Kariera niezwykłej surykatki, czyli kampanie reklamowe porównywarek w Wielkiej Brytanii [ANALIZA]

Aktualizacja:
kampanie reklamowe porównywarek

Właściciel brytyjskiej porównywarki finansowej Compare The Market dzięki udanej kampanii reklamowej z udziałem surykatki-maskotki firmowej w ciągu trzech lat podwoił zysk osiągając przychody w wysokości 420 milionów funtów. Choć porównywarki ubezpieczeniowe na pierwszy rzut oka nie wydają się wdzięcznym materiałem marketingowym, brytyjskie media i opinia publiczna przyjęły je z otwartymi ramionami.

W czerwcu każdego roku w Cannes odbywa się Międzynarodowy Festiwal Kreatywności, na którym najbardziej innowacyjne kampanie reklamowe zostają uhonorowane Złotymi Lwami. Znaczący prestiż nagrody daje pewne pojęcie o tym, jak ważna dla marki jest godna zapamiętania promocja. Dobra reklama to jednocześnie dzieło sztuki użytkowej i efekt ciężkiej pracy speców od marketingu, a znajomość grupy docelowej, kreatywność i oryginalność spotu mogą zadecydować o być albo nie być marki.

Czytaj także: Rynek porównywarek ubezpieczeniowych w Europie – na czym polega sukces brytyjskiej „wielkiej czwórki”?

„Wielka czwórka” na małym ekranie

Do tak zwanej „wielkiej czwórki” należą cztery brytyjskie porównywarki produktów finansowych, które osiągnęły sukces w swojej branży: Moneysupermarket.com, Gocompare.com, Confused.com i Comparethemarket.com. Więcej o rynku porównywarek w Wielkiej Brytanii można przeczytać w artykule Akademii Punkta o „wielkiej czwórce”. Mimo że najstarszym i największym serwisem podpowiadającym użytkownikom, jak zaoszczędzić na produktach finansowych jest Moneysupermarket.com, to kampania reklamowa wspomnianego już wcześniej Comparethemarket.com wywarła największy wpływ na popularność marki, a nawet zajęła na stałe miejsce w świadomości konsumenta i kulturze popularnej.

Z ubezpieczeniem wśród zwierząt

Pierwsza reklama telewizyjna z udziałem Aleksandra Orlova – dystyngowanej surykatki ze sztucznym rosyjskim akcentem – pojawiła się w 2009 roku i od tamtej pory nie przestaje podbijać serc mieszkańców Wielkiej Brytanii. Futrzastego bohatera reklam porównywarki finansowej obserwuje na Twitterze 67 tysięcy fanów. Aleksandr Orlov wystąpił w dziesiątkach spotów, pluszowe maskotki stworzone na jego podobieństwo sprzedają się jak świeże bułeczki, a książka o jego losach pod tytułem A Simples Life: The Life and Times of Aleksandr Orlov miała więcej zamówień przedpremierowych niż autobiografia Tony’ego Blaira. Popularna fraza „Simples!” używana przez Aleksandra stała się jednym z najbardziej znanych współczesnych sloganów reklamowych i w 2010 roku trafiła do angielskiego słownika Collinsa.

Trudno wybrać spośród dziesiątek reklam tę, która najlepiej oddaje charakter kampanii. W poniższym spocie nie zabrakło historii rodziny Orlovów, chwytliwej frazy, komicznego akcentu Aleksandra i oczywiście informacji o możliwości znalezienia oferty taniego ubezpieczenia auta dzięki Compare The Market. Warto zapoznać się także z innymi filmikami z serii.

Czytaj także: Porównywarki ubezpieczeniowe w USA. Jak robią to Amerykanie?

Wyśpiewam ci porównywarkę

Próbę odebrania surykatce palmy pierwszeństwa w rankingach popularności podjęła porównywarka Gocompare.com, która stworzyła postać śpiewaka operowego Gio Compario. Kampania z udziałem karykaturalnego bohatera do złudzenia przypomina pomysł Comparethemarket.com. Śpiewak został stworzony na zasadzie gry słownej podobnej do tej, dzięki której powstała popularna surykatka (Go Compare – Gio Compario,  Compare the Market – Compare the Meerkat), kopiuje cechy stereotypowego obcokrajowca i pretenduje do miana maskotki marki. Opinia widzów nie była jednak zbyt łaskawa dla Gio wyśpiewującego zalety porównywarki – kampania reklamowa Gocompare.com została uznana za serię najbardziej irytujących spotów telewizyjnych.

Czytaj także: Wielka Brytania, Węgry, Estonia – tam porównywarki ubezpieczeń są najpopularniejsze. Przyczyny sukcesu agregatorów

Wujek Google – król internetu?

Wielka czwórka porównywarek produktów finansowych króluje na małych ekranach i w sercach mieszkańców Wielkiej Brytanii, ale telewizja i YouTube nie są jedynymi kanałami dostępu do konsumenta. Ideą porównywarki jest przecież możliwość sprawdzenia konkurencyjnych ofert w jednym miejscu, w krótkim czasie, za pośrednictwem internetu i to internet przede wszystkim powinien kierować potencjalnego klienta do odpowiednich serwisów.  W 2011 roku Google UK wykupiło porównywarkę Beat That Quote i stało się poważną konkurencją dla porównywarek dzięki usłudze Google Compare. W czerwcu 2014 roku brytyjskie porównywarki oskarżyły Google przed organizacją FCA (Financial Conduct Authority) o nieuczciwą walkę o klienta przejawiającą się w umieszczaniu własnych produktów na szczycie listy wyszukiwania. Podczas gdy działania Google pozostają pod obserwacją FCA, „wielka czwórka” utrzymuje się na szczycie popularności także w sieci.

Czytaj także: Google zamyka swoją porównywarkę ubezpieczeń. Co poszło nie tak?

Pierwsze kroki polskich porównywarek

Trudno zestawiać ze sobą kampanie reklamowe porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Nie tylko dlatego, że dzieli je ogromna przepaść pod względem rozmachu i budżetu przeznaczonego na reklamę, ale przede wszystkim ze względu na różne cele marketingowe. Polskie porównywarki dopiero przekonują konsumentów do proponowanego przez nie sposobu, w jaki można planować zakup ubezpieczenia. Dlatego pojawiające się w przestrzeni internetowej (rzadziej w telewizji) działania marketingowe zamiast wyróżniać się spośród nielicznej konkurencji, reklamują zalety porównywarki jako takiej. Oszczędność i wygoda to główne atuty, które na białym tle lub na tle salonu w przeciętnym mieszkaniu perswazyjnym tonem przedstawi widzowi everyman.

W obecnej sytuacji rynku porównywarek ubezpieczeniowych w Polsce jedno jest pewne –  opinia publiczna stoi u progu ekscytującej fazy, w której pewien trend dopiero nabiera rozpędu. Wystarczy chwilę poczekać, a polskie projekty nie tylko wypełnią niszę, ale także stworzą zapotrzebowanie na rodzimy odpowiednik Aleksandra Orlova.

Czytaj także: Porównywarki ubezpieczeń w Polsce. Czym są? Na czym zarabiają?


Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC lipiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.07.26  •  Samochód
Czy czekają nas podwyżki cen samochodów?

Klienci salonów samochodowych muszą liczyć się z rosnącymi cenami samochodów. Statystyki wskazują, że średnia cena nowego auta osobowego wzrosła z około 52 tys. zł w 2003 roku do ponad 175 tys. zł w 2023 roku. Ten niebywały wzrost był spowodowany kumulacją wielu czynników, od inflacji po zmiany w przepisach unijnych dotyczących bezpieczeństwa i emisji CO2. Co nas czeka w 2024 roku?

Czytaj więcej
2024.07.19  •  Samochód
Co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne i kiedy o nie wnioskować?

Poruszając się po polskich drogach, mogłeś zwrócić uwagę na pojazdy z czerwonymi tablicami rejestracyjnymi, które różnią się od standardowych tablic. Czy wiesz, co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne i kto może z nich korzystać? Przygotowaliśmy krótki przewodnik dla tych, którzy jeszcze nie zdążyli się zapoznać z tym zagadnieniem.

Czytaj więcej
2024.07.19  •  Samochód
Parkowanie równoległe krok po kroku

Parkowanie to jedna z podstawowych czynności, które każdy kierowca musi opanować. Wśród różnych technik parkowania, parkowanie równoległe, często nazywane kopertą, uchodzi za jeden z najtrudniejszych manewrów do wykonania. Wymaga precyzyjnego cofania bardzo blisko innych zaparkowanych pojazdów. Jednak dzięki regularnej praktyce i opanowaniu odpowiedniej techniki, parkowanie równoległe będzie znaczenie łatwiejsze.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC lipiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Podróże
Czy za granicą trzeba mieć przy sobie prawo jazdy?

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.

Czytaj więcej