Dobre silniki benzynowe muszą stanowić połączenie kilku cech: od dynamiki przez oszczędność po trwałość i wytrzymałość. Przegląd najciekawszych jednostek pokazuje, że tego rodzaju napędy znaleźć można nie tylko wśród nowych aut, ale również tych z przeszłości - doskonale docenianych do dziś ze względu na właściwości silnika.
Gdyby zadać pytanie o to, jakie są najlepsze silniki benzynowe, odpowiedzi mogłyby być zaskakujące. Z jednej strony zdecydowana większość kierowców postrzega je przez pryzmat dynamiki i mocy, więc ich ranking silników benzynowych uwzględniałby zapewne takie właśnie parametry jak moc, dynamika, moment obrotowy i wszelkie inne właściwości wpływające na to, że auto – np. podczas wyprzedzania – w ponadprzeciętny sposób nabiera prędkości.
Nie można jednak ograniczać właściwości jednostek napędowych wyłącznie do tych parametrów. Dobry silnik benzynowy to znacznie więcej. Dla kierowców ograniczających koszty paliwa, ważne będą silniki ekonomiczne, oszczędne i zapewniające optymalny stosunek jazdy wobec spalania zasobów.
Czytaj także: Jak oszczędnie jeździć samochodem
Innym z ważnych kryteriów jest podatność na uszkodzenia. Ponieważ silnik benzynowy to ten element auta, którego naprawa lub wymiana kosztuje krocie, ich wytrzymałość odgrywa szczególną rolę. W tym kontekście doceniane będą silniki najtrwalsze – benzynowe jednostki najmniej awaryjne i wręcz niezniszczalne podczas naturalnej eksploatacji.
Warto również pamiętać o tym, że wybór silnika ma wpływ na późniejszą wycenę OC i AC. Auta, które z założenia dysponują lepszymi jednostkami napędu, są np. lepiej postrzegane w kontekście utraty wartości. W efekcie planując zakup samochodu i jego rejestrację, warto zwrócić szczególną uwagę na to, jak przez specjalistów postrzegany jest silnik – w natłoku informacji o wyposażeniu, ta informacja bywa spychana na drugi plan.
Czytaj także: Ceny OC a pojemność silnika
Polecane silniki benzynowe – jaki wariant jest najlepszy?
Silniki benzynowe cieszą się niesłabnącą popularnością ze względu na przyzwyczajenia kierowców oraz coraz lepsze możliwości, które cechują te jednostki. Choć to diesel kojarzy się z wieloletnim użytkowaniem samochodu, nowsze silniki benzynowe okazują się – w przypadku właściwej konserwacji – równie bezawaryjne, niezależnie od lat czy liczby przejechanych kilometrów.
W ten sposób od dekad postrzega się modele Volkswagena – szczególnie opcję 1.6. W mniejszym stopniu branża za najlepsze silniki benzynowe postrzega także – oczywiście nie licząc samochodów klasy premium – niektóre konstrukcje z linii Renault. Tak jest w przypadku modelu 1.6. Ranking najlepszych silników benzynowych zwykle uwzględnia tu także większość propozycji Opla.
Naturalnie można być spokojnym o jakość silników aut Mercedesa. W tym przypadku niezależnie od modelu gwarancją jest marka – najtrwalszy silnik benzynowy tego producenta zachowuje swoje właściwości jezdne, co pokazują badania branżowe, nawet po dekadzie od początku intensywnego wykorzystywania.
Jeśli jednak spojrzeć na zestawienie aut z najciekawszymi silnikami bardziej szczegółowo i biorąc pod uwagę wyłącznie samochody relatywnie nowe, warto spojrzeć na modele najoszczędniejsze. To zwykle niewielkie auta produkowane głównie z myślą o dużych – a więc i zatłoczonych – miastach. Doskonałe recenzje zbiera m.in. hybrydowa jednostka z silnikiem spalinowym 1.6 z linii Hyundai – Ioniq, który przy tych parametrach zapewnia imponującą moc 141 KM.
Za niezawodne silniki benzynowe od lat uchodzą również te, których jakość gwarantuje marka Toyota. Podkreśla to m.in. ranking jednostek napędowych z lat ubiegłych – m.in. roku 2018. Świetnie w tym kontekście oceniana jest – podobnie jak w przypadku Hyundaia – hybryda. Silnik o mocy 100 KM to nie tylko jednostka dobra, ale przede wszystkim o imponującej trwałości, co pokazują analizy zmian jakości silników w skali poszczególnych lat.
Najlepsze silniki samochodowe warto postrzegać właśnie pod kątem przyszłości. Najbliższe lata przyniosą jeszcze większe upowszechnienie hybryd. Stąd dość ciekawym kierunkiem dla osoby, która planuje zakup samochodu, może być właśnie wariant rozpropagowany przez marki azjatyckie.
Najlepsze silniki benzynowe – polecane modele
Od lat silniki samochodowe analizują specjaliści magazynu Top Gear. Kluczowe parametry w ich ocenie to solidność, wytrzymałość, zachowanie właściwości na lata. Na podstawie tych kryteriów sprawdzali, które silniki benzynowe można wyróżnić w ciągu dwóch dekad – między rokiem 1999 a 2018. Zestawienie to ciekawy materiał do analizy – świetnie odpowiada bowiem na potrzeby osób, które szukają relatywnie nowego auta z bardzo dobrym silnikiem, jak i tym, którzy mają mniejszy budżet. W takiej sytuacji szuka się samochodu, który może pochodzić np. sprzed roku 2010, ale dysponuje wysokiej jakości jednostką. Które silniki benzynowe są pod tym względem najlepsze?
- Fiat 875cc TwinAir
- BMW 4.4 Valvetronic
- Honda 1.0 IMA
- Toyota 1.0
- Mazda 1.3 Renesis Rotary
- BMW 3.0 Twin Turbo
- BMW 1.5 Hybrid
- Toyota 1.5 Hybrid Synergy Drive
- Volkswagen 1.4 TSI
- BMW M 3.2
- Ford 1.0 EcoBoost
Oczywiście twórcy rankingu w Top Gear nie byliby sobą, gdyby nie wskazali faworyta w postaci Ferrari 3.9 V8 – prawdziwego motoryzacyjnego potwora o podwójnym turbodoładowaniu. Nic w tym jednak dziwnego. To również zwycięzca zestawienia plebiscytu International Engine of The Year tworzonego przez ponad 60 dziennikarzy z 32 krajów. Model Ferrari urzeka między innymi dwoma turbosprężarkami, które przy pojemności 3902 cm generują 670 KM, czy technologią dawkowania momentu obrotowego. Cena takiego auta to skromne 272 tys. dolarów.
Czytaj także: Downsizing. Silniki mają coraz mniejszą pojemność
Czy jakość silnika zależy od wieku?
Niekoniecznie – zarówno opinie wskazujące na przewagę aut starszych nad nowymi, jak i odwrotnie, są zafałszowane. Jakość silnika zależy bowiem od producenta. Można zakładać, że jednostki napędowe Mercedesa czy np. Volkswagena 1.6 od lat zadziwiają wydajnością i wytrzymałością. Jednocześnie jednak modele azjatyckie – także te nowsze i naszpikowane elektroniką – nie tracą nic z parametrów wytrzymałościowych, zapewniając równocześnie doskonałą dynamikę i oszczędność zużywanego paliwa.
Kluczem do pewności, że silnik będzie niezawodny przez lata, w dużej mierze jest konserwacja – diagnostyka, wysokiej jakości oleje i terminowość serwisowania.
Dotyczy to również różnic między dieslem a benzyną. Zastanawiając się, jaki samochód z silnikiem benzynowym wolnossącym jest najlepszy i czy okaże się on korzystniejszy od alternatywnych, warto zauważyć, że różnice między tymi typami są dziś relatywnie niewielkie. Dotyczy to m.in. żywotności – nowoczesne auta benzynowe w niczym nie muszą pod tym względem ustępować dieslom postrzeganym jako samochody na długie lata.
Wskaż miesiąc końca polisy – zagwarantujemy Ci ofertę z najniższą ceną.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
Mimo ostatnich oskarżeń o zanieczyszczanie powietrza w miastach, samochody zasilane olejem napędowym nadal zapewniają połączenie wysokich osiągów z niskim zużyciem paliwa, dlatego cieszą się w Polsce zasłużoną popularnością. Niestety, wciąż wielu kierowców nie wie, jak prawidłowo jeździć dieslem. Podpowiadamy, jak ustrzec się 10 podstawowych błędów, aby samochód z silnikiem Diesla służył Ci jak najdłużej.
Większość z nas marzy o luksusie i prestiżu, ale niestety możemy pozwolić sobie tylko na sprowadzane samochody, które najlepsze swoje lata spędziły u pierwszych 2-3 właścicieli. Polscy kierowcy mają dobry gust – wybierają podobnie jak ich bogatsi odpowiednicy na Zachodzie, tyle że kupują auta używane. Sprawdź z nami najczęściej sprowadzane samochody, które podbiły serca Polaków.
Zima jest największym wyzwaniem dla samochodów. Im niższa temperatura, tym mniejsza pojemność akumulatora i większe opory stawiane przez silnik. Jak powinniśmy uruchamiać samochód na mrozie? Co robić kiedy nie uda się tego zrobić? Podpowiadamy.
Współczesny supersamochód nafaszerowany kosmicznymi technologiami czy klasyczne auto wyścigowe, którego moc – zwłaszcza na mokrej nawierzchni – bardzo trudno jest okiełznać? Które z nich zasługuje na miano najdroższego auta świata? Sprawdziliśmy to. Ile kosztują takie cacka?
Klasyk, zabytek, a może po prostu pojazd z doświadczeniem? Zastanawiając się, czym jest auto youngtimer niełatwo o precyzyjną jego definicję. W sytuacji, gdy konsekwentnie rośnie zainteresowanie tego typu pojazdami, dokładne ustalenie jego charakterystyki jest szczególnie istotne.
Škoda Octavia, gdyby spojrzeć na auta jeżdżące na polskich drogach pod kątem popularności, to model, który od kilku dekad łączy różne grupy społeczne. Przed kilkunastoma laty Octavie były naturalnym wyborem dla rodzin poszukujących tanich aut z segmentu C. Dziś to również pierwszy kierunek dla osób, które chcą sprawdzić, jak jeździ swoisty przedsmak modelu SuperB.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.