Jak dobrze wiemy, w wielu polskich miastach rozgrywa się wzmożona walka ze smogiem. Podczas szukania rozwiązań problemu zanieczyszczonego powietrza, posłowie zwrócili uwagę na spaliny produkowane przez auta. Konkretnie przez pojazdy z silnikiem Diesla i nagminne usuwanie filtra DPF. W jakim celu się go stosuje? Ile wynosi kara za brak DPF? Sprawdzamy!
Zgodnie z prawem wycinanie filtrów cząstek stałych DPF jest nielegalne. Niestety, w Polsce taki zabieg jest powszechnie stosowany – wiele warsztatów samochodowych ma taką usługę w swojej ofercie. Dlaczego jest to zabronione i ile kosztuje kara za brak DPF? Wszystkie informacje znajdziesz poniżej.
Co to jest filtr DPF?
DPF (ang. diesel perticulate filter) lub inaczej FAP (fr. filtre à particules) jest filtrem cząstek stałych stosowanym w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym Diesla. Jest on montowany w układzie wydechowym auta tuż za katalizatorem w specjalnej puszce. Jest ona wykonana z wysokiej jakości stali nierdzewnej. Filtr stosuje się ze względu na ochronę środowiska naturalnego.
Czytaj także: Jak chronić się przed smogiem?
W jakim celu stosuje się filtr DPF?
Podstawowym zadaniem filtra DPF jest oczyszczanie spalanego paliwa z występujących w nim cząsteczek sadzy i popiołu. Filtr gromadzi je w jednym miejscu, na porowatych ściankach, dzięki czemu zostają one w układzie wydechowym, nie wydostając się do powietrza i nie zanieczyszczając go. Zgodnie z założeniem filtr ma zatrzymywać ok. 85% takich zanieczyszczeń. Warto pamiętać, że spaliny z silników Diesla są dla nas trujące! Emitują wiele szkodliwych substancji, które są zaliczane do rakotwórczych – są o wiele bardziej szkodliwe niż te, które wydzielają silniki benzynowe. Cząstki stałe są malutkie, przez co bez problemu dostają się do naszego układu oddechowego oraz krwionośnego.
Czytaj także: Jakie części wymienić po zakupie używanego samochodu?
Dlaczego kierowcy usuwają filtr?
Filtr DPF jest koszmarem kierowców ze względu na jego częstą wymianę i wysokie koszty. Na to, jak często należy go zmieniać ma wpływ styl jazdy oraz eksploatacja pojazdu. Zazwyczaj wymienia się go, co 80 000 – 200 000 przejechanych kilometrów, choć zdarza się, że częściej, zwłaszcza, gdy używamy pojazdu do przemieszczania się po mieście, kiedy nie udaje nam się utrzymać stałej prędkości. Wymiana filtra na nowy, to koszt od ok. 3 000 do nawet 15 000 zł. Zamontowanie nowego filtra jest konieczne również po zakupie używanego samochodu sprowadzonego z sąsiednich krajów. Dla kierowcy, który zdecydował się zakupić taki pojazd, tak wysokie koszty dodatkowe mogą go przerosnąć. Dlatego też duża część zmotoryzowanych bagatelizuje przepis o konieczności posiadania filtra DPF właśnie ze względu na wysokie koszty. Co więcej, wiele warsztatów samochodowych oferuje usługę usuwania filtra, więc taką usługę można wykonać niemalże „od ręki”, co kosztuje od 500 do ok. 1 000 zł.
Kierowcy zwracają także uwagę, że obecność filtra pogarsza osiągi pojazdu i podwyższa zużycie paliwa.
Czytaj także: Klimatyzacja samochodowa
Kary za brak filtra DPF
Kary za brak DPF są wciąż niewielkie w stosunku do kosztów związanych z jego zakupem. Za brak filtra otrzymamy mandat w wysokości 500 zł oraz stracimy dowód rejestracyjny. W innych krajach Unii Europejskiej takie kary są o wiele wyższe! Przykładowo, za prowadzenie pojazdu niespełniającego norm emisji zapłacisz ok. 2 000 funtów w Wielkiej Brytanii, czy 3 500 euro w Austrii.
W związku z tym posłowie .Nowoczesnej złożyli do Sejmu projekt zakładający zmianę Kodeksu wykroczeń oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym. Między innymi chcą oni, by kary za wycięte filtry cząsteczek stałych zostały zwiększone dziesięciokrotnie. Po wprowadzeniu zmian grzywna będzie więc wynosić 5 000 zł. Co więcej, będzie ona dotyczyła nie tylko właściciela pojazdu, ale również współposiadacza, użytkownika, osobę prowadzącą pojazd oraz właścicieli warsztatów, którzy oferują usługę wycięcia filtra DPF.
Warto więc się zastanowić, czy łamanie prawa i nielegalne usuwanie filtrów cząsteczek powietrza, to dobry pomysł na oszczędności.
Czytaj także: Kary za brak OC w Europie
Podsumowanie
- DPF to filtr cząstek stałych stosowany w pojazdach z silnikiem Diesla.
- Posiadanie filtra DPF jest w Polsce obowiązkowe, a jego brak skutkuje grzywną i zabraniem dowodu rejestracyjnego.
- Kierowcy często decydują się na usunięcie filtra ze względu na konieczność jego częstej wymiany oraz wysokie koszty.
- Posłowie chcą, by mandat za brak DPF był dziesięciokrotnie wyższy i wynosił 5 000 zł.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Filtr powietrza można porównać do płuc pojazdu. Odpowiada za oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika, chroniąc mechanizm przed szkodliwymi zanieczyszczeniami. Systematyczna wymiana ma znaczenie dla prawidłowej pracy jednostki napędowej, a także utrzymania optymalnej mocy i wydajności auta. Dlaczego warto pamiętać o regularnej wymianie filtra powietrza? Jak często należy to robić?
Kierowco! Masz prawo jazdy? Znasz przepisy ruchu drogowego? Wsiadasz i jedziesz. Do szczęścia nie jest potrzebna Ci specjalistyczna wiedza motoryzacyjna, ale - uwaga! - czasem dobrze wiedzieć co nieco. Samochód to nie tylko kierownica i silnik! To szereg podzespołów, które składają się na jedną całość. Jakie układy wchodzą w skład budowy samochodu i jaka jest ich rola?
Mimo ostatnich oskarżeń o zanieczyszczanie powietrza w miastach, samochody zasilane olejem napędowym nadal zapewniają połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa, dlatego cieszą się w Polsce zasłużoną popularnością. Niestety, wciąż wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo jeździć dieslem. Podpowiadamy, jak ustrzec się 10 podstawowych błędów, aby samochód z silnikiem Diesla służył Ci jak najdłużej.
Kiedyś większy silnik oznaczał większą moc, prestiż i niezawodność. Dziś, w erze ekologii i rosnących cen paliw, producenci samochodów stawiają na downsizing – zmniejszanie pojemności silników przy jednoczesnym zachowaniu ich osiągów. Brzmi jak idealne rozwiązanie? Nie dla wszystkich. Dla jednych to technologiczna rewolucja, która łączy oszczędność z efektywnością, dla innych – problem, który zwiększa ryzyko awarii.
Kupujesz używany samochód? Sprawdź, na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę! Oto lista 7 najczęstszych usterek w używanych samochodach.
Nowy taryfikator mandatów, który obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku, wywołuje sporo kontrowersji u zmotoryzowanych. Głównym powodem niezadowolenia jest spora podwyżka grzywien i punktów karnych naliczanych za wykroczenia. Maksymalna kara wynosi aż 30 000 zł. Czy grzywny za łamanie przepisów ruchu drogowego w Polsce są porównywalne do kar obowiązujących na Ukrainie?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Otrzymanie spadku po najbliższej rodzinie wymaga wielu formalności. Czy można przepisać auto na innego członka rodziny? Jak wygląda wyrejestrowanie samochodu po śmierci właściciela? Czy samochód traci ubezpieczenie? Zebraliśmy w jednym miejscu wszystkie zagadnienia i procedury, o których powinieneś wiedzieć.
Złożyłeś wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego i zastanawiasz się, czy dokument jest już gotowy do odbioru? Podpowiadamy, w jaki sposób najwygodniej i najszybciej zweryfikować, czy możemy już udać się do wydziału komunikacji po gotowy dowód rejestracyjny. Sprawdzamy też, ile standardowo czeka się na wydanie dokumentu.