoich firm do któregoś z dwóch przewidzianych przez ustawę rodzajów pośrednictwa – działalności agencyjnej lub brokerskiej. Wyłącznie względy praktyczne (łatwość zdania egzaminu przez osoby fizyczne i możliwość korzystania z rozwiązań informatycznych dedykowanych agentom) sprawiły, że polskie porównywarki ubezpieczeniowe w większości przyjęły tę pierwszą formę, czyli działalność agencyjną.
„Dobra porównywarka ubezpieczeń działa jak internetowa multiagencja ubezpieczeniowa – prezentuje oferty wielu towarzystw, a przy tym wyjaśnia warunki ubezpieczeń i udziela klientom porad oraz wsparcia. Co ważne, pozwala także na bezpośredni zakup ubezpieczeń. Klient powinien czuć się tak samo kompleksowo obsłużony online, jakby odwiedził swojego multiagenta.” – mówi Bartłomiej Roszkowski, członek zarządu Punkta.
Czytaj także: Porównywarki w Indiach nie maja lekko. Czy wytyczne nadzoru ich nie zabiją?
Dojrzałe i świadome porównywarki zaczęły przekonywać do siebie klientów. Z danych wynikających z raportów McKinseya, wynika jasno – porównywarki stanowią już ponad ⅓ rynku direct. Czerpiąc z uregulowanych rynków (np. brytyjskiego), stanowią zaufane źródło informacji i narzędzie do zakupu polis ubezpieczeniowych. Aby uświadomić sobie, jak szybko rozwijają się agregatory, wystarczy spojrzeć na ich rozwój w latach 2014-2018. W ciągu 4 lat, multiagencje internetowe w segmencie moto zanotowały wzrost o 55%.
Podsumowanie
- W 2009 roku powstała pierwsza polska porównywarka ubezpieczeń, Rankomat.
- Porównywarki ubezpieczeń w Polsce działają w sposób mieszany: pozwalają na przeprowadzenie całego procesu zakupu ubezpieczenia po stronie porównywarki, generują tzw. leady sprzedażowe i wyświetlają reklamy.
- Z danych KNF wynika, że wartość ubezpieczeń kupowanych przez internet rośnie, co oznacza szansę na rozwój porównywarek w Polsce.
- Większość porównywarek ubezpieczeń w Polsce działa w oparciu o działalność agencyjną (multiagencje ubezpieczeniowe).
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Zaczęło się od kupowania ciuchów przez Allegro. Pamiętam, jak moje koleżanki siedziały na poczcie i wypełniały druczki przelewów. Dzisiaj kupujemy jednym kliknięciem, a pomagają nam w tym porównywarki cenowe zestawiające oferty różnych e-sklepów. A jak wygląda rynek porównywarek ubezpieczeniowych w Europie?
Jak robią to Amerykanie? Czy porównywarki ubezpieczeniowe w USA odnoszą sukcesy? W Stanach coraz więcej użytkowników przekonuje się do kupowania ubezpieczeń w porównywarkach. Dostrzegł to sam "Wujek Google"!
Każda innowacja na początku wydaje się szaleństwem. Jednak Polacy przekonali się już do porównywania cen w internecie, dlatego porównywarki ubezpieczeniowe mogą w naszym kraju zastąpić tradycyjnych agentów. Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych?
Co decyduje o tym, że kupujemy ubezpieczenie w PZU, Link4, czy AXA? Jest to cena, nasze przyzwyczajenia, czy może marka towarzystwa? Gdzie Europejczycy najczęściej kupują ubezpieczenia? W artykule piszemy o tym, czym kierują się klienci decydując się na zakup ubezpieczenia w konkretnym towarzystwie oraz dlaczego porównywarka ubezpieczeniowa odpowiada na potrzeby nowoczesnego konsumenta.
Właściciel brytyjskiej porównywarki finansowej Compare The Market dzięki udanej kampanii reklamowej z udziałem surykatki-maskotki firmowej w ciągu trzech lat podwoił zysk osiągając przychody w wysokości 420 milionów funtów. Choć porównywarki ubezpieczeniowe na pierwszy rzut oka nie wydają się wdzięcznym materiałem marketingowym, brytyjskie media i opinia publiczna przyjęły je z otwartymi ramionami.
Internet Ventures FIZ, fundusz zarządzany przez Grupę Private Equity Managers, którego współudziałowcami są Krajowy Fundusz Kapitałowy i MCI Management, został udziałowcem mniejszościowym spółki mfind. Porównywarka ubezpieczeń mfind.pl otrzyma na rozwój do 6 mln zł.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.