Kontrolka check - pomarańczowa i symbolizująca problemy z silnikiem - to bardzo ważny sygnał wskazujący, że auto nie działa prawidłowo. Co zrobić w takiej sytuacji? Migająca kontrolka silnika to informacja niepozostawiająca wątpliwości - czas na szybką weryfikację stanu pojazdu i jego kluczowego elementu.
“Check Engine”, czyli z języka angielskiego „sprawdź silnik”, to napis pojawiający się zwykle wraz z charakterystyczną grafiką nieregularnego obrysu jednostki napędowej. W zależności od samochodu oba te elementy mogą pojawić się jednocześnie lub wskazany będzie tylko jeden z nich. Niezależnie od tego, kontrolka silnika to sygnał, że doszło do nieprawidłowości na poziomie samochodowego systemu autodiagnostycznego. Komputer pokładowy, bazując na informacjach generowanych przez sterowniki, w trybie ciągłym analizuje parametry, właściwości i dziesiątki danych przetwarzanych w kontekście różnych elementów auta. W ten sposób generuje również wskazówkę “Check Engine”.
O czym świadczy zapalona kontrolka silnika?
Charakterystyczna pomarańczowa kontrolka bywa impulsem do poważnego niepokoju. Co oznacza kontrolka “Check Engine”? Przede wszystkim potencjalne problemy z silnikiem. W większości przypadków będzie to:
- nieprawidłowe zużycie katalizatora,
- niewłaściwe działanie EGR, czyli układu recyrkulacji spalin,
- zużycie świec zapłonowych,
- problemy z przepływomierzem,
- uszkodzenie układu wtryskowego,
- złe działanie turbosprężarki,
- błąd sondy,
- zapchanie lub inna usterka filtra DPF.
Należy jednak pamiętać o tym, że kontrolka “Check Engine” nie jest czymś, co pojawia się jednostkowo. Dane, które są impulsem do jej wygenerowania to efekt nie pojedynczego zdarzenia, ale ciągu wskazującego powód do obaw. Nawet najmniej awaryjne auta mogą podczas eksploatacji zasygnalizować potencjalne problemy – nie można tego lekceważyć.
Szczególne powody do czujności powinni mieć właściciele aut z LPG. Ze względu na np. nieprawidłowe dawkowanie oraz rozregulowanie szczególnie często zgłaszają samoczynnie problemy diagnostyczne. Zwykle do poprawy stanu wystarcza wymiana filtra gazu czy nowy parownik. Co zrobić, jeśli kontrolka świeci się stale? W tym przypadku nie ma wątpliwości – zużycie, zapchanie czy awaria któregoś z podzespołów jest już zbyt poważna, by ją ignorować.
Kontrolka kontrolce nierówna – o czym świadczy?
Można przyjąć, że migająca pomarańczowa kontrolka silnika świadczy o awarii drobniejszej – potencjalnym źródle większych problemów, ale aktualnie jeszcze akceptowalnym. W takiej sytuacji można nadal jechać samochodem – jeśli oczywiście jego stan na to pozwala – jednak z uwagą, że wkrótce trzeba poddać auto zaawansowanej diagnostyce.
Zdecydowanie inaczej zareagować trzeba, gdy kontrolka silnika jest czerwona. To poważna i zaawansowana awaria – bezwzględnie wymaga zatrzymania i zakończenia jazdy. Czerwona kontrolka to informacja o tym, że autodetekcja problemów w samochodzie wykryła zagrożenie, które uniemożliwia podróż. Kontynuowanie jej może oznaczać nie tylko poważne uszkodzenie pojazdu. Wpłynie również na bezpieczeństwo jazdy.
“Check Engine” – co zrobić?
Informacja “Check Engine” to sygnał, który można skasować z deski rozdzielczej samochodu. Zapewniają to warsztaty umożliwiające komputerową diagnostykę pojazdu. Koszt nie jest wysoki – to ok. 50-80 zł w zależności od specyfiki auta. Przy odrobinie zaawansowania technologicznego można to również zrobić samodzielnie, wykorzystując aplikacje diagnostyczne oraz podłączenie się do komputera pokładowego.
Tak działają popularne “apki”, takie jak Piston czy Torque Pro. Wymagają interfejsu diagnostycznego, który można zakupić nawet za kilkadziesiąt zł – trzeba mieć jednak świadomość, że nie zapewniają naprawy.
Należy pamiętać, że kasowanie “Check Engine” to tylko pozorne rozwiązanie problemu. Choć w ten sposób można ominąć bezwzględny komputer pokładowy, problem z samochodem pozostaje nadal aktywny – użytkowanie go, nawet bez irytującej wzrok ikonki, pozostanie niebezpieczne.
Na problem ten należy zwrócić również uwagę, kupując używany samochód. W tym przypadku ważne jest sprawdzenie, czy “Check Engine” pojawia się na krótko podczas uruchamiania silnika. W naturalny sposób powinno po chwili zgasnąć. Jeśli nie ma tej ikonki w ogóle, właściciel auta prawdopodobnie wyłączył tę opcję na poziomie diagnostyki – z myślą o tym, by ukryć przed potencjalnym kupującym fakt, że silnik nie działa prawidłowo.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Ikonki na desce rozdzielczej dla kierowcy nie są po prostu świecącymi diodami. Każdy posiadacz auta wie, że pojawienie się wielu z nich może być ostrzeżeniem przed naprawdę poważną awarią. Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie? Podpowiadamy, na które warto zwrócić szczególną uwagę i co powinieneś zrobić po ich wyświetleniu.
Prawidłowe działanie silnika, optymalizacja emisji spalin, oszczędność paliwa - to tylko część z efektów, jakie zapewnia prawidłowe działanie przepływomierza powietrza. To jeden z tych elementów, które na co dzień nie zwracają większej uwagi kierowców, ale mają ogromny wpływ na ogólne działanie samochodu. Stąd tak istotna jest weryfikacja tego, czy przepływomierz powietrza działa prawidłowo.
Mimo ostatnich oskarżeń o zanieczyszczanie powietrza w miastach, samochody zasilane olejem napędowym nadal zapewniają połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa, dlatego cieszą się w Polsce zasłużoną popularnością. Niestety, wciąż wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo jeździć dieslem. Podpowiadamy, jak ustrzec się 10 podstawowych błędów, aby samochód z silnikiem Diesla służył Ci jak najdłużej.
Obowiązujący od ponad 10 lat trend w budowie silników samochodowych polega na „wyciskaniu” jak najlepszych osiągów z jak najmniejszej pojemności i redukowaniu liczby cylindrów. W rezultacie mamy już auta klasy średniej i SUV-y napędzane trzycylindrowymi jednostkami o pojemności 1 litra. Czy to dobrze? Czy downsizing to tylko chwilowa moda?
Kierowco! Masz prawo jazdy? Znasz przepisy ruchu drogowego? Wsiadasz i jedziesz. Do szczęścia nie jest potrzebna Ci specjalistyczna wiedza motoryzacyjna, ale - uwaga! - czasem dobrze wiedzieć co nieco. Samochód to nie tylko kierownica i silnik! To szereg podzespołów, które składają się na jedną całość. Jakie układy wchodzą w skład budowy samochodu i jaka jest ich rola?
Dobre silniki benzynowe muszą stanowić połączenie kilku cech: od dynamiki przez oszczędność po trwałość i wytrzymałość. Przegląd najciekawszych jednostek pokazuje, że tego rodzaju napędy znaleźć można nie tylko wśród nowych aut, ale również tych z przeszłości - doskonale docenianych do dziś ze względu na właściwości silnika.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.