W grudniu 2012 roku 20-letni Adam Lanza zastrzelił dwadzieścioro dzieci i sześcioro pracowników ze szkoły podstawowej w Connecticut, po czym popełnił samobójstwo. I nie jest to nawet incydent, który znajduje się na szczycie listy pod względem największej liczby ofiar zamordowanych przez jedną osobę (w 2007 roku student ostatniego roku politechniki w Wirginii zabił trzydzieści dwie osoby).
Od czasu masakry w szkole podstawowej dziewięć stanów USA wystąpiło z propozycją ustawy, która miałaby wprowadzić obowiązkowe ubezpieczenie OC dla posiadaczy broni palnej.
Regulacja ma służyć dwóm podstawowym celom: zmniejszyć odsetek aktów agresji z użyciem broni i zapewnić odpowiednią rekompensatę dla ofiar. Idea wydaje się szlachetna, ale specjaliści nie widzą szansy, żeby ustawa spełniła oczekiwania wnioskodawców. Przede wszystkim dlatego, że 97% wypadków śmiertelnych spowodowanych użyciem broni palnej jest wynikiem zabójstwa lub samobójstwa – aktów, które nie mogą zostać objęte ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej. To samo ma się do przypadków zaniedbania lub nieodpowiedniego przechowywania broni przez właściciela. W skrócie – większość potencjalnych zdarzeń, które miałyby podlegać odszkodowaniu, to podręcznikowe klauzule wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela. Ponadto brak historii funkcjonowania OC dla posiadaczy broni, zrodziłby problem w ustaleniu warunków, na jakich miałaby działać polisa. Współczynnik ryzyka dla właścicieli koltów, pistoletów i karabinów wynosi 3% w skali zagrożenia, na jakie wystawieni są kierowcy, dlatego ubezpieczycielom trudno byłoby wzorować się na polisie OC auta.
I ostatni, ostateczny argument – duży odsetek osób używających broni palnej to kryminaliści. Szansa, że ci, którzy nie obawiają się kary za zabójstwo, przestraszą się kary grzywny za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC, są znikome. Kogo ma chronić projektowana ustawa i ile jest w niej sensu, a ile pobożnego życzenia?
Źródło: http://www.ibamag.com/
Foto: by Francois Polito, via Wikimedia Commons
Czytaj także:
Ubezpieczenie za 50 groszy na pobyt w górach? Biorę!
OC auta z kiosku Ruchu – jedyne takie rozwiązanie w Europie
Ubezpieczenie dla zespołu weselnego, czyli odpowiedzialność wodzireja
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Gazeta.pl opisuje historię Pana Eugeniusza, który kupił nowy samochód, ale sprzedawca ubezpieczył go dopiero następnego dnia. Za 20-godzinny postój auta bez OC w salonie, właściciel będzie musiał zapłacić Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu... 640 zł kary!
Kto nie chciał dostać pod choinkę samochodu lub samolotu na joystick, ten nie wie co to dzieciństwo. Najpierw szczytem marzeń był Fiat 125p z krótką linką i pilotem ograniczonym do dwóch przycisków, potem wymagania rosły wraz z rozwojem zabawek, a w końcu środek transportu bez kierowcy stał się nie tylko gadżetem, ale wizją przyszłości komunikacji.
Podczas gdy lekarze w Polsce swoją wiarę deklarują na dwóch kamiennych tablicach i papierowym zwoju, amerykańskie zgrupowanie zrzeszające katolickich pracodawców o swoje prawa walczy w sądzie.
Muzycy mają fioła na punkcie swoich instrumentów. Nadają im imiona, rozmawiają z nimi, traktują jak członków rodziny i są w stanie poświęcić dla nich życie. Legenda bluesa B.B. King podobno wbiegł do płonącego budynku, żeby uratować swoją ukochaną gitarę marki Gibson, której później nadał imię Lucille – na cześć kobiety, o którą pobili się amanci, powodując tym samym rzeczony pożar.
Ubezpieczenie komunikacyjne OC jest obowiązkowe dla każdego właściciela pojazdu mechanicznego. Zakres ochrony jest taki sam u każdego ubezpieczyciela. Polisa nie chroni jednak w każdej sytuacji, dlatego warto poznać wyłączenia OC.
Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych komunikacyjnych to dokument, który reguluje zasady dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych w Polsce. Jakie są najważniejsze aspekty ustawy, znaczenie oraz konsekwencje braku ubezpieczenia? Jakie obowiązki mają właściciele pojazdów oraz które instytucje są odpowiedzialne za nadzorowanie przestrzegania przepisów?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.