Testy zderzeniowe Euro NCAP: najbardziej niebezpieczny samochód 2018 roku

Aktualizacja:
test-zderzeniowy

Kolejne testy zderzeniowe Euro NCAP przeszły do historii. Do historii mogą przejść także auta, które zdobyły najniższe noty pod względem bezpieczeństwa… albo nie zdobyły ich wcale. W ostatnich crash testach sprawdzono dziewięć modeli samochodów, z czego siedem otrzymało najwyższe noty, czyli pięć gwiazdek. Jeden nie otrzymał żadnej… Jakie jest najbardziej niebezpieczne auto 2018 roku?

Euro NCAP jest niezależną organizacją zajmującą się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Głównym celem NCAP jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa, a służyć temu ma test zderzeniowy. Auto, które zostanie ocenione najlepiej pod kątem bezpieczeństwa może zdobyć maksymalnie 5 gwiazdek. Choć początkowo uważano, że w przypadku testu zderzenia czołowego jest to nie możliwe, dziś coraz więcej samochodów zdobywa najwyższe noty. Zdarzają się jednak takie, które w teście zderzeniowym zdobywają… 0 gwiazdek. Mowa o samochodach najbardziej niebezpiecznych.

Testy zderzeniowe: jak wygląda bezpieczeństwo aut?

W testach zderzeniowych Euro NCAP udział wzięło w sumie dziewięć modeli samochodów. Bezpieczeństwo pod kątem ochrony dorosłych pasażerów, ochrony dzieci oraz pieszych, a także działania systemów asystujących zostało sprawdzone w następujących autach: BMW X5, Hyundai Santa Fe, Peugeot 508, Volvo S60 i V60, Audi Q3, Jaguar I-Pace, a także Fiat Panda i Jeep Wrangler. Spośród nich aż siedem zostało ocenionych najwyżej, otrzymując maksymalną ilość pięciu gwiazdek. Jednemu przyznaną zaledwie jedną gwiazdkę, a jedno auto testów zderzeniowych nie zaliczyło wcale, nie uzyskując ani jednej gwiazdki.

Najbardziej niebezpieczne auto 2018 roku to…

Fiat Panda. Czy wynik zaskakuje? Owszem. Tym bardziej, że siedem lat temu to samo auto zostało ocenione przez Euro NCAP na cztery gwiazdki. Dodatkowo, został on wówczas specjalnie odznaczony za system automatycznego hamowania awaryjnego. Testy zderzeniowe wykazały wtedy, że Panda z 2011 roku nie miała się czego wstydzić pod względem bezpieczeństwa, ale już Panda z 2018 roku to… samo dno. Auto uzyskało fatalne wyniki w każdej kategorii. Pod względem ochrony dorosłych pasażerów uzyskało „aż” 45 proc., ale w przypadku dzieci wygląda to jeszcze gorzej – ochrona najmłodszych została oceniona na zaledwie 16 proc. Testy pod kątem ochrony pieszych wykazały, że Fiat Panda gwarantuje 47 proc. bezpieczeństwa. A jak ocenione zostały systemy asystujące? Uzyskały zawrotne 7 proc. Wniosek? Można przypuszczać, że aktualnie lepszym wyborem byłby zakup używanego Fiata Pandy z 2011 roku, niż inwestowanie w tegoroczny model prosto z salonu. A jak wygląda rzeczywistość? Według specjalistów tegoroczny model Pandy to dokładnie takie samo auto, jak to oceniane w 2011 roku. Przypomnijmy, że wówczas wysoko ocenione! Skąd zatem tak diametralnie różna ocena? Jest to rezultat nieustannie rozwijającej się technologii z zakresu bezpieczeństwa oraz zmian, jakie w ostatnich latach wprowadzono do testów zderzeniowych.

Crash test Fiat Panda: ocena bezpieczeństwa

Crash testy wykazały, że Fiat Panda przy zderzeniu przednim z barierą odkształconą niedostatecznie chroniony jest korpus kierowcy, natomiast w przypadku zderzenia z barierą o szerokości auta, słabo chroniona jest szyja, głowa oraz klatka piersiowa zarówno kierowcy, jak i pasażera z tyłu. Testy przeprowadzone na przednich siedzeniach i zagłówkach wykazały, że ochrona przed urazami kręgów szyjnych w przypadku zderzenia tylnego jest marginalna. A jak wygląda bezpieczeństwo pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach? Ci mają bardzo słabo chronione kręgi szyjne. Do bardzo niskiej oceny auta przysłużył się także fakt, że Panda nie jest wyposażona w autonomiczny układ hamowania awaryjnego, a choć posiada system asystentów bezpieczeństwa przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa, nie spełnia on wymogów z zakresie miejsc z tyłu. Model nie mógł też pochwalić się żadnym innym systemem, który wspomagałby kierowcę.

Jeep Wrangler z jedną gwiazdką od Euro NCAP

Autem, które co prawda w testach zderzeniowych wypadło nieco lepiej od Pandy, ale jest na przegranej pozycji, jest Jeep Wrangler. Dlaczego? O ile Panda lata świetności ma już za sobą, nowy Wrangler dopiero co wszedł do sprzedaży. Być może dlatego nie do pomyślenia jest, że auto, które miało podbić rynek motoryzacyjny w 2018 roku nie ma systemu autonomicznego hamowania czy asystenta utrzymywania pasa ruchu. Testy zderzeniowe sławy mu także nie przysporzą, ponieważ zdobył on w nich jedynie jedną gwiazdkę. Auto najlepiej wypadło w testach bezpieczeństwa dzieci – uzyskało w nich 69 proc. punktów, ale już pod kątem bezpieczeństwa dorosłych uzyskało aż 19 proc. mniej. O ile w przypadku zderzenia bocznego czy tylnego, można powiedzieć, że auto chroni dostatecznie, o tyle w przypadku uderzenia od przodu sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Najgorzej oceniony został poziom bezpieczeństwa klatki piersiowej.

Najbezpieczniejszy samochód 2018 roku

W ostatnich testach zderzeniowych Euro NCAP mamy aż sześciu zwycięzców. Po pięć gwiazdek otrzymały auta: Jaguar I-Pace, Volvo S60 i V60, Peugeot 508, Audi Q3 oraz BMW X5. Choć samochody te uzyskały najwyższe noty, doskonałe nie są. Nie obyło się także bez wpadek. Testy zderzeniowe wykazały, że Hyundai Santa Fe w wersji z panoramicznym dachem ma źle rozmieszczone boczne poduszki powietrzne. Z kolei w samochodzie BMW X5 poduszka kolanowa kierowcy była nieprawidłowo zamontowana i zapewniała bardzo słabą ochronę nóg. Optymizmem powinny napawać jednak pewne czynniki, które w zwycięskich autach uznano za wzorowe. W przypadku Jaguara I-Pace jest to uznanie go za pojazd przyjazny dla środowiska, a jednocześnie zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa. Noty w teście też wyglądają imponująco! Pod względem ochrony dorosłych pasażerów, Jaguar I-Pace został oceniony na 91 proc., a w przypadku dzieci – 81 proc. Na takim samym poziomie oceniono działanie systemów asystujących.

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Podsumowanie

  1. Euro NCAP jest niezależną organizacją zajmującą się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Jej celem jest testowanie samochodów w zakresie bezpieczeństwa, a służyć temu ma test zderzeniowy.
  2. W testach zderzeniowych Euro NCAP udział wzięło w sumie dziewięć modeli samochodów.
  3. BMW X5, Hyundai Santa Fe, Peugeot 508, Volvo S60 i V60, Audi Q3, Jaguar I-Pace, a także Fiat Panda i Jeep Wrangler.
  4. Pierwsze sześć samochodów uzyskało najwyższy poziom gwiazdek, przez co zostały uznane za samochody bezpieczne.
  5. Fiat Panda został uznany za najbardziej niebezpieczny samochód 2018 roku – nie przyznano mu żadnej gwiazdki
  6. Jedną gwiazdkę w ocenie bezpieczeństwa dostał Jeep Wrangler, który wszedł do sprzedaży w drugiej połowie 2018 roku.

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

Korozja samochodu
2024.08.30  •  Samochód
Korozja samochodu: skorodowane nadwozie zwiększa ryzyko poważnych obrażeń

Korozja samochodu dla wielu z nas zaburza jedynie estetykę auta. Dopóki samochód bez większych problemów przechodzi badania techniczne, kwestia rdzy jest przez nas bagatelizowana. Tymczasem okazuje się, że mocno skorodowane nadwozie zwiększa ryzyko odniesienia obrażeń lub śmierci w wypadku nawet o 20 procent!

Czytaj więcej
testy zderzeniowe wypadki
2019.05.09  •  Samochód
Kobiety bardziej narażone na skutki wypadków – czyli dlaczego manekin jest mężczyzną?!

Współczesny świat jest skonstruowany głównie przez mężczyzn i z myślą o mężczyznach. To fakt czy seksistowski mit głoszony przez środowiska ultrafeministyczne? Czy poza dążeniem do równouprawnienia w kwestiach społecznych i zawodowych kobiety muszą walczyć o większą uwagę skierowaną na ich codzienne bezpieczeństwo i zdrowie?

Czytaj więcej
testy genetyczne ubezpieczenia
2019.03.19
Testy genetyczne- potęga informacji dla ubezpieczyciela? Czy jest się czego bać?

Dla ubezpieczycieli na życie nowa era technologii medycznych w tym popularność testów genetycznych oznacza duży niepokój. Prawo konsumenckie do nieujawniania wyników testów DNA, może dać konsumentom przewagę nad ubezpieczycielem. A ubezpieczyciel takich wyników żądać nie może. Jaka będzie przyszłość? Co z ryzykiem ubezpieczycieli, klientów? Czy jest się czego bać? Jak zmienią świat ogólnodostępne testy genetyczne?

Czytaj więcej
Rodzaje Wypadków Drogowych - Który Jest Najniebezpieczniejszy?
2023.10.31  •  Samochód
Rodzaje wypadków samochodowych niosące ze sobą największe ryzyko

Jak wynika ze statystyk policyjnych, tylko w sierpniu 2018 roku doszło w Polsce do 2891 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 272 osoby, a 3459 zostało rannych, oraz do 34 743 kolizji. Które zderzenia niosą za sobą największe ryzyko? Przodem, tyłem, a może bokiem?

Czytaj więcej
Auto wizytówką mężczyzny
2024.09.10  •  Samochód
Wizytówka mężczyzny, czyli co auto mówi o charakterze właściciela?

Za kierownicą Fiata Pandy siedzi mężczyzna w japonkach. Auta rodzinne wybierają faceci wyrafinowani i przykładający wagę do sukcesu. Właściciele SUV-ów to „bulwarowcy” chcący podkreślić swoje wymiary. Auta modne i drogie wybierają ci, którzy uważają, że wydając dużo monet na swoje cztery kółka, mogą więcej. Nie są to jednak faceci zadufani w sobie, a tacy, którzy chcą podnieść poczucie własnej wartości.

Czytaj więcej
2020.08.20  •  Samochód
BMW X5, czyli bawarski przepis na SUV-a

Choć BWM X5 to już - w co na pierwszy rzut oka trudno uwierzyć - 20 lat historii, auto nie traci nic ze swojej wyjątkowości. Dynamika, efektowny wygląd, niezawodność, idealnie zbilansowanie potrzeby szybkości przy charakterystyce SUV-a - wszystko to składa się na niesłabnący fenomen popularnej X5.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej