Kobiety bardziej narażone na skutki wypadków - czyli dlaczego manekin jest mężczyzną?!

Aktualizacja:
testy zderzeniowe wypadki

Współczesny świat jest skonstruowany głównie przez mężczyzn i z myślą o mężczyznach. To fakt czy seksistowski mit głoszony przez środowiska ultrafeministyczne? Czy poza dążeniem do równouprawnienia w kwestiach społecznych i zawodowych kobiety muszą walczyć o większą uwagę skierowaną na ich codzienne bezpieczeństwo i zdrowie?

O problemie nazwanym po angielsku „gender data gap”, czyli braku danych dotyczących płci, pisze między innymi dziennikarka „The Guardian” Caroline Criado-Perez. Udowodniła ona, że większość badań –  w medycynie, motoryzacji, architekturze i wszelkich innych obszarach dotyczy mężczyzn rasy kaukaskiej, w wieku 25-30 lat. Oznacza to, że nie biorą one pod uwagę czynników specyficznych dla kobiet. Jako przykład podaje się np. fakt iż testy pasów bezpieczeństwa przeprowadzane są na męskich manekinach, które co oczywiste –  nie posiadają piersi –  a więc pasy działają inaczej –  czy przykład kamizelek kuloodpornych, które projektowane są wyłącznie dla mężczyzn –  co sprawia, że u kobiet są one źle dopasowane i mogą nie spełniać swojej roli.

Kobiety bardziej narażone na skutki wypadków 

Jak wykazują badania, kobiety są dużo bardziej narażone na obrażenia w wyniku wypadku drogowego niż mężczyźni − prawdopodobieństwo poważnego uszczerbku na zdrowiu jest w ich przypadku niemal 50% wyższe niż w przypadku mężczyzn. Ryzyko śmierci wzrasta o 17% (dane wg „The Washington Post”). Dlaczego? Kobiety z natury są lżejsze, mają mniejsze, drobniejsze kości o niższej gęstości niż kości mężczyzn. Stąd w takich samych okolicznościach – np. przy tej samej sile uderzeniowej − ryzyko dotkliwych urazów jest dla nich dużo większe.

Podobnie sytuacja przedstawia się w sferze chorób zawodowych – kobieta ma z reguły niższą masę ciała, a co za tym idzie – mniejszą (o ok. 30%) masę mięśniową niż mężczyzna. To przekłada się na jej mniejszą odporność na przewlekłe choroby związane z wykonywanym zawodem. Do chorób zawodowych, na które o wiele częściej cierpią kobiety niż mężczyźni, zaliczyć można wg. Centralnego Instytutu Ochrony Pracy m.in.:

− przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego

− przewlekłe choroby narządu głosu

− choroby skóry

− zespół cieśni nadgarstka

− przewlekłe zapalenie ścięgna

− ostre uogólnione reakcje alergiczne

Płeć manekina

Od kilku lat, wybierając samochód, odruchowo sięgamy po wyniki testów bezpieczeństwa dla danej marki. Są one powszechne, aktualizowane na bieżąco i ogólnodostępne. Może więc zdziwić fakt, że dopiero w 2003 r. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) − agencja rządu amerykańskiego oraz część Departamentu Transportu − zaczęła używać manekinów do testów zderzeniowych podczas symulacji wypadków w celu określenia bezpieczeństwa pojazdów.

Od lat wzrasta liczba kobiet za kierownicą. Dzisiaj w Polsce mamy już ponad 8 mln pań prowadzących samochód. Kobiety statystycznie powodują mniej wypadków drogowych, jednak zarówno z pozycji kierowcy, jak i pasażera są dużo bardziej narażone na ich skutki. chociażby dlatego testy zderzeniowe, żeby były wiarygodne i dawały pełen obraz sytuacji, powinny uwzględniać obie płcie kierowcy i pasażera. Czy tak jest?

Testy Euro NHTSA – dane tylko dla panów?

W grudniu 2018 roku Astrid Linder, szwedzka badaczka z ponad 20-letnim doświadczeniem w badaniach dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wysunęła śmiałą tezę, że samochody są dużo bardziej niebezpieczne dla kobiet kierowców niż dla mężczyzn. Swoją teorię oparła na fakcie, iż manekiny stosowane do testów zderzeniowych wciąż reprezentują przeciętnego mężczyznę. Linder wraz ze swoim zespołem opracowała prototyp pod nazwą EvaRID – pierwszego i jak dotąd jedynego na świecie wirtualnego manekina płci żeńskiej, który ma się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa kobiet w ruchu drogowym.

W testach bezpieczeństwa NHTSA w dwóch z trzech przypadków zderzenia (czołowe i czołowe zakładkowe) za kierownicą siedzi męski manekin, nie ma więc danych dotyczących sytuacji, gdy kierowcą byłaby kobieta. Żeński manekin pojawia się za kółkiem jedynie w przypadku zderzenia bocznego. I choć od 16 lat firmy dążą do zrównoważenia społecznego crasch-testów, męskie manekiny nadal stanowią większość, dlatego istnieje znacznie mniej danych na temat konsekwencji wypadków drogowych dla zdrowia i życia kobiet. Jeśli badania ignorują, pomijają kobiety, jednocześnie traktując priorytetowo mężczyzn, nie można mówić o ich wiarygodności dla ogółu społeczeństwa.

Rodzi się pytanie: czy skoro połowę populacji stanowią kobiety, żeńskie manekiny nie powinny stanowić połowy wszystkich fantomów biorących udział w testach zderzeniowych? Wszak kobieta ma takie samo prawo wiedzieć, czy jest bezpieczna, kierując autem danej marki, jak mężczyzna.

Jak to jest z tym równouprawnieniem?

Jak wynika z raportu Banku Światowego, tylko w 6 krajach świata – ze 187 badanych – można mówić o pełnym równouprawnieniu kobiet i mężczyzn. Są to: Belgia, Dania, Szwecja, Francja, Łotwa i Luksemburg.

Jeszcze dziesięć lat temu norm sklasyfikowanych w 35 kategoriach nie spełniało żadne państwo na świecie. Kobiety, zgodnie z owym raportem, mogą korzystać średnio z ¾ praw przysługujących mężczyznom. Dane te z jednej strony są zatrważające, z drugiej jednak pewna dynamika zmian przynosi nadzieję na poprawę sytuacji, a na pewno pokazuje, że tematowi równouprawnienia poświęca się coraz więcej uwagi.

Masz pytania o ubezpieczenie?
Nasi eksperci chętnie
Ci pomogą!

Zamów rozmowę
+48 22 490 9000

Kalkulator OC i AC

1
Porównaj w 5 minut
2
Kup ubezpieczenie
3
Zaoszczędź nawet 50%
Oblicz składkę

Redaktor Punkta
 
Ekspert ds. ubezpieczeń 

Artykuł, który czytasz został napisany przez jednego z ekspertów multiagencji Punkta. Staramy się przekazać całą naszą wiedzę na temat polis oraz towarzystw ubezpieczeniowych, aby świat ubezpieczeń stał się dla Ciebie jasny i zrozumiały.  

Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.

Jak możemy się z Tobą skontaktować?

Telefon
E-mail
guest
0 Komentarze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Najnowsze artykuły

2023.11.16  •  Samochód
Jak zarabiać na ubezpieczeniach OC nie będąc agentem ubezpieczeniowym?

Jeśli oferujesz usługi związane z motoryzacją i Twoimi klientami są kierowcy, program SKP jest właśnie dla Ciebie. Zostań partnerem Punkty. Przekazuj swoim klientom Kod Rabatowy na 100 zł przy zakupie OC/AC i zgarniaj prowizję.

Czytaj więcej
Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC lipiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2021.12.10  •  Samochód
Kary za brak OC w 2024 roku – najbliższa podwyżka już w lipcu! Ile zapłacisz?

Uwaga kierowcy! Od 1 stycznia 2024 roku drastycznie wzrosły kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. 1 lipca nastąpi wzrost płacy minimalnej, co wiąże się z kolejną podwyżką kar, które uzależnione są od naszych zarobków. Sprawdź, ile możesz zapłacić, jeśli nie masz ważnej polisy i nie ryzykuj. Ubezpieczenie OC to nie tylko obowiązek, ale też ochrona dla Ciebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Czytaj więcej
2024.07.26  •  Samochód
Czy czekają nas podwyżki cen samochodów?

Klienci salonów samochodowych muszą liczyć się z rosnącymi cenami samochodów. Statystyki wskazują, że średnia cena nowego auta osobowego wzrosła z około 52 tys. zł w 2003 roku do ponad 175 tys. zł w 2023 roku. Ten niebywały wzrost był spowodowany kumulacją wielu czynników, od inflacji po zmiany w przepisach unijnych dotyczących bezpieczeństwa i emisji CO2. Co nas czeka w 2024 roku?

Czytaj więcej
2024.07.19  •  Samochód
Co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne i kiedy o nie wnioskować?

Poruszając się po polskich drogach, mogłeś zwrócić uwagę na pojazdy z czerwonymi tablicami rejestracyjnymi, które różnią się od standardowych tablic. Czy wiesz, co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne i kto może z nich korzystać? Przygotowaliśmy krótki przewodnik dla tych, którzy jeszcze nie zdążyli się zapoznać z tym zagadnieniem.

Czytaj więcej
2024.07.19  •  Samochód
Parkowanie równoległe krok po kroku

Parkowanie to jedna z podstawowych czynności, które każdy kierowca musi opanować. Wśród różnych technik parkowania, parkowanie równoległe, często nazywane kopertą, uchodzi za jeden z najtrudniejszych manewrów do wykonania. Wymaga precyzyjnego cofania bardzo blisko innych zaparkowanych pojazdów. Jednak dzięki regularnej praktyce i opanowaniu odpowiedniej techniki, parkowanie równoległe będzie znaczenie łatwiejsze.

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

Najtańsze OC w 2023
2021.12.30  •  Samochód
Najtańsze ubezpieczenie OC lipiec 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2019.04.11
Ubezpieczenie anglika w Polsce w 2023 roku – ile kosztuje OC dla aut z kierownicą po prawej stronie?

Polacy chętnie kupują auta z zagranicy. Mimo że największą popularnością cieszą się pojazdy pochodzące z Niemiec, to nie brakuje też chętnych na angliki, czyli pojazdy sprowadzane z Wielkiej Brytanii. Dla tych samochodów charakterystyczna jest kierownica po prawej stronie. Ile kosztuje ubezpieczenie anglika w Polsce? Na jakie inne koszty muszą być przygotowani właściciele anglików? Sprawdzamy!

Czytaj więcej
2023.08.02  •  Podróże
Czy za granicą trzeba mieć przy sobie prawo jazdy?

Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.

Czytaj więcej