Historia porównywarek ubezpieczeniowych w Indiach jest ciekawym przykładem tego, jak rozwija się rynek pod dużą presją regulacji nadzoru finansowego. Porównywarki w Indiach nie mogą robić wielu rzeczy, które w Europie są na porządku dziennym. Ale to wcale nie oznacza, że zwijają się z rynku. Jest wręcz przeciwnie.
Indyjski rynek ubezpieczeń online w liczbach
W 2012 roku portal branżowy Asia Insurance Review ogłosił, że w Indiach sprzedaje się jeden produkt ubezpieczeniowy online co 18 minut. Niższe ceny i wygoda zachęcają konsumentów do korzystania z porównywarek – składka może być nawet o 40-60% niższa niż u tradycyjnego pośrednika, a zakupu dokonuje się w ciągu 15-20 minut. Mimo że udział sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem sieci jest obecnie niewielki w porównaniu do handlu offline (2%), na lata 2010-2012 przypadł największy skok popularności kanału e-commerce (o 200%) i oczekuje się, że tendencja wzrostowa utrzyma się przez najbliższe trzy lata. Ponadto szacuje się, że już teraz 45% użytkowników sieci w Indiach wyszukuje frazy związane ze sprzedażą ubezpieczeń online. W Indiach bardzo popularna jest bankowość internetowa, co zwiastuje świetlaną przyszłość także innym cyfrowym usługom finansowym.
Do pierwszej połowy 2011 roku większość klientów kupujących ubezpieczenia online stanowili mieszkańcy indyjskich metropolii (powyżej miliona mieszkańców) i miast Tier-I (powyżej 100 tys. mieszkańców). Jednak według danych Policybazaar około 39% transakcji handlowych pochodzi z miast spoza listy ośmiu największych aglomeracji. Internetowe porównywarki i kalkulatory ubezpieczeń znalazły popyt w średnich metropoliach, takich jak Jaipur, Indore, Surat czy Lucknow.
Porównywarki w Indiach wobec wytycznych urzędu nadzoru ubezpieczeniowego IRDA
Pierwsze porównywarki produktów ubezpieczeniowych pojawiły się w Indiach w 2005 roku na czele z Apnainsurance oraz Bimadeal. Około 20 serwisów otworzyło wtedy swoje wirtualne podwoje, a były to m. in. Policybazaar, Zibika i Myinsuranceclub. Liczący się gracze szybko zaczęli sprzedawać leady firmom ubezpieczeniowym i zarabiać na prowizji. Większość istniejących towarzystw ubezpieczeniowych rozpoczęła sprzedaż polis online w latach 2010-2011 (obecnie około 33 firmy oferują ponad 1000 usług – w tym głównie ubezpieczenia komunikacyjne), dostrzegając w sprzedaży online szansę na dalszy rozwój. Nawet ubezpieczyciele życiowi – Aegon Religare, Aviva Life Insurance (obecnie Allianz) oraz HDFC Life Insurance uwzględniają porównywarki ubezpieczeń jako jeden z czołowych kanałów dystrybucji swoich produktów.
Czytaj także: Wszyscy szukają najtańszego OC. Porównywarka ubezpieczeniowa spełnia te oczekiwania
W 2011 roku indyjski urząd nadzoru ubezpieczeniowego IRDA (Insurance Regulatory and Development Authority) wprowadził wytyczne dla sprzedaży produktów ubezpieczeniowych za pośrednictwem internetu i telefonu. W 2013 roku IRDA jeszcze bardziej zaostrzył reguły, utrudniając tym samym życie przedsiębiorstwom prowadzącym kalkulatory ubezpieczeń. Jednak to właśnie regulacje nadzoru w tym kraju stworzyły podwaliny dla naprawdę przejrzystej, obiektywnej i prokonsumenckiej porównywarki ubezpieczeń. Oto niektóre z wymagań IRDA:
- Porównywarka musi mieć licencję wydaną przez IRDA. Takie pozwolenie ważne jest przez trzy lata.
- Sprzedaż leadów nie jest akceptowana przez nadzór. Porównywarki traktowane są jako serwisy outsourcingowe dla firm ubezpieczeniowych.
- Porównywarka nie może sprzedawać innych produktów finansowych niż ubezpieczenia.
- Porównywarka nie może wyświetlać reklam.
- Porównywarka nie może prowadzić kilku serwisów internetowych (nie może także świadczyć usług za pomocą portali społecznościowych).
- Porównywarka nie może generować rankingów i promować bestsellerów
Źródło: Online Insurance In India: A Long Way To Go, Ms. Supriya M. Lakhangaonkar, [w:] International Journal of Engineering Research and Applications (IJERA) ISSN: 2248-9622, International Conference on Industrial Automation and Computing, kwiecień 2014
Obecnie w Indiach działa dziewięć porównywarek ubezpieczeniowych, które posiadają ważną licencję IRDA. Na czele listy plasują się Policybazaar oraz Myinsuranceclub jako dwa największe tego typu serwisy.
Czytaj także: Niekomercyjne porównywarki ubezpieczeń – aby klient wybierał świadomie
Na krótkiej smyczy, ale z uporem – Policybazaar ciągle na czele
Podczas gdy regulacje nadzoru blokują powstawanie nowych agregatorów i rozrastanie się konkurencji, Policybazaar trzyma w garści 70% kontraktów zawieranych za pośrednictwem sieci i może poszczycić się dochodami rzędu 650 mln rupii indyjskich za rok 2013. Zaostrzenie regulacji IRDA w 2013 roku zrodziło w prasie branżowej spekulacje, że istnienie porównywarki jest poważnie zagrożone, zwłaszcza, że pierwsze surowe wytyczne nadzoru z 2011 roku nieomal doprowadziły do jej zamknięcia.
Współzałożyciel i dyrektor generalny Policybazaar Yashish Dahiya wypowiedział na łamach Forbes India słowa, które mogłyby stać się mottem dla każdego upartego przedsiębiorcy: „Chciałbym myśleć o regulacjach IRDA jak o chemioterapii. Jeśli nas nie zabiją, zabiją naszą konkurencję”. I tak w gruncie rzeczy działają odgórne regulacje – nieważne jak surowe, nie mają na celu całkowitej blokady inicjatywy, a raczej oddzielenie ziarna od plew, likwidację słabszego ogniwa.
Czołowe porównywarki ubezpieczeniowe w Indiach sprzedają z roku na rok coraz więcej polis. Według danych The Boston Consulting Group [Insurance @ digital – 20X by 2020], indyjskie agregatory zanotowały w ciągu trzech ostatnich lat czterokrotny wzrost przychodu ze sprzedaży ubezpieczeń na życie i aż siedmiokrotny z ubezpieczeń zdrowotnych. Zyski z dystrybucji ubezpieczeń komunikacyjnych, które nie były zbyt wysokie w latach 2011-2012, w ciągu kolejnego roku wzrosły aż czterokrotnie. Chemioterapia nie zabija najsilniejszych, a rosnące zaufanie konsumentów tylko sprzyja kolejnym krokom na drodze rozwoju.
„W Polsce na razie ani nadzór finansowy ani UOKiK nie wydały żadnego stanowiska w sprawie porównywarek ubezpieczeniowych. My sami chcemy wyznaczać rynkowi wysokie standardy etyczne. Nasza porównywarka jako pierwsza na rynku pozwala klientom w 100 proc. decydować o swoich danych. Są one udostępniane ubezpieczycielom wyłącznie na wyraźną prośbę użytkownika” – mówi Bartłomiej Roszkowski, współtwórca porównywarki ubezpieczeń Punkta.pl.
Czytaj także: Porównywarki ubezpieczeń w USA. Jak robią to amerykanie?
Aviva i Allianz razem od 2 lipca! Ubezpieczalnie łączą się w Polsce pod jedną marką! |
Masz ubezpieczenie w Aviva? Od 2 lipca 2022 r. Aviva i Allianz łączą się pod wspólną nazwą – Allianz. Grupa Allianz to jeden z wiodących ubezpieczycieli na świecie, obsługujący 126 mln klientów w ponad 70 krajach. Co to oznacza dla klientów? Twoje ubezpieczenie jest nadal ważne, a wszystkie podpisane umowy obowiązują jak dotychczas! |
Podsumowanie
- Porównywarki ubezpieczeń w Indiach działają pod dużą presją nadzoru ubezpieczeniowego.
- IRDA, czyli indyjski odpowiednik KNF, wydał szereg wytycznych, które omal nie doprowadziły do zamknięcia porównywarek.
- Kalkulatory w tym kraju nie mogą m. in. sprzedawać leadów, wyświetlać reklam i prowadzić rankingów. Muszą też mieć licencję IRDA.
- Policybazaar jest największą porównywarką w Indiach, obsługuje 70% umów zawieranych online i rozwija się pomimo obostrzeń nadzoru.
Wszystkie treści prezentowane na łamach niniejszej witryny internetowej mają charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny, stanowiąc wyraz osobistych poglądów ich autora/ów oraz nie nie powinny stanowić podstawy przy podejmowaniu decyzji biznesowych, inwestycyjnych, lub podatkowych, za które to decyzje właściciel strony internetowej ani autorzy nie ponoszą jakiejkolwiek odpowiedzialności.
Podobne artykuły
W Europie kupowanie ubezpieczeń za pomocą internetowych narzędzi jest coraz popularniejsze, a porównywarki zastępują tradycyjnych pośredników. Jak na tle rynku europejskiego wyglądają porównywarki ubezpieczeń w Polsce? Jak sobie radzą?
Firmy ubezpieczeniowe na całym świecie wykorzystują Internet do budowania relacji z klientami – od marketingu, przez dystrybucję, po likwidację szkód. Odpowiedzią na wyzwania nowoczesności w wielu krajach Europy okazały się porównywarki ubezpieczeń. Największym powodzeniem cieszą się one w Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i w Estonii. Jakie jest źródło ich sukcesu?
Każda innowacja na początku wydaje się szaleństwem. Jednak Polacy przekonali się już do porównywania cen w internecie, dlatego porównywarki ubezpieczeniowe mogą w naszym kraju zastąpić tradycyjnych agentów. Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju porównywarek ubezpieczeniowych?
Zaczęło się od kupowania ciuchów przez Allegro. Pamiętam, jak moje koleżanki siedziały na poczcie i wypełniały druczki przelewów. Dzisiaj kupujemy jednym kliknięciem, a pomagają nam w tym porównywarki cenowe zestawiające oferty różnych e-sklepów. A jak wygląda rynek porównywarek ubezpieczeniowych w Europie?
Porównywarka ubezpieczeniowa to rozwiązanie zarówno dla wymagającego klienta, który sprawdza wszystkie możliwe zalety i wady produktu przed zakupem i pragnie samodzielnie budować swoją strategię finansową, jak i dla tego, który szuka sposobu na szybki i bezproblemowy zakup ubezpieczenia. Ile możesz oszczędzić i jak działa nasz kalkulator ubezpieczeń?
Właściciel brytyjskiej porównywarki finansowej Compare The Market dzięki udanej kampanii reklamowej z udziałem surykatki-maskotki firmowej w ciągu trzech lat podwoił zysk osiągając przychody w wysokości 420 milionów funtów. Choć porównywarki ubezpieczeniowe na pierwszy rzut oka nie wydają się wdzięcznym materiałem marketingowym, brytyjskie media i opinia publiczna przyjęły je z otwartymi ramionami.
Najchętniej czytane
Ceny obowiązkowego ubezpieczenia OC zmieniają się dynamicznie. Pamiętaj jednak, że porównując wysokość składki u różnych ubezpieczycieli, możesz oszczędzić nawet kilkaset złotych na polisie. Sprawdź ranking ubezpieczeń OC Punkty i sprawdź, gdzie można było kupić najtańsze ubezpieczenie OC i jakie są prognozy na kolejne miesiące. Pamiętaj, aby regularnie sprawdzać aktualizację naszego rankingu.
Sprowadzone auto używane z Wielkiej Brytanii, zwane potocznie „anglikiem” jest nadal atrakcyjną opcją dla wielu polskich kierowców. Pojazdy można odkupić w przystępnych cenach, co przyciąga entuzjastów motoryzacji, ale też kolekcjonerów. Jednak sama procedura zakupu, rejestracji i ubezpieczenia takiego auta w Polsce to szereg wyzwań i wymagań.
Rozmowy przez telefon to poważny problem na polskich drogach, który niejednokrotnie przyczynił się do niebezpiecznych sytuacji. Nie warto ryzykować również z tego powodu, że wykroczenie jest karane wysokim mandatem. Dowiedz się, co Ci grozi za rozmowę przez telefon w czasie jazdy.