Przepisy o ruchu drogowym w ostatnich dwóch latach uległy szeregowi modyfikacji. Po głośnych zmianach związanych z pierwszeństwem na pasach, czas na te, które dotyczą poruszania się pieszych. Czy prawo zmienia się na ich korzyść, czy może wręcz przeciwnie? Sprawdźmy, co wprowadzają nowe przepisy dla pieszych!
Czy pieszy ma zawsze pierwszeństwo? A czy pieszy ma prawo wejść na pasy w dowolnym momencie? Czy pieszy może poruszać się po ścieżkach rowerowych? Te pytania były wielokrotnie zadawane przez innych uczestników ruchu drogowego, aż pojawiło się zielone światełko w ich rozwiązaniu. Stało to się 21 września 2022 roku, kiedy zostały wprowadzone nowe przepisy. Dotyczą one głównie ścieżek rowerowych i ruchu pieszych. Jak się okazuje, każdy, niezależnie od metody poruszania się, kto wymusi pierwszeństwo w niewłaściwych miejscach, również może zostać ukarany mandatem.
Zmiana przepisów dla pieszych
Liczne wypadki z udziałem pieszych sugerują, że obecny kształt przepisów nie zawsze sprawdza w praktyce. Ludzie przechodzą przez ścieżki rowerowe, w miejscach nieoznakowanych, a także kilka metrów od pasów. Dochodzi do sytuacji, gdy pieszy wychodzi na wprost jadącego samochodu, nie zdając sobie sprawy, że droga hamowania nawet przy małej prędkości, wciąż liczona jest w metrach. W starciu z kilkutonową bryłą metalu człowiek nigdy nie wyjdzie z tego bez mniejszych lub większych obrażeń.
Definicja ścieżki, a raczej jej zmiana jest pierwszym zaskoczeniem. Nowe porządki mówią o tym, że droga dla rowerów będzie traktowana tak samo jak torowisko. Co to oznacza w praktyce? Aby je przekroczyć, należy to zrobić w określonych miejscach, czyli korzystając z oznakowanych przejść. Wyjątkiem jest sytuacja, w której odległość do przejścia przekracza 100 m. W takiej sytuacji można przekroczyć ścieżkę z zachowaniem ostrożności.
Zarządcy dróg są zobowiązani do wyznaczenia „przejścia sugerowanego”. To zupełnie nowe pojęcie, które mówi o nieoznakowanym miejscu, w którym można przekroczyć drogę, ponieważ jest do tego dostosowana.
Przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.
Przejście dla pieszych a przepisy, które musiały się zmienić
Obecny kształt przepisów budził wiele zastrzeżeń. Pierwszeństwo pieszego na pasach wciąż bywa nierespektowane przez wielu kierowców. Wynikiem tego jest wiele wypadków. Według policyjnych statystyk w 2022 roku na przestrzeni stycznia i maja doszło do 1010 wypadków na przejściach. Zginęło w nich aż 60 osób, a 982 zostało rannych. Dla porównania, w analogicznym okresie w 2021 r. doszło do 732 wypadków, w których rannych było 707 osób, a zginęło o 15 osób mniej.
To pokazuje, jak bardzo ważne jest, aby wszyscy uczestnicy ruchu drogowego respektowali przepisy – także piesi. Ustawodawca uznał, że skutecznym „straszakiem” mogą okazać się mandaty. Każdy, kto przejdzie ścieżkę rowerową w nieodpowiednim miejscu, może zostać ukaranym mandatem w wysokości 200 zł. Taka sama kara będzie dla tego, kto wejście na ścieżkę lub jezdnię przed nadjeżdżający pojazd.
Nowe przepisy dla pieszych mówią o jeszcze jednej karze. Będzie się ona dotyczyć tych, którzy podczas przechodzenia przez pasy będą obsługiwać telefon (w tym rozmawiać za jego pośrednictwem). Uznano bowiem, że rozmowa telefoniczna rozprasza uwagę i zmniejsza ostrożność. Pieszy może otrzymać mandat nawet do 300 zł!
Nowe przepisy dla pieszych, czyli słów kilka o pierwszeństwie
Co do zasady, pieszy wciąż ma pierwszeństwo na oznakowanych przejściach. Gdy pojawi się na pasach, każdy pojazd jest zobowiązany do zatrzymania się. Jednakże zasada ta nie będzie tożsama w przypadku „przejścia sugerowanego”.
Choć przejścia takie będą w jakiś stopniu wyznaczone (nie ma na razie wspólnej normy), to pieszy korzystający z tego rozwiązania będzie musiał ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom (czy to samochodom na drodze, czy rowerom na ścieżce rowerowej). Przekraczając oś jezdni/drogi musi zachować szczególną ostrożność.
Możesz wciąż przekroczyć jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscach, które nie są w żadnym stopniu oznaczone i przeznaczone do tego. Zgodnie z art. 13 prawa o ruchu drogowym, możemy tak postąpić, jeżeli odległość do najbliższego przejścia dla pieszych jest większa niż 100 metrów. W takiej sytuacji również będzie niezbędne zachowanie należytej ostrożności.
Tego pieszy nie może! Przepisy o ruchu pieszych
Zmiana przepisów we wrześniu ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze. Dlatego nowe zasady mówią o tym, że pieszy nie może wchodzić na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio pod poruszający się pojazd. Przepis dotyczy także przejścia dla pieszych, co jest kluczowe dla wielu kierowców.
W przypadku przejść sugerowanych oraz w miejscach nieoznaczonych pieszy nie ma pierwszeństwa i musi zachować należytą ostrożność. Oznacza to, że jeżeli osoba wtargnie na ścieżkę rowerową lub przejście sugerowane i spowoduje kolizję, zostanie uznana za sprawcę oraz ukarana adekwatnym mandatem.
Przypominamy także, o zmianach związanych z wyceną polisy OC. Osoby ukarane mandatem, będą narażać się na zwyżki przy zakupie ubezpieczenia samochodu. Czytaj więcej.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Od 1 stycznia 2024 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Kary za wykroczenia drogowe wzrosły nawet o 100%. Sprawdź, ile możesz zapłacić za przekroczenie prędkości, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, jazdę bez OC, korzystanie z telefonu podczas jazdy i wiele innych! Pamiętaj - jazda zgodnie z przepisami to bezpieczeństwo Twoje i innych!
Konflikt rowerzyści kontra reszta świata trwa od lat. Wszyscy popełniają błędy i wszystkich zbyt często ponoszą emocje. Zanim wsiądziesz znów na rower sprawdź, czy na pewno wiesz, jakich błędów nie popełniać i jak poruszać się po drogach, byś był bezpieczny.
W czasie kursu na prawo jazdy wielu instruktorów po macoszemu traktuje zasady ruchu drogowego, które odnoszą się do tramwajów. Jednym z powodów tego stanu rzeczy jest ograniczone występowanie sieci tramwajowych – nie są one obecne we wszystkich miastach Polski. W efekcie wielu kierowców uznaje, że tramwaj zawsze ma pierwszeństwo. To nieprawda.
W starciu z samochodem rowerzysta ma niewielkie szanse. Co Ci po tym, że miałeś pierwszeństwo, jeśli wylądujesz w gipsie? Dla własnego bezpieczeństwa powinieneś pamiętać o kilku zasadach, aby bezpiecznie jeździć na rowerze.
Chcesz zdawać egzamin teoretyczny na prawo jazdy co roku? Nie! A to jeden z pomysłów ekspertów ministerstwa Infrastruktury na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Naszym zdaniem nie tędy droga. Dlatego prezentujemy listę pięciu sposobów na to, by bezpieczeństwo faktycznie uległo poprawie.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.