Współczesny świat jest skonstruowany głównie przez mężczyzn i z myślą o mężczyznach. To fakt czy seksistowski mit głoszony przez środowiska ultrafeministyczne? Czy poza dążeniem do równouprawnienia w kwestiach społecznych i zawodowych kobiety muszą walczyć o większą uwagę skierowaną na ich codzienne bezpieczeństwo i zdrowie?
O problemie nazwanym po angielsku „gender data gap”, czyli braku danych dotyczących płci, pisze między innymi dziennikarka „The Guardian” Caroline Criado-Perez. Udowodniła ona, że większość badań – w medycynie, motoryzacji, architekturze i wszelkich innych obszarach dotyczy mężczyzn rasy kaukaskiej, w wieku 25-30 lat. Oznacza to, że nie biorą one pod uwagę czynników specyficznych dla kobiet. Jako przykład podaje się np. fakt iż testy pasów bezpieczeństwa przeprowadzane są na męskich manekinach, które co oczywiste – nie posiadają piersi – a więc pasy działają inaczej – czy przykład kamizelek kuloodpornych, które projektowane są wyłącznie dla mężczyzn – co sprawia, że u kobiet są one źle dopasowane i mogą nie spełniać swojej roli.
Kobiety bardziej narażone na skutki wypadków
Jak wykazują badania, kobiety są dużo bardziej narażone na obrażenia w wyniku wypadku drogowego niż mężczyźni − prawdopodobieństwo poważnego uszczerbku na zdrowiu jest w ich przypadku niemal 50% wyższe niż w przypadku mężczyzn. Ryzyko śmierci wzrasta o 17% (dane wg „The Washington Post”). Dlaczego? Kobiety z natury są lżejsze, mają mniejsze, drobniejsze kości o niższej gęstości niż kości mężczyzn. Stąd w takich samych okolicznościach – np. przy tej samej sile uderzeniowej − ryzyko dotkliwych urazów jest dla nich dużo większe.
Podobnie sytuacja przedstawia się w sferze chorób zawodowych – kobieta ma z reguły niższą masę ciała, a co za tym idzie – mniejszą (o ok. 30%) masę mięśniową niż mężczyzna. To przekłada się na jej mniejszą odporność na przewlekłe choroby związane z wykonywanym zawodem. Do chorób zawodowych, na które o wiele częściej cierpią kobiety niż mężczyźni, zaliczyć można wg. Centralnego Instytutu Ochrony Pracy m.in.:
− przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego
− przewlekłe choroby narządu głosu
− choroby skóry
− zespół cieśni nadgarstka
− przewlekłe zapalenie ścięgna
− ostre uogólnione reakcje alergiczne
Płeć manekina
Od kilku lat, wybierając samochód, odruchowo sięgamy po wyniki testów bezpieczeństwa dla danej marki. Są one powszechne, aktualizowane na bieżąco i ogólnodostępne. Może więc zdziwić fakt, że dopiero w 2003 r. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) − agencja rządu amerykańskiego oraz część Departamentu Transportu − zaczęła używać manekinów do testów zderzeniowych podczas symulacji wypadków w celu określenia bezpieczeństwa pojazdów.
Od lat wzrasta liczba kobiet za kierownicą. Dzisiaj w Polsce mamy już ponad 8 mln pań prowadzących samochód. Kobiety statystycznie powodują mniej wypadków drogowych, jednak zarówno z pozycji kierowcy, jak i pasażera są dużo bardziej narażone na ich skutki. chociażby dlatego testy zderzeniowe, żeby były wiarygodne i dawały pełen obraz sytuacji, powinny uwzględniać obie płcie kierowcy i pasażera. Czy tak jest?
Testy Euro NHTSA – dane tylko dla panów?
W grudniu 2018 roku Astrid Linder, szwedzka badaczka z ponad 20-letnim doświadczeniem w badaniach dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wysunęła śmiałą tezę, że samochody są dużo bardziej niebezpieczne dla kobiet kierowców niż dla mężczyzn. Swoją teorię oparła na fakcie, iż manekiny stosowane do testów zderzeniowych wciąż reprezentują przeciętnego mężczyznę. Linder wraz ze swoim zespołem opracowała prototyp pod nazwą EvaRID – pierwszego i jak dotąd jedynego na świecie wirtualnego manekina płci żeńskiej, który ma się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa kobiet w ruchu drogowym.
W testach bezpieczeństwa NHTSA w dwóch z trzech przypadków zderzenia (czołowe i czołowe zakładkowe) za kierownicą siedzi męski manekin, nie ma więc danych dotyczących sytuacji, gdy kierowcą byłaby kobieta. Żeński manekin pojawia się za kółkiem jedynie w przypadku zderzenia bocznego. I choć od 16 lat firmy dążą do zrównoważenia społecznego crasch-testów, męskie manekiny nadal stanowią większość, dlatego istnieje znacznie mniej danych na temat konsekwencji wypadków drogowych dla zdrowia i życia kobiet. Jeśli badania ignorują, pomijają kobiety, jednocześnie traktując priorytetowo mężczyzn, nie można mówić o ich wiarygodności dla ogółu społeczeństwa.
Rodzi się pytanie: czy skoro połowę populacji stanowią kobiety, żeńskie manekiny nie powinny stanowić połowy wszystkich fantomów biorących udział w testach zderzeniowych? Wszak kobieta ma takie samo prawo wiedzieć, czy jest bezpieczna, kierując autem danej marki, jak mężczyzna.
Jak to jest z tym równouprawnieniem?
Jak wynika z raportu Banku Światowego, tylko w 6 krajach świata – ze 187 badanych – można mówić o pełnym równouprawnieniu kobiet i mężczyzn. Są to: Belgia, Dania, Szwecja, Francja, Łotwa i Luksemburg.
Jeszcze dziesięć lat temu norm sklasyfikowanych w 35 kategoriach nie spełniało żadne państwo na świecie. Kobiety, zgodnie z owym raportem, mogą korzystać średnio z ¾ praw przysługujących mężczyznom. Dane te z jednej strony są zatrważające, z drugiej jednak pewna dynamika zmian przynosi nadzieję na poprawę sytuacji, a na pewno pokazuje, że tematowi równouprawnienia poświęca się coraz więcej uwagi.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
W 2017 roku w Polsce kobiety spowodowały 22,5% wypadków drogowych, To cztery razy mniej niż mężczyźni. Ciągle jednak hasło "baba za kierownicą" ma jednoznacznie negatywny wydźwięk. Czy słusznie? Jakie są kobiety za kierownicą? I dlaczego tak trudno przełamać ten stereotyp?
Planujesz zakup samochodu? Zależy Ci na luksusowym aucie z górnej półki czy może szukasz ekonomicznego samochodu w okazyjnej cenie? Zwracasz uwagę na parametry techniczne czy może wybierasz auto ze względu na kolor? Możesz wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik - nieco mniej oczywisty. Jaki? Powodzenie u płci przeciwnej. Auta, nie Twoje. Chyba, że Ciebie w nim... Sprawdzamy, jakie jest idealne auto dla singla!
Odwieczna wojna płci toczy się nie tylko w Polsce. Akademia mfind próbowała ustalić kto jeździ lepiej – kobiety czy mężczyźni. To samo pytanie zadał sobie portal informacyjny Bloomberg Businessweek. Czy kobiety w Stanach Zjednoczonych także jeżdżą bezpieczniej niż mężczyźni? Kto jest mistrzem kierownicy, a kto piratem amerykańskich szos? Czy wyniki, które uzyskał Bloomberg pozwalają obalić międzynarodowe stereotypy?
Najbardziej prestiżowe międzynarodowe wyścigi samochodowe, Grand Prix i Robert Kubica. W skrócie - Formuła 1. W jeszcze większym - F1. I choć skrótu tego nie trzeba nikomu przedstawiać, nadszedł czas przedstawić Serię W, czyli Formułę 1 dla kobiet. Ta ma zostać zainaugurowana już w 2019 roku!
Zgodnie z powszechnie panującym przekonaniem kobieta jest kierowcą gorszym. Zdecydowanie lepiej sprzedaje się jednak jej ciało w reklamach, szczególnie tych skierowanych do panów. Seksizm w reklamie motoryzacyjnej kultywowany jest od lat i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. A jak wyglądałaby reklama, gdyby miejsce skąpo odzianej pani, zajął równie skąpo odziany pan? Sprawdźmy!
Sheila’s Wheels – brytyjska firma ubezpieczeniowa specjalizująca się w polisach komunikacyjnych dla kobiet – wpadła na pomysł stworzenia specjalnych pasów na drogach szybkiego ruchu tylko dla pań. Czy ta propozycja wzbudzi poparcie feministek, czy raczej stanowczy sprzeciw? Mężczyźni za kółkiem skwitują projekt pobłażliwym uśmiechem czy gromkim pomrukiem zadowolenia?
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Na terytorium Polski nie musisz mieć przy sobie fizycznego dokumentu prawa jazdy. Obowiązek taki został zniesiony pod koniec 2020 roku. Czy takie same zasady obowiązują po przekroczeniu granicy? Dowiedz się, jakie konsekwencje wywołuje brak prawa jazdy przy kontroli za granicą.