Już co piąty Polak wykupił jakieś ubezpieczenie w banku - tak wynika z Ogólnopolskiego Badania Bancassurance przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance. Jednak poziom wiedzy ubezpieczeniowej pracowników banków jest daleki od ideału. Bankowcy wiedzą, że mają sprzedać polisę - i niewiele poza tym.
Tajemniczy klienci pytali o ubezpieczenia w bankach
Wysłannicy firmy ARC Rynek i Opinia, która przeprowadzała badanie, odwiedzili 105 placówek różnych banków, aby sprawdzić jakość komunikacji i poziom wiedzy merytorycznej pracowników banków.
Zaledwie w 26% odwiedzonych placówek bankowych konsultanci samodzielnie poinformowali audytorów o dostępnych ubezpieczeniach. Gdy już tajemniczy klienci dopytali samodzielnie o ofertę ubezpieczeniową, blisko połowa pracowników bankowych nie potrafiła podać żadnych argumentów za zakupem polisy. Ci, którzy próbowali wybrnąć z tego tematu, powoływali się na zakres ubezpieczenia (36%) oraz korzystną cenę (13%). Niektórzy zwracali również uwagę na przydatność ubezpieczeń w sytuacjach awaryjnych (3%) lub opisywali własne doświadczenia (3%).
Wyniki badania są zatrważające:
- aż 87% konsultantów nie poinformowało o możliwości odstąpienia od umowy ubezpieczenia (co ma niebagatelne znaczenie przy ubezpieczeniach inwestycyjnych)
- 57% konsultantów nie powiedziało audytorom, ile ubezpieczenie będzie kosztować
- 64% pracowników banków nie podało samodzielnie tak podstawowej informacji jak nazwa towarzystwa ubezpieczeniowego, którego produkty oferowali
Zdaniem audytorów w 37% placówek bankowych konsultanci nie posiadali wiedzy merytorycznej o proponowanych ubezpieczeniach. Taki sam był odsetek banków, w których pracownik nie potrafił w sposób jasny i zrozumiały przedstawić oferty ubezpieczeniowej.
W efekcie jedynie 40% tajemniczych klientów uznało, że pracownicy banków są kompetentni w oferowaniu ubezpieczeń, a tylko połowa audytorów zdecydowałaby się skorzystać z ubezpieczeniowej oferty banków.
– Wnioski, które płyną z raportu, stawiają rynek bancassurance przed wyzwaniem usprawnienia sposobu sprzedaży ubezpieczeń i zwiększenia poziomu wiedzy konsultantów bankowych. Jak pokazuje nasze Badanie Bancassurance, jest jeszcze dużo do zrobienia w tym zakresie. Jesteśmy gotowi do kompleksowego wsparcia naszych partnerów bankowych w tym procesie – powiedział Ryszard Grzelak, Prezes Europ Assistance Polska.
Czy Polacy chcą kupować polisy w bankach?
Autorzy badania podają, że co piąty Polak nabył jakieś ubezpieczenie w banku. Niestety badanie nie pokazuje, ile z tych umów zostało zawartych z własnej inicjatywy klientów, a ile po prostu było warunkiem otrzymania pożyczki gotówkowej czy kredytu hipotecznego.
Francuzi czy Portugalczycy chętnie kupują ubezpieczenia w bankach, ale w naszym kraju w dalszym ciągu klient zainteresowany polisą uda się przede wszystkim do agenta. Wyniki badania Europ Assistance pokazują, że Kowalski niewiele na tym traci, bo w banku mógłby się spotkać z bardzo niekompetentnym konsultantem.
Ogromną większość ubezpieczeń sprzedawanych w bankach stanowią produkty życiowe. Poniższy wykres pokazuje, że ubezpieczenia, które klienci w kanale bancassurance kupują, najczęściej stanowią zabezpieczenie kredytu lub mają charakter inwestycyjny.
Źródło: PIU
Banki szczególnie upodobały sobie ubezpieczenia grupowe, które polegają na tym, że bank podpisuje z firmą ubezpieczeniową umowę, a pojedynczy klienci do niej przystępują. Klient nie jest stroną takiej umowy, a pracownik banku ma względem niego mniej obowiązków informacyjnych – na przykład nie musi przekazywać mu pełnych warunków ubezpieczenia. Dla banków „grupówki” były bardzo korzystne, bo pozwalały niewielkim kosztem pobierać prowizję za każdą osobę, która do ubezpieczenia przystąpiła.
Czytaj także: Kredyt hipoteczny, dodatkowe ubezpieczenia – co warto mieć? Nie daj się naciągnąć!
To właśnie przyzwyczajenie do ubezpieczeń grupowych „rozleniwiło” bankowych konsultantów i sprawiło, że nie byli oni tak dobrze wyszkoleni jak agenci ubezpieczeniowi – pomimo że sprzedawali m.in. skomplikowane ubezpieczenia inwestycyjne.
Czytaj także: Ubezpieczenie grupowe – w szkole, w pracy, w banku. Czy warto przystąpić?
Wielkie szkolenie ubezpieczeniowe w bankach
Jest nadzieja na to, że pracownicy banków dość szybko uzupełnią braki wiedzy ubezpieczeniowej, bo teraz intensywnie szkolą się i zdają egzaminy ubezpieczeniowe. Zmiany w dobrym kierunku wymusiło wejście w życie Rekomendacji U, którą Komisja Nadzoru Finansowego wydała dla banków. Rekomendacja weszła w życie 1 kwietnia 2015 roku. KNF zabrania w niej bankom łączenia ról ubezpieczającego i pośrednika w umowach grupowych.
Czytaj także: Polisa z poczty albo z kiosku? To nie żart. Ubezpieczenia w nietypowych miejscach
Aby nie tracić prowizji ubezpieczeniowej banki teraz zmieniają model sprzedaży z grupowego na indywidualny i stają się agentami ubezpieczeniowymi „z prawdziwego zdarzenia”, a ich pracownicy muszą uzyskać status OWCA (osób wykonujących czynności agencyjne). To nie dzieje się automatycznie – organizowane są szkolenia i egzaminy przeprowadzane przez firmy ubezpieczeniowe współpracujące z bankami.
Czytaj także: Ubezpieczenie mieszkania do kredytu hipotecznego
Pracownik banku proponuje Ci ubezpieczenie? Pamiętaj o kilku zasadach
- Nie zawieraj ŻADNEJ umowy ubezpieczenia zanim nie dostaniesz i nie przeczytasz jej warunków (OWU). Ta zasada dotyczy wszystkich ubezpieczeń, nie tylko bankowych.
- Jeśli przyszedłeś do banku założyć lokatę a konsultant namawia Cię na „korzystniejsze rozwiązanie” w formie polisy inwestycyjnej, nie decyduj się od razu. Poproś o wszystkie warunki tego produktu i spokojnie przeczytaj je w domu i porozmawiaj z najbliższymi. Szukaj tabeli opłat i limitów, z której dowiesz się, ile procent wartości Twojego rachunku firma ubezpieczeniowa potrąci sobie za zerwanie umowy przed terminem.
- Jeśli potrzebujesz ubezpieczenia kredytu, pamiętaj że bank nie ma prawa zmusić Cię, abyś kupił ubezpieczenie w konkretnej firmie. Powinieneś mieć swobodę wyboru ubezpieczyciela.
- Nie traktuj ubezpieczenia kredytu jako przykrej formalności, bez której bank nie pożyczy Ci pieniędzy. Nie bierz automatycznie polisy proponowanej przez bank, byle tylko mieć z głowy. Zainteresuj się zakresem tego ubezpieczenia, bo może okazać się, że kupisz „wydmuszkę”, która w ogóle nie da Ci żadnej ochrony.
Czytaj także: Ubezpieczenie kredytu? Uważaj na pułapki!
Podsumowanie
- Ogólnopolskie Badanie Bancassurance zostało przeprowadzone z wykorzystaniem tzw. tajemniczych klientów w 105 placówkach bankowych.
- W co trzecim oddziale banku konsultanci nie mają wiedzy na temat ubezpieczeń, które sprzedają.
- 57% konsultantów nie powiedziało audytorom, ile ubezpieczenie będzie kosztować.
- 64% pracowników banków nie podało samodzielnie nazwy towarzystwa ubezpieczeniowego, którego produkty oferowali.
- W kwietniu 2015 roku weszła w życie Rekomendacja U, która wymusi na pracownikach banków uzupełnienie wiedzy ubezpieczeniowej.
- Zgodnie z Rekomendacją banki będą oferować polisy w formie indywidualnej, a nie - jak było do tej pory - grupowej.
- Pracownik banku proponuje Ci ubezpieczenie? Koniecznie przeczytaj jego warunki (OWU) przed zawarciem umowy.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Najnowsze artykuły
Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.
Ponieważ liczba pojazdów na polskich drogach stale rośnie, problem nieprawidłowego parkowania staje się coraz bardziej palący. W związku z tym, władze wprowadzają nowe przepisy oraz zmieniają istniejące regulacje dotyczące zatrzymywania i postoju. W artykule tym omówimy, co oznacza zakaz zatrzymywania i postoju, jakie są najnowsze przepisy oraz jakie kary grożą kierowcom łamiącym te zasady.
Ubezpieczenie stomatologiczne to temat, który zyskuje na znaczeniu w obliczu rosnących kosztów leczenia zębów oraz długich kolejek do dentystów w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ). Coraz więcej osób zastanawia się nad wykupieniem prywatnej polisy stomatologicznej. W artykule tym omówimy, na czym polega ubezpieczenie stomatologiczne, jakie korzyści niesie, a także jakie są potencjalne ograniczenia.
Indywidualne tablice rejestracyjne to coraz popularniejszy sposób wyróżnienie swojego auta. Właściciele samochodów i motocykli decydują się na tę formę personalizacji, aby zaistnieć na drodze, a także podkreślić swoją osobowość lub markę. W tym artykule omówimy istotne aspekty związane z uzyskaniem indywidualnych tablic rejestracyjnych, ich koszt oraz przepisy, z którymi trzeba się liczyć.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.