Rzecznik Ubezpieczonych • Twój sprzymierzeniec w sporze z ubezpieczycielem

Aktualizacja:
Rzecznik Ubezpieczonych

Otrzymałeś za małe odszkodowanie? Ubezpieczyciel nie wywiązał się ze zobowiązań? Nie powinieneś się poddawać. Rzecznik Ubezpieczonych (obecnie Rzecznik Finansowy) może Ci pomóc w nierównej walce z ubezpieczycielem.

Niekorzystna decyzja ubezpieczyciela nie jest ostateczna i wcale nie oznacza końca dochodzenia oczekiwanej kwoty. Niestety większość pokrzywdzonych rezygnuje i godzi się na odszkodowanie w przyznanej wysokości. Jeżeli znalazłeś się właśnie w takiej sytuacji lub możesz się w niej znaleźć, powinieneś wiedzieć jak zareagować. Prawie każdy z nas posiada przynajmniej jedno ubezpieczenie, chociażby obowiązkowe OC komunikacyjne czy polisę grupową w pracy, dlatego w takim położeniu może się znaleźć każdy z nas. Do pomocy każdemu ubezpieczonemu został powołany Rzecznik Ubezpieczonych (obecnie Rzecznik Finansowy).

Instytucja ta może pomóc Ci również w przypadku gdy zostaniesz poszkodowany w wypadku komunikacyjnym i będziesz chciał skorzystać z polisy OC sprawcy.

Kto to jest Rzecznik Ubezpieczonych (Finansowy)?

W starciu z potężnymi towarzystwami ubezpieczeniowymi zatrudniającymi tysiące pracowników, sztaby prawników i dysponującymi olbrzymimi budżetami zwykły człowiek może poczuć się bezradny i bezbronny. Tym bardziej że przewaga ta jest bardzo często wykorzystywana. Właśnie w tym celu został powołany urząd Rzecznika Ubezpieczonych (określany również jako Rzecznik Praw Ubezpieczonych), który ma pomagać ludziom w sporach z dużo większym przeciwnikiem. Bezpośrednią przyczyną powstania tego urzędu była fala bankructw towarzystw ubezpieczeniowych w połowie lat dziewięćdziesiątych.

Funkcjonowanie Rzecznika Ubezpieczonych do czasu jego przekształcenia w Rzecznika Finansowego regulowała Ustawa z dnia 22 maja 2003 o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych. Obecnie obowiązującą ustawą jest Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych sprawowali dotychczas:

  • Stanisław Rogowski w latach 1995 – 2007
  • Halina Olendzka w latach 2007-2011
  • Aleksandra Wiktorow, kadencja 2011 – 2015

Funkcję Rzecznika Ubezpieczonych (Finansowego) sprawuje obecnie Aleksandra Wiktorow (kadencja 2015-2019).

Biuro Rzecznika Praw Ubezpieczonych mieści się przy: ul. Aleje Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa.

Poniżej znajdziesz dane kontaktowe wraz z adresem mailowym:

[email protected]

tel. +48 22 333-73-26 – Recepcja
       +48 22 333-73-27 – Recepcja

fax +48 22 333-73-29

Czym zajmuje się Rzecznik Finansowy?

Do zadań Rzecznika należy reprezentowanie interesów klientów w sporach z podmiotami rynku finansowego. Rzecznik osób ubezpieczonych współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami konsumenckimi oraz Rzecznikiem Praw Obywatelskich.

Podstawowe zadania Rzecznika Finansowego:

  • rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji;
  • rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta;
  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego;
  • występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego;
  • informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego;
  • inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.

Kiedy możesz zwrócić się do Rzecznika o pomoc?

Do Rzecznika można się zwracać w sporach z instytucjami finansowymi, między innymi z ubezpieczycielami. Skarga do Rzecznika Ubezpieczonych powinna być drugim krokiem. Zanim wystosujesz skargę powinieneś zwrócić się z odwołaniem do towarzystwa ubezpieczeniowego. Pismo takie powinno być skierowane do jego zarządu. Najlepiej wyślij je listem poleconym, będziesz mieć wtedy pewność, że nie „zaginie”. Towarzystwo ma 30 dni na odpowiedź. W razie negatywnej odpowiedzi lub jej braku w ustawowym terminie zwróć się po pomoc do Rzecznika Finansowego.

Czytaj także: Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?

Jak złożyć skargę?

Jeśli instytucja finansowa odrzuciła Twoją reklamację, możesz złożyć do Rzecznika Finansowego wniosek o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego. Wzór wniosku można znaleźć na stronie Rzecznika (w Bazie Wzorów Pism). Powinny się w nim znaleźć:

  • imię i nazwisko
  • adres zamieszkania
  • nr telefonu

We wniosku skierowanym do Rzecznika Finansowego powinieneś zawrzeć szczegółowy opis Twojej sprawy. Powinieneś wykazać, że wykorzystałeś drogę reklamacyjną z podmiotem rynku finansowego. Do wniosku dołącz kserokopię całej korespondencji z instytucją oraz inne dokumenty (np. pełnomocnictwo, jeśli osoba składająca wniosek występuje w czyimś imieniu). Tak przygotowany wniosek wyślij na adres:

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02-001 Warszawa

Jeśli instytucja finansowa nie zmieniła stanowiska w wyniku interwencji Rzecznika Finansowego możesz złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania polubownego (instytucja finansowa ma obowiązek wziąć udział w sądzie polubownym przy Rzeczniku). Złożenie takiego wniosku kosztuje 50 zł.

W czym jeszcze może pomóc Biuro Rzecznika Ubezpieczonych?

Rzecznik Finansowy (Rzecznik do spraw ubezpieczonych) pełni również funkcję doradczą. Na jego stronie internetowej można znaleźć materiały na temat ubezpieczeń. W biurze możesz również uzyskać bezpłatną poradę telefoniczną. Najlepiej zrobić to jeszcze przed złożeniem skargi.

  • W sprawach ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych oraz ubezpieczeń na życie należy zadzwonić pod numer 22 333 73 28 (pn.–pt. 8.00–18.00).
  • Pytania związane z Otwartymi Funduszami Emerytalnymi oraz Pracowniczymi Programami Emerytalnymi należy kierować pod numer: 22 333 73 26, 22 333 73 27 (pn.–pt. 11.00–15.00).
  • dyżur telefoniczny z zakresu prawa bankowego i rynku kapitałowego odbywa się pod numerem: 22 333 73 25 (pn.-pt. 8.00-16.00)

Koszt takiego połączenia naliczany jest zgodnie z taryfami operatora.

Jaka jest skuteczność Rzecznika Finansowego?

Odkąd uczestnictwo w Sądzie Polubownym przy Rzeczniku Finansowym stało się obowiązkowe dla instytucji finansowych, skuteczność Rzecznika rośnie, a prawo ubezpieczeń jest częściej przestrzegane. Przedsiębiorcy chętniej akceptują taki sposób rozwiązania sporu dotyczącego ubezpieczenia między innymi dzięki zwiększonej poufności postępowania. W ciągu kolejnych kilku miesięcy ma pojawić się również możliwość rozwiązywania sporów online, dzięki specjalnej platformie internetowej ODR.

Czytaj także: Skarga do UOKiK – jak Urząd może Ci pomóc z ubezpieczycielem?

Czytaj także: KNF – czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?

Podsumowanie

  • Rzecznik Finansowy (Rzecznik Ubezpieczeniowy) może podjąć interwencję u ubezpieczyciela w Twojej indywidualnej sprawie.
  • Rzecznik może interweniować również wtedy gdy nie korzystasz z własnej polisy tylko np. z OC sprawcy wypadku drogowego.
  • Obecnie funkcję Rzecznika pełni dr Aleksandra Wiktorow.
  • Skarga do Rzecznika powinna być Twoim drugim krokiem po otrzymaniu niekorzystnej decyzji ubezpieczyciela. Zanim złożysz skargę, napisz odwołanie do zarządu towarzystwa.
  • Niestety, Rzecznik Ubezpieczonych nie może nakazać ubezpieczycielowi zmiany decyzji. Może jedynie zażądać wyjaśnień i zasugerować bardziej proklienckie podejście.
  • Kierowanie skarg do Rzecznika jest ważne - to na ich podstawie instytucja opracowuje raporty i sugeruje zmiany prawa.

guest
162 Komentarze
Starsze
Nowsze
Inline Feedbacks
Wyświetl wszystkie komentarze

Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Podobne artykuły

Nowy Rzecznik Finansowy zbroi się do walki o interesy klientów
2015.11.02  •  Podróże
Nowy Rzecznik Finansowy zbroi się do walki o interesy klientów

Dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych zmienił swoje oblicze z łagodnego obrońcy na groźnego prokuratora egzekwującego prawa klientów różnych instytucji finansowych. Rzecznik Finansowy w nowej odsłonie oprócz dodatkowych obowiązków otrzymał także nowe narzędzia karania opieszałych instytucji.

Czytaj więcej
Pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym
2016.02.04  •  Podróże
Pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym – nowe możliwości dla poszkodowanych

Masz problem z ubezpieczycielem lub bankiem, ale nie chcesz jeszcze iść do sądu? Rzecznik Finansowy może Ci pomóc. Od stycznia 2016 roku jest możliwe pozasądowe rozstrzyganie sporów przy Rzeczniku Finansowym. Dowiedz się, jak to działa.

Czytaj więcej
30 dni na rozpatrzenie reklamacji - inaczej dostaniesz to, czego chcesz! Nowa ustawa o reklamacjach
2015.08.26  •  Podróże
30 dni na rozpatrzenie reklamacji – inaczej dostaniesz to, czego chcesz! Nowa ustawa o reklamacjach

Większy i silniejszy ma zawsze rację? Już nie! Ustawa o reklamacjach już niedługo zmieni rozkład sił w starciu konsumenta z instytucja finansową. Sprawdź, jak nowe przepisy poprawią Twoją sytuację, gdy będziesz chciał napisać odwołanie do ubezpieczyciela lub banku.

Czytaj więcej
KNF - czy może Ci pomóc w sporze z ubezpieczycielem?
2023.11.07  •  Podróże
Skarga do UKNF na ubezpieczyciela – 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Tomek miał stłuczkę. On wyszedł z niej bez szwanku, ale samochód już się do niczego nie nadaje. Szybko zgłosił sprawę do ubezpieczyciela sprawcy, ale ten nie kwapił się do wypłaty odszkodowania. Zwlekał do ostatniego możliwego terminu, a później odmówił świadczenia, podając przy tym absurdalne argumenty. Nie tylko zaniżył wartość szkody, ale również zbagatelizował niezależną wycenę warsztatu samochodowego.

Czytaj więcej
Polisy urządzeń RTV i AGD
2016.12.22
Ubezpieczenia sprzętu elektronicznego to mrzonka? Konsumenci są nimi zawiedzeni

Ubezpieczenia sprzętu elektronicznego nie działają właściwie, zwłaszcza w kwestii likwidacji szkód. Rzecznik Finansowy odnotowuje lawinowy wzrost skarg od konsumentów. W ciągu roku ich liczba zwiększa się nawet o 100 proc. Czy kupując sprzęt RTV lub AGD warto zatem dopłacić do ubezpieczenia?

Czytaj więcej

Najchętniej czytane

2024.11.07  •  Samochód
Najtańsze OC w listopadzie 2024 – ranking. Sprawdź prognozy i porównaj oferty ubezpieczycieli

Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.

Czytaj więcej
2023.10.27
Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu anglika w Polsce

Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.

Czytaj więcej
2023.12.27  •  Samochód
Wysokie kary odstraszają przed rozmowami przez telefon w czasie jazdy

Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.

Czytaj więcej