Rodzaje wypadków samochodowych niosące ze sobą największe ryzyko

Aktualizacja:
wypadek przodem, tyłem, bokiem

Jak wynika ze statystyk policyjnych, tylko w sierpniu 2018 roku doszło w Polsce do 2891 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 272 osoby, a 3459 zostało rannych, oraz do 34 743 kolizji. Które zderzenia niosą za sobą największe ryzyko? Przodem, tyłem, a może bokiem?

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Oczywiście najlepiej, żeby do zderzeń nie dochodziło. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy: nawet jeśli sami prowadzimy ostrożnie, nie kręci nas brawura, jeździmy od wielu lat − za kierownicą mamy wpływ wyłącznie na swoje reakcje, na zachowanie innych użytkowników ruchu drogowego już niestety nie.

Każde zderzenie − czy to z drugim samochodem, czy z przeszkodą w postaci budynku, słupa, innego obiektu niebędącego w ruchu – może być niebezpieczne i często tragiczne w skutkach dla kierującego pojazdem i dla jego pasażerów. Warto więc mieć świadomość, która strona samochodu jest najbardziej narażona na uszkodzenia podczas kolizji. Być może w tych ostatnich sekundach przed zderzeniem kierowcy uda się wymanewrować pojazdem tak, aby konsekwencje były mniej dotkliwe.

Tył – gdy ktoś uderzy w nas

Sytuacją niemal zupełnie od nas, jako kierowców, niezależną jest ta, gdy ktoś wjedzie nam w tył. Oczywiście zdarza się, że kolizje tego typu prowokujemy niechcący sami, np. ostro hamując, ale zawsze to pojazd jadący za nami powinien zachować bezpieczną odległość. Do tego typu zderzenia najczęściej dochodzi w ruchu miejskim, także w korkach, zimą na śliskim podłożu, a więc zwykle przy stosunkowo niewielkiej prędkości.

Mimo to należy pamiętać, że tył pojazdu jest najsłabiej zabezpieczony, nie ma stref kontrolowanego zgniotu, a dodatkowo to w tej części samochodu znajduje się zbiornik paliwa, który w wyniku zderzenia może ulec uszkodzeniu, co doprowadzi do wycieku jego zawartości. Dzisiaj producenci samochodów coraz częściej zabezpieczają już bak paliwa na wypadek kolizji, ale w pojazdach starszego typu wciąż uderzenie w tył może mieć poważne konsekwencje.

Rodzaje wypadków drogowych – bokiem często najgorzej

Zderzenie boczne niesie ze sobą spore ryzyko ze względu na konstrukcję pojazdu i jego system zabezpieczeń – zwłaszcza jeśli samochód uderzy w inny pojazd lub przeszkodę, np. w drzewo, stroną, po której znajduje się kierowca lub pasażer. Boczna strefa zgniotu kontrolowanego praktycznie nie istnieje; bok to najmniej wytrzymała część pojazdu. Właśnie ze względu na to współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w boczne poduszki powietrze i kurtyny; konstruktorzy, mając na uwadze konsekwencje zderzenia bocznego, wzmacniają również drzwi, a także projektują fotele tak, by jak najskuteczniej chroniły kierowcę i jego pasażerów.

Przodem najbezpieczniej?

Tak, co oczywiście nie znaczy, że tego typu zderzenie nie może być tragiczne w skutkach. Pod względem zabezpieczeń czasem rzeczywiście najlepiej jest uderzyć w przeszkodę przodem. Ten typ zderzenia daje zarówno kierowcy, jak i pasażerom największe szanse na uratowanie życia i ograniczenie obrażeń. Przede wszystkim chronią nas wtedy pasy bezpieczeństwa, które zadziałają błyskawicznie, a także poduszki powietrzne. Poza tym gdy uderzymy przodem, od przeszkody dzieli nas w kabinie deska rozdzielcza i cała maska samochodu, z silnikiem, chłodnicą i pozostałymi częściami, które przyjmują na siebie siłę uderzenia.

Oczywiście dużo niebezpieczniejsze jest typowe zderzenie czołowe, czyli sytuacja, gdy uderzają w siebie dwa pojazdy jadące z naprzeciwka, często z dużą prędkością, na tym samym pasie ruchu. Wówczas często jedyną szansą na przeżycie jest podjęcie szybkiej decyzji o uniku. Warto pamiętać, że im większa prędkość, tym bardziej ryzykowny będzie to manewr. Przede wszystkim więc należy możliwie jak najbezpieczniej zmniejszyć własną prędkość, cały czas obserwując działanie kierowcy pojazdu jadącego z naprzeciwka.

Euro NCAP, czyli zanim kupisz, sprawdź gwiazdki!

European New Car Assessment Programme to niezależna i niedochodowa organizacja, powołana do życia w 1997 roku i zajmująca się oceną biernego bezpieczeństwa pojazdów, a więc zespołu cech mających na celu zmniejszenie skutków kolizji lub wypadku drogowego. Ocena ta jest dokonywana głównie w oparciu o wyniki testów zderzeniowych, na które składają się: uderzenie przodem, bokiem, uderzenie w tył pojazdu oraz zderzenie ze słupem.

W ciągu ponad dwudziestu lat działalności organizacja sprawdziła pod kątem bezpieczeństwa kilka tysięcy pojazdów dostępnych na rynku motoryzacyjnym. Wyniki testów, które są przeprowadzane dla samochodów o zbliżonej masie w pięciu kategoriach (samochód osobowy, minivan, samochód terenowy, pick-up i roadster) podawane są w pięciostopniowej skali wyrażanej gwiazdkami.

Wybierając więc samochód, warto patrzeć nie tylko na jego wygląd czy aspekty techniczne, ale również na wyniki tych testów dla danej marki i modelu (sprawdzisz je na stronie euroncap.com). Nigdy nie wiemy bowiem, kiedy to konkretne kryterium może się okazać istotne zarówno dla nas, jak i dla naszych pasażerów.

Podsumowanie

  1. Często w sytuacji kryzysowej, gdy od zderzenia dzielą nas sekundy, nie mamy czasu na analizę jego ewentualnych konsekwencji
  2. Zwykle działają też wówczas odruchy zupełnie od nas niezależne, instynkt. Zawsze jednak gdy mamy wybór, i czas na jego dokonanie, warto wiedzieć, jakie zderzenie przyniesie najmniejsze straty.
  3. Zawsze też warto wybierać samochody bezpieczne.

Oceń artykuł: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Loading...
Zasubskrybuj
Powiadom o
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments